Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Och du tror bara folk på landet har förmågan att ta rättvisan i egna händer när skattetrycket ökar? Eller tror du Stadsborna kommer att se det som rättvist att de ska ta smällen när den totala förbrukningen behöver minskas?

Hur man än vänder på det kommer någon att känna sig förfördelad.
Med största sannolikhet kommer massan att sko sig på fåtalet.
Förr var det makten. Idag så tas beslut som gynnar befolkningscentra. Vad jag som enskild kan göra...är att skapa mig en så dräglig tillvaro som möjligt utan parasiterande skatter Vilket jag anser dessa energi o bilskatter är. Höjs dessa så lägger jag helt enkelt en allt större del av min inkomst som obeskattad någon annanstans istället.
Rättvisan ligger alltid i betraktarens öga. De konsumerande befolkningsgrupperna vill ha råvaror så billigt som möjligt...de producerande vill ha så bra betalt som möjligt
 
Det är ingen på landsbygden jag kommer från som nöjeskör- man har helt enkelt inte råd. Bilen är ett nödvändigt ont, man planerar körningen så att man kan göra så många inköp/läkarbesök/what ever som möjligt på minsta möjliga kilometerantal
då är en bra GPS ovärderlig. Men skämt åsido. Dåligt underhållna länsvägar och så ska vi betala samma skatt som för motorvägarna kring de större städerna? Ren skär orättvisa.
 
Jag hade gärna sett att man lät bli att höja bränsleskatten för privatpersoner och istället införde en riktigt saftig trängselskatt i alla städer med en fungerande kollektivtrafik. Kan man välja mellan att ta bil eller buss så kan det gott kosta att ta bilen. Allra helst ska det vara så dyrt att välja bilen att kollektivtrafiken kan blir billigare eller gratis.
Jag skulle också gärna se ett alternativ att kunna parkera där kollektivtrafiken börjar och kunna åka sista biten kollektivt, om man inte har kollektivtrafik hela vägen hem.
Jag betalar trängselskatt på vägen hem från jobbet (till jobbet är för tidigt för betalning), skulle jag ta tåg och buss till jobbet så blir det att kliva på tåget 00:57 i Lindome seden pilla ludd i naveln på antingen Vågmästarplatsen mellan 01:55 och 05:22 eller Nisseplatsen mellan 01:15 och 04:02 och sedan vidare till jobbet på Tuve, detta på en sträcka på lite mer än 3 mil och inte långt ut på landet, nej tänker inte ta mig till jobbet med cykeln för livet vill jag ha i behåll.
 
Ett vettigt alternativ vore att få dra den verkliga kostnaden för inkomstens förvärvande...det skulle då bli upp mot en femtiolapp per mil det ;)
 
Med största sannolikhet kommer massan att sko sig på fåtalet.
Förr var det makten. Idag så tas beslut som gynnar befolkningscentra. Vad jag som enskild kan göra...är att skapa mig en så dräglig tillvaro som möjligt utan parasiterande skatter Vilket jag anser dessa energi o bilskatter är. Höjs dessa så lägger jag helt enkelt en allt större del av min inkomst som obeskattad någon annanstans istället.
Rättvisan ligger alltid i betraktarens öga. De konsumerande befolkningsgrupperna vill ha råvaror så billigt som möjligt...de producerande vill ha så bra betalt som möjligt
I dina ögon är det så, jag ser det ur ett annat perspektiv och drar inte samma slutsats. Din synvinkel är bra egocentrisk, ditt förslag är integritetskränkande, det är svindyrt att genomföra och är snarare en straffbeskattning mot storstadsregionerna än ett styrmedel att få folk att köra mindre.

Hur menar du att en fast skatt baserad på region kommer att minska utsläppen? Klart det blir en och annan som inte har råd att ha bil, men de som har det kommer knappast att minska körningen med en fast skattesats, möjligen kommer de att köra omvägar för att köra så mycket som möjligt i en billigare region.
 
Jag betalar trängselskatt på vägen hem från jobbet (till jobbet är för tidigt för betalning), skulle jag ta tåg och buss till jobbet så blir det att kliva på tåget 00:57 i Lindome seden pilla ludd i naveln på antingen Vågmästarplatsen mellan 01:55 och 05:22 eller Nisseplatsen mellan 01:15 och 04:02 och sedan vidare till jobbet på Tuve, detta på en sträcka på lite mer än 3 mil och inte långt ut på landet, nej tänker inte ta mig till jobbet med cykeln för livet vill jag ha i behåll.

Jag tror inte att jag förstår vad du vill ha sagt med att berätta om hur din resa till jobbet ser ut?
 
Eftersom det är så mycket dyrare att bo i stan borde det finnas storstadstillägg för att uppväga den högre kostnaden + att som Alliansen i Stockholm drivit stenhårt att Stockholms landsting ska sluta subventionera fattigare glesbygdskommuners vård och omsorg.

Det är storstäderna som genererar merparten (jobb) av de skatteintäkter som går till infrastruktur och vägbyggnad Det är det statliga Trafikverket som ansvarar för utbyggnad av allmänna vägar och underhåll av de statliga vägarna. Underhåll av övriga vägar ansvarar kommunen eller enskilda för. Jag tror att alla som bor på landet och har anlagt egna vägar vet hur mycket även en begränsad sträcka kostar att bygga. Få vet hur mycket det faktiskt kostar att inte bara bygga utan också underhålla vägarna i Sverige.

Börjar man skattefuska kommer det att finnas mindre resurser (skatteintäkter), statligt och kommunalt för underhåll och utbyggnad. Eftersom det är glesbygder och de som bor på landet som är i särklass mest beroende av att vägarna är i körbart skick och byggs ut vid behov så rimmar det illa att just den gruppen ska skattefuska.

Glesbygdskommuner har generellt sämre ekonomi eftersom de har ett mindre skatteunderlag och det går ut över lokaltrafiken. Även i Stockholm har man dragit in och förtunnat busslinjer eftersom man ständigt ser över lönsamheten så att lokaltrafiken i storstäderna subventioneras är inte sant. Lokaltrafik i glesbygder kommer aldrig att vara lönsamt, tyvärr.

Då är frågan, hur löser man det. Mest 'rättvist' är att de som bor i storstäderna får storstadstillägg och att man sänker bensinskatten för de som bor på landet. Det här kommer att kosta, staten får mer intäkter pga ökade skattintäkter för storstäderna och mindre skatteintäkter för landsortsborna. Kommer det att balansera upp? Jag är ingen nationalekonom så jag skulle inte ens försöka räkna ut det.

Det har i tråden föreslagits mer eller mindre explicit att de minskade skatteintäkterna genom skattelättnader för sänkt bensinskatt för landsorten ska bekostas med sänkta bidrag. Vi har ett antal trådar här på Buke som handlar om skammen, förnedringen och fattigdomen av personer som tvingas gå på bidrag. Det är alltså den svagaste gruppen i samhället som ska bekosta skattelättnader för personer med okej ekonomi och som av olika anledningar har valt att bosätta sig på landet?

Även om man helt bortser från miljöaspekten så är det i landsbygdens egenintresse att se till att stat och kommun har råd med utbyggnad och underhåll. Liksom en höjning av skatt på flygplansbränsle drabbar de som väljer att flyga är det väl mest logiskt att kostnaden för vägunderhåll drabbar de som de facto använder dem mest? För storstadsborna kör aldrig utanför storstäderna, eller?

Eller så kan vi göra som Khmer Rouge i Kambodja och Kulturrevolutionen i Kina, se till att alla flyttar ut på landet. För det slutade så bra. :grin:
 
Skogsplantering är ett miljöproblem i sig, speciellt om skogen sedan kalhuggs. Det motarbetar biologisk mångfald och genererar utsläpp. Skog är dock en nödvändighet och en resurs att ta tillvara på, men det är inte ett rent tillskott för miljön. Inte odling heller. Plöjning har identifierats som ett stor miljöproblem t.ex., eftersom det förstör kolsänkor. Odling innebär få arter = förlust av biologisk mångfald och besprutar man dessutom blir listan på potentiell miljöskada ännu längre.

Därmed inte sagt att det inte behövs. Jag drar det kanske lite till sin spets här, men jag tror att det är viktigt att se på det ur fler perspektiv och inte bara klappa sig på axeln och tänka att man bidrar. Det finns massor att förbättra. Din odling bidrar till att föda de som bor i stan, men den innebär inte automatiskt att dina utsläpp är lägre än deras. Det innebär bara att vi alla har ett gemensamt ansvar, även du.
Nu blandar du äpplen och päron...Och jag skulle bra gärna vilja se källor till dina påståenden.

Den enda kolsänkan du kan hitta i jordbruket, är fleråriga vallar, eller fleråriga bevuxna trädor. Och också åkerrenar som egentligen aldrig plöjs.

När vallar eller trädor plöjs, så rubbar du dem som kolsänkor.

Annars, under växtföljden på åkern, spelar det egentligen ingen roll om du plöjer eller ej, ur ett kolsänkeperspektiv. Åkern var inte en kolsänka från början.

Men plöjningsfri odling (inte bearbetningsfritt, lite måste man skrapa på ytan), är inte så "roligt" det heller, eftersom den odlingsmodellen bygger på borförande av halm (=biomassa som genererar biologisk mångfald), och användande (i varierande utsträckning) av herbicider och pesticider, samt konstgödsel.
Dessutom är ofta plöjningsfria metoder svåra att använda, annat än på vissa jordar, och för vissa grödor.

Tvärtom är det så att för att maximera mikrolivet i jorden, så fungerar både plöjningen i sig, nerplöjning av halm, och framförallt stallgödsel som förbättrare av mikrolivet i jorden. Plöjningen görs dessutom för att hejda markpackning, som ofrånkomligt blir följden av många turer med traktorn över åkern, och som dessutom hämmar mikrolivet i jorden.
Och så bör jordbruket bedrivas som det redan görs i Sverige, med ett växtföjdstänkande. Våra åkrar är, även i våra slättbygder, i ett globalt perspektiv små, och i Sverige odlas det aldrig en och samma gröda år efter år, på kvadratkilometer stora ytor.

Vill vi få ett mer miljövänligt jordbruk, och det snabbt, så tror jag ekonomiska incitament för att stödja övergången till att använda RME istället för fossildiesel vore lämpligt.

Exempelvis noll bränsleskatt på RME som används i jord- och skogsbruk, samt stöd (hindras idag av EU-regler) för tillverkning.
De flesta av de något nyare (0-20 år gamla) traktorerna kan köras på RME utan modifikationer.

För övrigt blir det lite löjligt att be folk att cykla, det faller på sin egen orimlighet, det funkar inte att att små barn, gamla tanter och sjuka och lytta, ska cykla 1-2-3-4 mil, för att komma till skola, jobb, eller sjukvård. I synnerhet går det inte att cykla i stort sett alls under ungefär halva året, när det är vinterföre.

Jag bor i Östergötland, ett län som blivit ökänt för den nedläggning av busslinjer på landsbygden som gjordes för ungefär ett år sedan. De massiva protesterna från alla håll, hade ingen som helst effekt...
 
Jag bor i Östergötland, ett län som blivit ökänt för den nedläggning av busslinjer på landsbygden som gjordes för ungefär ett år sedan. De massiva protesterna från alla håll, hade ingen som helst effekt...

Det hjälpte inte i Stockholm heller. En kompis mamma bor i ett område med många äldre pensionärer. Där beslutade de att sluta köra bussar efter klockan tio på kvällen eftersom de var så få som åkte senare (inte lönsamt med 2-4 passagerare på de senare bussarna). Att pensionärerna var beroende av sin buss för att åka hem och inte hade råd att ta taxi vägde lätt mot förlusten av senare bussturer och stora protester hjälpte noll.
 
Den absolut dyraste arbetspendlaren vi har i landet är Dinamarka (V) hon flög för 238.000 förra året, på vår bekostnad naturligtvis.
Grattis @Oldie, hur gammal är du nu?
ina_dance5.gif
 
I dina ögon är det så, jag ser det ur ett annat perspektiv och drar inte samma slutsats. Din synvinkel är bra egocentrisk, ditt förslag är integritetskränkande, det är svindyrt att genomföra och är snarare en straffbeskattning mot storstadsregionerna än ett styrmedel att få folk att köra mindre.

Hur menar du att en fast skatt baserad på region kommer att minska utsläppen? Klart det blir en och annan som inte har råd att ha bil, men de som har det kommer knappast att minska körningen med en fast skattesats, möjligen kommer de att köra omvägar för att köra så mycket som möjligt i en billigare region.
Hur kan det vara en straffbeskattning? Man fastställer ett tak för utsläpp per Ha. Överskrider ett område detta så vidtas åtgärder. Det blir helt enkelt dyrare att köra in i detta.
Integritetskränkande blir det bara om du kopplar bilen till individen direkt, gör du inte det så har inte myndigheterna en aning om vem som kör. Bilens ägare blir dock ansvarig för ev. kostnader på samma sätt som vid P-böter idag. För att sedan ge möjlighet att komma in till centrum kan man ju exempelvis ge 1 kostnadsfritt besök i månaden. Skulle ju inte vara så svårt att lägga in i det hela. ;)
 
Dessutom, om man ska se det globalt, så, Om landet Sverige försvann från kartan (och med det alla människor, djur och utsläpp) skulle vinsten vara borta imorgon. Våra utsläpp räknas i promille.

Om man bara räknar det som släpps inom landets gränser ja. Men om man ser till helheten och räknar med alla utsläpp vi ger upphov till när vi köper el, varor och produkter från andra länder ser det väldigt annorlunda ut. Och så är det lite mer rättvist att jämföra utsläpp per person.
 
Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.

Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.

Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.

Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.

Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.

Det är vackert att du värnar om den globala miljön.

Och huvudpoängen är nog att det handlar om mer än det privata bilåkandet.

jag bor på landet, pendlar 3½ mil enkel väg till jobbet. Jag kör bil.
Visserligen skulle jag kunna åka buss, jag har inte mer än någon kilometer till busshållplatsen, men det skulle ta väldigt lång tid. Och nej, byta buss för att åka och handla är inte realistiskt. Eftersom jag rimligen inte skulle orka bära 40kg kattsand och några liter mjölk och några kilo ris vid bussresa, eller den där 15 kg kattmatssäcken, eller saltstenarna till hästarna.
Eller alla andra saker jag konsumerar på ett miljöbelastande sätt genom att ha häst och katt.

Min ursäkt är att jag åtminstone inte flyger.
Jag åker inte till solen och drar med mig resistenta bakterier hem.
Jag har inte en massa lampor som står och lyser dygnet runt, jag har inte TV, dator et c som står och dricker ström hela dagarna (jag har en dator, men strömmen är inte på förutom den stund jag använder den).

Så jo, jag är kanske arrogant men jag ser att jag lever hyggligt miljösnällt i vissa delar, och så är jag miljöbelastande i andra delar.

Och jo, det verkar vara ett uttalat storstadsperspektiv att höja priset på bränsle för alla i Sverige.
 
Fast vänta lite nu, jag har valt att bo på landsbygden, jag förväntar mig inte att det ska finnas samma service som i stan men jag vill ju inte bli bestraffad med en extra skatt för att jag sköter mina ärenden? Tittar jag på bilåkningen så ligger det en hel del planerande bakom de sträckor jag åker, sonen har fotbollsträning i stan, en grannfamilj har två barn som också tränar fotboll och tack och lov så tränar alla tre barnen samma tider fast de tränar i olika lag. Så idag hämtade grannen upp min son, sen skulle hen på ett möte så jag åkte in, passade på att göra veckohandlingen och hämtade upp min son och de två andra barnen på deras träningar och körde hem dem. Samtidigt så kommer alla föräldrar som bor i stan med sina bilar och hämtar barnen ett och ett, familjer som jag vet bor på samma gata, så då blir min fundering, är det jag som är miljöboven för att jag kör längre sträcka, men tar med mig tre barn. Eller är det de som bor i stan som skulle kunna cykla som åker en och en och hämtar sina barn med bil men åker betydligt kortare sträcka?

Sen är jag även nyfiken på vad du menar att de som har bosatt sig i stan inte kan förvänta sig att få som vi som bor på landsbygden får? Förutom att slippa att bo i stan då?
Det är ju tvärtom
TS vill att landsbygden ska få det billigare och inte betala lika mkt som storstäderna.
Dessutom har vi ju trängselskatt så vi betalar ju redan mer för bilkörandet
 
Hur kan det vara en straffbeskattning? Man fastställer ett tak för utsläpp per Ha. Överskrider ett område detta så vidtas åtgärder. Det blir helt enkelt dyrare att köra in i detta.
Integritetskränkande blir det bara om du kopplar bilen till individen direkt, gör du inte det så har inte myndigheterna en aning om vem som kör. Bilens ägare blir dock ansvarig för ev. kostnader på samma sätt som vid P-böter idag. För att sedan ge möjlighet att komma in till centrum kan man ju exempelvis ge 1 kostnadsfritt besök i månaden. Skulle ju inte vara så svårt att lägga in i det hela. ;)
Vi har redan trängselskatt så vi betalar redan om vi kör in i Sthlm.
 
Skogsplantering är ett miljöproblem i sig, speciellt om skogen sedan kalhuggs. Det motarbetar biologisk mångfald och genererar utsläpp. Skog är dock en nödvändighet och en resurs att ta tillvara på, men det är inte ett rent tillskott för miljön. Inte odling heller. Plöjning har identifierats som ett stor miljöproblem t.ex., eftersom det förstör kolsänkor. Odling innebär få arter = förlust av biologisk mångfald och besprutar man dessutom blir listan på potentiell miljöskada ännu längre.
Din tanke är att vi återgår till ljungmarkerna, enebackarna och ekdungarna samt slopar skogen och lantbruket i stordrift? Ska vi importera ännu mer mat då menar du? Är det miljösmart?

Vi återgår till lantbruk utan maskiner? Då blir det häst och det gamla dräng/pigasystemet.
Det kanske blir så nu när det diskuteras löner med låga ingångslöner, vem vet.
Eftersom jag tror att du vet hur den här billiga arbetskraften bodde/tjänade, så vill det ju till att det ska bli godkänt av Miljö och hälsoskydd, eller vilken myndighet det nu är som hanterar de frågorna.

Min gård drev runt en familj och ett par drängar. En med den tiden mått stor och rik gård alltså.
Som inte går att leva på i dag. När jag ser hur drängarna bodde, utom de kallaste månaderna, då de låg i köket, så vill man ju gråta! I granngården finns ett av de boendena kvar. Ovanpå ett garage. Utan vare sig lockläkt eller isolering. Det är uppspikade mattor mot draget... Stackars jävlar! Inte människovärdigt.

Jag gillar att gå i min skog, men inser att den är "ny". De stora åkrarna är "nya" de med, då flera kom till när täckdikningen kom till Sverige. Regeringen betalade då bidrag för täckdikning, för att det var angeläget att säkra att Sverige hade mat. Har hittat bokföring som visar att täckdikningen inte kostade en spänn, då bidragen stod för hela kalaset. Det är klart, det har var ju efter kriget, och många mindes hur dåligt med mat de hade haft och hur många som svalt...
Jag skulle ändå vilja påstå att mångfalden på gården är stor. Just för att de som har levt på gården har sett till att mångfalden finns. En mångfald som inte fanns innan dessa personer skapade möjligheter för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp