Fortfarande kvarstår min fråga, vilka fördelar har jag av att bo på landsbygden jämfört med staden? Det billigare boendet äts snabbt upp av kostnader för att ta sig någonstans, slamtömning, sophämtning osv kvarstår och jag får själv bekosta min fiberdragning för att få tillgång till internet.
Jag har under vintern pendlat till universitetet med kollektivtrafiken, det tar mig 3 timmar från busshållplatsen hemma till universitetet, åker jag bil tar det 1,5 timme. Vintertid väger fördelen att slippa ligga längs vägen över till kollektivtrafikens fördel men nu på våren är tiden mer avgörande och jag tar bilen.
Jag upplever att du är lite låst just vid Stockholm? Det finns som sagt många andra större städer där kostnaden mot att bo i stan kontra landsbygden inte alls har samma stora skillnad i pris. Att man kan behöva bil även om man bor i en stad har jag aldrig ifrågasatt, men till vardags finns det fler alternativ. Jag har syster boende i Göteborg, där är de flera par som delar på två bilar. Bilpooler är överlag väldigt vanliga och det tycker jag verkar vara ett väldigt smart alternativ om man nu har bestämt sig för att bo i stan. Sen blir man lätt lite hemmablind, jag blir rätt full i skratt när min mor som bor i utkanten av Stockholm beklagar sig över att bussarna går så sällan, bara var 20:e minut.. Hemma är vi överlyckliga för att bussarna går en gång i timmen och på morgonen och eftermiddagen går det en buss var 30:e minut. Knökfulla visserligen så att man ofta får stå på 100 vägen i 20 min, men de går åtminstone.
Du har den enorma fördelen med att leva på landet. Inte trängas med andra vart du än vänder dig, inte stå i bilkö.
Framför allt utgår jag från att du, liksom jag, trivs bättre på landet än i storstaden.