Hur ska kandaret sitta?

MaRomer

Trådstartare
Har fått hem mitt kandar nu men undrar hur det ska sitta!
Har tittat på mängder av biklder men finns ju inte en enda som är lik den andra!

Hjälp mig gärna i djungeln!

Sv: Hur ska kandaret sitta?

Som ett vanligt träns enkelt förklarat. Det ska inte spännas håradare/lösare nånstans. Bridongen sitter ovanför stången, och då är det ju upp till hästen var nånstans i munnen man lägger den. Stången sitter en liten bit nedanför. Kedjan ska spännas så att stången vinklas 45 grader innan kedjan börjar verka.
Kom ihåg att en för löst spänd kedja ofta leder till mer obehag än en kedja som är spänd för hårt.

Tack för ditt svar! Var just bettens placering jag var ute efter! Allt annat har jag koll på!

Nu låter jag nog lite tråkig, men jag tycker du ska ta och prova när du har din tränare med, för om du inte vet hur betten ska placeras så behöver kanske någon visa och dessutom hur du ska rida på det. En stång blir ju kraftig för hästen och det är mycket i hästens mun, så ha gärna lite respekt för det:idea:

Precis, det tänkte jag inte ens på :o Det är alltid bra att ha en kunnigare person med sig när man ska prova ut kandaret, det blir så mycket lättare då :D

Nu låter jag nog lite tråkig, men jag tycker du ska ta och prova när du har din tränare med, för om du inte vet hur betten ska placeras så behöver kanske någon visa och dessutom hur du ska rida på det. En stång blir ju kraftig för hästen och det är mycket i hästens mun, så ha gärna lite respekt för det:idea:

'har ridit med kandar innan=) Både på denna hästen och på andra. Så det är inga problem. Har tänkt att skritt med det dem första gångerna bara. Så det lär nog gå bara bra.

Han är van att ha stång och kedja. Bara matte som blev förbrylad över bettens placering då det är väldigt olika på de bilder jag tittat.

Men det blir nog bara bra! Ska se om jag kan ta en bild så får ni säga ert sen!

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·
Övr. Katt Jag tror min katt börjar bli lite understimulerad nu på vintern. Hon är ensamkatt eftersom mobbat ut andra katter i tidigare hem. Och nu...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: escodobe
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 761
Senast: Sel
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 663
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar