Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar
extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och jag måste vila en stund.
Jag har dåligt B-vitaminupptag och äter kontinuerligt tabletter för det, jag vet att man kan bli trött av B-12-bristen men det har känts annorlunda/fler saker när jag varit nere på riktigt låga värden på det. Jag känner inte igen den här tröttheten. För några år sedan (tre kanske) fick jag D-vitaminbrist, då var jag
enormt trött också, men blev också ständigt sjuk (infektionskänslig alltså) och var
väldigt förvirrad och glömsk (tar extra D-vitamin också numer). Med mera, men min poäng är alltså att det här inte känns likadant som något av det jag har erfarenhet av. Men idag insåg jag att det måste vara något som är fel faktiskt. (Nu igen...) På en vanlig promenad med hunden måste jag stanna flera gånger och flåsa, och bara vila. Jag har för all del astma, men den är under kontroll och jag var verkligen bara andfådd (inte svårt att andas alltså). På en cykelväg i platta Skåne!
Det ska ju inte kunna vara så, och det fick mig att inse att det här har kommit smygande och jag har lagt märke till det men inte medvetet eller hur man ska säga... Senast igår på en annan hundpromenad fick jag kämpa som en tok för att hinna med mitt promenadsällskap, jag såg henne sakta in och till och med stanna flera gånger medan jag själv kände det som om vi var ute och sprang.
Jag filmar också min hundträning och har tänkt på de senaste veckorna när jag går igenom filmerna att jag ser ut som att jag rör mig i kall sirap, det går
jättesakta!
Och så tröttheten, och eländes tröttheten. Och tröttheten ovanpå det.
Min första tanke (först nu, alltså) är järnbrist? Främst för att det har varit på tapeten förut när jag mått dåligt, men så har det visat sig vara annat. Jag tar blodprov regelbundet (en eller två gånger per år tror jag, jag har faktiskt inte koll utan knatar bara iväg när jag får ett brev hem
) och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig fundera på om järn kan vara rätt spår? Senaste labbsvaret jag kan hitta är från i våras. Jag antar att "P-ferritin" är järn? På den raden står det 20 μg/L, jag antar att det inte är alarmerande (då hade väl läkaren reagerat redan då), men är det lågt? Jag har försökt leta fram info själv men jag blir inte klok på det, förlåt! (Jag kanske kan skylla på att jag är för trött?
)
Jag har lite ont i kroppen men känner egentligen ingen sjukdomskänsla. Jag är bara trött. Jättetrött, jämt. Och känner mig som att jag kämpar mig igenom sirap, i uppförsbacke.
Jag ska såklart prata med läkare/ta nytt blodprov, men jag vet ju sen tidigare att det tar ett tag att få tid, att få svar, och att behandlingen börjar verka.
Om det skulle vara järnbrist är det ju enkelt att börja ta lite järn själv redan nu, och förhoppningsvis börja må bättre lite snabbare... Jag menar inte några höga, kompenserande doser nu alltså, utan bara börja ta ett vanligt järntillskott i normal dos så länge.