hur sköta bädd egentligen?

CallMeAce

Trådstartare
vi har börjat använda bädd hemma hos min pålle i stallet där han står.
har inte använt bädd förut så ja undrar lite hur det brukar fungera? som det är nu har vi spån i botten o halm över. vi mockar ut allt en gång i veckan...det hinner ju aldrig bli någon riktig bädd av det då...?
ska man mocka ut mer sällan eller hur gör man egentligen???

ja kan nämligen inte riktigt bestämma över mockningen hos min häst eftersom ja bor 50 mil bort. men ja tycker inte riktigt om att använda bädd, tycker att det är ohygieniskt eller så...

Sv: hur sköta bädd egentligen?

Har han permanentbädd ska du bara ta ut bajset, kisset är ju det som gör bädde kompakt.

jo, men som det är nu tar vi bara ut bajset varje dag o alltihopa en gång i veckan...så det är ingen egentlig mening att ha bädd om man tar ut allt en gång i veckan? ska det tas ut mer sällan?

men...det känns så orent då..eller så..men..då får det bli någon konstig variant av bädd som vi har då...

Om man strör tillräckligt ovanpå bädden så blir det aldrig ofräscht.

Känns bädden det minsta äcklig, eller om det luktar, så sköts den inte som den ska.

vi mockar nog ut för ofta har ja kommit underfund med nu... :crazy: fast ja kan ju egentligen inte säga nåt då han står på helinackodering nu...utan stallhyra dessutom...ville bara veta hur den egentligen ska fungera..så kanske man kan framföra sina synpunkter till stallägaren sen :)

När jag gör bädd med halm så brukar jag inte mocka på 1-2 veckor. Äckligt va ? ;) . Nä, men man vänder ju ned skiten hela tiden i bädden samt öser massvis med halm över varje dag. Går åt halm som sjutton den första tiden, men sedan när bädden brunnit i hop så är det knappt man behöver ströa ens. När jag gör spånbädd, så mockar jag relativt slarvigt, dock ej som halmbädden, men man måste vara noga med att JÄMNA ut bädden samt spåna den första tiden. Går det hål i bädden kan man försöka fixa med kalk och spån. Emellanåt vid spånbädd kalkar jag och spånar..

hur gör man me torvbädd då???

KL

fortsätter på den här tråden då!!

Jag har torvbädd hos min häst men den känns äcklig typ hela tiden! den är ganska ny och har inte alls satt sig ännu, eller ja, på vissa ställen (där han inte kissar) är den helt ok, men där han kissar är det alldeles svampigt och äckligt och han liksom trampar upp kisset även om det är rent torv ovanpå. Vad ska jag göööööra? jag blir galen! mockar jättemkt och flera ggr per dag men jag är väldigt pedantisk så jag kanske mockar för bra? är det bättre att jag kanske inte tar upp allt skit o så så jättenoga (tar bara pyttelite kiss när jag mockar) och kanske lägger på mer ny torv ovanpå istället? sätter den sig bätte då?

oj detta blev långt.... hoppas ngn kan hjälpa mig...! :confused:

Så här gör jag..

Öser in strö så hästen BADAR i det.
Tar bara ut bajs första månaderna.
Drar upp spån ovanpå bädden varje dag jag gör rent. Blir som en kulle mitt i boxen. Där hästen gör mest "grop" i bädden lägger jag mest strö.
Jag använder torv och spån.
När bädden brunnit ihop (efter någon månad)börjar jag ta bort lite kiss oxå. Bara där det syns att det är blött. "Rakar" även av bädden på höjden då och då, detta oftast i samband med att jag lägger in nytt strö. När jag lägger in strö lägger jag in 1 bal med en gång. Ser alltid till att det finns ordentligt med strö över bädden. Bädden anlägger jag på hösten och tar ut den på vår/sommar.

Senast ändrad:

Tycker att det låter som om du inte har tillräckligt med strö i boxen? Det ska aldrig bli blött där hästen kissar, utan man ska ha så mycket strö att kisset "försvinner" ner i bädden på en gång.

Jag tycker att permanentbädd är superbra! Lättmockat, mjukt och varmt för hästen att ligga på samt att man spar på strö. Jag brukar faktiskt ha mina bäddar i två vintrar innan jag mockar ut dem. De hinner torka över sommaren och luktar ingenting. Den största anledningen till att jag över huvudtaget mockar ut en fungerande bädd är att de till slut blir för höga.

Det där va att få läsa. Har själv funderat på att lämna bädden ett par ggr. Den är ju som bäst då den ska ut sas...
Men har mockat ur den varje vår/sommar för att "det är så man gör", typ...
Tackar och bockar :D

Där min häst står har vi spånbädd. Vi lägger in bädden i slutet av augusti/början av september. Sen ligger den där tills slutet av maj/början av juni när hästarna börjar gå ute dygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat