Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Att använda mobiltelefon är minst lika integritetskränkande som att ha ett GPS-system för alla bilar.
Gör det det mindre integritetskränkande att införa det på bilar också att bara för man kan spåra folk på ett vis så är det okej att införa fler? I synnerhet med beaktande till mina övriga argument som att det är ett dyrt system som dessutom är orättvist.

Ytterligare ett argument är att det är lätt att kringgå (plocka bort/ avaktivera/montera störning), det blir förmodligen lätt att fuska..

Läs om min fråga
Ha ha.
Det är du som svarar goddag yxskaft på min fråga.

stjarnhimmel skrev:
Ja jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sin kollektivtrafik själv. Alla betalar sina egna kostnader.

Jeffery skrev:
Jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sina vägar och sin infrastruktur själv. Alla betalar sina egna kostnader.

stjarnhimmel skrev:
Menar du att landsbygden betalar för kollektivtrafik i Sthlm?

Jeffery skrev:
Alla, både landsbygds- och stadsbor, betalar för samhällets samtliga vägar, ja.

Ha ha.
Det är du som svarar goddag yxskaft på min fråga.

stjarnhimmel skrev:
Ja jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sin kollektivtrafik själv. Alla betalar sina egna kostnader.
Ja jag pratade om kollektivtrafik.
Stockholm betalar sin egen kollektivtrafik. Jag har hela tiden pratat om kollektivtrafik- det är du som blandar in vägar.

Ja jag pratade om kollektivtrafik.
Stockholm betalar sin egen kollektivtrafik. Jag har hela tiden pratat om kollektivtrafik- det är du som blandar in vägar.
Jag vidgade din tanke om att "Alla betalar sina egna kostnader" till att "Alla betalar VERKLIGEN sina egna kostnader", för att det är ju inte så att det bara är kollektivtrafiken som kostar - utan även den infrastruktur den använder.

Eller..?

Jag vidgade din tanke om att "Alla betalar sina egna kostnader" till att "Alla betalar VERKLIGEN sina egna kostnader", för att det är ju inte så att det bara är kollektivtrafiken som kostar - utan även den infrastruktur den använder.

Eller..?
Jag har pratat om kollektivtrafik eftersom det är det som TS har som argument. På landsbygden ska man inte behöva betala lika mkt för att åka bil som i storstad eftersom landsbygd inte har kollektivtrafik. Det är TS utgångspunkt i tråden. Och jag tycker det är ett märkligt argument eftersom det är tex storstadborna själva som betalar sin kollektivtrafik.

Eller..?
Vill du att vi ska införa tullar på alla vägar eller? Det är ogörligt skulle jag tro, om vi nu inte registrera exakt vilka km, med vilket fordon och vilken last var och en kör och vad de kilometerarna kostat att bygga+ kostnader för underhåll och snöröjning etc och sedan delar det rättvist. Det blir enormt komplicerat att betala verkliga kostnader. Hur man sedan fördelar kostnaderna för bygget av vägen på 20 års trafik (eller 100 - när man nu bygger en ny väg) när man knappast har koll på hur länge vägen håller är det nog ingen som kan räkna ut. Möjligen kan man betala uppskattade kostnader men inte VERKLIGA, dessa går inte att räkna ut.

Alla, både landsbygds- och stadsbor, betalar för samhällets samtliga vägar, ja.

Du menar att samtliga samhällets vägar är statliga?

Annars är ett tips att kolla upp andelen statlig väg i storstad respektive landsbygd för att få en hum om vem som betalar mest åt andra om det är viktigt.

Spontant - jag vill inte ha ett sånt samhälle. Där man bara betalar för sina kostnader och ingenting är subventionerat. Kollektivtrafiken till exempel skulle bli orimligt dyr.

Spontant - jag vill inte ha ett sånt samhälle. Där man bara betalar för sina kostnader och ingenting är subventionerat. Kollektivtrafiken till exempel skulle bli orimligt dyr.
Som det är nu betalar Stockholm sin kollektivtrafik själv genom skatter och biljettintäkter. Det tycker jag är bra.
Och därför förstår jag inte varför det ska vara billigare att ha bil på landsbygden med argumentet att det saknas kollektivtrafik. Stockholm lägger åtskilliga miljarder på kollektivtrafiken. Andra orter väljer att inte lägga mycket alls.

Man har också ett eget ansvar var man väljer att jobba.
Allra mest klimatsmart är att säga upp sig från jobbet, och leva på bidrag.

Det här är otroligt onödigt att slänga ur sig, även om du raljerar. Titta på Vuxna, läs trådarna om de personer här som går på bidrag och fråga dig sedan om det är ett sådant liv någon person vill ha. Hela den här, ja man kan alltid gå på bidrag och inte behöva göra någonting myten som dras upp igen och igen, framförs tydligt av personer som aldrig i sitt liv gått på bidrag. Ja förutom det bidrag som heter fri skolgång, CSN eller det bidrag som heter jobbskatteavdraget, eller det bidrag som heter föräldraförsäkring, reavinstbeskattning och liknande.

Vad som skrivs här är ett slag i ansiktet på människor som inget hellre vill än att jobba men av olika orsaker inte kan det. Jag blir vansinnig på den nedlåtande tonen med en underton av, ja de vill bara sko sig på samhället. En person som skattefuskar kostar samhället mer än en person som går på bidrag och är därför en värre utsugare eftersom hen dessutom bryter mot lagen och undandrar skatteintäkter som inte bara går till bidrag utan även andra samhällstjänster som skola, vård och omsorg (underhåll av vägar) som hen sedan hänsynslöst utnyttjar. Hmm, kanske ska man lagstifta om att den som upptäcks med att skattefuska får sedan betala sin sjukvård och barns skolgång tills skulden är kvittad? Betydligt mer effektivt än för SKV och KFM att jaga tillgångar som gömts i utlandet och som dessutom går direkt tillbaka till oss alla andra skattebetalare. Alla ska ju göra rätt för sig i Sverige, eller hur?

Trängselskatten skippar vi då. + att man skulle kunna lägga till en "allemansavgift" om stadsborna är ute på landsbygden med bilen ;)

Men då ska väl alla Svenskar oavsett var de bor betala allemansavgift? Vilket med stor sannolikhet kommer att slå hårdast mot de som bor på landet. Så visst kör på. Bra sätt att öka kostnaderna för landsortsbor och allmänna skatteintäkter så Stockholm kan subventionera sin lokaltrafik.

Jag tycker det är rimligt att storstadsbor betalar sina vägar och sin infrastruktur själv. Alla betalar sina egna kostnader.

Men javisst, för de som bor ffa i norra Sverige där vägarna är långa och underhållet dyrt. Absolut börja betala alla kostnaderna själva så kommer Stockholm och andra storstäder att göra detsamma. Infrastrukturen i Stockholm betalas dessutom redan nästan enbart genom kommunen och landstinget (olikt då de kommuner som drar nytta av skatteutjämningen). Det är ett ständigt tjafsande om att staten borde betala en del eftersom regering och riksdag drar nytta av Stockholms kommun/landsting genom utnyttjande av infrastrukturen där. När jag pendlade i Stockholm var det, buss - pendel - buss. Som fungerade ibland, ibland inte. Det tog lite över en timme enkel väg om allt gick som det skulle - vilket det inte gjorde så ofta.

Kattsand och liknande löste jag genom zooplus, mycket bekvämt att låta Posten släpa upp mina lådor några gånger om året :D

Du har svårt att acceptera att jag inte håller med dig utan uppfattar det som integritetskränkande?
Nej jag har absolut inte svårt att acceptera att du inte delar min åsikt. Bara det att ditt argument inte håller. Så länge inte det hela är kopplat till individ så är det svårt att hävda integritetskränkande. En telefon, som idag lägesbestäms kan ju lätt kontrolleras eftersom det inte bara handlar om position av telefonen utan även då de kontakter telefonen har.

Men då ska väl alla Svenskar oavsett var de bor betala allemansavgift? Vilket med stor sannolikhet kommer att slå hårdast mot de som bor på landet. Så visst kör på. Bra sätt att öka kostnaderna för landsortsbor och allmänna skatteintäkter så Stockholm kan subventionera sin lokaltrafik.
Vi på landsbygden betalar redan idag en avgift...då vi lämnar hembygden ..i form av P-avgifter i städerna.
Hemmavid skulle ingen varken sta-borna eller landsbygdsborna behöva betala ;)

Vi på landsbygden betalar redan idag en avgift...då vi lämnar hembygden ..i form av P-avgifter i städerna.
Hemmavid skulle ingen varken sta-borna eller landsbygdsborna behöva betala ;)

Alla betalar P-avgifter, stads och landsortsbor. Problemet är att stadsbor betalar det oftare och ibland månadsavgift för parkering. Så stadsborna ska då ytterligare bestraffas pga att de bor i städerna? Ytterst logiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka