Hur ser era barns rum ut?

Mirre

Trådstartare
Ska göra om här hemma lite, nu har barnen varsitt rum och jag har sovrum i hallen uppe.
Tanken är att jag ska göra sovrum nere istället, hallen blir då som barnens lekrum men den ser ganska tråkig ut nu. Behöver lite tips och ideer hur man kan göra den roligare. Likaså barnens rum behöver piffas till lite och bli mer "barnaktiga" sas.

Vet inte ålder på dina barn men så här ser vårt barnrum ut åt vår femåring:

Ljustblå väggar. Vita moln målade för hand på en vägg, och vita tavellister för tavlor, teckningar, böcker (vad man vill).
På golvet en ryamatta i ljust grönt.
I taket en lampa som ser ut som en stor sol.

Tanken är alltså himmel (blå) med sol, och så gräs på golvet. Tanken är att måla några blommor på en vägg med långa skaft som startar vid golvet och går upp en bit. Alt bara måla skaften och sedan ha små lampor med blomform i toppen.

Hon har också en sovalkov som vi målat i rosa, det är avskärmat med ett tunt draperi, som en eget krypin. Sängen ska stå på två bokhyllor och så man kan krypa in under sängen och sitta och läsa.

Vår son är 18 månader och vi har försökt att göra hans rum lite roligt och mysigt. Han har en fondvägg med Bilar (syns lite i bakgrunden på första bilden) och en bilsäng. Rummet går lite i Bilar-tema med lampor, rullgardin och matta med Bilar-mönster. Till det har han blå möbler och ett par färgglada klädhängare och trolltavlor från när jag var liten.

Vi har ett stort vardagsrum, så där har vi gjort halva rummet till lekhörna. Vi har ganska kallt på golvet, så vi har köpt träningsmattor på Biltema och lagt på hela den halvan. Dom är superbra, är både varma och dämpar väldigt bra när han t ex ramlar av sin gunghäst eller trillar ner från rutschkanan. :)

b119165.jpg

b119166.jpg

Vilka fina rum ni har gjort :)
De är snart tre och sex.
@WBanna Bilsängarna är jättefina och tror mina barn skulle älska dem, men de är alldeles för dyra för min plånbok.
Mattorna var ju smart, borde dämpa ljud också :p

@voltis din dotters rum låter jättemysigt verkligen. Tror det skulle bli jättefint med blomlampor på väggarna.

@Theravad fint med ugglorna :) fondvägg har stora sonen men det är tapeten som var när jag hade det rummet. Mörkt grå med ljusare grått blommönster. Så den ska väl bytas ut mot något annat.

Trodde inte jag hade några bra bilder men hittade denna från när jag just fått klart molnväggen :) Det är från när dottern inte fötts än...

barnrum_090902004.jpg

Här är sonens rum (4,5 år).
Vi renoverade och gjorde om en gammal matsal (20kvm, har varit 2 lgh i huset)) till sovrum, en gammal serveringsgång som garderob o med skrivbord, sen ett gammalt skafferi som mysrum.

Saknades en hylla ovanför legobordet som är uppe nu.
Han avgudar sitt rum (vi med :) ) och framförallt sitt legobord. Det säger han varje dag trots att det har gått 4 mån sen han fick det. :)

20140531_120028_5389c7a0e087c33e5f3d7d64.jpg

20140531_135848_5389c6bde087c353b1ca9342.jpg

20140531_120406_5389c8d22a6b22a7f30d9623.jpg

20140531_120605_5389c7c52a6b222e2973a55b.jpg

Jättefint!

@Vår_Vinter vad smart med legobordet.
Jättefint rum verkligen, den där randiga tapeten var ju faktiskt riktigt bra.

Ja legobordet är toppen. Gjort på 3 trofast stommar från ikea, sen en platta uppe med sarg :) Sen har vi lagt ner legoplattor men går även att använda till annat :)

Den randiga tapeten kommer från midbec kollektion kids@home. Midbec har massor av fina tapeter, denna finns i andra färger med.

