Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Kan det tänkas att din stadslägenhets verkliga kostnader för vatten, el, vägar, avlopp, fiberdragning, mobiltelefoni osv - dvs infrastruktur, hade varit klart lägre än de verkliga infrastrukturskostnaderna för en exakt blåkopia av din lägenhet som varit placerad i Bäckefors, Buskahult eller Blattniksele?

Jag tror att det mesta av hyran går till markens värde. Dvs lån.

Om vi storstadsbor ska betala för alla egna vägar inom storstaden så hoppas jag att alla som anser det är självförsörjande. För varför ska jag betala för att er mat eller andra varor passerar på "mina" vägar?
Lycka till att odla mat på er vägar... Jag tror att du missar att städerna är långt ifrån självförsörjande och har ganska stort behov av ett fungerande svenskt jordbruk för att överleva. Visst det går att importera från andra länder men vad händer då med miljöpåverkan? Det är väldigt lite transporter som passera storstäderna, de flesta är på väg dit.

Så vi som bor i stan har gratis avlopp, gratis fiberdragning osv? Du tror möjligtvis inte att min hyra på strax under 9000 för 52 kvm bl.a går till det?
Självklart är det inte gratis men kostnaderna subventioneras i betydligt högre utsträckning än på landsbygden, ert avlopp hamnar många gånger på landsbygden för att det är färre som blir drabbade av ett eventuellt utsläpp. Men med dina 9000 i hyra ger sig tillgång till butiker nära, postgång, kollektivtrafik och boende för du skulle kunna klara sig utan bil.

Jag vet varför jag väljer landet alla dagar i veckan, men jag försöker få fram vilka stora fördelar andra anser att jag har. Att det bara skulle vara billigare boende känns lite för liten fördel för att det ska vägas upp mot de fördelar man ändå har i stan.

Det är precis lite det jag tänkte poängtera. Exakt samma resonemang som du för, fungerar ju i motsatt håll.

Jag bor i "stan" där huspriserna är hiskeliga och jag skulle kunna köpa en mindre by om jag sålde mitt radhus och jag inte vill tänka på hur mycket pengar jag lägger på räntor. Där 248 kvm trädgård var allt jag som älskar trädgårdar hade råd med. Där bilköerna är låååånga och seeega morgon och eftermiddag vilket gör att bussen i min utbyggda kollektivtrafik kryper fram och jag missar mitt första byte var och varannan dag. Där avgaserna längs vägarna antagligen är bra mycket högre än vad som är nyttigt.

Trots det bor jag här, precis som du bor där du bor, för att jag tycker fördelarna övervinner nackdelarna. Jag tror folk i "stan" och på "landet" har precis samma bild av att de andra har fördelarna. Och att försöka hitta vem som har det "värst" känns rätt poänglöst.

Det är precis lite det jag tänkte poängtera. Exakt samma resonemang som du för, fungerar ju i motsatt håll.

Jag bor i "stan" där huspriserna är hiskeliga och jag skulle kunna köpa en mindre by om jag sålde mitt radhus och jag inte vill tänka på hur mycket pengar jag lägger på räntor. Där 248 kvm trädgård var allt jag som älskar trädgårdar hade råd med. Där bilköerna är låååånga och seeega morgon och eftermiddag vilket gör att bussen i min utbyggda kollektivtrafik kryper fram och jag missar mitt första byte var och varannan dag. Där avgaserna längs vägarna antagligen är bra mycket högre än vad som är nyttigt.

Trots det bor jag här, precis som du bor där du bor, för att jag tycker fördelarna övervinner nackdelarna. Jag tror folk i "stan" och på "landet" har precis samma bild av att de andra har fördelarna. Och att försöka hitta vem som har det "värst" känns rätt poänglöst.
Fast jag tror att du missade vad jag svarade på från början. @stjarnhimmel menade att det fanns fördelar att bo på landet men hon kunde bara ge lägre huspris jämfört med stan och först efter att jag hade frågat om flera gånger. Att man trivs där man bor är väl något alla borde sträva efter, men grundfrågan var hur landsbygden ska klara av en eventuellt ökad kostnad för drivmedel. Att ha och kunna köra bil är ofta en viktig förutsättning för att kunna bo på landsbygden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka