Jag förstår alltså att det finns ett problem för de (oss?) som bor på landet, men jag vänder mig starkt emot "vi har rätt att köra hur mycket bil vi vill för vi bor på landet"-tänket. Jag förstår att mitt inlägg kan uppfattas som nedlåtande, och det kanske det också är på ett sätt. Vi har alla ett ansvar i miljöfrågan, det håller inte att hävda att Kina släpper ut mer (det gör de som land förvisso, men per capita har vi en rätt stor del i skulden och det ä trots allt individer som ligger bakom utsläpp, inte länder). Att någon är sämre innebär inte att vi är bra. Det är en ursäkt för att slippa ändra sina vanor.
Jag inser att det finns en hel ras undantag, tidsaspekten är ju definitivt ett sådant om man bor själv t.ex. Å andra sidan, även människor som bor i städer lägger mycket tid på transport. När jag bodde i Stockholm åkte jag kollektivt en relativt kort sträcka. Det tog mig ca två timmar längre tid än samma sträcka skulle kunna ta med bil, men p.g.a. trafiksituationen där hade jag inte mycket till val. Det handlar i slutänden om huruvida man anser att miljöproblematiken är en relevant fråga och om man är beredd att ta sitt ansvar och anpassa sin livsstil efter de förutsättningarna. Oavsett var man bor.
Resor i jobbet håller jag med om är ett stort problem, och utsläpp inom industri och yrkesliv i allmänhet behöver definitivt minska. Det är också en fråga man borde lyfta själv kan jag tycka, även om jag också inser att man inte får till en förändring direkt. Alla förändringar börjar ju dock med att någon noterar en brist och delar med sig av det. Håller helt med om det absurda i konsumtionsvanor (och det bisarra i att kommuner väljer att importera kött t.ex., det var ju uppe rätt nyss...), men just den här tråden var ju centrerad kring transport på landsbygden.
Att rättfärdiga svart arbetskraft med att man tycker sig ha rätt till det på grund av höjd drivmedelsskatt tyder på att man kanske inte riktigt har förstått systemet med demokrati och skatter. Nu är jag nedlåtande igen, men allvarligt talat, det är ett rätt egocentriskt sätt att se på världen. Rör inte mina pengar typ. Spelar ingen roll vad som händer varken med samhället eller med världen i stort. Man kan bo på landet utan det synsättet, man kan också engagera sig politiskt om man vill ha en förändring. Typ jobba för förändringen, inte gnälla på att ingen förändring sker.
Jag tror att det är av ondo att mycket av politiken utgår så starkt från städer och tätbebyggda områden, och givetvis behöver kollektivtrafik och teknik utvecklas för att underlätta för levande landsbygd. Grejen är dock att det ligger en del ansvar även på landsbygdsbor att hjälpa till med den förändringen. Det finns mycket annat att göra än klaga på politiker och vänta på att någon annan ska se till att saker förbättras.