Hur säker tranport av åring?

Sv: Hur säker tranport av åring?

Hade den varit van att bindas på stallgång samt hade åkt med morsan några gånger som liten skulle jag ha kört den bunden och med mellanvägg som en stor häst. Det gjorde vi med vår grabb f. mars 08 och han stod så fint så.

Som du beskriver så skulle jag kört den lös och med gott om plats.

Jag körde min hingst hem när han var 9 månader helt löst i en strippad värmlandsvagn. Det fanns inget inne i transporten föruto massa strö. Han gick rätt på o lade sig o sova efter nån mil. Vi körde ca 15 mil hem till oss. Kör löst o säkra dörren. Ta vagnen som är helt ren inuti. Säkra dörren. Jag fick förslag på att spänna spännband runt hela transporten, dock behövde jag inte det eftersom sprinten till dörren satt på insidan. Tänk på att vara väldigt försiktig om du stannar o har hästen lös så att den inte hoppar ut genom skötardörren, Lycka till! C

Jag har inte läst hela tråden men jag kan säga så här - ha henne lös!

Jag hämtade min åring för 4 år sedan drygt - var o hämtade på stuteriet o han hade åkt en gång tidigare, en kortis. Uppfödaren lastade honom o knöt fast honom....

Några mil längre bort stannade vi för att kolla läget - det hade rört runt ganska bra där bak - o då hade han gått över bommen o låg med huvudet i en otäck vinkel o rumpan mot dörren - glömmer aldrig den blicken. Transporten var blodig av sår från huvud och bakben..:(

Vet fick komma ut o ge lugnande o sen fick han stå med mellanvägge vikt åt sidan lös... Då stog han lungt och med baken mot färdriktningen hela vägen hem. Nu kämpar jag med transportåkandet fortfarande och har kört honom några gånger men aldrig fastbunden än så länge.... - ska försöka få honom att vara ok med det också...

Jag tror hästarna tar transporten med någorlunda ro även om de är ovana, bara de får välja hur de står själva....

Klart han stod lugnt om han hade fått lugnande.
Eller?

TS, jag skulle köra din häst lös. Eftersom den aldrig suttit fast så skulle jag hellre ta det senare i stallet än att första gången sätta fast den i en transport.

(Hinner inte läsa hela tråden just nu....)

Aldrig i livet att jag skulle köra hästen lös!!! :crazy:
Det är ju som att be om att den ska hoppa runt och slå ihjäl sig :eek:

Kan inte säljaren träna på att binda upp hästen nu idag och imorr´n då? :idea:
Åtminstone så pass att den lär sig att man inte kommer lös när man slänger sig.

Så här är det i min värld och det har fungerat bra för mig:
Huvudsaken är att hästen inte kan komma lös när den väl är fastbunden (....betyder hållbar grimma) ...och att grimskaftet är så pass kort att hästen inte kan resa sig och få framhovarna över bommen... typ max ca 30cm långt.

Hoppas det går bra för dig! Lycka till :)

Den enda grimman som inte går sönder så lätt är nylon. Så du tar hellre att hästen får brännskador?

Absolut lös, strippad vagn(ingen frambom heller) Låna hellre en boogie som all inredning kan plockas bort ur. Min erfarenhet säger att kan de fastna i vad som helst...Säkra framdörren från insidan. Massor av strö/halm/hö. Långsam körning, speciellt i svängar, start och stopp. Hingstungen vi fraktade förra året lade sig också ner när han blev trött. Stoungen vi fick köra förra veckan(hastigt avvand från mor) akut till klinik, kördes så här(1 tim resväg), gick jättefint! Hon är ändå ganska stor 145 cm. Hon fick ett litet "spel, men kör man bara vackert går det också bra. Så när man måste välja mellan två onda ting; lös! Lycka till!

Den enda grimman som inte går sönder så lätt är nylon. Så du tar hellre att hästen får brännskador?

ÄH!
Hästvärldens största myt!
Det är väl självklart att en rejäl lädergrimma håller bättre än de där fjantiga nylongrimmorna vi använder. Varför kan ingen göra ett dragtest och bevisa det? Jag ska banne mig ta Jeepen nån dag och göra det själv, filma det och sedan visa....
Man kan fråga vilken gammal hästkarl som helst om vilken grimma som är mest hållbar och de svarar läder. Men det var ju inte det tråden handlade om....
Det finns andra trådar i det ämnet...

Vill du hellre lära hästen att om den slänger sig eller rycker så kommer den lös? Det blir ju en rolig häst att hantera faktiskt :grin:
Om det skulle vara så att man måste ta en nylongrimma så tar jag hellre en brännskada som faktiskt läker.... än att hästen slår runt och bryter nacken....:idea:

Men det är ju jag som tycker så. Vi har ju åsiktsfrihet i detta land vad jag vet....

Jo - självklart var det beroende på lugnande den gången... Men sen har han som sagt åkt 5-6 gånger efter det o de första gångerna lös i tom kärra o även då stått lugn med baken mot färdriktningen. De sista gångerna stod han lös men med mellanvägg och bom och fixade det också - visserligen lätt svettig när vi kom fram men det gick bra! Nästa steg är som sagt att binda min lätt klaustrofobiska kille... Men med tålamod löser det sig nog också!

Du har fått många tips! Men det står ej vilken erfarenhet de som tipsar har. Det kan vara allt ifrån 15-åriga ridskoletjejer till uppfödare med 50 års erfarenhet. Flera håller med mig.

Min erfarenhet, baserad på totalt 35 år med hästar, är att man låter en 1-åring stå lös. Frambommen behöver ej plockas bort, men bra om du kan lägga halm eller dyl under.
Själv kör jag även 2-åringarna på detta sätt om de ej är vana vid att vara uppbundna. Naturligtvis förutsatt att 2-åringen ej är enorm...

Lycka till med hämtningen!

Senast ändrad:

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av att köra föl/åringar.
När de står lösa så vänder de rumpan mot frambommen som stöd och har fullt upp med att hålla balansen under färden.
Det är BETYDLIGT mer farliga saker som kan hända om man binder upp en ung häst kort.

Till TS; som de flesta skriver. Frambom i (eller dörrarna som du beskrev) med halmbalar framför och hästen lös.
// Linda

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av att köra föl/åringar.
När de står lösa så vänder de rumpan mot frambommen som stöd och har fullt upp med att hålla balansen under färden.
Det är BETYDLIGT mer farliga saker som kan hända om man binder upp en ung häst kort.

Till TS; som de flesta skriver. Frambom i (eller dörrarna som du beskrev) med halmbalar framför och hästen lös.
// Linda

Nej just det....du vet ju inte det.....
Jag har enbart dåliga erfarenheter av körningar med lösa hästar (OBS! Inte mina egna eller mitt val...)

*Delvis KL*

Tack för tips!

Hon är nu hemma och står i sin box :love:

Min lilla tjej stod som ett litet ljus, vände sig om några gånger under resan (som tog låång tid). Första gången vi tittade till henne var hon riktigt svettig men resterande gånger var hon faktiskt torr.

Vi körde henne lös i boogiesläget, spärrade skötardörren både från insidan och utsidan. La balar framför dörrarna upp till kanten. Hade kvar mellanväggen och sköt den åt sidan och spärrade fast den. Under resans gång stod hon mestadels mot själva lastluckan samt bak-och-fram med stöd av mellanväggen.

(Hinner inte läsa hela tråden just nu....)

Kan inte säljaren träna på att binda upp hästen nu idag och imorr´n då? :idea:
Åtminstone så pass att den lär sig att man inte kommer lös när man slänger sig.

Så här är det i min värld och det har fungerat bra för mig:
Huvudsaken är att hästen inte kan komma lös när den väl är fastbunden (....betyder hållbar grimma) ...och att grimskaftet är så pass kort att hästen inte kan resa sig och få framhovarna över bommen... typ max ca 30cm långt.

Hoppas det går bra för dig! Lycka till :)

Att binda hästen så kort är ju nästan att be om att den ska drabbas av panik :crazy:
Hästen måste kunna röra huvudet/halsen i sid- och höjdled för att kunna balansera sig själv under resan, att inte ge hästen den möjligheten att hålla balansen tycker jag är idioti, och som sagt....som att be om en panikslagen häst (alternativt en häst som förknippar transportering med obehag/otrevligheter under lång tid framöver)

/boccia, som på 20 år aldrig haft någon häst (oavsett ålder och transportvana) över bommen trots att de bundits med rörelsefrihet.

När jag hämtade mitt 6 månaders föl nere i skåne (jag bor i stockholm) så stod han uppbunden med mellanvägg, vilket jag tror var absolut bäst för honom, men jag vet att många föredrar att ha unghästarna lösa i transporterna. Min lillkille var det inga som helst problem för, tvärtom så balanserade han bara upp mot mellanväggen så det fungerade som en hjälp för honom. Det gick som sagt hur bra som helst :)

Ska snart köra hem min hingstunge, och tänker köra i tom transport med höbalar framför frambommar. Jag undrar bara hur man gör vid urlastning?

Tacksam för svar

Vi hade möjlighet till att lasta ut fram så det gjorde vi.
Min lilla tjej stod mer eller mindre upptryckt mot den bakre lastluckan så vi valde att leda ut henne fram så hon inte skulle kasta sig ut när luckan fälldes ner.

Se till att höbalarna är väl förankrade så att de inte kan åka omkring. Vi hade turen att ha en träskiva under våra bommar som en dörr.

Lycka till!

Lite trådkap:
Och hur skulle ni göra med en 4-åring som aldrig åkt och som inte är van vid att stå uppbunden?
Jag har samma ångest som rosi hade inför sin resa. För- och nackdelar?
Vanlig transport jämfört med hästlastbil? Finns det några nackdelar med lastbil jämfört med vanligt släp?

Oj, 4-åring som inte åkt transport eller stått uppbunden.:eek: Jag tycker iaf hästbilar är överlägsna! De har mig veterligen mkt svårt att komma över i dessa. Sätt fram ordentligt med hö som den kan underhålla sig med. Du kanske kan ha hästen lös men ändå med mellanvägg. Om den aldrig (??) stått uppbunden skulle jag undvika att inviga detta nu... Är det lång resa den ska göra?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 375
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar