Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Vill bara göra er uppmärksamma på detta förslag på MPs partikongress. Det sätter väl ribban för Miljöpartiet :rage: och säger väl allt om dess medlemmar. Hur detta gäng av fullständiga dårar kan vara 1 av 2 partier som regerar landet är obegriplig :eek::eek::eek:. Inte undra på att Lövén blev utbuad igår.

https://www.svd.se/mp-forslag-skjut-fler-algar--for-klimatets-skull/om/mp-kongressen-2017

Herregud :crazy: älgarna t.o.m skiter i skogen :nailbiting:, detta måste upphöra omgående. :banghead::banghead:
(ju fortare vi blir av med dessa vansinniga i riksdagen, desto bättre, lyckligtvis tycks Svensson ha förstått detta av opinionsundersökningarna att döma åker MP ut nästa val)
 
Nej jag har absolut inte svårt att acceptera att du inte delar min åsikt. Bara det att ditt argument inte håller. Så länge inte det hela är kopplat till individ så är det svårt att hävda integritetskränkande. En telefon, som idag lägesbestäms kan ju lätt kontrolleras eftersom det inte bara handlar om position av telefonen utan även då de kontakter telefonen har.
På vilket sätt håller inte argumentet att jag upplever det som integritetskränkande?
Menar du att jag inte känner det jag säger mig känna utan du vet bättre än jag hur jag upplever något?

Jag tycker det är nog med övervakning utan att behöva lägga till en till övervakning. Och du jag vet förmodligen långt mer om hur det fungerar med telefoner, det är en orsak till att jag verkligen inte önskar mer bevakning.
 
På vilket sätt håller inte argumentet att jag upplever det som integritetskränkande?
Menar du att jag inte känner det jag säger mig känna utan du vet bättre än jag hur jag upplever något?

Jag tycker det är nog med övervakning utan att behöva lägga till en till övervakning. Och du jag vet förmodligen långt mer om hur det fungerar med telefoner, det är en orsak till att jag verkligen inte önskar mer bevakning.
du må uppleva det integritetskränkande, men så länge det inte existerar en koppling mellan den som kör och det registrerade fordonet så kränker det ingen integritet. Fartkameror registrerar fordon och förare(där man lyckas), pay-toll stationer registrerar bara fordon. Det skulle ett zonsystem också göra.
 
du må uppleva det integritetskränkande, men så länge det inte existerar en koppling mellan den som kör och det registrerade fordonet så kränker det ingen integritet. Fartkameror registrerar fordon och förare(där man lyckas), pay-toll stationer registrerar bara fordon. Det skulle ett zonsystem också göra.
Så du menar att ägarförhållandet inte är en koppling? Du har vansinnigt dålig slutledningsförmåga om du inte ser kopplingen att privatpersoner ofta kör sin bil.
 
Vill bara göra er uppmärksamma på detta förslag på MPs partikongress. Det sätter väl ribban för Miljöpartiet :rage: och säger väl allt om dess medlemmar. Hur detta gäng av fullständiga dårar kan vara 1 av 2 partier som regerar landet är obegriplig :eek::eek::eek:. Inte undra på att Lövén blev utbuad igår.

https://www.svd.se/mp-forslag-skjut-fler-algar--for-klimatets-skull/om/mp-kongressen-2017

Herregud :crazy: älgarna t.o.m skiter i skogen :nailbiting:, detta måste upphöra omgående. :banghead::banghead:
(ju fortare vi blir av med dessa vansinniga i riksdagen, desto bättre, lyckligtvis tycks Svensson ha förstått detta av opinionsundersökningarna att döma åker MP ut nästa val)
För att minska utsläpp av metan så tycker jag alla människor får sluta fisa. Begränsa till enbart en fis per person och dag.
 
