Hur ska vi börja?

loobah

Trådstartare
Hej, jag har ett Engelskt fullblod (som tidigare gått löp) som jag tillsammans min medryttare tillika kompis hade tänkt börja köra med. Frågan är hur vi ska börja? hade tänkt att köpa begagnad utrustning på internet och sen ta hjälp av någon.

Men, jag kan liksom inte hitta några som hjälper till vid inkörning? i stockholmstrakten. Gärna som en vanlig tränare som kommer ut en gång i veckan ungefär och hjälper till. Vi tänkte även tolka efter honom i vinter...

Vi kan absolut ingenting om körnig och måste därför ha hjälp. Dessvärre kan hästen nog ingenting han heller.

Kom med tips! :D

Sv: Hur ska vi börja?

http://www.kuskringen.nu/
Tränare eller under disktriken kanske.

Mina tips är att vara väldigt nogrann, vänja in allt försiktigt och inte köpa en bröstsele med bröstan fastsatt i däckeln a la hööks/börjes etc. Vilket är det vanligaste på begagnatmarknaden.

Tack.. Vi har läst på lite ang selar osv. Och vi hade först hittat en bröstsele såklart. Men har nu hittat en sele med en lös brösta. Den har baksele och allt möjligt. Även huvudlag med skygglappar.

Om man skall köpa ett stångbett, bör man vänja in på det också? tex tömköra osv?

Han är annars en cool och stabil herre som är väldigt modig av sig. Så jag tror att det ska gå bra. Har beställt en bok idag så vi får hjälp på traven..

Bör man börja med ett däck bakom?

Skippa stångbettet, går han bra att rida/tömköra på vanligt bett (typ 2-,3 delat eller liknande) går han att köra på det oxå. Att måste ha stångbett för att köra är lite "förlegat" om du frågar mig. Näh tänk som i dressyren, ju högre skolad häst ju skarpare bett för att få en finare kommunikation.

Låter som om du hittat en bra sele förresten. Helt klart att lägga pengarna på.

Ja, alltså han går att rida på vanligt bett inne. Vid dressyr, men alla mer fartfyllda ridturer rids på hackamore då kan gärna biter sig tag i bettet ute. Har gått löp så han är lite skolad åt det håller också. Har inte fått ur honom allt det än. På bett ute är bromssträckan låååååång... Det är just därför jag undrar vad som kan vara bra att ha sen? Jag förstår ju också att ett skarpt bett inte löser några problem. Men det tar ju tid att skola om hästen också. Och det är på rätt väg men han kan behöva mer broms ute, om man måste köra med bett.

lycka till med inkörningen blir kul att följa . tror inte fullblod är så bra till det när dom gått löp ,men man ska aldrig säga aldrig. hade aldrig vågat med mina som jag haft på banan innan .:confused:

Det går att köra på hack oxå, man får dock ej tävla på det. ;-) Tränar min nästa enbart på hack då hon inte riktigt trivs med bett.
Lycka till!

Jamen dåså! :D då finns det hopp även för honom. Han är väldigt cool annars och orädd så jag tror att det ska gå bra. Men lite het på gröten vid uteritter ju.. Men som sagt, vi tar det lugnt och vänjer in honom försiktigt. Vi kommer tömköra mycket också. :)

Tänkte bara uppdatera tråden med att säga att han nu har börjat köras. Vi kör på ett tredelat bett. Det har hitills gått super och han verkar tycka det är jättekul!

Lär honom att stå helt stilla. Det är det första som vår tränare tränar sina hästar. Hon använder kommandot ptroo till "stanna och stå helt stilla!" Det ska det vara "kadaverdiciplin" på som hon säger. Kom ihåg att inte använda samma kommando till sakta ner som till stanna. Så långt har jag kommit i min värld av bra tips. ;)

Hehe läste nu att det var ju ett tag sedan tråden startades... Hoppas det går bra! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 751
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar