Hur sent reklamera köp?

TwiggyM

Trådstartare
Ja hur sent kan man reklamera köp. Om man köpt en häst för ett visst ändamål och den sedan inte fungerar för detta- köpt av näringsidkare som privatperson.

Kan man få tillbaka ex behandlingskostnader/del av priset på hästen, hur snabbt efter köpet måste man reklamera?

Sv: Hur sent reklamera köp?

Man ska reklamera så fort man upptäcker felet och det gäller i tre år. D v s man får ha ägt hästen i max tre år.
Behandlingskostnader för behandling som redan skett är tveksamt i och med att man ska anmäla till säljaren så fort man upptäcker felet. Så egentligen ska man ge säljaren möjlighet att "laga" hästen d v s stå för behandlingen istället. Kruxet är att säljaren också kan välja att ta tillbaka hästen istället för att "laga" den eller byta ut den mot en "fungerade" häst i samma prisklass. Lagstiftningen gör ingen skillnad mellan en levande häst, en bil eller platt TV. Utan samma regler och garantier gäller för alla varor.

Möjligheten att få igenom reklamationen får också beaktas. Vad är anledningen till att hästen inte kunnat användas som tänkt?

Det ska vara ett ganska uppenbart fel i förhållande till användningen som säljaren måste ha kunnat veta om.

Att man köpt en häst för tävling på viss nivå och sedan får för låga poäng är inte giltiga skäl. Inte heller om man köpt en häst för tävling, den blir skadad efter tre veckor och går ej att använda för tävling. Inte heller om man som ny ägare bara är besviken över resultaten med nya hästen, eller hur den beter sig ihop med dig som ny ägare.

Helt enkelt - det måste vara uppenbart att hästen redan vid tillfället för försäljingen var oduglig för den skriftligt påstådda arbetsuppgiften. Det är inte så lätt att bevisa, men visst går det kanske om det verkligen var så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 118
Senast: Tualma
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
739
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 546
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama