Hur ser man chic ut på vintern?

Jag håller med dig. Det är väl också en äkta personlighet att vilja vara rätt klädd vid olika tillfällen?

Jag letade något liknade som Ramonas klädsel, men jag hittade inte rätt jacka i år. Men nästa år så ska jag leta ännu mer :)

Själv har jag en skepparkavaj i någon form av ullkvalité som jag använder som vardagssnygg. Funkar utmärkt till allt jag har i garderoben. Rejält halsduk och handskar till så håller jag mig varm i vår normala Skånevinter (så varm det går). På fötterna är det alltid stövlar av ovanstående modell, eller möjligen stövletter med några cm blockklack.

Varför tror ni att man låtsas? Jag är många olika personer i samma skal utan att behöva låtsas. På kontoret är jag en roll, på fritiden har jag andra sidor. Ute i skogen en tredje och ute på arbetsplatsen en fjärde. Med tillhörande outfit. Ingen är någon annan än jag, i olika situationer och olika kläder.

Det är faktiskt inget fel alls i att vilja vara rätt klädd för situationen, så sluta skamma.
Ja vissa gillar rollspel, vi andra skiter i vilket. Folk får ta oss som vi är,,,,,eller skita i det, det är inte vårat val alltså äger vi inte problemet.

Varför tror ni att man låtsas? Jag är många olika personer i samma skal utan att behöva låtsas. På kontoret är jag en roll, på fritiden har jag andra sidor. Ute i skogen en tredje och ute på arbetsplatsen en fjärde. Med tillhörande outfit. Ingen är någon annan än jag, i olika situationer och olika kläder.

Det är faktiskt inget fel alls i att vilja vara rätt klädd för situationen, så sluta skamma.

Har inte påstått att man inte ska va rätt klädd för situationen. Men när man gör sig till något man inte är är jag i mot.

Har inte påstått att man inte ska va rätt klädd för situationen. Men när man gör sig till något man inte är är jag i mot.
Det är kanske ett rollspel att aldrig anpassa kläderna efter situationen.

Ska jag ut i pulkabacken, ut på besiktning eller på bio och måste ha samma jacka hela tiden för att vara "äkta". Eller så är jag äkta genom att ha väl genomtänkta kläder för varje situation. På bio vill jag tex ha en tunnare jacka för vi ska mestadels vara inomhus osv

Och du får acceptera hur andra är.
Varför är det rollspel för män tycker det är kul med kläder?
Tycker män det är kul med kläder? I dom kretsar där jag umgås med folk tvivlar jag på att ens någon har en kavaj och jag kan garantera att kostym är ett okänt begrepp. Men,men, smaken är som baken och personligen skiter jag i vilket.

Tycker män det är kul med kläder? I dom kretsar där jag umgås med folk tvivlar jag på att ens någon har en kavaj och jag kan garantera att kostym är ett okänt begrepp. Men,men, smaken är som baken och personligen skiter jag i vilket.
Det skulle stå man och inte män.
Ja folk är olika och uppenbarligen bryr du dig eftersom du skriver i tråden.
Själv tycker jag kläder är kul. På samma sätt som jag håller på med hantverk är kläder för mig hantverk.
Sen är kläder intressant för det symboliserar olika saker och har gjort det genom historien.

Alltså, jag förstår inte hur de som designar kläder tänker att man ska se ut på vintern när det är -10 och snö. Tittar man på bilderna så har tjejerna stora halsdukar och någon snygg ulljacka, med typ pumps eller andra högklackade skor.

Ska på dejt på onsdag och tänkte jag skulle leta lite inspiration, men förgäves. Vad ska man ha på sig så man ser normal ut och inte ser ut som frilufts-Ulla ute på tur?
Eftersom jag inte gillar att frysa, men ändå och jobbar i stan (så frilufts-Ulla känns inte riktigt rätt ;)), så kör jag på friluftsytterkläder med lite mer design, typ Norröna, Houdini, Tierra eller Fjällräven. De har snygga jackor och kappor som ändå är funktionella, och man ser inte ut som att man kommer från skogen och har gått vilse när man går runt i innerstan. Samma med halsdukar, handskar (Hestra) och mössor.

Ja vissa gillar rollspel, vi andra skiter i vilket. Folk får ta oss som vi är,,,,,eller skita i det, det är inte vårat val alltså äger vi inte problemet.

Varför tycker du att det är OK att ge dig på mig? Vadå rollspel? Jag är proffessionell i min yrkesroll, och en annan privat f x. Är det konstigt tycker du?

Jo, ni äger absolut problemet om ni orkar ens diskutera detta.

...och du tycker du är mycket bättre för att du inte har kostym och dina bekanta inte heller?

Hur kan det bli OK för dig att hacka på andra - du är verkligen över linjen för personangrepp i min bok.

Fattar inte diskussionen. Klart det finns de som är intresserade av kläder. Hur kan det vara svårt att förstå?
Kläder är estetik för mig, som att uppskatta en fin tavla, ett gott vin eller vad som helst.
Kläder är för mig inte konsumtion. Kläder är för mig så mycket mer, en estetisk grej, vackra saker men också ett kulturellt uttrycksmedel.
Tyvärr tror jag att mode som uttrycksform anses av vissa "fult" just för att det är "kvinnligt kodat" och det är liksom lite fult att vara fåfäng, att bry sig, "högmod" osv. Vilket är trist tycker jag!

Fattar inte diskussionen. Klart det finns de som är intresserade av kläder. Hur kan det vara svårt att förstå?
Kläder är estetik för mig, som att uppskatta en fin tavla, ett gott vin eller vad som helst.
Kläder är för mig inte konsumtion. Kläder är för mig så mycket mer, en estetisk grej, vackra saker men också ett kulturellt uttrycksmedel.
Och ett personligt uttrycksmedel också :)

Och ett personligt uttrycksmedel också :)

Ja absolut, både på personlig samt gruppnivå!

Personligen uppskattar jag verkligen folk som använder mode som uttrycksmedel, inte bara ett sätt att passa in på. Även om jag inte personligen delar motpartens stil så gillar jag när det händer något. En svart täckjacka, ett par jeans och ett blonderat hår hängande i nån intensägande mittbena och en lika svart väska. Det går mig förbi, jag minns inte folk. Så ser ju typ alla ut. Men samtidigt får jag respektera att vissa inte intresserar sig alls, de kanske har helt andra intressen bara.

Oavsett mode eller bara ett uttryckssätt i kläder, en egen stil - hur kan det vara OK att racka ner på folk för att de väljer att vara sig själva? Och dessutom meddela att en själv anser att det är raka motsatsen - att låtsas och göra sig till?

Jag kan vara fler olika personer i samma skal, den på jobbet, den privat, den på klubben - alla känner igen alla men jag har andra kläder och också andra uttryckssätt. Och jag låtsas inte ett dugg.

Så bara för att jag har stallkläder på fritiden ska jag har det på jobbet - annars är jag en fejk?

Oavsett mode eller bara ett uttryckssätt i kläder, en egen stil - hur kan det vara OK att racka ner på folk för att de väljer att vara sig själva? Och dessutom meddela att en själv anser att det är raka motsatsen - att låtsas och göra sig till?

Jag kan vara fler olika personer i samma skal, den på jobbet, den privat, den på klubben - alla känner igen alla men jag har andra kläder och också andra uttryckssätt. Och jag låtsas inte ett dugg.

Så bara för att jag har stallkläder på fritiden ska jag har det på jobbet - annars är jag en fejk?

Äh, det är ju larv!
Fattar väl vem som helst att man inte behöver göra sig till/förställa sig bara för att man väljer att plocka fram sina olika sidor vid olika tillfällen eller olika humör.

Både jag och särbo(man) klär ju oss olika beroende på sånt.

Att jag skulle gå på begravning/affärsmöte i det jag har i stallet/på beachen/i svampskogen etc känns ju lite orimligt i min värld. Men det handlar inte om att jag inte är mig själv vid alla tillfällen.
Precis som särbon också klär sig olika om han är i de situationerna. Trots att han är sig själv.

Äh, det är ju larv!
Fattar väl vem som helst att man inte behöver göra sig till/förställa sig bara för att man väljer att plocka fram sina olika sidor vid olika tillfällen eller olika humör.

Både jag och särbo(man) klär ju oss olika beroende på sånt.

Att jag skulle gå på begravning/affärsmöte i det jag har i stallet/på beachen/i svampskogen etc känns ju lite orimligt i min värld. Men det handlar inte om att jag inte är mig själv vid alla tillfällen.
Precis som särbon också klär sig olika om han är i de situationerna. Trots att han är sig själv.

Nej, jag skulle väl snarare säga att det handlar om att min identitet inte sitter i mina kläder, utan i vem jag är.

Att alltid gå i samma kläder ger väl mig snarare en signal om osäkerhet, det sitter i kläderna.

Tror de flesta instämmer i ditt inlägg ovan. Jag tänker att om man inte förstår det så kan man ju inte ha ngt socialt liv eller umgås med andra människor öht på nån direkt regelbunden basis?

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka