Hur ska jag hinna med ?

E

ensvans

Nu är alla mina tre döttrar på 10 , 13 & 15 igång och tävlar med dera ponnyer. Hur ska jag hinna med allt detta ? Min 10 åring tävlar mest klubbtävlingar 40-50cm med sin B-ponny så där blir det inte så mycket tävling men hon tränar varannan vecka ! Min 13 åring tävlar ganska stora tävlingar och varannan helg så där kan man få åka runt i hela sverige , de tävlar ungefär 110cm med C-ponny. Tycker ni att jag ska begränsa så hon bara får tävla inom länet eller ska jag låta henne åka på tävlingarna inom hela Sverige ? Visst , det finns ganska många tävlingar här i värmland men då skär jag av hennes chanser att bli "känd" som hon drömmer om att bli. Det känns så fel att krossa hennes drömmar. Min 15 åring tävlar D-ponny på 110cm och åker ofta på samma tävlingar som min trettonåringar men denna håller jag mest inom länet. Känns som om det blir fel där med , låter henne mest tävla inom länet men ej min trettonåriga ? Vet ej varför jag gjort såhär , kanske för att hon går en klass högre , jag vet faktiskt inte. HJÄLP MIIIG HINNER INTE MED ! Hur ska jag fördela allt ?
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Oj, oj vilken svår situation du befinner dig i!!! Det är superstressigt att hinna med tre barn utan att de har såna tidskrävande intressen som dina tre har. En lösning jag har är att köpa en till transport och barnens pappa får hjälpa till att köra. En annan lösning är att du sätter dig med barnen och sen fördelar tävlingar över dem jämnt så de får lika många tävlingar var, i de klasserna de vill vara med i. Så det blir rättvist! Som du har det nu verkar inte alls rättvist för den 15-åriga dottern.

Lycka till och kom ihåg att man får säga nej!!! Du är bara människa och inte någon superkvinna.

Många kramar från millus
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Ärligt talat, det är jättekul med tävlande barn och framgångar, men till vilket pris?
DU måste sätta ner foten och få barnen att hhälpa till att prioritera!

Nu är den här tävlingssäsongen snart till ända, men mitt förslag är att NI sätter er ner tillsammans alla tre och låter dem själva vara med och planera vilka tävlingar de ska åka på. Maximera antalet/barn så att det blir lagom för DIG.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

När jag tävlade satt alltid jag och pappa innan säsongen började med tävlingsterminen och planerade. Kanske är läge för er att göra det med? Alla barnen kanske kan få välja de tävlingar de helst vill åka på och sen försöker man fördela tiden mellan de andra tävlingarna/barnen. Så att det blir någorlunda rättvist.

Har man möjlighet att köra två ponnier på en gång kan det ju vara en idé att kolla vilka som rider för samma klubb, eller bor i närheten som ska till samma tävlingar så kan man kanske samåka?
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Det låter lite orättvist mellan din 15-åring och din 13-åring. Klart att även den störe tjejen ska få chansen om du lika åker utanför länet.
Jag ser heller inte att man nödvändigtvis ska behöva flänga riket runt för at bli känd, jag tycker att man ska vara glad att man har engagerade föräldrar som i alla fall skjutsar inom länet.
Sätt er ner och gör en tävlingsplanering med kanske någon större tävling utanför länet och håll ner antalet så att det blir rimligt.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Håller själv på att fundera på hur man ska fördela tävlandet bättre, inte åka på precis allt, prioriterar hellre lokala & regionala tävlingar framför klubbtävlingar tex.

Det jag skulle göra är att sätta en gräns på ett antal tävlingar/år för varje person(man måste sätta lika antal eftersom det blir orättvisa annars, oavsett att en är "duktigare" än en annan)& sedan välja vad som blir bäst.

Den som tävlar högre klasser får väl välja ut de tävlingar som rankas högst & skippa några lokala eller km tex.
& så sätter du upp ett antal som får tävlas utanför länet så får man välja helt enkelt.
sedan undrar jag en sak, det är ju otroligt dyrt att tävla!har ni sponsorer?för det låter nästan som att det bara är tiden som inte hinns med, inte att det är svindyrt att åka runt i landet & tävla, bara resekostnaderna är ofantliga, men det är klart, jag bor ju i norrbotten:angel:
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Tack alla som har svarat. Jag ska prata med mina döttrar och min man och göra ett tävlingsschema för nästa termin. Ska även prata med min man om vi kan turas om att köra. Dock är det ingen anledning att köpa en till transport för det måste alltid vara en vuxen hemma hos hästarna.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Tack alla som har svarat. Jag ska prata med mina döttrar och min man och göra ett tävlingsschema för nästa termin. Ska även prata med min man om vi kan turas om att köra. Dock är det ingen anledning att köpa en till transport för det måste alltid vara en vuxen hemma hos hästarna.


Nej herregud, vem har 2 transporter??lite måste man faktiskt prioritera, & som du skriver, ngn måste vara hemma oxå.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

varför kan inte 15åringen åka på samma tävlingar som 13åringen? :confused:
då blir det ju rättvist?! :D

men håller med de andra, sätt er ner, alla inblandade i familjen och gör upp en plan för kommande tävlingssäsong.

man kan inte åka på allt o man kan inte hinna med allt. dygnet har bara 24timmar hur man än försöker tänja på dom där timmarna.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Olyckligt vis går min 13 åriga dotters ponny ej ihop med min 15 årigas så det går inte att åka i samma transport eller det är hingstgaller i men det blir massa sparkar i transporten m.m så vi kör dem ej ihop.
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Det var synd att de inte går ihop c och d-ponnyn. Finns det ingen möjlighet alls att försöka vänja dem att åka tillsammans? Hönät, korta turer?
Om hästarna bara fixade det skulle du kunna minimera antalet tävlingar och låta dina tjejer åka på samma tävlingar!
 
Sv: Hur ska jag hinna med ?

Olyckligt vis går min 13 åriga dotters ponny ej ihop med min 15 årigas så det går inte att åka i samma transport eller det är hingstgaller i men det blir massa sparkar i transporten m.m så vi kör dem ej ihop.

Är det bara galler så de ser varann?

Jag har kört hingstar som är ÄRKEFIENDER (och skulle döda varann om de kom lösa) i samma transport många gånger. Man hänger en filt emellan så de inte kan se varann och binder upp dem i ytterväggen så de inte når filten. Och ger mat under färden. Det är en tränings- och lydnadsfråga som det kan vara värt att lägga lite energi på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 534
Senast: nejlica
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 879
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 756
Senast: Yrja
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 688
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp