Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Trängselskatten skippar vi då. + att man skulle kunna lägga till en "allemansavgift" om stadsborna är ute på landsbygden med bilen ;)
Varför då?
Har man inget eget ansvar för var man väljer att bo och vilken livsstil man väljer att ha? På samma sätt får man ju ta ansvar för om man väljer att köpa en liten etta på 30 kvadrat för 3 miljoner i sthlms innerstad. Då får man antagligen höga boendekostnader pga höga lån. På samma sätt får den som åker mkt bil ta ansvar för de kostnaderna.
 
Återigen, varför räkna per yta? Kan du förklara ditt tänk, eftersom du återkommer till det? Avloppet höll ju inte riktigt, speciellt om städerna också ska importera slam från dig på landsbygden. Då borde väl snarast du betala mer eftersom du belastar både marken på landet och i stan?



Nä, alltså jag inser också det orimliga i att frångå maskiner och storskalighet. Skogsbruk kan bedrivas hyggesfritt och senaste forskningen på området visar att det är lika lönsamt som dagens kalhyggesbruk och dessutom främjar mångfald.

På ditt inlägg förstår jag att mångfaldsbegreppet kanske inte riktigt är bekant. Det betyder ju inte bara arter, utan också gener, åldrar, mångfald av landskapstyper etc. Jordbruket bidrar i relativt LÅG utsträckning till den mångfalden numera. Ekojordbruket är något bättre, där kan man se större mångfald i närområden, dikesrenar, åkerholmar etc, är i konventionellt där gifterna motverkar det. Åkrar där man odlar en enda gröda och skogar av lika gamla granar bidrar inte speciellt mycket till mångfald, snarare tvärt om.

Betesmarkerna, när det handlar om naturbete och inte odlad vall vilket det ju numera ofta gör, är artrika, de artrikaste marker vi har. De är skapade av jordbruket, det där man nyttjade hela naturen och inte manipulerade de bästa bitarna och lämnade det andra. Arterna har dock inte uppstått ur intet och mycket tyder på att ängsmarken ersatte de slätter som hölls öppna av megafaunan innan den utrotades (troligen av människan). Om vi nu ska blanda in upphov till artrikedom.



Det där med fler hästar än kor är en seglivad "sanning". 1 436 000 kor 2016, jämfört med 355 500 hästar, enligt jordbruksverkets statistik. Hästantalet är dock ökande medan korna minskar, och korna går i förhållandevis liten utsträckning på naturmarker p.g.a. lönsamhetskrav. Det är väl kanske där hästarna kommer in eftersom de i hög grad är kopplade till icke vinstdrivande hobbyverksamhet, och de vinster de eventuellt genererar är inte kopplade till tillväxt som ska ge kött.

Hästnäringen är för övrigt extremt dålig på att ta ansvar för sin miljöpåverkan både vad gäller transporter och annat. Importerad soja, giftiga flugmedel som läcker ut i vattendrag, bristfällig gödselhantering, läder som produceras med giftiga kemikalier och på bekostnad av människor, täcken impregnerade med miljöfarliga ämnen...the list goes on. Jag har hästar hemma, och mitt miljösamvete som är knutet till dem är långt ifrån rent. Men någon stans måste man ju börja.
Jag betalar ju för det idag, för du tror väl inte slamsugningen är gratis???

Skogsbruk; småskaligheten är inte lönsam om alla som är involverade ska ha marknadsmässiga löner
Och mångfalden kan ma enkelt lösa. Staten går in och köper virket på rot. Avstår från att avverka och efter 25 år förfaller avverkningsrätten. På så vis kan staten välja virkesinkomster eller mångfald och den enskilde slipper ensam finansiera det utan vi kan ärligt säga att vi i Sverige är miljömedvetna

Det enskilda skogsbruket har idag de skogar med störst mångfald, störst andel gammal skog och minst andel kalavverkad yta. Statlig o bolagsskog drivs betydligt hårdare, så där kan man säga att vi inte är miljömedvetna

Megafaunan dvs de stora betande djuren utrotades tämligen snart efter det att landet befolkades.
Beroende på vilken tidsperiod du talar om så dominerade gran eller lövskogar.
De öppna betade ängarna röjdes upp för ett alternerande mellan odling av stråsäd och bete för återhämtning o gödsling.
Men du har rätt utrota människan så försvinner människans miljöpåverkan...men jag gillar inte det alternativet..
 
Varför då?
Har man inget eget ansvar för var man väljer att bo och vilken livsstil man väljer att ha? På samma sätt får man ju ta ansvar för om man väljer att köpa en liten etta på 30 kvadrat för 3 miljoner i sthlms innerstad. Då får man antagligen höga boendekostnader pga höga lån. På samma sätt får den som åker mkt bil ta ansvar för de kostnaderna.
Så säljer du din etta och får tillbaks pengarna...
Utsläppen ska betalas där de sker och blir utsläppen för stora per ytenhet så ska utsläppen bestraffas med extra höga kostnader.
Ergo, dyrt i stan, billigt på landet.
 
Den svenska skogen avlastar varje år atmosfären med ca 45 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar nästan hela Sveriges utsläpp (54 miljoner ton).
Inte en piss i Mississippi, tycker jag.

"När ett område avverkas läcker det i början mer koldioxid än det tar upp. Men ganska snart, efter mellan 10 och 30 år, när ungskogen tagit fart ordentligt, ändras detta och skiftet hamnar i balans. Det betyder att träden då fångar upp lika mycket koldioxid som området läcker ut. När skiftet uppnått balans är resten av tiden som träden växer, cirka 80 - 100 år, en ren vinstaffär för klimatet."
Källa.
 
Den svenska skogen avlastar varje år atmosfären med ca 45 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar nästan hela Sveriges utsläpp (54 miljoner ton).
Inte en piss i Mississippi, tycker jag.

"När ett område avverkas läcker det i början mer koldioxid än det tar upp. Men ganska snart, efter mellan 10 och 30 år, när ungskogen tagit fart ordentligt, ändras detta och skiftet hamnar i balans. Det betyder att träden då fångar upp lika mycket koldioxid som området läcker ut. När skiftet uppnått balans är resten av tiden som träden växer, cirka 80 - 100 år, en ren vinstaffär för klimatet."
Källa.
+ det att den sågade andelen av virket blir till möbler och hus som under lång tid binder co2. I stort sett efter 2 till 3 år binder planterade träd och lövuppslag mer co2 än vad marken läcker ;)
 
Jag har hästar hemma, och mitt miljösamvete som är knutet till dem är långt ifrån rent. Men någon stans måste man ju börja.

Ja, någonstans måste man ju börja.
Och vissa personer börjar med att inte flyga, eller använda IT-utrustning i onödan, eller släcka lampor, eller sänka inomhustemperaturen lite och klä på sig i stället på vintern, och andra börjar med att inte köra bil.
 
Ja visst.
Men det är ju ens eget val att bo så.
Jag bor lantligt och har inte bra kommunikationer. Men det är ju mitt eget val. Sen jag flyttade ut från stan har jag högre kostnader då jag måste ha bil. Det får jag ju räkna med i min budget. Å andra sidan är boende billigare.
Folk får gärna bo på landet. Men man får ju betala själv vad det kostar.


Det som är problemet är när storstadsbor envist hävdar att drivmedelsskatten kan höjas för att minska bilkörningen, de drabbas inte själva - de har ju kollektivtrafik, så argumenten blir väldigt sneda tycker jag. Sen kan man hävda att du har ju valt själv - men fine - låt då storstadsborna betala vad det kostar att åka kollektivt istället för att de ska subventioneras - som du själv argumenterar - man får själv betala vad det kostar
 
Hur kan det vara en straffbeskattning? Man fastställer ett tak för utsläpp per Ha. Överskrider ett område detta så vidtas åtgärder. Det blir helt enkelt dyrare att köra in i detta.
Integritetskränkande blir det bara om du kopplar bilen till individen direkt, gör du inte det så har inte myndigheterna en aning om vem som kör. Bilens ägare blir dock ansvarig för ev. kostnader på samma sätt som vid P-böter idag. För att sedan ge möjlighet att komma in till centrum kan man ju exempelvis ge 1 kostnadsfritt besök i månaden. Skulle ju inte vara så svårt att lägga in i det hela. ;)
Klart att det är många som anser det vara integritetskränkande när någon registrar varje meter du kör med bilen. Det är hyckleri att tro att tro att myndigheterna inte har en aning om vem som kör ensamstående Olle Olssons bil. Det är inte så att folk lånar ut sina bilar hur som helst.

Utsläpp är ett inte enbart ett lokalt problem utan de sprider sig primärt i närområdet men även globalt. Det rättvisa är att alla drar sitt strå till stacken för att minska utsläppen och det gör man enklast, med minst intrång på den personliga integriteten och rättvisast genom att beskatta bränslet.
 
Det som är problemet är när storstadsbor envist hävdar att drivmedelsskatten kan höjas för att minska bilkörningen, de drabbas inte själva - de har ju kollektivtrafik, så argumenten blir väldigt sneda tycker jag. Sen kan man hävda att du har ju valt själv - men fine - låt då storstadsborna betala vad det kostar att åka kollektivt istället för att de ska subventioneras - som du själv argumenterar - man får själv betala vad det kostar
Ja jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sin kollektivtrafik själv. Alla betalar sina egna kostnader.
 
Klart att det är många som anser det vara integritetskränkande när någon registrar varje meter du kör med bilen. Det är hyckleri att tro att tro att myndigheterna inte har en aning om vem som kör ensamstående Olle Olssons bil. Det är inte så att folk lånar ut sina bilar hur som helst.

Utsläpp är ett inte enbart ett lokalt problem utan de sprider sig primärt i närområdet men även globalt. Det rättvisa är att alla drar sitt strå till stacken för att minska utsläppen och det gör man enklast, med minst intrång på den personliga integriteten och rättvisast genom att beskatta bränslet.
Då använder du inte mobiltelefon då?
Myndigheterna har, om inte Olle kört för fort förbi ngn kamera, ingen aning om ven som kör den piss bruna Volvon med nr XXX YYY . Och det är nog bara en tidsfråga innan kamera-utbyggnaden når de nivåer där man går över från att bötfälla fortkörning förbi kameran utan istället bötfäller för en för hög hastighet mellan kamerorna...
 
Då använder du inte mobiltelefon då?
Myndigheterna har, om inte Olle kört för fort förbi ngn kamera, ingen aning om ven som kör den piss bruna Volvon med nr XXX YYY . Och det är nog bara en tidsfråga innan kamera-utbyggnaden når de nivåer där man går över från att bötfälla fortkörning förbi kameran utan istället bötfäller för en för hög hastighet mellan kamerorna...
Du har svårt att acceptera att jag inte håller med dig utan uppfattar det som integritetskränkande?
 
Ja jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sin kollektivtrafik själv. Alla betalar sina egna kostnader.

Spinner vidare lite.

Ja och jo. Är det bara inom kollektivtrafiken som alla ska betala sina egna kostnader? Subventioner finns ju precis överallt i samhället.

Det är ju inte så att kollektivtrafiken är subventionerad för att vara snäll mot storstadsborna, utan helt enkelt för att det är samhällsekonomiskt lönsamt med subventionerad kollektivtrafik. Precis som subventioner motiveras i de flesta fall. Ska man vara sådan så är ju ALL verksamhet inom kommun och landsting på landsbygden subventionerad av Stockholm (och ett par skånska kommuner) på grund av skatteutjämningssystemet.

Därmed inte sagt att jag tycker att miljöpartiets skatteidéer är bra idéer, eller att skatteutjämningssystemet är dåligt (även om jag tycker att det behöver omarbetas rejält med det är ju en annan diskussion).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp