Hur ska jag få henne att förstå?

S

saraah

Åh jag är så arg på min mamma!!
Det var hon och jag som ville ha hund, och nu har vi (efter mycket övertalning av pappa) äntligen fått vår lilla prins för en månad sen. (Han är nu 16 veckor)
Och nu till problemet - mamma vill inte ha hunden uppe, "för då luktar det hund i hela huset" och det är ju där vi sover allihopa. Jag har sovit här nere med hunden, men den senaste veckan ville hon att jag skulle flytta upp.
Och nu är det minsann liv i min lilla krabat. Han juckar och får stånd varje gång jag kommer ner från övervåningen, och nu har han börjat tugga på oss människor (vet inte om det har något med saken att göra, men i alla fall). Jag ser ju att han är stressad. Men mamma förstår inte, hon säger bara att han vänjer sig. Och så hade han fått mask i magen och jag tycker bara så synd om mitt lilla monster. Hon är så envis, jag har försökt med att hon kan sin dörr stängd och han kan va i mitt rum, men hon säger bara att hon vill begränsa hundstanken till köket/hallen. Hur ska jag få henne att förstå?

Sv: Hur ska jag få henne att förstå?

Fast det är ju inget konstigt eller ovanligt att man begränsar hunden till delar av huset, det kan hundar lära sig precis som att de inte får ligga i en viss soffa eller liknande. Med lite övning lär den sig säkert att sova ensam. Konstigt är det däremot att man skaffar sig ett djur som man tycker luktar så äckligt.
Om du tror att din hund är stressad finns det massor av aktiviteter för att aktivera den, börja med en valpkurs och ha kul tillsammans! Vad är det för ras?

Vi ska gå en valpkurs som börjar nästa vecka. Han är en miniaussie, eller north american shepherd som det tydligen ska heta nu.
Jag förstår inte heller henne, antar att hon kanske inte tänkte på det eller nåt.

Eller ocksa har du en fantastisk mamma som gick med pa hundkop for att hon visste hur mycket du ville ha en hund ... Nar jag tjatade om hund fick jag en skoldpadda:crazy::rofl:

Hahahahhahah! Kan inte annat än skratta åt det där! En sköldpadda!! Men jag tycker så synd om min lilla :(

Fast det är ju inget konstigt eller ovanligt att man begränsar hunden till delar av huset, det kan hundar lära sig precis som att de inte får ligga i en viss soffa eller liknande. Med lite övning lär den sig säkert att sova ensam. Konstigt är det däremot att man skaffar sig ett djur som man tycker luktar så äckligt.
Om du tror att din hund är stressad finns det massor av aktiviteter för att aktivera den, börja med en valpkurs och ha kul tillsammans! Vad är det för ras?

Och jag förstår inte varför man ska ha hund om den inte får vara med familjen. :crazy:
Det skulle aldrig falla mig in att inte låta hunden vara en i familjen med allt vad det innebär.

Åh jag är så arg på min mamma!!
Det var hon och jag som ville ha hund, och nu har vi (efter mycket övertalning av pappa) äntligen fått vår lilla prins för en månad sen. (Han är nu 16 veckor)
Och nu till problemet - mamma vill inte ha hunden uppe, "för då luktar det hund i hela huset" och det är ju där vi sover allihopa. Jag har sovit här nere med hunden, men den senaste veckan ville hon att jag skulle flytta upp.
Och nu är det minsann liv i min lilla krabat. Han juckar och får stånd varje gång jag kommer ner från övervåningen, och nu har han börjat tugga på oss människor (vet inte om det har något med saken att göra, men i alla fall). Jag ser ju att han är stressad. Men mamma förstår inte, hon säger bara att han vänjer sig. Och så hade han fått mask i magen och jag tycker bara så synd om mitt lilla monster. Hon är så envis, jag har försökt med att hon kan sin dörr stängd och han kan va i mitt rum, men hon säger bara att hon vill begränsa hundstanken till köket/hallen. Hur ska jag få henne att förstå?

Vad är det för en hund ni skaffat som luktar så mycket? Var ni inte överens om den här begränsningen innan ni skaffade hund? Om det är "stanken" som är problemet så får ni väl schamponera honom.

Saken är den, att han luktar typ ingenting! Jag känner inget i alla fall, men hon säger att hon känner det då fort hon kommer ner...:confused:

Jag brukade kanna hundlukt sa starkt ... jag gjor det bara pa min tjej om jag ger henne annan mat ... men det kan ocksa vara for att hon ar MIN hund, ibland hittar huvudet pa lustigheter med oss.;) Min man's golden tyckta jag alltid luktade ... fast hon fick bo med oss i alla fall:p Jag kunde dock aldrig riktigt krama och gosa med henne utan att nastan ma illa.

Jag tycker ocksa valpar luktar gott ... numera, men gjorde det inte innan jag fatt uppleva valp period sjalv.

Oh ... och nar min kusin tjatade om hund fick hon ett mycket litet akvarium med en (1) fisk. Du fick i alla fall en hund aven om den inte far vara i sovrummen.;)

Ja du, svårt när man inte är överens om reglerna hemma tyvärr. Men bara för man har hund så betyder inte det för mig att den ska ha tillgång till alla rum där resten av familjen är, en hund är en hund som om den lär sig kan tycka det är skönt att få vara i fred på en lugn plats och slippa va omkring familjen hela tiden. Att den juckar och blivit mer uppe i varv tycker inte jag är konstigt då det är en ny omställning för valpen och det kanske har gått för fort med ensamhetsträningen så den inte är bekväm med att vara så långt i från er som på en annan våning. En valp behöver mer närhet än en vuxen hund och också ensamhetstränas, det innebär inte att man bara lämnar den och att den ska gilla läget. Utan succesivt en liten stund och då i hundens takt så den är trygg. Sen när den är trygg att sova ensam så kommer den inte tycka det är något konstigt men den måste vänjas.

Vi har förbjudit våra hundar att ha tillgång till stora rummet, när de tränats så är det deras säng och vila som gäller. Att en hund hela tiden får gå och ha koll på sin matte/husse eller vad familjen gör kan bli ett stressbeteende och jag vill inte ha min hund i haserna hela tiden, eller för den delen grus och skit i hela lägenheten när det är vinter. Lika bra att lära hunden från början vilka rum den får vara i och inte. Förstår att det inte är roligt om du vill att hunden ska få vara precis där ni är, prata med din mamma lite till och försök få få henne att förstå att valpen ev behöver mer tillvänjning nu i början. Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

KL
Knepigt att ni inte var överens om reglerna innan ni fick hem valpen.
Ff a så sluta ömka hunden, det gör det hela värre.
Vill dina föräldrar inte ha hunden på övervåningen så kan du knappast göra någonting åt det, annat än att flytta ner själv om det finns ett rum där o familjen går med på det.

Vare sig hundar eller valpar skall badas i tid o otid om inte någon i familjen är allergisk, eller man har en utställnings/pälshund som behöver det för sin egen skull, en Aussie, även om det är en mini hör inte till den kategorin.

delvis kl

Tack så jättemycket för alla svar!
Ni är så kloka allihopa! Och det är inte så att jag bara lämnar honom och går därifrån, utan jag brukar sitta med honom tills han somnat och sedan smyga upp, så han inte ska märka att jag gått förrän han vaknat. Och det brukar funka. Inatt, och några andra nätter, har han sovit hela natten knäpp tyst. Och han verkar börja förstå att vi kommer tillbaka, vi är inte borta för alltid.
Jag har försökt att få flytta ner igen, men det har mamma inte gått med på. Om han däremot börjar gny och skälla på natten vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Ska jag säga till honom eller ska jag gå ner och sitta med honom tills han somnar igen? Kloka bukefolk, tack för att ni hjälper mig! :bow:

Om han börjar gny på natten så stålsätter du dig och väääntar. 9 fall av 10 när de kommit såpass långt som din (dvs sovit flera nätter själv utan problem) så gnyr de en stund, sen går de och somnar om.

Se det som bra träning (för dig) för framtiden, du kommer behöva ignorera gny i framtiden med ;)

När jag var liten fick hundarna vara i hallen på nedervåningen, punkt. Alla människor sov uppe. Vandes in som ni gjort med eran, dvs första tiden sov någon nere, sen började den människan sova uppe och hunden sov kvar nere. Ingen av hundarna tog skada av det. (Ska tilläggas att dte var folk hemma hela dagarna, hade varit annorlunda om folk jobbat borta hela dagarna och sen får hunden sova själv med)

Du har en valp, och de måste tyvärr lära sig en hel massa saker som de inte tycker om från början, och reagerar på (ensamhetsträning framför allt). Och man kan tyvärr inte tycka synd om dem varje gång, då skapar man ett monster. Men det ääär jättesvårt, men försök istället glädja dig åt att han sovit flera nätter fint, dvs 'han kan', och avvakta om han gnyr - gör ingenting alls och se vad han gör på 20 - 30 minuter.

Ang att han blir exalterad när folk kommer ner så visst är han stressad då, det blir en överslagsreaktion. Men det är INTE för han 'sovit ensam hela natten', hundar har inte sådan uppfattning. Utan han blir uppspelt av att nu kommer mina människor, och det slår över - inte att han hela natten legat och lääängtat efter sina människor och äääntligen kommer dem, tack och lov. Är han stressad nattetid hör/märker du det på natten =)

Om miniaussie är samma sak som vanlig aussie fast mindre har du troligen fått hem en väldigt smart/lättlärd hund. Då kommer den absolut att kunna lära sig att sova ensam, men den kommer också fatta direkt om det finns ett sätt att få sova i sängen. Förutom den vanliga sova ensam-träningen kanske det kan hjälpa att träna annat (på en liten valps nivå såklart) så att den blir trött och hellre sover än gnäller på natten. Fast det sista står jag inte riktigt för innan det har konfirmerats av hundbukemaffian... :o

Joo, jag försöker ignorera, och det går bättre och bättre för varje natt. Tack för hjälpen! :bow:

lilstar:
Ja, jag brukar köra på den metoden, lite småträning och en hel del bus på kvällskissen, så han är trött när vi kommer in och somnar på två sekunder.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 366
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 005
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025