Hur ska jag få in båda???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 149
F

Francess

Jag har ett 1,5 hästars Värmlandsvagn men jag undrar om jag får in både sto o föl samtidigt! Tycker inte den är tillräckligt bred för det? Tror inte man skulle få plats med två ponnyer där! :smirk:

Om jag nu skulle behöva köra både sto o föl när det blir dags...hur gör jag? Ska man ta bort bommen fram? Eller höja den så fölet kan stå under? Har funderat mycket på det här!

Alternativet är att vi säljer det o köper ett tvåhästars i stället...

Hej!
Ska du inte köra bägge hästarna regelbundet så kan du väl hyra/låna en annan transport vid de tillfällena?

Mvh Kerstin

Vore jag du skulle jag byta släpet mot ett 2-hästars!
Jag har ett 1,5 Fautras, och jag har många ggr tänkt att om nu min valack vore ett sto, och fick ett föl, så skulle INTE båda få plats där!

Ja, det har du klart rätt i att man kan göra. Men har man ett bra släp så vill man ju kunna använda det! Och 1,5hästars kallas ju även för sto-o-fölsläp, så då borde man väl få ett sto + föl? Men jag fattar inte hur! Tycker det verkar för litet ändå.

I övrigt är det superbra! Rymligt för en häst i alla fall :D

Ja, det måste det väl ändå vara?! Det var mest en fundering om hur man ska kunna knö in både ett sto o ett föl :o Inget jag tänkte ta mig för i praktiken! Men tack ändå för påminnelsen :)

Hur mycket får man last i ett 1½ hästars släp och hur mycket väger hästarna ihop??

Det vi har får man lasta ca 500kg, så det är ju en akademisk fråga hur man får in ett sto m föl! Stoet väger ju ca 500kg själv. Hittade inte regbeviset så jag kan inte skriva alla siffrorna, men jag kan återkomma när jag hittar det om du vill?

Plocka inte med bommen framme, lägg en eller ett par halmbalar där istället så att inte fölet kan smita under. De får samtidigt något att pyssla med under färd.
Vissa sätter in en dörr/vägg fram under bommen så att inget kan hända. Ett bättre alternativ om man ofta kör sto med föl.

Har sett folk (i Tyskland) som klämmer in föl och sto i enhästarstransport. Det ser inte alls kul ut, fölet får stå halvt under magen på stoet.
Satsa på en 2-hästars istället!

Ett sådant släp kan väl knappast vara smalare än vad min lastbils"spiltor" är. Jag tror att måtten på min lastbil är 110 för varje häst och där utan problem stoppade jag in cobsto med föl i somras och de trängdes inte utan stod lungt brevid varandra och åt sen att det blev överlast är en annan sak.........

Ett "normalt" halvblodsto brukar väga runt 600 kg, och ett föl väger väl oftast mer än 40 kg..

Mmmm, det lutar åt det. :)

Samtidigt är vårt 1,5 hästars så himla smidigt att köra med! Det drar bara ett par cl extra med häst i...det är brett och hyfsat högt i tak...plus att det inte är bredare än bilen (ford scorpio hv) så man har fri sikt bakåt...och det har bra köregenskaper...plus fönster fram...och så har vi gjort vid det rätt så mycket. :love:

Så himla ofta är det väl inte som man behöver köra sto + föl? 99% av tiden kör man ju bara en häst (därför vi skaffade det). Men så är det ju de där 1%en...ena grannen har ju iofs lastbil som vi lånat förr. Men de ska sälja gården och flytta, typiskt nog. :o

Vi får väl se framåt våren hur det blir. :)

Sv: Hur ska jag få in båda???

Stoet trycker ofta upp fölet i väggen, för att det ska kunna hålla balansen, och alltså blir det ingen skillnad för fölet med en större.

Sv: Hur ska jag få in båda???

Jag har en såkallad 1,5-hästars VV. Första gångerna sto och föl åkte blev det utan mellanvägg och med höbalar framför bommen. Sedan när fölis blev lite större och jag tyckte det blev lite trångt för dem, satte jag in mellanväggen och hade dem på varsin sida, fortfarande höbalar framför. Det fungerade jättebra, ingen trampad och ingen klämd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 606
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att... 2 3
Svar
40
· Visningar
8 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka