Hur ska man välja?

Tibialis

Trådstartare
Vi har ett dilemma.
Vi har gjort enorma efterforskningar, läst stammar bakåt och framåt och kollat upp allt man kan tänka sig i jakt på vår blivande hund. Kollat upp vilka uppfödare som verkar ha passande hundar och kontaktat dom.

Vi har nu varit hos en uppfödare som har valpar, allt verkar tipptopp. Det enda "problemet" är att det bara finns hanvalpar otingade, och jag hade tänkt mig en tik.

Vi står på kö hos en annan uppfödare med, där allt verkar utmärkt med, men tiken är inte betäckt än så man vet ju inte om det blir några valpar öht där.

Hur ska man veta hur man ska välja? Vänta och se och ev få en tik hos den andra, eller välja en hanvalp här som verkar passa oss.

Vad har ni för erfarenheter av tikar/hanar? Hur mycket skiljer det generellt?

Vi har tänkt vara aktiva med vår hund, träna och ställa ut etc

Jag har bara haft tik innan och har i stort sett ingen erfarenhet av hanar.

Sv: Hur ska man välja?

Det är nog egentligen bara magkänslan som kan råda i ett sådant här fall.
Har man inga avelsplaner och ingen hund hemma som det ska funka med så tycker inte jag att könet är så viktigt. Sedan finns det en del raser med större mentala skillnader mellan könen, men för de flesta är det en ganska liten skillnad.

När jag skaffade min valp ville jag helst ha en svartvit tik, men det blev en brunvit hane. Det viktigaste för mig var att få en valp efter den tiken, och jag hade fått ett sånt bra intryck av uppfödaren. Så när det nu inte fanns några tikar så lät jag helt enkelt henne välja den hon trodde mest på åt mig och jag är kalasnöjd och funderar nästan på att även låta nästa hund bli en hane (han är ju så himla glad och okomplicerad jämt!), trots att jag egentligen gillar tikar bäst.

Har varit i samma sits, och jag var mest inställd på att skaffa tik då jag "alltid haft tik". Men tog hanen och han är mitt lyckokast och den hund som är hunden med stort H, en mattegris som jag både kunnat köra lydnad ocg agility med, som gått bra på utställningar, som kan gå lös överallt och som är väldigt tajt med mig. Han är 5 år nu och jag fasar varje födelsedag för jag vill att han ska finnas kvar, alltid.. Så för mig fungerade det väldigt bra.

Har man bara en hund och inte ska avla tycker jag inte könet spelar så stor roll. Hanhunden vill gärna pinka oftare på promenaden, å andra sidan är de jämnare än tikarna och man slipper löp. Mindre sjukdomar på hane i regel, inga juvertumörer eller livmoderinflammation eller dylikt.

Jag tycker det finns fördelar o nackdelar med både tik och hane. Men när jag valde var jag inriktad på en hane och sen kom jag hem med en tik ;) Ville ha en valp efter den pappan och visste inte hur många mer kullar han skulle ha.

Min nästa hund blir en hane, det är oerhört jobbigt att ha en tik som har problem med löpen om man tänkt vara aktiv. Min tiks första löp (16/12-11) har hon precis börjat återhämta sig från... så ja, lite jobbigt om tiken har jobbiga löp. En hane är lättare på det planet. Sen tror jag det beror på vilken ras det gäller också... Så, vilken ras ska ni ha?

Tack för alla svar!
Att det ska vara så svårt att välja! :cry:

Man vill ju inte göra ett impulsartat val, men det är ju inte så roligt om vi måste vänta ett år eller mer nu när vi har bestämt oss (efter lång fundering och mycket efterforskning i stammar, uppfödare etc). Det föds inte så många kullar per år inom rasen och då ska de även uppfylla de krav vi har, vilket gör att det inte är så många uppfödare att välja bland.

Magkänslan är svår att gå efter, den kan inte heller bestämma sig ;)

Det är American Akita det gäller.

Jag hade samma funderingar när vi skaffade våran fast tvärsom... ;) Jag ville helst ha en hane och funderade över hur vi skulle ställa oss om det bara fanns tikar och jag kom fram till att jag inte ville ha en tik. Nu fick vi en hane hur som helst även om han visade sig vara en måndagsexemplar trots bra uppfödare. Men vi älskar honom ändå och det är väl tur att det finns försäkringar. ;)

Jag vet inte hur personligheterna skiljer sig åt inom könen i den rasen. Inom t.ex. Rottis (min ras) är det stor skillnad mellan tik & hane... men om det inte är så stor skillnad. Ta en hane!

Om rasen är Am Akita, en storväxt ras med anlag för könsbunden hundaggressivitet, så skulle jag inte ändrat mig från tik till hane utan väntat in en tikvalp.

Generellt så är faktiskt tikarna enklare i många raser, lättare och mindre rent fysiskt, inte lika utåtagerande mot andra hundar, ofta förigare osv.

I mina två raser (schäfer och malle) skulle jag också rekommendera en tik om man inte är van vid rasen sen innan eller på andra sätt är en erfaren hundägare.

Är rasvalet helt oåterkalleligt då? Det är ju OT här, men är ni helt säkra på att det är rasen för er? Vad är det ni vill träna med er hund?

Om rasen är Am Akita, en storväxt ras med anlag för könsbunden hundaggressivitet, så skulle jag inte ändrat mig från tik till hane utan väntat in en tikvalp.

Generellt så är faktiskt tikarna enklare i många raser, lättare och mindre rent fysiskt, inte lika utåtagerande mot andra hundar, ofta förigare osv.

I mina två raser (schäfer och malle) skulle jag också rekommendera en tik om man inte är van vid rasen sen innan eller på andra sätt är en erfaren hundägare.

Är rasvalet helt oåterkalleligt då? Det är ju OT här, men är ni helt säkra på att det är rasen för er? Vad är det ni vill träna med er hund?

Ja, vi är säkra på att det är en aa vi vill ha. Vi har som sagt lagt ner massor med tid på efterforskningar etc för att hitta rätt uppfödare och rätt kombination. Vi har väntat länge på att det ska komma valpar efter rätt föräldrar. Det som är det tråkiga är att det inte finns så många passande att välja på, så om vi tackar nej till den här killen så är det inte säkert att vi får tag i en passande valp i år. Men man vill ju inte göra ett impulsval heller. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 519
Senast: Migo
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 206
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat