hur ska jag göra nu?

K

keresh

Min häst är förövrigt en vaken & trevlig kille, men när det kommer till motionering så är han inte lika pigg längre,. i skritt är det okej,. men såfort ska trava (eller galoppera) blir han bråkig och vill inte, man måste bli arg för att han ens ska överväga att lyda.

Såhär har han inte varit förut och självklart är jag nu rädd för att han ska ha ont någonstanns, men vi har nyliggen gjort en vet.besiktning och han är varken varm eller tjock i benen,. någon som har något förslag på vad felet kan ligga? :confused:

Dessutom så värkar han ha svårt att få med sig bakdelen i en av galopperna,. de liksom släpar efter,.? Men bara ett tag, sen kommer han igång och då går det bra ett tag,.

Sånt här är ju så sjukt svårt att förklara i text och måste egentligen ses & självklart ska jag ta ut någon som får kolla igenom honom ordentligt men jag tänkte höra efter här medans,.

Sv: hur ska jag göra nu?

Kolla all muskulatur det är inte bara benen hästen kan ha ont i.

Hmmm... jag har en kompis som har väldigt snarlika problem med sin ponny... De har gjort alla möjliga undersökningar men inte hittat något fel... Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men det var intressant att få veta att fler har detta mystiska problem...

Som du skrev så tycker jag att du ska kolla upp hästen . Det kan finnas massor av orsaker. Tittade ni bara på benen?
Felet kan sitta i ryggen , den inre muskulaturen osv.
En häst har 3 "lager" av muskler. De innersta kan endast en massör hjälpa dig med.
Om jag vore du så skulle jag ev. ta ut en equiterapeut(kiropraktor) som kollar igenom hästen. Den kanske är sne eller har någon kota som inte ligger rätt.
En massör är oxå ett bra alternativ.

Lycka Till/ Lakrits

Så började min ryggontshäst men eftersom jag inte hittade felet i tid är det nog kört nu... som flera sagt gör en rejäl veterinärkontroll.

busfro skrev:
Hmmm... jag har en kompis som har väldigt snarlika problem med sin ponny... De har gjort alla möjliga undersökningar men inte hittat något fel... Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men det var intressant att få veta att fler har detta mystiska problem...

Hur är det med den ponnyn nu? Har hon hittat något fel än? Vad är det för sorts ponny?

Vi kollade ju självklart ryggen också som, enligt vet, var ua. Han gick igenom hela hästen men det är ju inte direkt någon djupgående undersökning,..

Jag har iaf beställt ut en massör nu så vi får se om det kan hjälpa,. eller om vi iallafall kan hitta felet på det sättet!

Tack för tipsen!

Vill bara tillägga att han inte direkt BRÅKAR utan bara vägrar att lyda,. springer vidare i trav & tar inte galoppskänkeln,. eller,. 'travskänkeln'..

Kan han inte vara stel i bakdelen? Du skrev ju att det släppte efter ett tag. Jag tycker att det låter som att han är istadig när han inte vill gå fråmåt när du kräver något.( Alla hästar brukar gå framåt i skritt för då ställer man inga krav. )

Har ni testat för borrelia?

Det kan ge muskelstelhet och även ömhet. Kolla det om ni inte gjort det...det visar sig på olika sätt på olika hästar, precis som med oss människor!
Tips bara,

Jag har hört att fästingsjukdomar ger feber. Vet ej om detta stämmer jämt, men dom fall jag har hört talas om så har det varit så.

jo jag tror att eluscias ( vete fan hur det stavas) ger feber, min häst blev jättesjuk i går och toppade i feber, ringde så klar vet,, hon sa att det kunde vara eluchias (eller hur det stavas)

veterinären gav även förslag på en mängd olika symtomer: tex inte äter lika bra, vinglar mm

Han hade förmodligen erlishios för ett tag sen men det läkte av sig själv och enligt vet. ska det vara ofarligt då..? men det kanske kan sitta kvar? men grejjen är att han varit såhär även innan,. så det är nog inte det,. eller?

Jag trodde också det men jag pratade med hovis när han var ute senast och då hade han precis varit i ett stall där en häst hade fått provsvaren och hade borrelia, det enda som hade märkts på hästen var att h*n var stel/öm när man red. Märktes ingenting annars. Å den hade inte heller haft feber... Men i de flesta fall ger det nog feber...

Han hade en febertopp, men dagen efter gick den ner igen & då skulle sjukdommen ha läkt ner av sig självt. men om det nu är så att alla inte får feber borde man ju inte kunna var asäker på att den läkt?? ska be vet. göra ett erlishiosprov också..

En ganska fästingrik sommar för ett par år sedan var det relativt många hästar i stallet som fick borelia. Inte en ända av dom hade feber. Visade stelhet, inflamationer etc. men ingen feber.

Min häst var något liknande när hon var halt. Dessvärre var hon halt på flera ben så det var svårt att upptäcka, ingenting syntes förrän hon böjprovades. Lycka till iaf!

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 741
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 038
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 666
Senast: Zewz
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 203
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18