Ja fast har man inte ett eget ansvar vart man väljer att bo? Jag bor på landet med dåliga kommunikationer.
Även om man bor i storstad kan man behöva bil. Jag har bott i storstad med över en kilometer till närmsta buss. Skulle jag handla fick jag byta buss samt gå från bussarna till stormarknaden. Det blir en bit att släpa med storhandling.
Det har också med livsstil att göra.
Fördelar du har är att du antagligen har betydligt billigare boende. De pengarna får man istället lägga på tex bil. På samma sätt får ju den som väljer att bo i stockholms innerstad ta ansvar för vad det boendet kostar. Det är också ett val att bo i sthlms innerstad med dess kostnader.
Fortfarande kvarstår min fråga, vilka fördelar har jag av att bo på landsbygden jämfört med staden? Det billigare boendet äts snabbt upp av kostnader för att ta sig någonstans, slamtömning, sophämtning osv kvarstår och jag får själv bekosta min fiberdragning för att få tillgång till internet.
Jag har under vintern pendlat till universitetet med kollektivtrafiken, det tar mig 3 timmar från busshållplatsen hemma till universitetet, åker jag bil tar det 1,5 timme. Vintertid väger fördelen att slippa ligga längs vägen över till kollektivtrafikens fördel men nu på våren är tiden mer avgörande och jag tar bilen.
Jag upplever att du är lite låst just vid Stockholm? Det finns som sagt många andra större städer där kostnaden mot att bo i stan kontra landsbygden inte alls har samma stora skillnad i pris. Att man kan behöva bil även om man bor i en stad har jag aldrig ifrågasatt, men till vardags finns det fler alternativ. Jag har syster boende i Göteborg, där är de flera par som delar på två bilar. Bilpooler är överlag väldigt vanliga och det tycker jag verkar vara ett väldigt smart alternativ om man nu har bestämt sig för att bo i stan. Sen blir man lätt lite hemmablind, jag blir rätt full i skratt när min mor som bor i utkanten av Stockholm beklagar sig över att bussarna går så sällan, bara var 20:e minut.. Hemma är vi överlyckliga för att bussarna går en gång i timmen och på morgonen och eftermiddagen går det en buss var 30:e minut. Knökfulla visserligen så att man ofta får stå på 100 vägen i 20 min, men de går åtminstone.
 
Så du menar att ägarförhållandet inte är en koppling? Du har vansinnigt dålig slutledningsförmåga om du inte ser kopplingen att privatpersoner ofta kör sin bil.
Jag vet inte hur många gånger jag kört fordon som jag inte varit ägare till. Så länge som man får göra det så existerar ingen koppling. Parkerar jag fel med en lånad bil, häftar ägaren inte jag som förare.
Och som jag sade i mitt förslag så skulle all data omedelbart raderas då kvartalets/månadens/årets skuld blir betald...så?
 
Jag vet inte hur många gånger jag kört fordon som jag inte varit ägare till. Så länge som man får göra det så existerar ingen koppling. Parkerar jag fel med en lånad bil, häftar ägaren inte jag som förare.
Och som jag sade i mitt förslag så skulle all data omedelbart raderas då kvartalets/månadens/årets skuld blir betald...så?
Så för att du kör andra bilar än din egen kan inte någon annan göra kopplingen att det ofta är ägare ( med familj i den mån den finns ) som oftast kör bilen. Jag kan alltså inte stå på stallplan och kolla vem som sannolikt är i stallet utan folk använder vanligen någon slags slumpmässigt fordon. Det är en bara en inbillning att det stämmer 99 gånger av 100.
 
Så för att du kör andra bilar än din egen kan inte någon annan göra kopplingen att det ofta är ägare ( med familj i den mån den finns ) som oftast kör bilen. Jag kan alltså inte stå på stallplan och kolla vem som sannolikt är i stallet utan folk använder vanligen någon slags slumpmässigt fordon. Det är en bara en inbillning att det stämmer 99 gånger av 100.
Samma sak gäller din mobil...
 
Jag betalar ju för det idag, för du tror väl inte slamsugningen är gratis???

Skogsbruk; småskaligheten är inte lönsam om alla som är involverade ska ha marknadsmässiga löner
Och mångfalden kan ma enkelt lösa. Staten går in och köper virket på rot. Avstår från att avverka och efter 25 år förfaller avverkningsrätten. På så vis kan staten välja virkesinkomster eller mångfald och den enskilde slipper ensam finansiera det utan vi kan ärligt säga att vi i Sverige är miljömedvetna

Det enskilda skogsbruket har idag de skogar med störst mångfald, störst andel gammal skog och minst andel kalavverkad yta. Statlig o bolagsskog drivs betydligt hårdare, så där kan man säga att vi inte är miljömedvetna

Megafaunan dvs de stora betande djuren utrotades tämligen snart efter det att landet befolkades.
Beroende på vilken tidsperiod du talar om så dominerade gran eller lövskogar.
De öppna betade ängarna röjdes upp för ett alternerande mellan odling av stråsäd och bete för återhämtning o gödsling.
Men du har rätt utrota människan så försvinner människans miljöpåverkan...men jag gillar inte det alternativet..

Jag bad om ett argument för din återkommande åsikt att klimatpåverkan ska beskattas per yta, inte per person. Du svarade med en fråga om huruvida jag tror att slamsugning är gratis. Självklart vet jag att slamsugning inte är gratis, och du har redan förklarat att du betalar för den. Ditt enda argument för att storstäderna ska beskattas per yta är att deras avloppssystem belastar ytan nära staden mer. Bevisligen belastar ditt avlopp också ytan nära staden, fast du bor på landet. Kan du ge mig ett annat argument för din yt-hypotes?

Den svenska skogen avlastar varje år atmosfären med ca 45 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar nästan hela Sveriges utsläpp (54 miljoner ton).
Inte en piss i Mississippi, tycker jag.

"När ett område avverkas läcker det i början mer koldioxid än det tar upp. Men ganska snart, efter mellan 10 och 30 år, när ungskogen tagit fart ordentligt, ändras detta och skiftet hamnar i balans. Det betyder att träden då fångar upp lika mycket koldioxid som området läcker ut. När skiftet uppnått balans är resten av tiden som träden växer, cirka 80 - 100 år, en ren vinstaffär för klimatet."
Källa.

Intressant, men din källa är rejält vinklad eftersom den har egenintresse i skogsbruket. Här är ett par länkar som vinkar samma info åt andra hållet:

"Studier vid Lunds universitet har visat att det tar upp till 30 år innan koldioxidutsläppen kompenserats av upptaget från de nya träden. Beroende på klimatläget kan det ta ännu längre tid."
http://www.skyddaskogen.se/sv/klimatet-och-skogen2

"Studier i Europa och Nordamerika visar att kalhyggen släpper ut 7-18 ton koldioxid per hektar under det första året efter avverkning och mätningar på svenska kalhyggen visar att dessa ligger i överkant av detta. "
http://www.dn.se/debatt/landsbygdsministern-har-fel-kalhyggen-inte-klimatsmarta/

"Man bör också hålla i minnet att ökad volymtillväxt hos skogsträden inte är liktydigt med ökad biomassatillväxt, och därmed inte heller med ökat energiinnehåll eller ökad kolinlagring. Snabbare tillväxt innebär ofta att vedens täthet minskar. Fördubblad tillväxt kan innebära att tätheten minskar med 20 procent"
http://www.wwf.se/source.php/140885...limatperspektiv_rapport WWF SNF_juni 2011.pdf

+ det att den sågade andelen av virket blir till möbler och hus som under lång tid binder co2. I stort sett efter 2 till 3 år binder planterade träd och lövuppslag mer co2 än vad marken läcker ;)

Källa? Den forskning jag har läst, och som ligger till grund för både de länkar jag lagt in och den som @AraSlei hänvisade till tyder på allra minst 10-30 år, och som mest nästan inte alls eftersom snabbväxande träd inte binder samma mängd kol som de långsamväxande som avverkats.
 
Jag vet inte hur många gånger jag kört fordon som jag inte varit ägare till. Så länge som man får göra det så existerar ingen koppling. Parkerar jag fel med en lånad bil, häftar ägaren inte jag som förare.
Och som jag sade i mitt förslag så skulle all data omedelbart raderas då kvartalets/månadens/årets skuld blir betald...så?

Bilmålvakter? Svårt att bortse från det i det läget.
 
Jag vet att transportnäringen inte är så glada i vissa idéer miljöpartiet har, de menar på att det kommer till slut konkurrera ut de Svenska åkarna, då de utländska inte behöver betala samma skatt osv.

Själv tycker jag att de som kan använda bussar/tåg/tunnelbana osv, att de kan betala lite mer bränsleskatt än de som inte kan använda bussar/tåg osv. Men om det är praktiskt genomförbart, det kan jag inte säga, vet inte riktigt varför det är sånt fokus på fordon osv.

Kunde de inte fixa så att TVavgiften går på skatten istället för separat, så det blir billigare för alla om alla som skattar är med och betalar i och med att alla har någon tillgång till media.

Men men... vi får väl se...
 
Bilmålvakter? Svårt att bortse från det i det läget.
Lätt att lösa, häftar bilen med skuld så konfiskeras den och kan lösas ut med ex 2000 spänn + skulden ;)
Det skulle naturligtvis även gälla felparkerade bilar. när lisa lapp slår på bilen så ringer hon in avhämtningen direkt
 
Intressant, men din källa är rejält vinklad eftersom den har egenintresse i skogsbruket. Här är ett par länkar som vinkar samma info åt andra hållet:

"Studier vid Lunds universitet har visat att det tar upp till 30 år innan koldioxidutsläppen kompenserats av upptaget från de nya träden. Beroende på klimatläget kan det ta ännu längre tid."
http://www.skyddaskogen.se/sv/klimatet-och-skogen2

"Studier i Europa och Nordamerika visar att kalhyggen släpper ut 7-18 ton koldioxid per hektar under det första året efter avverkning och mätningar på svenska kalhyggen visar att dessa ligger i överkant av detta. "
http://www.dn.se/debatt/landsbygdsministern-har-fel-kalhyggen-inte-klimatsmarta/

"Man bör också hålla i minnet att ökad volymtillväxt hos skogsträden inte är liktydigt med ökad biomassatillväxt, och därmed inte heller med ökat energiinnehåll eller ökad kolinlagring. Snabbare tillväxt innebär ofta att vedens täthet minskar. Fördubblad tillväxt kan innebära att tätheten minskar med 20 procent"
http://www.wwf.se/source.php/1408855/Hugga eller skydda_Boreala skogar i klimatperspektiv_rapport WWF SNF_juni 2011.pdf

Men de säger ju samma sak som länken jag lade in?
Skillnaden är att dessa glömmer berätta om vad som händer efter att koldioxidutsläppen kompenserats, dvs de ytterligare 50-60 år som träden fortsätter att växa.
 
Det här är otroligt onödigt att slänga ur sig, även om du raljerar. Titta på Vuxna, läs trådarna om de personer här som går på bidrag och fråga dig sedan om det är ett sådant liv någon person vill ha. Hela den här, ja man kan alltid gå på bidrag och inte behöva göra någonting myten som dras upp igen och igen, framförs tydligt av personer som aldrig i sitt liv gått på bidrag. Ja förutom det bidrag som heter fri skolgång, CSN eller det bidrag som heter jobbskatteavdraget, eller det bidrag som heter föräldraförsäkring, reavinstbeskattning och liknande.

Vad som skrivs här är ett slag i ansiktet på människor som inget hellre vill än att jobba men av olika orsaker inte kan det. Jag blir vansinnig på den nedlåtande tonen med en underton av, ja de vill bara sko sig på samhället. En person som skattefuskar kostar samhället mer än en person som går på bidrag och är därför en värre utsugare eftersom hen dessutom bryter mot lagen och undandrar skatteintäkter som inte bara går till bidrag utan även andra samhällstjänster som skola, vård och omsorg (underhåll av vägar) som hen sedan hänsynslöst utnyttjar. Hmm, kanske ska man lagstifta om att den som upptäcks med att skattefuska får sedan betala sin sjukvård och barns skolgång tills skulden är kvittad? Betydligt mer effektivt än för SKV och KFM att jaga tillgångar som gömts i utlandet och som dessutom går direkt tillbaka till oss alla andra skattebetalare. Alla ska ju göra rätt för sig i Sverige, eller hur?
Nu tror jag du hetsar upp dig i onödan. Ser inte att det är samma fråga en en gång som du besvarar. Lönearbete är ett modernt påfund och väldigt, väldigt vedertaget idag i Sverige. Det räcker väl med att komma några länder härifrån så är kulturen olik den svenska.

Kommer inte att fortsätta diskussionen men miljökostnaden för vad det kostar för folk både i landsbygden och storstaden att pendla till arbete och vara tvungen att köpa inplastad färdigmat för att folk inte hinner annat.

Väldigt ofta är miljövänner för självhushåll.
 
Lätt att lösa, häftar bilen med skuld så konfiskeras den och kan lösas ut med ex 2000 spänn + skulden ;)
Det skulle naturligtvis även gälla felparkerade bilar. när lisa lapp slår på bilen så ringer hon in avhämtningen direkt
Det har vi redan. Resurser saknas. De 10 största såna bor i Malmö/Göteborgsregionen, där har man fullt upp med att ta rätt på liken efter gängskjutningarna så obetalda böter lär inte stå högt i kurs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp