Hur säker tranport av åring?

Io

Trådstartare
I helgen ska jag hämta min lilla prinsessa :love:
Min första alldeles egna tös.

Nu så här innan börjar det smyga på sig massa otäcka tankar, drömmer nästan mardrömmar om transporten hem. Vi har 35 mil enkel resa så det kommer att ta ett tag.
Hon har aldrig åkt transport och är inte van att stå fastbunden. Att binda fast henne känns därför inte som något alternativ. Transporten är ett boogiesläp. Det är ingen vanlig bom fram utan två stycken trädörrar som slutar i "bomhöjd" så att säga, likadant bak. Dessa är fasta och går inte att ta bort. Mellanväggen går att ta ur förutom en liten bit längst fram, då måste man skruva loss hela stolpen vilket är en invecklad procedur. Det blir alltså en del av mellanväggen kvar om man tar ur den del som går att skjuta i sidled.

Vi har även ett annat släp att låna som går att rensa helt och hållet men det är inget boogiesläp och med tanke på hur långt vi ska åka så känns det andra stabilare och säkrare.

Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma hur vi ska göra och nu vill jag ha lite hjälp. Hur hade ni gjort?

Något annat jag absolut inte får glömma?

Sv: Hur säker tranport av åring?

Ägarna kunde inte prova att köra en liten sväng innan?

Det brukar gå bra när man väl börjar köra.
I början kan det trampas lite men när man väl rullar så..
Tänk på att ta det lungt och kör väääldigt sakta över gupp och kurvor.

Vi hämtade våran 8 månaders shettis som aldrig åkt, i helgen, och det gick jättebra!

Jag tycker dock inte du ska ha hästen lös!

Vad är bäst binda fast och hoppas på att de inte rycker och får panik när de inte är vana att sitta fast eller låta den lilla vara lös?

Jag ser negativt och positivt i båda, men än så länge överväger det negativa att ha henne fast.

När jag hämtade min unghäst så fick hon stå lös i transporten.

Fördelen med att låta hästen stå lös är att de har lättare att hålla balansen om de kan köra upp baken i ett hörn med baken mot färdriktningen.
Något en erfaren hästranspotör berättade för mig, han sa att hästarna alltid stod med baken mot färdriktiningen om de fick stå lösa.

Rosi: Hur stor är hon?
Min var en arab och inte alls så stor, det spelar ju också in lite.

Det har jag också hört och delvis en anledning till att jag helst vill ha henne lös. Vad ska jag göra med mellanväggen?
Ta ur den helt (eller det som går) eller bara skjuta den åt sidan så hon kan ta stöd av den om hon vill? Kommer det bli för instängt då?

Om man har bom/vägg o sånt i transporten är det stor risk att hästen fastnar om den börjar röra sig!

Om släper är helt tomt är det nog bättre men tror fortf det är farligt om hästen börjar slänga sig.

Vad är bäst binda fast och hoppas på att de inte rycker och får panik när de inte är vana att sitta fast eller låta den lilla vara lös?

Jag ser negativt och positivt i båda, men än så länge överväger det negativa att ha henne fast.

Utan att tveka, att köra löst.
Jag skulle aldrig i livet knyta fast en åring i transporten som inte är van att sitta fast. Inte rätt tillfälle att öva på!

Jag skulle leta vidare tills du hittar en transport där du kan rensa ur den helt och ända har boogie.

Med en invändigt strippad transport och tjejen lös och ordentligt med strö är riskerna för att något går galet små.

Det finns ingen risk att hon fastnar under bommen, eftersom transporten inte har en sådan bom. Har dock tänk tanken att hon i värsta fall kan hoppa över dörrarna, som slutar i brösthöjd på mig ungefär. Det vill man ju inte heller.

Det känns som om hur man än vrider och vänder på det så ser jag bara hur illa det kan gå. Kan ju tillägga att jag inte gillar transport av hästar sedan en ponny fick frambenen över bommen när jag var mindre. Det var ingen trevlig upplevelse...

Kör den lös, men tänk på att säkra framdörrren och även överluckan.

När jag hämtade min bäbbe så lyckades hon resa sig (bula i taket) och samtidigt skicka på överluckan en smäll så att den åker ner med ett brak. Det var efter motorvägen med en mängd långtradare på omkörning så hon blev vettskrämd stackars liten. Inte för att tala om min chock när jag stannade för att se vad det var för härj bak i transporten och jag ser att överluckan är nere.
Jag såg ett katastrofcenario i mitt inre...att hon skulle ha försökt hoppat över men jag tror egentligen att hon skyggat från sida till sida för att komma undan monstren som kom bakifrån.

Så mitt tips är SÄKRA framdörren och överluckan! men kör lös.

om jag va du så skulle jag köra henne lös och hitta en transport som man kan ta ur all inredning och fylla på med halm och lite hö så hon har nått att göra under hela resan :D

jag hade kört lös å lastat halm/hö balar framför dom "dörrarna" som ni har som bommar. så skulle hon gå över med fram benen där så kan hon bara klättra ner igen å blir inte hängande. sen hade jag ej haft grimma. samt lagt ett tjockt lager halm på golver å hö för henne att äta. sen kört sakta å lugnt..

glöm inte att säkra alla dörrar å luckor mm så dom ej kan pilla upp dom.

När jag sålde en av mina unghästar (1 år) så hade hon (förutom resan till fölvisningen) provåkt transport en gång inför resan (boggiesläp, vi åkte ca 1 km, vände och åkte hem igen ;)), men hon var iofs van att stå uppbunden. Hon lastades (i ett gammalt, enaxlat släp) med mellanvägg, bands fast och kördes de ca 38 milen till sitt nya hem. Enda gångerna de märkte av att de hade en häst bak var när de stannade vid korsningar/rödljus.

Eftersom din häst inte är van att stå bunden så skulle jag kanske överväga att ha den lös, utan inredning (bortsett från fram + bakbom), palla upp med hö/halmbalar framför frambommen så hästen inte kan ta sig över/under bommen. Ordentlig säkring av samtliga dörrar/luckor är en självklarhet, likaså att hästen åker utan grimma ifall den åker lös i transporten.
Min erfarenhet säger dock att det sällan är några problem att köra så unga hästar första gången, de brukar finna sig i situationen väldigt lätt, sålänge man inte gör en stor affär av det själv. Jag föredrar att köra mina 1-åringar MED mellanvägg (och då självklart bundna) just för att ge dem lite mer stadga i sidled under färden (de har ofta svårare att parera upp sig på ett bekvämt sätt jämfört med vuxna hästar) och har hittills inte haft några problem alls.

Jag tror faktiskt inte ens det är tillåtet att binda upp en åring i transport.. men jag kan ha fel.

Om jag var du skulle jag iaf köra löst i boggin, och ta ut så mycket det gick. Blir det bökigt att ta ur dörrarna där framme så fyll upp utrymmet framför dem med halm eller höbalar, då är det ingen risk att hon skulle kunna trilla över där.

Säkra som sagt överlucka och framdörr och kör lugnt och fint. De är ganska coola när de är sådär små tycker jag.

Lycka till!

Jag tror faktiskt inte ens det är tillåtet att binda upp en åring i transport.. men jag kan ha fel.

Om jag var du skulle jag iaf köra löst i boggin, och ta ut så mycket det gick. Blir det bökigt att ta ur dörrarna där framme så fyll upp utrymmet framför dem med halm eller höbalar, då är det ingen risk att hon skulle kunna trilla över där.

Säkra som sagt överlucka och framdörr och kör lugnt och fint. De är ganska coola när de är sådär små tycker jag.

Lycka till!

Japp, du har fel ;)

Klart att det är tillåtet att binda åringar. De enda hästar som INTE får bindas upp under transport är föl

Klippt från sid 16, http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

"Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil,
ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför
hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska
vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
Allmänna råd till 6 kap. 9 §
En vuxen häst bör under transporten vara bunden i grimma och
grimskaft på ett sådant sätt att den inte kan ligga ned.
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en
medelstor häst bör den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd
."

När jag fick hem min fölunge på 8månader så körde uppfödaren upp honom. Han fick åka ca65mil hem till mig. Vilket är JÄTTElångt för en fölunge. Men allt gick jättebra. Många pauser o många godisbitar vid stoppen. Dom körde honom i en boggi, HELT utan bommar/väggar. Dom fyllden upp transporten med en massa massa halm. Så att det var mer halm mot väggarna o normalt i mitten. När dom kom fram till vår gård så låg min lilla prins o sov i halmen.:love: Så det gick jättebra men det fick ta den tid det tog. Det var som en box för honom så när dom stannade gick han omkring o fick chans att vila sina små ben.
Jag skulle nog rekommendera det. Jag skulle ABSOLUT INTE binda en fölunge. Det kan göra att hon blir svår att binda sen om hon får panik när hon sitter fast...

Fick för mig att det var ett föl men jag skulle iaf inte binda en åring som inte är van vid det..

Ja.. när man skriver "åring" nu så tänker jag att det är en född -08, och då är den ju bara typ 8 månader eller så, tycker jag räknas som föl.

Ja.. när man skriver "åring" nu så tänker jag att det är en född -08, och då är den ju bara typ 8 månader eller så, tycker jag räknas som föl.

Definitionen som jag sätt när det gäller föl vs unghäst i transportsammanhang är att 0-6 månaders ålder klassas som föl, sedan är det en unghäst (minns inte riktigt var jag läste det)

En åring nu kan mkt väl vara född i mars -08, och är således (beroende på ifall den är född sent eller tidigt i månaden) ca 10-11 månader gammal :idea:
För mig slutar de vara föl när de vänjs av från stoet, då klassar jag dem som unghästar

Ok, ja som sagt är inte gränsen helt tydligt dragen rent lagmässigt.

Men oavsett så skulle jag inte binda upp en unghäst för första gången i en transport. :idea:

Jag har inte läst hela tråden men jag kan säga så här - ha henne lös!

Jag hämtade min åring för 4 år sedan drygt - var o hämtade på stuteriet o han hade åkt en gång tidigare, en kortis. Uppfödaren lastade honom o knöt fast honom....

Några mil längre bort stannade vi för att kolla läget - det hade rört runt ganska bra där bak - o då hade han gått över bommen o låg med huvudet i en otäck vinkel o rumpan mot dörren - glömmer aldrig den blicken. Transporten var blodig av sår från huvud och bakben..:(

Vet fick komma ut o ge lugnande o sen fick han stå med mellanvägge vikt åt sidan lös... Då stog han lungt och med baken mot färdriktningen hela vägen hem. Nu kämpar jag med transportåkandet fortfarande och har kört honom några gånger men aldrig fastbunden än så länge.... - ska försöka få honom att vara ok med det också...

Jag tror hästarna tar transporten med någorlunda ro även om de är ovana, bara de får välja hur de står själva....

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 375
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.