Allt har en röd tråd när det gäller färgsättning på rummen, den gröna färgen hittar man i både den randiga o abc tapeten (exakt samma färg), ljusblå tapeten o de röda väggarna hittar man oxå i den randiga o abc tapeten :)

Vi var lite oroliga över att ha 3 väggar med sån lime grön färg, o alla tyckte vi var tokiga. Men blått kändes för kallt på så stor yta o rött för mörkt. O det vart super verkligen, alla är förvånade över att det vart så bra med färgerna:)

Midbec har matchande enfärgade tapeter till många av sina mönstrade :)

@Vår_Vinter får jag skicka din bild och din förklaring på legobord till en kompis till mig? Din lösning skulle vara perfekt för dem.
Gör det :)

På plattan som ligger på legobordet så är det en sarg under oxå som är millimeter anpassat efter stommarna för att den ska hållas på plats. Däremot är plattan lite större åt ena hållet (syns på bilden nedan). O stommarna är fast skruvade i varandra. :)

Sen är dom två stommarna mot väggen utflyttade så att mellan dom blir det 1 dm mellanrum. För att det ska gå kant i kant med stommen mot kameran :)

Måtten är exakt för att det ska få plats 6x4 legoplattor :)

Men det går ju att bara använda 2 stommar oxå om man inte vill ha så stort :)
Om du förstår hur jag menar?

fler bilder
20140531_140010_5389c6f2ddf2b30996915711.jpg

20140531_140214_5389c7262a6b22bd4de2176c.jpg

Funderar på den randiga tapeten som @Vår_Vinter lade ut i barnens lekrum.
Tror ni det blir mycket att ta två färger från den på de andra väggarna? Tex blått på en och gult på en. Eller ska man ta en färg bara?

Mini vill ha Bamse i sitt rum, finns det sådana tapeter till vettigt pris någonstans? Eller törs man våga sig på en väggmålning tro :p

6 åringens rum vet jag inte än hur vi ska göra med. Han ändrar intresse för vad han vill ha hela tiden :p

Funderar på den randiga tapeten som @Vår_Vinter lade ut i barnens lekrum.
Tror ni det blir mycket att ta två färger från den på de andra väggarna? Tex blått på en och gult på en. Eller ska man ta en färg bara?

Mini vill ha Bamse i sitt rum, finns det sådana tapeter till vettigt pris någonstans? Eller törs man våga sig på en väggmålning tro :p

6 åringens rum vet jag inte än hur vi ska göra med. Han ändrar intresse för vad han vill ha hela tiden :p

Vi funderade på att ta två färger i samma rum, men är glad att vi inte gjorde det.
Tänk på att det inte är gult (snarare lime grönt). Ska ni använda den tapeten och måla resten av väggarna?

Det finns matchande enfärgade tapeter till den randiga tapeten oxå.

Vi målade dom 3 väggarna grönt och hittade en ncs kod på den gröna som är så snarlik den andre det går att komma :)

jag har satt upp en fondvägg av sträckt tyg. har nalle puh nu, men har fått önskemål från dottern om prinsessa istället. billigare än tapet och super lätt att byta.

jag har satt upp en fondvägg av sträckt tyg. har nalle puh nu, men har fått önskemål från dottern om prinsessa istället. billigare än tapet och super lätt att byta.
Men det var ju faktiskt riktigt smart! Har du någon bild?
Hur har du fäst tyget?

@Vår_Vinter Ok, ja tanken var att ha tapet på en vägg och måla resten.
Beror lite på vilket som blir mest ekonomiskt :p

har ingen bild just nu men köpte en sådan där vajer på ikea som man egentligen har som gardinstång. Sedan på sidorna satte jag små stifft.

Men det var ju faktiskt riktigt smart! Har du någon bild?
Hur har du fäst tyget?

@Vår_Vinter Ok, ja tanken var att ha tapet på en vägg och måla resten.
Beror lite på vilket som blir mest ekonomiskt :p
För oss vart det mer ekonomiskt, fast det var inte många 100 lappar, men då hade vi mycket yta att tapetsera
Fördelen med färg är ju att det är enkelt att måla över vid ev. Olyckor o bara att måla över om man vill ändra färg :)
Vi passade på när xl bygg mfl hade 25% på tapet, många brukar ju ha det :)

Säg till om du vill ha ncs koden på den gröna färgen. Det blir jätte fint med grönt. Men VÄLDIGT grönt, många tyckte vi var tokiga :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 347
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar