hur ser min hoppsits ut?

Sv: hur ser min hoppsits ut?

okejokej, dom flesta som sett mej rida "live" tkr att jag har för korta stigläder. :/ men jag ska testa att korta dom några hål. Jag förstår inte ricktigt vad du menar , jag får juh tbx tyglarna så att dom inte glappar vid landningen utan att slita henne i munnen. Tack för svar efall :D

Det ser ut som om du inte kommer upp ur sadeln vid språnget. Korta läderna ordentligt och träna på att rida i lätt sits även om du inte hoppar. Du måste ha mer tyngd i stigbyglarna. Jag tror att du skulle tjäna på att korta lädren ordenligt (överdriv lite) och galoppera i lätt sits över bommar.

okej, jag ska prova det på fredag. Tack för svar:bow:

Det finns inget rätt eller fel sätt att ge eftergiften på, antingen läng med mankammen mot öronen, eller längs halsen mot munnen.
Tycker det är bättre med för mkt eftergift än för lite. Efter hand med lite rutin kommer eftergiften att bli lagom av sig själva.

Att få en häst säkrare på hinderna/höjderna får man genom att komma rätt på hinderna och får till rätt annridning, den får inte hoppa av längre i från än vad hindret är högt. Är hindret 70 cm högt så får hästen inte hoppa av på större avstånd än 70 cm! Hoppar hästen av för tidigt så blir det jobbigt för den och den hoppar inte igenom i kroppen.
Många bra språng på längre hinder gör att självförtroendet blir bra hos både ryttare och häst, och då blir det inga problem att höja efter hand.

tycker det ser rätt bra ut.

Jag tycker att du inte behöver lägga fram handen fullt så mkt på så små hinder... tänk på att ha ner hälen och rätt lite på dig.. Kanske korta lädrerna lite...

Sött ponny och fin blick

Lycka till

Tänk på att du inte tappar kontakten helt så att det inte blir ett ryck sen när ni landar :)

Det ser bra ut förutom att du borde sträcka på dig mer och att ha kontakt med hästens mun genom hela språnget, även om du ska ge god eftergift. Hälarna ner och om med benen!

ska knäppa kort ngt nästa vecka!:D jag har tränat på att ha skänkeln längre fram och ge eftergiften mot hästens mun! det funkar kanon bra. när jag började ge etregiften mot munnen så förbättreades hela min sits!:)

Trampa ner fötterna mer framåt, axlen ska inte gå längre fram än vad du har dina knän. Söt ponny;)

jag tkr du kan korta dina läder ngt hål. dom ser lite långa up. för när du hoppar så åker skänklen bak och hälen upp. men blick och händer är bra. men jag vet inte vissa hästar ät de svårt med att ha skänklarna på rätt ställe :) jag har haft en häst de gick verkligen inte att ha samma sitts. hon hoppade så kraftigt så man höll på att trill aav nästan :) men jobbar du på de så kmr de gå fint :)

Det med eftergiften verkar du ju g. medveten om. :) Iaf. så tkr jag att du ska vrida om skänkeln, få tån lite mer utåt. Dt blir lite att du kniper dej fast med knäna = skänkeln åker bak, ist. för att vrida om tån utåt och ha vikten ner genom foten och hälen. Om du förstår hur jag menar?! :p Då hamnar underskänkeln dessutom intill hästen. Så, släpp knäna, vrid om underskänkeln så att tån hamnar utåt och underskänkeln intill och trampa ner hälen i språnget.:D

Tänk att du ska svanka med ryggen istället för att kasta dig fram och upp med blicken lite till så blir det bättre, enligt mig. ;)

Ehhm?! Svanka ska man absolut INTE göra! :mad:
Man får en sämre sits; skänkeln åker bak, å man får ont i ryggen + att det ser så himla FULT ut! :mad:

Din sits tycker jag ser bra ut, men jag håller med de andra om att din skänkel åker lite för långt bak! Men ingen har väl den perfekta sitsen så det är bara att träna vidare :)

Sen angående det här med eftergiften, jag har alltid fått höra av mina tränare och ridlärare att den ska följa mankammen mot hästens öron. Munnen får ju fortfarande en eftergift, det ser man ju klart och tydligt på hennes bilder! Och om man tittar på alla ryttare som rider i världscupen osv. så går deras eftergift mot öronen också, inte längs halsen mot munnen...

Det ser ut som om du hoppar ett jättehögt hinder :p
Fin sits, men du behöver slänga fram händerna och överlivet så mkt på såna små hinder, då räcker det nästan med att lätta lite ur sadeln och mjukt följa med mot hästens mun!
Annars ser det fint ut, bra blick!

Tänk på att din skänkel ska inte ligga så långt bak o att trampa ner hällarna så får du oxå bättre balans så du inte faller framåt o nästan ligger på halsen. Din eftergift e lite för mycket på denna höjd o tänk att tygen inte får glapa men inte hålla i hästens mun heller men annars var det bra:)

Hej!
Jag tycker det ser bra ut! Men du lutar dig lite mycket framåt för den hinder höjden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar