Hur rider ni era sexåringar?

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

Ville bara säga att jag tycker bra om longering! :rofl:
När jag provred min häst (det var typ i februare-mars) fanns det trav, men den var inte stabil för fem öre!
Mycket hjälp med traven har jag fått genom longering, nu har han betydligt starkare trav, och den ser lovande ut. :o
Dessutom tycker Garpur det är kul och han älskar att göra olika saker.
När jag började med longering på honom vände han sig och krånglade och skulle grisepassa eller tölta.. :smirk:
Nu har han kalas trav när han väl finner den! :idea:

ja, för att hitta traven är löslongering över bommar jättebra! DÄR finns en anldning till att longera ;)

Nu står mina & vilar tills bebisen kommit, men annars brukar jag rida hästarna 3-4 ggr/vecka, varannandags träning, ibland 2 ggr/vecka, beroende på tiden men anser inte att man bör rida för många dagar på raken, sedan kan det hela bero på hur vältränad hästen är & hur länge den ridits men en vältränad häst behöver ibland inte ens ridas 3 dagar/vecka för att upprätthålla sin kondis & muskler.

Min ena reds in "ganska" hårt i några månader, sen fick han vila 3 eller 4 månader för att smälta allt det han lärt sig.
Vilan tycker jag nästan är det viktigaste i inridningsfasen. Numera känns det som om alla skippar den bara för att komma "så långt som möjligt" ..

:bow::bow::bow::bow::bow::bow: precis det jag menar!!! 90% av alla hästägare har för bråttom...

jag rider min häst som nästan vilken anan isis som helst. jag rider min sexåring (snart sju) 5 gånger veckan. när jag köpte han var han 5 och kunde knapt stå på egna ben:p men efter ett tag blev han riktigt duktig:D

jag rider min häst som nästan vilken anan isis som helst. jag rider min sexåring (snart sju) 5 gånger veckan. när jag köpte han var han 5 och kunde knapt stå på egna ben:p men efter ett tag blev han riktigt duktig:D

hehe mmm har erfarenhet av såna hästar jag med :P har du någon före och efterbild på honom eller nån bild alls?? hade vart kul att se :)

hehe mmm har erfarenhet av såna hästar jag med :P har du någon före och efterbild på honom eller nån bild alls?? hade vart kul att se :)

jo det har jag. men antingen så är jag dum i huudet:angel: eller så är min data cp. för det går inte att lägga in bilder:p:D

jo det har jag. men antingen så är jag dum i huudet:angel: eller så är min data cp. för det går inte att lägga in bilder:p:D

hehe det är nog datan:d får man hoppas iallafall:angel: :P hehe skämt åsido. nej du måste ladda upp dom på en sida först för att kunna lägga ut dom..

Unghäst och Unghäst!
Själv så ser jag ju mina hästar som bäbisar :D
Men ja, för mig är det en unghäst. Man rider väl in dom som vanligt men efter som den är lite äldre en tex en 4:ra årig, (kanske inte så stor skillnad) så måste man nog vara lite tuffare.
Har aldrig ridit in en 6 åring men.. :bow:

rider min sexåring precis som jag rider mina andra hästar, hon började tävla förra året när hon var fem och hon är lika pigg och glad som dom andra hästarna. ibland kanske hon får en eller två extra vilodagar, för det är fortfarande en unghäst och man vill ju inte att hon ska tröttna.

Fast nu måste jag faktiskt fråga vad longering ger för träning? Vad är det man vill uppnå med att låta hästen springa runt runt?? Är det variation och ett roligt träningskoncept man är ute efter så tycker iaf jag man ska stryka longeringen.

Longering tycker jag är bra att använda sig av när man vänjer hästen vid sadel och börjar inridningen men när allt funkar så ser jag ingen mening med detta.

om detta var till mig:)
jag använder mig av longering när jag vill låta han slippa ryttare + träna upp hans balans på volt UTAN någon som helt störning.
med tömmkörning så är det så lätt att man påverkar fel om man inte kan det, genom att ta för mkt i tömmare/ställa fel m.m.
men longering kan man låta hästen springa fritt på volt eller med inspänning och träna upp balans + styrka i inner ben + att man slipper snedbelastning av en ryttare.
det använder jag det till iaf.
tömmkörning använder jag som variation till körningen eftersom jag kör honom där tränar vi mer lydnad som ni.
och ev kan de ju liknas mer vid ridning eftersom man kan ställa och ha sig och så som man vill.

va det svar nog?

Kanske blir lite provocerande inlägg med det är inte något illa menat mot någon....Mer som ett disskussionsunderlag. Alla är försiktiga med sina ögonstenar men jag upplever det hela som att man inom islanshästvärlden börjar ställa högre och högre krav på unga (avels)hästar samtidigt som vi "halvdana" ryttare "mesar" med våra hästar. Jag har själv nyligen köpt en 6-åring och självklart har jag haft mina funderingar hur mycket han ska gå. Som det är nu så har jag hjälp av en tränare där han rids ca 3 ggr i veckan i snitt och sedan rider jag parallellt ett par tre gånger.
Tränaren rider ganska korta pass med högre krav än mig och jag rider med lägre krav med något längre och med inställningen att ha kul och hitta ett system som fungerar för oss.
Dock var jag på avelsvisning för några helger sedan. Snacka om att man pressar både 4, 5 och 6-åringar....Är det ok? Är det ok att man sedan "skryter" om att den och den hästen är bäst bedömda 5-åringen osv? Som jag upplevde det, ja, jättefina hästar men skulle jag själv vilja visa min häst (om jag nu inte hade en valack). Svar; jag är tveksam om jag skulle vilja utsätta min häst för den pressen.
Någonstans känner jag att mittemellan vore bra? Att fortfarande göra saker och ting intressant för hästen och ställa lite krav för utvecklingens skull men samtidigt inte "mesa".
Jag har inget schema utan vi har provat på att löshoppa, rider mest i skogen där jag samtidigt gör dressyrövningar, rider på bana för instruktör osv och varierar så som andan faller på.
Intressant att se vad ni alla ställer för krav men generellt tror jag att jag personligen har mer krav, "tuffare" pass, fler ridpass och mer aktiviteter än generellt i tråden med undantag för alfur ;-)
Hur gör man tex på Island? Mitt intyryck generellt är att vi mesar lite för mycket och behandlar våra hästar som porslinshästar än vad de gör. Sen säger inte jag att alla på Island gör rätt men har ganska stor respekt för människor som lever med hästarna på annat sätt än vi gör...Intressant tråd då jag själv som sagt var köpt en 6-åring och försöker hitta en bra balans...

väldigt bra och intressant inlägg.

håller med dig, tycker det är väldigt sjukt hur man bla bantar ner hästarna och låter deras muskler bli så små som möjligt endast för att de ska gå igeom alla mätningar och cm hit och dit när de bedömd...ett mått som vi människor har hittat på att de ska hålla men de är ju på gränsen till svält i de flesta fall...sjukt.

men åter till ridningen håller med om att är det verkligen nåt att skyrta om att man har välrdens högst bedömda 5 åring som redan går i full pass m.m fast att den är långt ifrån färdigvuxen- jag bara väntar på att vi inom islandhästarna ska gå över och ha likalåga åldrar på våra hästar som tex halvbloden när de visas som 3-4åringar det vore ju helt sjukt.

vart är vi egentligen påväg?

på island rids de tuffare MEN de rids OFTAST inte in så tidigt som här i sverige...när jag var på island så reds hästarna in som 4 åringar på sommaren sen våren därpå när de skulle fylla 5...DÅ började de tränas lite mer.
exakt likdant blev min häst inriden som står i sverige tack och lov.

jag tror på att man tidigt ska utsätta hästen för det arbete den ska hålla för men man måste ju ha lite förstånd.
jag tror INTE den håller i längden med detta arbete vi utsätter dem för.

en 15årig häst på island jag mötte han var så sliten att han såg ut att vara minst 30år och alla tyckte han var så gammal:crazy:

Okej:) Får jag fråga varför du väljer att inte använda inspänning/boots? har du märkt att det har påverkat din häst negativt med spänningar, lr har du nån annan anledning?

Jag spänner aldrig in "mina" hästar, förutom sexåringen:)
Boots är för att han lättare bibehåller trav:)
Vad tror du om det, bra, dåligt?:)

varför spänner du in 6årigen då?
varför använder du boots på en häst som ska lära sig att hitta balansen själv och som det inte ska fuskas fram en balans på?:angel:

Tror jag kan hålla med ovanstående skribent..

Jag har testat att rida Dúkka lite mindre nu, inte bara för vad som skrivs här, utan för att jag inte haft tid.
Men hästen går ju som en kratta rent ut sagt när hon inte för kontinutet i träningen. Nu har hon gått tre dagar på raken och är som en prinsessa!
Jag tror inte att man kan dra något generellt när det gäller åldrarna heller, kanske hur mogen hästen är.
Men detta passar oss, och jag tror att det kommer att gynna henne att vara igång och ridas ett par dagar på raken.

jo jo man måste ju se till hur mogen häst är men det finns ju 2 olika sätt den kan vara mogen på.
fysiskt och psykiskt.
och psykiskt kan den ju vara men då måste man ju som ägare ha i åtanke att den är trots allt långt ifrån färdigväxt.

det är ju likadant med en pigg häst som kan springa tills den stupar nånstans måste ju ägaren sätta stopp.

varför spänner du in 6årigen då?
varför använder du boots på en häst som ska lära sig att hitta balansen själv och som det inte ska fuskas fram en balans på?:angel:

Okej, inspänning var ju grymt fel ord av mig ;) när jag tömlongerar tänker jag på, vilket givetvis inte är på något sätt samma sak som inspänninge.!
Men tömlongering=vad jag skrev som inspänning!

Balans och styrka kan byggas med boots, bara man inte använder det varje gång du jobbar med din häst. en häst, som min, som är otroligt lätt fram och har ett fantastiskt stort steg i traven, kan bli ganska oregelbunden i traven när han longeras (rids han är han i samling, och går då stabilt). Han får hjälp av att tyngas ned lite fram.

Samma sak nu när jag "töltsatt" honom (han är inriden och töltsatt men så passtaktig att jag "gör om" det) så använder jag boots. För även om det givetvis är bättre att lära dem hitta takten utan, så när de väl satt takten i tölten så kan de (OFTAST)tölta rent utan boots.
Så vart det iallafall med min lille, när han började tölta med boots började han tölta utan, och nu rider jag honom utan när han töltar.
Däremot kan man ju då och då rida med boots, för styrkans skull!

Kan tillägga att jag aldrig rider mina tävlinghästar med boots, förutom på tävling och träning för instruktör, för de är så pass starka att de klarar av det.:)

jo jo man måste ju se till hur mogen häst är men det finns ju 2 olika sätt den kan vara mogen på.
fysiskt och psykiskt.
och psykiskt kan den ju vara men då måste man ju som ägare ha i åtanke att den är trots allt långt ifrån färdigväxt.

det är ju likadant med en pigg häst som kan springa tills den stupar nånstans måste ju ägaren sätta stopp.

En dag måste du börja sätta press på din häst, hur tror du att han kommer reagera då??

okej, nu tycker jag du HELT har missat poängen med longering!

Så som jag ser det är det varken ett sätt att få hästen motionerad, eller att få den att "bygga rätt muskler"(vilket alla verkar lägga så grymt mkt vikt vid, missförstå mig rätt).

Jag longerar min 6åring (som endast är rider till och från i ett år), för enbart lydnad och koncentration. Hästen är spänd, men väldigt villig. jag vill hitta ett mjukt sätt att kommunicera med honom från marken, jag vill få honom att lyda mig och se mig som en ledare genom att göra det roligt för honom med mkt beröm.

Fast skriver vi inte lite samma sak nu?
Jag menar att longering är inte till för att konditionsträna sin häst utan som ett hjälpmedel när allt inte fungerar eller när man ska prova något nytt, tex ha sadel, ryttare eller något liknade de första gångerna.

vad har min häst med detta att göra? han är 7år och har mkt press på sig. vi pratar väl om 3-4 åringar som är långt ifrån färdigvuxna?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka