Hur ska landsbygden lösa transporterna?...

Om man ska prata om utsläpp så måste man ju också prata om hela vår livsstil och inte bara om bil. Jag ser ju hur enormt mkt många reser i arbetet tex. Jag tycker många företag slentrianmässigt verkar ha anställda som flyger väldigt ofta. Sen behöver vi se över hela vår livsstil och inte bara se folks bilåkande. Är det vettigt att vi kan ha frukt och grönsaksdiskarna i affären fulla utan att tänka på säsong.
Visst jag kan se över mitt bilåkande ( vilket inte är så mkt) men det blir samtidigt märkligt för mig när jag ser så många företag som inte tar det minsta ansvar.
 
Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.

Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.

Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.

Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.

Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.
 
Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.

Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.

Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.

Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.

Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.
Naturligtvis har vi ett ansvar alla.
Bor det 100 människor på en kvadratkilometer så får ju varje individ bara släppa ut en tiondel av det som den gruppen där bara 10 bor per kvadratkilometer. Fullt rättvist . Väljer jag att bo i stan med de fördelar det har så ska man naturligtvis betala det miljöpris det innebär, baserat på utsläpp per kvadratkilometer.
Eftersom jag äger marken runt mig själv så får jag då släppa ut mer än den som hyr en lägenhet i ett bostadsgetto.. Detta eftersom alla utsläpp ska tas upp av marken vi bor på.....
 
Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.

Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.

Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.

Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.

Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.
Man kan bo på landet o vara miljömedveten utan att idiotförklara alla andra.
 
Ursäkta, men var har ni varit under hela miljödebatten? Visst är storstadsluft ett problem, men global (notera ordet GLOBAL, inte stadsnära) uppvärmning är ett större problem. För att minska det problemet måste ALLA utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de stadsnära.
För att minska det problemet måste HELA VÄRLDENS utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de Svenska.

Så lösningen är inte att vi i Sverige höjer bränsleskatten, utan att vi i Sverige hittar på massa innovativa lösningar på hur hur hela världen ska kunna minska på sitt fossilberoende, och samtidigt spara pengar på det.
 
Zonerna skulle väl enkelt kunna avgränsas genom de olika masternas upptagningsområde. En GPS puck som fastställer tid, hastighet och eller om fordonet stått still körs mot informationen från masterna.
Jättebra idé. Men plocka bort mobilmasternas positioneringstjänst så får du en 100 ggr bättre lösning.

Då får du antalet km i de olika zonerna
Har jag då kört 30% av milen i zon o och 70 i zon 10 får jag en skatt på 300+ 7000. alternativet är att vi kopplar antalet körda km, säg 1 kr/km zon 0 och 10 zon 10. Bara som exempel
Utlänska bilar skulle naturligtvis bestyckas med en plomberad puck som löses ut vid hemfärd och som säkras upp med ett garantiuttag på 15000 spänn så som när du hyr bil/båt....Detta skulle slå hårt mot de svartkörande utländska lastbilarna då de inte längre kan undvika beskattningen. ;)
Jag är medveten om den integritetskränkning det hela innebär. Men priset för detta är ju att vi får en betydligt rättvisare kostnadsfördelning.
Jag är fullt med på vad du säger. Men jag vill definiera de olika zonerna tydligare än 'väglöst land' och 'Stockholms innerstad'.
 
Fel av dig, det ska vara "vi har inget val och är tvungna att köra mycket bil eftersom vi bor på landet".

Det finns alltid ett val. Jag håller med om att det är svårt att komma runt bilkörande helt på landet, men det finns massor av prioriteringar man kan göra. Man kan till exempel cykla de kortare sträckorna, planera så att man slipper åka många gånger, helt enkelt undvika bil så långt det går. Det upplever jag att folk i allmänhet, både på landet och närmre stan, är dåliga på.

Naturligtvis har vi ett ansvar alla.
Bor det 100 människor på en kvadratkilometer så får ju varje individ bara släppa ut en tiondel av det som den gruppen där bara 10 bor per kvadratkilometer. Fullt rättvist . Väljer jag att bo i stan med de fördelar det har så ska man naturligtvis betala det miljöpris det innebär, baserat på utsläpp per kvadratkilometer.
Eftersom jag äger marken runt mig själv så får jag då släppa ut mer än den som hyr en lägenhet i ett bostadsgetto.. Detta eftersom alla utsläpp ska tas upp av marken vi bor på.....

Det handlar inte om utsläpp per ytenhet. Det handlar om utsläpp per capita. Hjälper inte miljön ett skvatt om du bara för att du bor i glesbygd släpper ut mer än stadsbor. Utsläppen tas inte bokstavligen upp av marken som ligger närmast där utsläppen händer, de sprids. Det är redan från början mer miljösmart att bo i städer och utsläppen per capita är redan ett lägre problem där. Det beror dels på infrastruktur (både kollektivtrafik och varutransport) men också t.ex. på det är effektivare att värma upp- och förse lägenheter med ström än om alla skulle bo i villa. Ska man räkna för den stora massan, världens befolkning, så skulle du som bor på landet alltså behöva köra mindre bil än de som bor i stan för att kompensera för din redan högre miljöbelastning.

Man kan bo på landet o vara miljömedveten utan att idiotförklara alla andra.

Det kan man, och det gör jag nog för det mesta men som du märker blir jag rätt provocerad av detta. Än så länge har inga relevanta argument framkommit för varför människor på landet har större rätt att förstöra miljön än de i stan. Det är det jag tycker är konstigt. Vi verkar alla vara överens om att det finns ett problem som måste lösas för att underlätta minskning av utsläpp på landet, men det bygger ju också på en vilja att förändra och tänka nytt, inte vänta på att någon annan löser problemet.

För att minska det problemet måste HELA VÄRLDENS utsläpp av fossila bränslen minska, inte bara de Svenska.

Så lösningen är inte att vi i Sverige höjer bränsleskatten, utan att vi i Sverige hittar på massa innovativa lösningar på hur hur hela världen ska kunna minska på sitt fossilberoende, och samtidigt spara pengar på det.

Jag håller helt med, det måste vi definitivt göra. Ekonomiaspekten är viktig, det är det enda sättet att motivera folk som inte bryr sig om miljön i sig till att minska utsläpp (vilket framgår med största tydlighet i den här tråden). Vad jag vänder mig emot är tanken att vi kan fortsätta som vi gör medan vi jobbar på de där tekniska innovationerna eftersom det finns andra som är sämre. Det är ett globalt problem och lösningen är också global, men någonstans måste man börja. Till exempel genom att gå i förväg, jobba på teknik och samtidigt lägga om våra vanor så att fler ser att det fungerar.
 
Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.

Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.

Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.

Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.

Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.
Jag håller med om att allt börjar med en själv. Och att det blir märkligt att tänka att jag kan vara dålig på miljö eftersom alla andra är sämre.
Samtidigt har jag levt och tänkt på miljön i så många år. Började körs bil när jag var närmare 40. Jag har och åker fortfarande idag enormt mkt kollektivt. Har låtit bli att flyga och resa etc pga miljö

Och jag tycker det är lite tröstlöst. För jag tror inte förändringarna sker förrän hela samhället - och inte bara Sverige gör något gemensamt. Och där tror jag vi måste gå på utvecklingen. Det måste komma fram mer miljövänliga bilar etc.
För folk i Sverige lär inte vilja sluta köra bil etc. Jag har pratat om dessa frågor med så många människor och alla vet om vad de borde. Det blir som att träna och äta rätt. Alla vet vad de borde göra men folk gör det inte.
 
Den alltmer urvattnade rödgröna röran verkar lägga fram bränsle/bilbeskattande förslag som riktat, slår hårt mot landsbygden.

Vi har ingen subventionerad tunnelbana, få subventionerade järnvägsstationer och få subventionerade busslinjer.

De flesta av oss tvingas därför att ta den egna bilen till jobbet, affär, vårdcentral och de andra transporter som hör familjelivet till.

Nu ska dieselskatten upp, därför att storstäderna lider av dess emissioner.

Men vi här ute lider inte av våra dieselutsläpp. Det blir inte så många kilo per år och Ha.

Då vore det naturligtvis bättre att införa ett zonsystem där varje zon skulle kosta separat.

0 zon = ren landsbygd till 10 zon ex Stockholms innerstad.

1000 spänn om året i bilskatt för o zon och 10 000 för zon 10

Varje bil skulle kopplas upp mobilnätet och medelst vilka master man är uppkopplad till så skulle man beskattas. Genom att koppla mobilanknytninen med gps så får man fram antal km i var zon. Data raderas vid varje avslut för året eller ägarbyte där säljaren står för avräkning före bytet.

Det vore det mest rättvisa.

För den som bor i storstaden har ju tillgång till billiga offentliga färdmedel, vilket landsbygden inte har...
Jag tycker det är dubbelt.
Samtidigt är det ju ett val att bo på landet även om några behövs på landet tex för matproduktion.
 
Jag håller helt med, det måste vi definitivt göra. Ekonomiaspekten är viktig, det är det enda sättet att motivera folk som inte bryr sig om miljön i sig till att minska utsläpp (vilket framgår med största tydlighet i den här tråden). Vad jag vänder mig emot är tanken att vi kan fortsätta som vi gör medan vi jobbar på de där tekniska innovationerna eftersom det finns andra som är sämre. Det är ett globalt problem och lösningen är också global, men någonstans måste man börja. Till exempel genom att gå i förväg, jobba på teknik och samtidigt lägga om våra vanor så att fler ser att det fungerar.
Problemet är att du kommer aldrig få tillräckligt många att adoptera ett miljövänligare livssätt, om du inte samtidigt ger dem ett ekonomiskt incitament.

Det här är ett exempel på hur man kan göra precis tvärt om:
http://www.expressen.se/ledare/mp-har-infort-sveriges-mest-korkade-skatt/
 
Det finns alltid ett val. Jag håller med om att det är svårt att komma runt bilkörande helt på landet, men det finns massor av prioriteringar man kan göra. Man kan till exempel cykla de kortare sträckorna, planera så att man slipper åka många gånger, helt enkelt undvika bil så långt det går. Det upplever jag att folk i allmänhet, både på landet och närmre stan, är dåliga på.



Det handlar inte om utsläpp per ytenhet. Det handlar om utsläpp per capita. Hjälper inte miljön ett skvatt om du bara för att du bor i glesbygd släpper ut mer än stadsbor. Utsläppen tas inte bokstavligen upp av marken som ligger närmast där utsläppen händer, de sprids. Det är redan från början mer miljösmart att bo i städer och utsläppen per capita är redan ett lägre problem där. Det beror dels på infrastruktur (både kollektivtrafik och varutransport) men också t.ex. på det är effektivare att värma upp- och förse lägenheter med ström än om alla skulle bo i villa. Ska man räkna för den stora massan, världens befolkning, så skulle du som bor på landet alltså behöva köra mindre bil än de som bor i stan för att kompensera för din redan högre miljöbelastning.



Det kan man, och det gör jag nog för det mesta men som du märker blir jag rätt provocerad av detta. Än så länge har inga relevanta argument framkommit för varför människor på landet har större rätt att förstöra miljön än de i stan. Det är det jag tycker är konstigt. Vi verkar alla vara överens om att det finns ett problem som måste lösas för att underlätta minskning av utsläpp på landet, men det bygger ju också på en vilja att förändra och tänka nytt, inte vänta på att någon annan löser problemet.



Jag håller helt med, det måste vi definitivt göra. Ekonomiaspekten är viktig, det är det enda sättet att motivera folk som inte bryr sig om miljön i sig till att minska utsläpp (vilket framgår med största tydlighet i den här tråden). Vad jag vänder mig emot är tanken att vi kan fortsätta som vi gör medan vi jobbar på de där tekniska innovationerna eftersom det finns andra som är sämre. Det är ett globalt problem och lösningen är också global, men någonstans måste man börja. Till exempel genom att gå i förväg, jobba på teknik och samtidigt lägga om våra vanor så att fler ser att det fungerar.
Så länge emissionerna ska fördelas per yta så ska naturligtvis utsläppen beräknas per yta. Allt annat är helt uppåt väggarna. Tätbefolkade områden har en betydligt bättre betalningsförmåga , alltså ska de stå för sina utsläpp per yta. Glesbygden med sämre betalningsförmåga får då en lägre avgift eftersom kostnaden blir per yta. SOLKLART!
 
Jag håller med om att allt börjar med en själv. Och att det blir märkligt att tänka att jag kan vara dålig på miljö eftersom alla andra är sämre.
Samtidigt har jag levt och tänkt på miljön i så många år. Började körs bil när jag var närmare 40. Jag har och åker fortfarande idag enormt mkt kollektivt. Har låtit bli att flyga och resa etc pga miljö

Och jag tycker det är lite tröstlöst. För jag tror inte förändringarna sker förrän hela samhället - och inte bara Sverige gör något gemensamt. Och där tror jag vi måste gå på utvecklingen. Det måste komma fram mer miljövänliga bilar etc.
För folk i Sverige lär inte vilja sluta köra bil etc. Jag har pratat om dessa frågor med så många människor och alla vet om vad de borde. Det blir som att träna och äta rätt. Alla vet vad de borde göra men folk gör det inte.

Håller med. Det är nog lite därför jag blir så provocerad av såna här diskussioner, för att det blir så uppenbart att alla inte bryr sig, att man ser det hela som någon annans problem. Man hittar liksom på egna argument för att rättfärdiga sin livsstil. Det var ju inte länge sedan folk trodde att det kostade mer energi än man fick ut att källsortera. Det var fullkomligt ogrundat, men folk hakade på för att det var enkelt.

Jag tror att det är helt rätt att människor inte kommer att sluta köra bil, eller ens sluta flyga till Thailand. Det är ju där teknikutvecklingen kommer in, men också information och att de med de bästa argumenten inte ständigt bara skakar på huvudet, suckar och vänder på klacken när diskussioner utan faktagrund uppstår, oavsett om det handlar om miljö eller annat, typ invandringspolitik.

Problemet är att du kommer aldrig få tillräckligt många att adoptera ett miljövänligare livssätt, om du inte samtidigt ger dem ett ekonomiskt incitament.

Det här är ett exempel på hur man kan göra precis tvärt om:
http://www.expressen.se/ledare/mp-har-infort-sveriges-mest-korkade-skatt/

Ja, det där var ju ett stolpskott av stora mått, man undrar lite hur de tänkte där. Jag tror nog faktiskt att MP lite spelat ut sin roll, i praktiken värnar de sällan om miljön alls längre utan har blivit lite kappvändare för att försöka hitta fler väljare. Gissar att de droppar ur rätt snart, men hoppas att de ändå fyllt sin funktion och nu kan ge facklan vidare till de andra partierna.

Ekonomi är ett jättebra incitament. Jag håller helt med, och det är ju därför som begrepp som "ekosystemtjänster" ens finns. För att man har insett att för många, speciellt i maktpositioner, är ekonomi viktigare än miljö. Miljö är ett alldeles för abstrakt problem för att folk ska greppa det, det är lätt att skaka av sig och inte tänka på för man ser inte effekterna själv. Men effekterna kommer, och då är det för sent att göra något, lite som med torsken i Östersjön. Det är ju lite halvkört i dagsläget, och det för att man kortsiktigt ville dra upp mer fisk än vad som var hållbart. För man ser ju inte konsekvensen.
 
Fast stadsbor betalar redan betydligt mer för sina bostäder. Att man har bättre ekonomi i städer beror ju på många saker tex mer högkvalificerade jobb.
Om vi säger så här då, är betalningsförmågan räknat i tusentals kronor större per ytenhet i en tätbebyggd storstad jämfört med en glesbefolkad landsbygd? Ett litet tips...det är människor som betalar..ju fler människor, desto högre betalningsförmåga per ytenhet.
Och valet att köpa den dyra lägenheten istället för att pendla är ju individens.....
 
Så länge emissionerna ska fördelas per yta så ska naturligtvis utsläppen beräknas per yta. Allt annat är helt uppåt väggarna. Tätbefolkade områden har en betydligt bättre betalningsförmåga , alltså ska de stå för sina utsläpp per yta. Glesbygden med sämre betalningsförmåga får då en lägre avgift eftersom kostnaden blir per yta. SOLKLART!

valet blir ju lättare om bördan fördelas rättvist, dvs per ytenhet ;)

Ursäkta, men va? Varför ska utsläppen fördelas per yta? Enda sättet man kan fördela utsläpp per yta är ju om man slår ihop alla utsläpp och fördelar dem över hela jorden. Vi påverkas ju också av utsläpp från våra grannländer, och för all del resten av världen. Hur tänker du att de ska begränsas per yta? Var kommer den tanken ifrån? Hur skulle det vara mer rättvist?

Per ytenhet bor det ju fler i städer såklart, men varje enskild person har inte större betalningsförmåga än varje enskild person på landsbygden. Det måste väl ändå vara mer rättvist om varje person själv står för sina kostnader och sina utsläpp?

Och återigen, ska man dra in ytenhet (och räknar åtminstone någotsånär korrekt, alltså inte på sitt närområde utan på utsläpp per capita fördelat över jordytan) så släpper människor i städer redan ut mindre än människor på landsbygd. Alltså är det således rättvist att människor på landet betalar mer för sanering av utsläpp. Om vi nu ska dela upp det på det viset och inte enas kring att det är ett gemensamt problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp