Hur ska man gå tillväga?

Askur

Trådstartare
Skriver för min väninna.

Hon och sambon har precis gått isär.
Exet bor kvar i lägenheten och hon bor för tillfället hos en kompis. I och med att han har 3 barn sedan tidigare anser han att han ska ta över lägenheten. Vilket jag förstår, naturligtvis. Men i och med att hon inte får någon hjälp utav socialen med bostad och heller inte har tillräckligt med poäng hos fastighetsbolagen till en ny lägenhet blir det väldigt svårt att hitta något nytt, eget. Hon vill naturligtvis inte sätta barnen i kläm men i och med att båda står på lägenheten bör hon ju ha något att säga till om tycker man? Iallafall hitta någon lösning så att båda kan ha tak över huvudet.

Han verkar vara omöjlig att samarbeta med. Han anser att hon ska skriva över lägenheten på honom helt och hållet och flytta hem till sin mamma.

Har ni några tankar?

De kan ju byta den mot två lägenheter så får de var sin. En del som ska flytta ihop vill byta två till en. Kolla med hyresvärden hur det går till. Om hon är med i Hyresgästföreningen kan de säkert ge råd.

Det är väl det vanliga att en av parterna får flytta till någon vän/släkting eller dylikt i väntan på nytt boende om man inte fixar att bo kvar tillsammans under väntetiden.
Jag separerade i höstas och bodde i två månader hos mina föräldrar i grannstaden innan jag fick min nya lägenhet, inte så smidigt men det är ju så det blir..

Det är väl det vanliga att en av parterna får flytta till någon vän/släkting eller dylikt i väntan på nytt boende om man inte fixar att bo kvar tillsammans under väntetiden.
Jag separerade i höstas och bodde i två månader hos mina föräldrar i grannstaden innan jag fick min nya lägenhet, inte så smidigt men det är ju så det blir..
Mitt ex och jag bodde ihop i flera månader innan han hittade en lägenhet. Inte heller så smidigt men precis, det är ju så det blir.

Skriver för min väninna.

Exet bor kvar i lägenheten och hon bor för tillfället hos en kompis. I och med att han har 3 barn sedan tidigare anser han att han ska ta över lägenheten. Vilket jag förstår, naturligtvis. Men i och med att hon inte får någon hjälp utav socialen med bostad och heller inte har tillräckligt med poäng hos fastighetsbolagen till en ny lägenhet blir det väldigt svårt att hitta något nytt, eget.

Hon skulle ju kunna fråga hyresvärden om det finns/kommer bli något ledigt, jag har hört talas om att en del (inte alla) hyresvärdar hjälper till så ibland. Eftersom hon också står på kontraktet så är hon ju redan hyresgäst hos dem menar jag.

Skriver för min väninna.

Exet bor kvar i lägenheten och hon bor för tillfället hos en kompis. I och med att han har 3 barn sedan tidigare anser han att han ska ta över lägenheten. Vilket jag förstår, naturligtvis. Men i och med att hon inte får någon hjälp utav socialen med bostad och heller inte har tillräckligt med poäng hos fastighetsbolagen till en ny lägenhet blir det väldigt svårt att hitta något nytt, eget. Hon vill naturligtvis inte sätta barnen i kläm men i och med att båda står på lägenheten bör hon ju ha något att säga till om tycker man? Iallafall hitta någon lösning så att båda kan ha tak över huvudet.

Han verkar vara omöjlig att samarbeta med. Han anser att hon ska skriva över lägenheten på honom helt och hållet och flytta hem till sin mamma.

Har ni några tankar?

Har din vän tittat på alla privata alternativ? Det kan löna sig att ringa runt och inte enbart fylla i mejlformulär, ibland dyker det upp lägenheter med snabb inflyttning (ex. dödsfall) där en kan få napp på det viset.

Separationer är aldrig lätta och personligen hade jag valt det alternativ som känts minst slitsamt. Är det värt att slåss för lägenheten med kanske månader av fortsatt samvaro med exet eller är det enklare att flytta hem till föräldern ett tag, med allt vad det innebär? Står båda på avtalet kan det bli en segdragen process innan ett beslut har nåtts.

Utifrån exempelvis den här artikeln framgår det att det är den som är i störst behov som får behålla bostaden, åtminstone i normalfallet.
http://www.hemhyra.se/tips/vem-bor-kvar

Utifrån det du skriver låter det som hyggligt sannolikt att han har rätt till lägenheten då han har störst behov av den (barnen).

Inte mycket att göra mer än att hitta eget.

Det går att hitta lägenhet, även om det kan kännas omöjligt. Man kan hitta lägenhet antingen via annons eller via kontakter.

Jag bodde utomlands i nästan 3 år. När jag och exet separerade och jag flyttade hem igen så bodde jag en månad hos en kompis innan jag via kontakter kunde hyra en lägenhet i andra hand. Det är inte i ett område jag tycker om och det är inte världens bästa lägenhet, men det går att bo här och hyran är rimlig. Orkar man inte bo ihop tills man hittat ett boende man gillar så får man ta det som finns helt enkelt.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10