Hur ska man uppfatta "vilja" i annons

J

jezzibell

Hej,
När man kollar runt på annonser på islandshästar till salu, stöter man oftast på en beskrivning om hästen har "mycket vilja", medel vilja, bra vilja.

Beskriver det att hästen har en "egen vilja" där ryttaren får kämpa med att få hästen att lyda, eller betyder det att den är väldigt mån om att vilja göra sitt bästa för ryttaren?

Kanske en dum nybörjarfråga :angel:

Om man letar efter en duktig häst, som är pigg och framåt, och som har lätt för att lära och vill göra sitt bästa för sin ryttare, -hur skulle den då beskrivas i en annons vad gäller ordet vilja?

Tacksam för info
/Jezz

Sv: Hur ska man uppfatta "vilja" i annons

I islandshästsammanhang så menas väl snarast att en häst med mycket vilja helt enkelt är pigg och bjuder mycket framåt. En häst med mycket vilja kan naturligtvis vara antingen lydig eller olydig. Likaså med en häst med medelvilja eller lite vilja. Begreppet vilja hänger helt enkelt inte ihop med lydnad/olydnad. (enligt min mening i alla fall)

Däremot är det ju kanske ännu viktigare med en mycket villig häst att den är just lydig vad gäller framförallt förhållningar.

Vill du ha en "pigg" häst så ska du söka efter en med mycket vilja. Men det kan ju vara bra att höra sig för så att man också vet att hästen lyssnar ordentligt på ryttaren även i "heta" situationer (tex galopp i grupp med andra hästar).

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av islandshästar, men eftersom jag själv kommer från storhästvärlden från början så vill jag tillägga att de hästar som kallats pigga där sällan matchat en islandshäst med mycket vilja. Det vill säga; en islandshäst med mycket vilja har en :devil:-sk energi och framåtanda!

Sen är ju sånt där väldigt subjektivt. Jag anser att min häst har lite halvdålig vilja, medan någon annan som ridit henne snarare kallar det medelvilja.

Aha, ok.
Jag har ridit stora hästar och ponnys i många år, men är nybörjare på Islandshästar. Precis börjat på islandshäst-ridskola. Oj, vad mycket är annorlunda. Men hur roligt som helst. Tack för infot.
//Jezz

Jag håller med Björks beskrivning men måste tillägga att mycket framåtvilja inte sällan är kopplat till att hästen vill springa i 190 hellre än skritta och kräver en orädd, bestämd ryttare. En islandshäst kan vara lika egensinnig som en dito shettis men är så fruktansvärt mycket starkare! Den enda skentur jag råkat ut för i mitt liv värd namnet, där det inte gick att stoppa hästen utan det var bara att hålla sig kvar o vänta på att den sprungit sig trött, var på en islandshäst. Den var inte det minsta skrämd utan hade enorm framåtvilja och lika mycket egen vilja, kort sagt den ville helst raca runt i full galopp eller flygande pass, och tog bettet och stack. Vad jag inte visste var att man måste hålla emot den hästen med järnhand och aldrig ge det minsta lös tygel, för då stack den. Nu gillar inte jag att rida med en hård hand och jag försöker alltid rida med lös tygel, egen bärighet och endast halvhalter och givetvis försökte jag rida den hästen så också, varpå den omdelbart tog över. Skenturen gick på grusvägar i skogen men också i svår terräng med lera och vassa stenar nerför branter och där grenarna slog mig ansiktet. Jag valde att inte rida den hästen mer och ägarinnan sålde den sedan till en fd storhäst ryttare som är mycket tuff och brukar rida med en mycket hård hand. Där funkar hon bra, även om hon visst har stuckit iväg någon gång med henne med...

En islandshäst med mycket vilja är som ett tävlingsfullblod men ofta mycket envisare och starkare. Rids de in på fel sätt med mycket hand och med endast mycket framåt ridning, då blir det hästar som endast passar mycket tuffa och orädda ryttare. De flesta islandshästar har betydligt mer vilja än tex halvbloden. Och dessutom kräver de ofta mer respekt för att lyda. Och till skillnad från halvblod som lugnar sig mer och mer ju mer de blivit ridna så ökar islandshästens vilja med konditionen, så den lugna och unga hästen kan bli en pigg sak när den blivit mer riden och fått upp konditionen. Men visst finns det lugnare hästar också och det är ofta de man stöter på i ridskolor och på turridningar och som får folk att tro att alla islandshästar är lugna, lydiga och snälla familjehästar. Jo Pytt!:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag, personligen, tolkar det som att hästen har mycket bestämda åsikter om vad den vill och inte vill göra, precis som min ;) Men vi närmare eftertanke är det egentligen bara tal om egen vilja då. Så ja, jag skulle säga att det är som ovanstående har förklarat.

Senast ändrad av en moderator:

vdb skrev:
Enkelt översatt, mycket vilja=het.

Det tycker inte jag stämmer. En häst med mycket vilja ser jag som en samarbetsvilja, en vilja att jobba för ryttaren. En riktigt gædingur.
Verkar tydligt som att det är lite olika tankar om detta, men jag får nog hålla med Sambaengi om hennes inlägg. Att hästen har inte mycket vilja bara för att den springer i 190...

Min häst har mycket vilja! Vilket inte innebär att hon är het och sticker och drar i 190. Hon bjuder väldigt mycket frammåt, är pigg och glad och tycker det är kul att vara ute och rida, springer gärna och går fort i skritten, men hon sticker ALDRIG!

Sprettur skrev:
Det tycker inte jag stämmer. En häst med mycket vilja ser jag som en samarbetsvilja, en vilja att jobba för ryttaren. En riktigt gædingur.
Verkar tydligt som att det är lite olika tankar om detta, men jag får nog hålla med Sambaengi om hennes inlägg. Att hästen har inte mycket vilja bara för att den springer i 190...

Det du beskriver är mer det nya begreppet spirit. För mig är det gott lynne att hästen är villig att samarbeta medan vilja verkligen är att hästen är het och enormt framåt. Jag skrev att mycket vilja ofta innebär attt hästen hellre springer i 190 än skrittar lugnt i skogen. Det är inte underligt om det blir diskussioner när begreppen är så dåligt definierade och ingen är överens vad de betyder och vi menar olika saker. I diskussionerna på avelsmötet 2004 definierade man vilja som en en häst som bjöd mycket framåt, mao het. Och det är så jag också definierar vilja.

Skiona skrev:
Min häst har mycket vilja! Vilket inte innebär att hon är het och sticker och drar i 190. Hon bjuder väldigt mycket frammåt, är pigg och glad och tycker det är kul att vara ute och rida, springer gärna och går fort i skritten, men hon sticker ALDRIG!

Nej min hingst stack inte heller, men det berodde på att jag kunde kommunicera med honom på ett sätt en ovan ryttare aldrig klarat. Han hade både gott lynne och mycket vilja, men väntade på mina signaler. Han var trygg med mig och hade respekt för mig. Han var enormt snäll för även de minsta att hantera på marken och väldigt rädd om barnen som kröp under honom, men de hade aldrig klarat rida honom själva! Däremot om jag som hans ledare fanns med och ledde hästen, då gick det givetvis bra. Men det kallar jag inte barnhäst för det!

Jag tror som sagt att det är vad man vill att det ska vara.. det känns ju här med i denna diskussionen.
Ser du vilja på avelsvisningarna, så tycker jag inte att det är hästar som springer fortast under sin ryttare som får högst för vilja.. eller?? är jag helt ute och cyklar.
En häst som springer i 190 är inget jag ser som positivt, jag ser en häst med mycket vilja, som har god arbetsvilja för sin ryttare.

Sprettur skrev:
Ser du vilja på avelsvisningarna, så tycker jag inte att det är hästar som springer fortast under sin ryttare som får högst för vilja.. eller?? är jag helt ute och cyklar.
En häst som springer i 190 är inget jag ser som positivt, jag ser en häst med mycket vilja, som har god arbetsvilja för sin ryttare.

Tidigare bedömdes vilja och lynne separat. Så i stora drag : En häst som "sprang i 190" fick alltså hög poäng i vilja. Gick den inte att styra eller stoppa fick den låg poäng i lynne.

Numera har egenskaperna slagits samman eftersom man ansåg att det inte gick att bedöma lynnet....!?!

Spirit är alltså en bedömning som ska visa på hästens ridbarhet. Skenar hästen kan den alltså inte få bra poäng på spirit - men teoretiskt sett skulle den ha kunnat få det om det enbart hade varit viljan (framåtandan) som bedömts.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 828
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset