Hur sätta ner foten som medryttare?

Det är dyrt att ha häst i Stockholm och därför blir också medryttarpriser därefter. Jag har två medryttare som betalar 500 resp 1000 för 1 resp 2 dagar i veckan. De gnäller iallafall inte eftersom de inte själva har råd med häst!

Hästen kostar ju fortfarande pengar för hästägarn när den är skadad. Den blir dessutom dyrare med alla veterinärkostnader. Är det dessutom en skada som kan ha uppkommit under ridning kan det ju lika gärna vara medryttaren som hästägaren. En medryttare som börjar fundera på att sluta bara för att hästen inte går att rida en månad är ju iallafall inte en medryttare som går att lita på eftersom man vill ju ha någon som faktiskt bryr sig om hästen och inte bara att få ut det man betalat för. När det gäller extra dagarna är det bara att säga ifrån att du inte hinner. Det är hästägarens ansvar att stå för hästens dagliga skötsel. Hon kanske tänker att du nu får möjlighet att mysa och pyssla med hästen. Säger du inget så vet hon ju inte vad du tycker.

Till alla: det här med vad jag betalar är ju redan avtalat och det har jag inget problem med.

Det är framför allt de extra insläppen och utsläppen jag inte gillar och de har ju ganska lite med att göra med "att mysa och pyssla med hästen". Men det faktum att jag betalar gör att jag tycker att jag har rätt att hålla på vår överenskommelse. Jag försökte ge er en helhetsbild av hur jag upplever det för att ni skulle kunna kommentera den och hjälpa mig få rätsida på hur jag ska ta upp det med ägaren, det var ju därför jag skrev tråden.

ser du övriga uppgifter förutom ridningen som ett straff?
jag ser det som hästhantering. Det är det jag menar!

Det är väl bara att ringa med hästägaren och säga vad du vill, tycker och tänker, sen får du ju bilda din egen uppfattning efter samtalet.

Du svarade inte på min fråga. Varför ska vi frångå avtalet för att hästen har blivit halt?

Och jag betackar mig för alla försök att göra mig till en lat och snål medryttare som inte vill göra nåt annat än att rida. Du har fel på den punkten så lägg ner.

Jag har haft häst i Sthlmsområdet i över 15 år....Medryttare har jag också varit. Det finns "billiga" stallplatser även i Sthlmsområdet, tro det eller ej! Själv skulle jag aldrig skaffa häst om jag inte visste att jag skulle klara kostnaden utan medryttare....

Det Santa skriver är ju att det är de extra resorna till stallet (som ligger utom avtalet) för att jobba i stallet (in- och utsläpp) som h*n inte gillar, främst för att h*n verkar tycka att det är obehagligt att hantera andras hästar (vilket jag verkligen förstår).

men om hästägaren frångår från avtalet så har jag ju nämt att du kan byta och leta ny medryttarhäst!?

Sen har du skrivit skada, och det är inte lätt för oss som skriver att veta vilken typ av skada och hur den uppkommit. Sen hör vi bara en persons version i denna sak, därför är det svårt att ge råd hurvida man tycker att man som medryttare alt. hästägare ska reagera.

jag säger varken bu eller bä om detta.

Vad händer i avtalet om du åker bort en längre tid? eller om du blir sjuk? Ska hästägaren få ta dina dagar då? Och få göra dina avtalade punkter?

Förstår du vad jag menar. Medrytteri ska vara ett samarbete mellan medryttare och hästägare. Och tycker man att det blir fel, så ska man för det första inte tveka att säga det direkt till hästägaren (eller i omvänt fall till medryttaren) och är man ändå oense, så söker man en ny häst att rida på/alternativt en ny medryttare.

Jag vet. Jag har stått i ett sådant också och då har självklart ev medryttare betalat mindre för. Men bekvämligheter som ridhus, ridbana och anlagda ridvägar kostar. Varför skulle jag ha medryttare om de inte betalade? Det finns ju ingen anledning för mig. Dessutom tycker jag att det är en självklarhet att man ska betala om man lånar någons häst och vad som erbjuds i stallet etc. medryttarna hyr ju faktiskt trots allt ett par dagar från mig.

Sv: Hur sätta ner foten som medryttare?

Ska man betala så pass mycket för 1 dag i veckan som 500 kronor? Tycker det är mycket oavsett, söker jag medryttare så är det för att jag vill ha hjälp med ridningen för att jag inte har tid eller ork. Fast å andra sidan har jag stött på folk som kommer i början och allt verkar så bra, för att sedan inte komma de dagar som är sagda. Och i då är det ju en fördel att "ta betalt" eftersom då är medryttaren nästan tvungen att komma för att inte förlora pengar...

Behöver jag det ekonomiska stödet så annonserar jag efter del-fodervärd eller liknande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama