Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Fortfarande kvarstår min fråga, vilka fördelar har jag av att bo på landsbygden jämfört med staden? Det billigare boendet äts snabbt upp av kostnader för att ta sig någonstans, slamtömning, sophämtning osv kvarstår och jag får själv bekosta min fiberdragning för att få tillgång till internet.
Jag har under vintern pendlat till universitetet med kollektivtrafiken, det tar mig 3 timmar från busshållplatsen hemma till universitetet, åker jag bil tar det 1,5 timme. Vintertid väger fördelen att slippa ligga längs vägen över till kollektivtrafikens fördel men nu på våren är tiden mer avgörande och jag tar bilen.
Jag upplever att du är lite låst just vid Stockholm? Det finns som sagt många andra större städer där kostnaden mot att bo i stan kontra landsbygden inte alls har samma stora skillnad i pris. Att man kan behöva bil även om man bor i en stad har jag aldrig ifrågasatt, men till vardags finns det fler alternativ. Jag har syster boende i Göteborg, där är de flera par som delar på två bilar. Bilpooler är överlag väldigt vanliga och det tycker jag verkar vara ett väldigt smart alternativ om man nu har bestämt sig för att bo i stan. Sen blir man lätt lite hemmablind, jag blir rätt full i skratt när min mor som bor i utkanten av Stockholm beklagar sig över att bussarna går så sällan, bara var 20:e minut.. Hemma är vi överlyckliga för att bussarna går en gång i timmen och på morgonen och eftermiddagen går det en buss var 30:e minut. Knökfulla visserligen så att man ofta får stå på 100 vägen i 20 min, men de går åtminstone.

Du har den enorma fördelen med att leva på landet. Inte trängas med andra vart du än vänder dig, inte stå i bilkö.
Framför allt utgår jag från att du, liksom jag, trivs bättre på landet än i storstaden.

Nu tror jag du hetsar upp dig i onödan. Ser inte att det är samma fråga en en gång som du besvarar. Lönearbete är ett modernt påfund och väldigt, väldigt vedertaget idag i Sverige. Det räcker väl med att komma några länder härifrån så är kulturen olik den svenska.

Kommer inte att fortsätta diskussionen men miljökostnaden för vad det kostar för folk både i landsbygden och storstaden att pendla till arbete och vara tvungen att köpa inplastad färdigmat för att folk inte hinner annat.

Väldigt ofta är miljövänner för självhushåll.

Lönearbete är ett modernt påfund.
Som är åtminstone några hundra år gammalt.

Fortfarande kvarstår min fråga, vilka fördelar har jag av att bo på landsbygden jämfört med staden? Det billigare boendet äts snabbt upp av kostnader för att ta sig någonstans, slamtömning, sophämtning osv kvarstår och jag får själv bekosta min fiberdragning för att få tillgång till internet.

Vem har sagt, förresten, att det handlar om rättvisa???
Eller ja, det var väl kanske det trådstarten ville föra fram: en höjd bränsleskatt slår "orättvist hårt" på oss som bor på landet.

Och visst märks det mer för en bilpendlare än för en person som nyttjar kollektivtrafik.

Men vem har påstått att det ska kosta lika mycket eller lika lite att bo på landet som i storstad?

Nu tror jag du hetsar upp dig i onödan. Ser inte att det är samma fråga en en gång som du besvarar. Lönearbete är ett modernt påfund och väldigt, väldigt vedertaget idag i Sverige. Det räcker väl med att komma några länder härifrån så är kulturen olik den svenska.

Kommer inte att fortsätta diskussionen men miljökostnaden för vad det kostar för folk både i landsbygden och storstaden att pendla till arbete och vara tvungen att köpa inplastad färdigmat för att folk inte hinner annat.

Väldigt ofta är miljövänner för självhushåll.
Väldigt ofta bor miljöpartister/sk miljövänner i storstäder o konsumerar vegetabilier från COOP/ICA som är plastinpackade.

Jag bor på landet i en tätbebyggd region - har 4 städer inom 4 mils radie. Har 10 km till närmaste busshållplats! När jag påpekade detta för en mp- politiker i min hemkommun där en av städerna ligger så påstod hen att jag ljög! :eek::banghead:

Politiker erkänner inte annat än sin egen situation som lag, och det som gäller för politikern gäller för hela befolkningen... Precis som företagsledare med 20-30 mille i årslön och Företagarna tror att de anställda klarar sig bra på 25 -50 kr timmen ...

Jag har under vintern pendlat till universitetet med kollektivtrafiken, det tar mig 3 timmar från busshållplatsen hemma till universitetet, åker jag bil tar det 1,5 timme. Vintertid väger fördelen att slippa ligga längs vägen över till kollektivtrafikens fördel men nu på våren är tiden mer avgörande och jag tar bilen.
Jag upplever att du är lite låst just vid Stockholm? Det finns som sagt många andra större städer där kostnaden mot att bo i stan kontra landsbygden inte alls har samma stora skillnad i pris. Att man kan behöva bil även om man bor i en stad har jag aldrig ifrågasatt, men till vardags finns det fler alternativ. Jag har syster boende i Göteborg, där är de flera par som delar på två bilar. Bilpooler är överlag väldigt vanliga och det tycker jag verkar vara ett väldigt smart alternativ om man nu har bestämt sig för att bo i stan. Sen blir man lätt lite hemmablind, jag blir rätt full i skratt när min mor som bor i utkanten av Stockholm beklagar sig över att bussarna går så sällan, bara var 20:e minut.. Hemma är vi överlyckliga för att bussarna går en gång i timmen och på morgonen och eftermiddagen går det en buss var 30:e minut. Knökfulla visserligen så att man ofta får stå på 100 vägen i 20 min, men de går åtminstone.

Varför bor du då på landet, av din beskrivning låter det ju mest som en stor uppoffring?

Det har vi redan. Resurser saknas. De 10 största såna bor i Malmö/Göteborgsregionen, där har man fullt upp med att ta rätt på liken efter gängskjutningarna så obetalda böter lär inte stå högt i kurs.
Nej men sätt i system att alla bilar som har skuld , konfiskeras. Oskattade, oförsäkrade och de med fodringar hos trafiksäkerhetsföreningen. Jag menar inte att man ska leta efter dem med lapplisor och andra skulle kunna avlönas för det processen drar in. + att en massa dåliga bilar skulle försvinna från gator och torg. Löses inte bilen ut innan 2 veckor går den till aktion eller destruktion.

Det här är otroligt onödigt att slänga ur sig, även om du raljerar. Titta på Vuxna, läs trådarna om de personer här som går på bidrag och fråga dig sedan om det är ett sådant liv någon person vill ha. Hela den här, ja man kan alltid gå på bidrag och inte behöva göra någonting myten som dras upp igen och igen, framförs tydligt av personer som aldrig i sitt liv gått på bidrag. Ja förutom det bidrag som heter fri skolgång, CSN eller det bidrag som heter jobbskatteavdraget, eller det bidrag som heter föräldraförsäkring, reavinstbeskattning och liknande.

Vad som skrivs här är ett slag i ansiktet på människor som inget hellre vill än att jobba men av olika orsaker inte kan det. Jag blir vansinnig på den nedlåtande tonen med en underton av, ja de vill bara sko sig på samhället. En person som skattefuskar kostar samhället mer än en person som går på bidrag och är därför en värre utsugare eftersom hen dessutom bryter mot lagen och undandrar skatteintäkter som inte bara går till bidrag utan även andra samhällstjänster som skola, vård och omsorg (underhåll av vägar) som hen sedan hänsynslöst utnyttjar. Hmm, kanske ska man lagstifta om att den som upptäcks med att skattefuska får sedan betala sin sjukvård och barns skolgång tills skulden är kvittad? Betydligt mer effektivt än för SKV och KFM att jaga tillgångar som gömts i utlandet och som dessutom går direkt tillbaka till oss alla andra skattebetalare. Alla ska ju göra rätt för sig i Sverige, eller hur?

Naturligtvis vill de flesta ha ett normalt liv med normala boendeförhållanden och vettiga jobb.
Men det förutsätter ju att man "planterar" för det. Skaffar sig utbildning, sköter de jobb man får och sköter sig gentemot hyresvärdar och samhälle. Gör man inte det så får man ligga som man bäddat.
Reavinstbeskattning , bidrag? då tror jag du fått det om bakfoten reavinstbeskattningen är ju ngt man betalar in till skattemyndigheten, en kostnad, inget bidrag.
Ett visst skattefusk, en viss andel svarta pengar fungerar som smörjolja för samhällets ekonomi.
För upp till en viss nivå så konsumeras dessa pengar till 100%
Då får staten in momsbeskattningen i alla fall.
Och många gånger skulle vederbörande inte gjort det extra jobbet för vita pengar, alltså blir det en liten vinst för samhället, istället för ingen alls.
Men jag tar mig friheten och antar att vad du menar med skattefusk är den helt legala skatteplanering som varje företagare är tvungen att göra för att överleva ekonomiskt....

Varför bor du då på landet, av din beskrivning låter det ju mest som en stor uppoffring?
För att man har sitt arbete sitt liv här ute. Men förden skull ska man inte behöva att acceptera att man behandlas styvmoderligt av samhället. Jag accepterar lägre service, sämre vägar bara jag slipper betala till stadsbornas bättre vägar, bättre service och offentliga färdmedel. Förbjud gärna dieselbilar i städerna och gör det sedan riktigt billigt att använda dieselbilar. Köpladorna ligger i alla fall utanför stadskärnan och dit kan man ju då köra med sin dieselbil ;)

Det här är otroligt onödigt att slänga ur sig, även om du raljerar. Titta på Vuxna, läs trådarna om de personer...
Antar att ironi inte är din spelplan.
Jag antar vidare att du kontinuerligt och vaksamt spanar över forumet för att finna inlägg som kan uppröra någon grupp eller enskild (inte bara jobbsökande bidragstagare, som i detta fallet), och sedan försöker rätta in skribenterna och hela forumet i ett mellanmjölkens tycka-lagom-zon, där ingen blir kränkt, ingen blir upprörd och alla humörsvängningar följer en rät linje bort mot en horisont av valium.

Nej, mitt syfte var inte att tackla någon olycklig jobbsökande random bidragstagare. Ungefär som en nybliven förälders glada inlägg inte är tänkt att tackla en ofrivilligt barnlös läsare. Eller ett glatt Beach 2017-inlägg med en stolt egenrapportering inte är tänkt att förnedra en människa med viktproblem som plötsligt öppnar sitt favoritforum.

Du har den enorma fördelen med att leva på landet. Inte trängas med andra vart du än vänder dig, inte stå i bilkö.
Framför allt utgår jag från att du, liksom jag, trivs bättre på landet än i storstaden.
Självklart trivs jag bättre på landet, men jag vänder mig emot när någon skriver att jag har så mycket fördelar med att bo på landet så jag inte har rätt tycka att det borde finnas en viss grundservice åtminstone. Jag tycker att det är många som påstår att det finns många fördelar med att bo på landet men när man sen frågar om vilka fördelar de faktiskt menar så är det väldigt få som faktiskt kan peka på några fördelar.
Tyvärr slipper vi inte ifrån trafiken så mycket som jag skulle önska, skulle jag bestämma helt själv så skulle jag flytta längre ut på landet, nu bor vi nära en riksväg som dessutom har blivit en 1+2 väg med vajerräcken vilket har beskurit våra möjligheter att röra oss fritt. Men det är min mans föräldrahem som de byggde på 50-talet och det är svårt att släppa det, även om miljön har förändrats drastiskt sen de byggde.

Jag vet varför jag väljer landet alla dagar i veckan, men jag försöker få fram vilka stora fördelar andra anser att jag har. Att det bara skulle vara billigare boende känns lite för liten fördel för att det ska vägas upp mot de fördelar man ändå har i stan.

Självklart trivs jag bättre på landet, men jag vänder mig emot när någon skriver att jag har så mycket fördelar med att bo på landet så jag inte har rätt tycka att det borde finnas en viss grundservice åtminstone. .

Det här är en intressant sak att reflektera kring.
Vad man ser som "grundservice" och vad man anser att man har rätt till.

Jag bor på landet, köpte gård för att kunna ha häst hemma.
Jag bor tre kilometer eller något sådant från närmsta samhälle, och tycker att jag bor "centralt" för att bo på landet. 3½ mil till närmsta stad, en åt var håll.

"grundservice" består hos mig av post, vägröjning (inte min uppfartsväg, den är uppenbarligen mitt eget problem).
El, som där jag får betala min förbrukning.
Eget avlopp, egen brunn.
Jag får själv betala för slamtömning, och nu måste jag göra om avloppet pga det är för gammalt och bor i hög skydds-zon vilket innebär att det blir mini-reningsverk.
Om jag vill ha fiber för internet, får jag själv bekosta det.
Telefonledning finns fortfarande, och det lär bli ett stort problem den dag man lägger ner koppar-ledningarna, eftersom mobiltäckningen är usel där jag bor. Då blir det till att skaffa extra mast, som täcker några tiotal meter, eller köpa satellit-telefon.

Ja, jag får bekosta själv sådant som någon annan bekostar om jag hade bott i en stad.
Så är det.
Men jag har ju valt att bo där jag bor, och var medveten om de här sakerna när jag valde att köpa gården.
Så vems är ansvaret?
Någonannans för att jag ska ha "rätt" till samma saker som den som bor i Stockholm?
Mitt, för att jag träffade ett val?

I mina ögon, mitt.

När det gäller bränsleskatt: jag har ju turen att ha god ekonomi så jag kan antagligen fortsätta att rycka på axlarna, tanka och köra. Eller så får jag köra lite mindre till hästtävlingar.

Antar att ironi inte är din spelplan.
Jag antar vidare att du kontinuerligt och vaksamt spanar över forumet för att finna inlägg som kan uppröra någon grupp eller enskild (inte bara jobbsökande bidragstagare, som i detta fallet), och sedan försöker rätta in skribenterna och hela forumet i ett mellanmjölkens tycka-lagom-zon, där ingen blir kränkt, ingen blir upprörd och alla humörsvängningar följer en rät linje bort mot en horisont av valium.

Nej, mitt syfte var inte att tackla någon olycklig jobbsökande random bidragstagare. Ungefär som en nybliven förälders glada inlägg inte är tänkt att tackla en ofrivilligt barnlös läsare. Eller ett glatt Beach 2017-inlägg med en stolt egenrapportering inte är tänkt att förnedra en människa med viktproblem som plötsligt öppnar sitt favoritforum.

Jodå jag förstår ironi, men jag går lite i taket när det upprepas lite för ofta angående de som erhåller bidrag. Som sagt, det finns några trådar just nu som är aktiva på Buke där användare är förtvivlade över att tvingas erhålla bidrag av olika skäl, inte för att de inte vill arbeta men för att det är omöjligt. Så det är möjligt att jag överreagerade på just ditt inlägg. Det påminner om när det ständigt påstås att asylsökande och nysvenskar lever ett lyxliv på statens bekostnad.

Bidrag är bl.a skälet till att vi har ett socialt skyddsnät i Sverige för att de som behöver det kan få hjälp. Sedan visst förekommer det naturligtvis fusk, men det är ändå relativt få procentuellt sett, enligt FK, som ligger på soffan och får bidrag. Men att tex 50% Hells Angels och Bandidos lever på bidrag och förtidspension är naturligtvis horribelt.

http://www.expressen.se/ekonomi/varannan-i-hells-angels-och-bandidos-lever-pa-bidrag/

Det här är en intressant sak att reflektera kring.
Vad man ser som "grundservice" och vad man anser att man har rätt till.

Jag bor på landet, köpte gård för att kunna ha häst hemma.
Jag bor tre kilometer eller något sådant från närmsta samhälle, och tycker att jag bor "centralt" för att bo på landet. 3½ mil till närmsta stad, en åt var håll.

"grundservice" består hos mig av post, vägröjning (inte min uppfartsväg, den är uppenbarligen mitt eget problem).
El, som där jag får betala min förbrukning.
Eget avlopp, egen brunn.
Jag får själv betala för slamtömning, och nu måste jag göra om avloppet pga det är för gammalt och bor i hög skydds-zon vilket innebär att det blir mini-reningsverk.
Om jag vill ha fiber för internet, får jag själv bekosta det.
Telefonledning finns fortfarande, och det lär bli ett stort problem den dag man lägger ner koppar-ledningarna, eftersom mobiltäckningen är usel där jag bor. Då blir det till att skaffa extra mast, som täcker några tiotal meter, eller köpa satellit-telefon.

Ja, jag får bekosta själv sådant som någon annan bekostar om jag hade bott i en stad.
Så är det.
Men jag har ju valt att bo där jag bor, och var medveten om de här sakerna när jag valde att köpa gården.
Så vems är ansvaret?
Någonannans för att jag ska ha "rätt" till samma saker som den som bor i Stockholm?
Mitt, för att jag träffade ett val?

I mina ögon, mitt.

När det gäller bränsleskatt: jag har ju turen att ha god ekonomi så jag kan antagligen fortsätta att rycka på axlarna, tanka och köra. Eller så får jag köra lite mindre till hästtävlingar.

Här försökte de lägga ner all postservice och tyckte att vi kunde åka 2,5 mil för att hämta vår post varje dag, det fick de tack och lov bakslag på så vi fick behålla vår postgång, men den kommer bara mån, ons och fredag. Morgontidningen kommer med posten och ingen utdelning varken lördag eller söndag, de dagar jag faktiskt skulle vilja ha en tidning men numera läser jag istället på nätet.
Snöröjningen fungerar tack och lov, men det är tack vare att vi har flera starka småföretagare som har satt ner foten, ett tag tyckte de att det räckte om det var snöröjt till lunch... Inte hållbart när det är många som ska ta sig till jobbet.
Rent krasst, vi som familj klarar oss, men jag ser många äldre som är tvungna att lämna sin hem och flytta in till stan eftersom de behöver mer hjälp av vad det är möjligt att få här ute, om de inte har tur att ha släktingar eller grannar som ställer upp och sköter om dem. Tidigare fanns det ett äldreboende i närheten, men det las ner eftersom kommunen tyckte att det var så besvärligt när det låg så långt ifrån stan.( 2,5 mil) Att de äldre trivdes och tyckte om att få vara kvar i sin hembygd togs det ingen hänsyn till, boendet var fullbelagt och hade ständigt en kö på äldre som ville komma in.

Gällande bränsleskatten så kommer det att slå hårt mot alla småföretag som har långa körsträckor, i dagsläget har de kunnat väga upp det mot lägre lokalhyror men det finns en gräns även där. Återigen, jag och min familj personligen kommer att klara oss, men jag ser att det finns andra familjer och företag som kommer att få det svårare.

• Gilla
Reactions: Sar
Men de säger ju samma sak som länken jag lade in?
Skillnaden är att dessa glömmer berätta om vad som händer efter att koldioxidutsläppen kompenserats, dvs de ytterligare 50-60 år som träden fortsätter att växa.

Njae, de lyfter samma siffror, men ur andra vinklar. De pratar inte om träd som är 50-60 år eftersom de i många fall redan är avverkade i den åldern. Skogen blir inte gammal med kalhyggesbruk, och definitivt inte tillräckligt gammal för att kompensera alla utsläpp relaterade till avverkningen. Lägsta tillåtna ålder för slutavverkning är 45 år (det skiljer sig dock lite beroende på växtförhållanden och trädart) och dessförinnan gallras det minst en gång. Där försvinner ju hälften av träden innan de ens hinner kompensera för utsläppen från träden de ersatte.

Den viktigaste frågan i sammanhanget är dock biologisk mångfald. Där förlorar man nästan allt när man ersätter skog med många arter och åldrar på träden med monotona plantage av samma art och ålder. Det är ju inte bara träden det på verkar sas.

Så vi som bor i stan har gratis avlopp, gratis fiberdragning osv? Du tror möjligtvis inte att min hyra på strax under 9000 för 52 kvm bl.a går till det?

Om vi storstadsbor ska betala för alla egna vägar inom storstaden så hoppas jag att alla som anser det är självförsörjande. För varför ska jag betala för att er mat eller andra varor passerar på "mina" vägar?

Jag tycker att den här tråden är helt enorm på att visa hur alla vi människor vill att samhället ska optimera sig efter just ens eget liv och förutsättningar, istället för att optimeras för vad som är bäst för hela samhället, och i dess förlängning - för Moder Jord.

Det är tragikomik i sitt esse.

Så vi som bor i stan har gratis avlopp, gratis fiberdragning osv? Du tror möjligtvis inte att min hyra på strax under 9000 för 52 kvm bl.a går till det?
Kan det tänkas att din stadslägenhets verkliga kostnader för vatten, el, vägar, avlopp, fiberdragning, mobiltelefoni osv - dvs infrastruktur, hade varit klart lägre än de verkliga infrastrukturskostnaderna för en exakt blåkopia av din lägenhet som varit placerad i Bäckefors, Buskahult eller Blattniksele?

• Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka