Hur rider ni era sexåringar?

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

Fast nu måste jag faktiskt fråga vad longering ger för träning? Vad är det man vill uppnå med att låta hästen springa runt runt?? Är det variation och ett roligt träningskoncept man är ute efter så tycker iaf jag man ska stryka longeringen.

Longering tycker jag är bra att använda sig av när man vänjer hästen vid sadel och börjar inridningen men när allt funkar så ser jag ingen mening med detta.

okej, nu tycker jag du HELT har missat poängen med longering!

Så som jag ser det är det varken ett sätt att få hästen motionerad, eller att få den att "bygga rätt muskler"(vilket alla verkar lägga så grymt mkt vikt vid, missförstå mig rätt).

Jag longerar min 6åring (som endast är rider till och från i ett år), för enbart lydnad och koncentration. Hästen är spänd, men väldigt villig. jag vill hitta ett mjukt sätt att kommunicera med honom från marken, jag vill få honom att lyda mig och se mig som en ledare genom att göra det roligt för honom med mkt beröm.
När jag fick honom för ett par månader sen var han spänd, i varje igångsättning "rusade" han iväg, även om man bara klickade tyst med tungan. Att stanna på kommando fannns inte. Ännu värre var det i ridningen, hästen var så okoncentrerad och, stressad och spänd.
Jag anser, att om en häst inte är lugn i sig själv när du står brevid den, hur ska du då kunna rida den, och förvänta dig att den är mjuk och följsam under ryttare?
Detta gäller förstås endast om du har en känslig, uppmärksam häst, så som min är.Jag "longerar" (DVS jobbar igångsättningar och nersaktningar på kommando, flyttar hästen för tryck(spöt t.ex). inte bara på volt, utan äver löslongering) varannan dag.
jag har märkt jätte mycket resultat i ridningen, inget mer rus (självklart händer det då och då att han springer, men de blir färre och färre gånger;) )

Jag tkr, att oavsett hästens ålder/sinneslag, så måste man Se Till Individen! En 6-åring kan vara lika omogen i huvudet som en 3åring, det blir till att se vad hästen har för behov. Klart den ska musklas rätt, men för all del, lägg ner vikt på att få den att lyda dig och tycka träningen är rolig, och rid den ordentligt, så blir den rätt musklad om du har ngt hum om hur man rider en häst.
Variera uteritter, låt den få galoppera och sträcka på sig ute! Jobba den på volter i trav/tölt/skritt/galopp i ridhuset/på ridvolten. Longera, tömkör, gör det som känns bäst!
"unghäst tiden" är ju enbart om att ha en lydig häst som GÅR FRAMÅT av egen vilja! kräv inte mer än vad hästen klarar, skit i formen, är de redo för den, så kmr den om den är rätt riden ;)

Rider f-ö inte mina tävlinghästar varje dag äns, då jag inte ser ngn mening med det, det sliter bara på musklerna ;) Då tävlar vi ändå nationell klass:)

Lite galet skrivet, men jag är trött.

Senast ändrad av en moderator:

Alla har vi olika tolkningar och åsikter om vad som är bra träning för ens häst. .

Håller så med dig, GUD vad jag vill se om två år vem av alla på denna tråd, som har kommit längst med sina 6-åringar, vilka som visar resultat, tävlas högst, är finast musklade och har starkaste kroppen:p jag har mina aningar;) haha

Jag föredrar löslongering. Vad är det du förespråkar?

Löslongering eller longering i lina. Med eller utan inspänning och boots. Variationen.
För mig är det lydigheten och uppmärksamheten som kmr först, inte motioneär det viktiga.

Och vem tror du det är som kommit längst om två år? Och varför? Undrar jag i all välmening.

Löslongering eller longering i lina. Med eller utan inspänning och boots. Variationen.
För mig är det lydigheten och uppmärksamheten som kmr först, inte motioneär det viktiga.

Om jag överhuvudtaget löslongerar gör jag det för att kommunicera med hästen. Boots, inspäning m m undviker jag eller snarare använder inte alls. Vill jag ta itu med något så kör jag med markarbete.

För mej är det viktigaste att hästen gör som jag vill för att den vill det.

Och vem tror du det är som kommit längst om två år? Och varför? Undrar jag i all välmening.

Jag har bara läst igenom tråden och sett de jag anser har haft sundast inställning till att få en hel, fin häst!
T.ex tkr jag att Freyr och Galsi, resonerar "bra" (med bra menar jag enligt mitt tycke och tänkt, det behöver ju för all del inte vara det enda sättet lr äns det rätta sättet;))
men har inte lusläst tråden, men de ba de ja "fastnade" för ;)

Om jag överhuvudtaget löslongerar gör jag det för att kommunicera med hästen. Boots, inspäning m m undviker jag eller snarare använder inte alls. Vill jag ta itu med något så kör jag med markarbete.

För mej är det viktigaste att hästen gör som jag vill för att den vill det.

Okej:) Får jag fråga varför du väljer att inte använda inspänning/boots? har du märkt att det har påverkat din häst negativt med spänningar, lr har du nån annan anledning?

Jag spänner aldrig in "mina" hästar, förutom sexåringen:)
Boots är för att han lättare bibehåller trav:)
Vad tror du om det, bra, dåligt?:)

Okej:) Får jag fråga varför du väljer att inte använda inspänning/boots? har du märkt att det har påverkat din häst negativt med spänningar, lr har du nån annan anledning?

Vad tror du om det, bra, dåligt?:)

Boots har jag använt men... ska jag vara ärlig så verkar det inte göra till eller från. Har dock inte haft väldigt passaktiga hästar el dyl, enbart en travaktig som fått tyngre skor bak en period.

Inspänningar skapar motsättningar. Visst har jag provat - men... jag tycker jag kan jobba fram en lugn o avspänd häst som går i bra form genom att jobba med markarbete och rida på ett bra sätt.

Har sett många duktiga ryttare jobba med inspänningar m m - kanske fungerar det bra för dem men inte för mej.

Ska man överhuvudtaget använda inspänningar skall det göras på en färdigt inlärd häst med något syfte med inspänningen. Inte unga, nyinrida eller påbörjade inridna hästar. De behöver hitta sin egen balans, ha fri hals och huvud och kunna söka sej framåt-neråt, få in bakbenen under sej och det fungerar bäst med markarbete och mjukgörande övningar till häst (volt, böjningar).

Senast ändrad:

Ville bara säga att jag tycker bra om longering! :rofl:
När jag provred min häst (det var typ i februare-mars) fanns det trav, men den var inte stabil för fem öre!
Mycket hjälp med traven har jag fått genom longering, nu har han betydligt starkare trav, och den ser lovande ut. :o
Dessutom tycker Garpur det är kul och han älskar att göra olika saker.
När jag började med longering på honom vände han sig och krånglade och skulle grisepassa eller tölta.. :smirk:
Nu har han kalas trav när han väl finner den! :idea:

men om vi kollar på det här viset då???

jag jobbade på island i 2 månader för ca 2 år sen och var senare på Hólar och hade min praktik på gymnasiet. jag pratade med ganska många tränare bla siggi saemundson och lärarna på Hólar och dom sa det är när dom ska både rida in hästar och träna unghästarna så rider dom hästarna kontinuerligt i ca 2-3 månader, det är klart att dom vilar nån dag hit eller dit men där är det ridning som gäller för att få igång hästarna och få dom till bra hästar. efter dom månaderna så släpper dom hästarna på bete ca 6 månader och efter det sätter dom igång dom igen och håller på så tills den riktiga träningen börjar... Då menar jag verkligen kontinuerlig ridning. därär det stenhård ridning varje dag.. och titta vad bra hästar dom får fram... så det med att dom inte bygger muskler är ren bullshit enligt mig. dom bygger musklerna på vilan...jag rider en 6-åring just nu som jag ska träna ett tag framöver.... henne rider jag ca 5 dagar/veckan. hon blir bara bättre och bättre och hon har byggt så mkt muskler, visst hon är lite småfet men det får man ta när det är så fint bete :P hon mår bra av att få bli riden. visst jag rider inte stenhårt varje dag. men rider det gör jag... RIDER MAN HÄSTEN PÅ RÄTT SÄTT SÅ FÖRSTÖRS DEN INTE.. DEN BLIR BARA BÄTTRE OCH MÅR BÄTTRE I SIG SJÄLV. har en annan häst som jag MÅSTE rida kontinuerligt pga att hon får ett uselt humör när man inte ridit henne på ett tag och blir stel som en planka... sen visst så beror det på från häst till häst... men jag tror på att man tränar hästen några månader och sedan släpper ut den på bete ett bra tag... då hinner hästen tänka över allt som har hänt och den blir även bättre efter det.. rider man hästen var annan var tredje dag hela tiden coh hela tiden håller på med den så hinner den inte ta in allt...

det är min mening..

Senast ändrad:

Tror jag kan hålla med ovanstående skribent..

Jag har testat att rida Dúkka lite mindre nu, inte bara för vad som skrivs här, utan för att jag inte haft tid.
Men hästen går ju som en kratta rent ut sagt när hon inte för kontinutet i träningen. Nu har hon gått tre dagar på raken och är som en prinsessa!
Jag tror inte att man kan dra något generellt när det gäller åldrarna heller, kanske hur mogen hästen är.
Men detta passar oss, och jag tror att det kommer att gynna henne att vara igång och ridas ett par dagar på raken.

Hur man rider sin 6åring är väll i stort upp till var och en, men det handlar ju också om hur man har jobbat hästen innan den fyller 6år. Har man en häst som förväntas kunnas bedömas som fyraåring och då gå in i första klass rids den inte alls på samma vis från början som en 6åring som förväntas gå in i första klass. Det är inte många fyraåringar som jobbar rätt utan dessa hästar visar endast upp det dom har från början.

Har jobbat på in och tillridningsgård på Island i sammanlagt nästan 6månader uppdelat på två omgångar och åker om två veckor igen för att jobba tills i slutet av September..

Och min åsikt om hur man ska jobba en 6åring inte har att göra med hur länge eller hur ofta du rider den utan vart du rider den och hur du rider den. På gården på Island där jag jobbar har vi inget stort ridhus men däremot har vi ett ridhus som är lite större än en rundkorall så det säger sig själv har vi skit dåligt väder i Islands bemärkelse så tränas de flesta hästarna i lina inne. Jag tycker inte att inspänning är det bästa medlet när man longerar även om det är bra till vissa hästar och att bara longera i en lina känns inte som att det ger någon speciellt åt en inriden 6åring. Men har ni provat att dubbellongera? Det är ungefär som att arbeta hästen från marken förrutom att du får avstånd till hästen och själv kan lära dig något genom att se vad som händer med hästen när du gör något, vilket man ofta missar (om man inte hållit på med hästar i en 30år eller så) om man jobbar med dom från sidan direkt. Detta tycker jag funkar super bra på de flesta hästarna och vi brukar börja rätt tidigt med detta på unghästarna också..

Sen vet jag med mig från många andra disskusioner att jag ofta är lite, vad ska man säga, "mer än man måste" när man rider in unghästar.. Men jag har ingen större erfarenhet av de än från mitt jobb på Island och till den gården kommer antingen helt otama hästar eller hästar som någon annan redan försökt rida in och misslyckats med och man själv får stå där med problemen som man inte vet hur de uppstod eller inte. Och det är inte ofta som islänningarna säger så mycket om vad hästen har för problem när dom lämnar dom i träning, ofta blir de bara "Hon är tränad i två månader".. Jaha, en häst som är tränad i två månader hos oss går oftast att hantera och rida i fyra gångarter men oftast får man börja om från noll med dessa hästar.

(OJ, vad jag kom ifrån ämnet...)

Men mitt största råd med era unghästar oberoende ålder är rid dom framåt. Vi har disskuterat detta mycket i våran klass vad är viktigast att hästen kan stoppa eller gå framåt?? FRAMÅT! Och viktigare än med någon annan häst är de med unghästarna, dom ska tänka framåt, det ska vara roligt att jobba när man är liten!!
Alla som tränar unghästar själva i Sverige borde åka till Island och kolla hur dom jobbar sina unghästar och framförallt rida med på en "Rejka"tur :) Det är det roligaste man kan göra på en häst tror jag iallafall i mitt tycke. Och alla kan vara med på det både människor och hästar.. (Rejkatur rids som så att det rider några till många ryttare i täten och sen kommer en drös med löshästar, antalet varierar från några till otroligt många och i slutet rider de några till många ryttare för att se till att alla följer med och längst bak eller fram så kör ofta minst en följebil som hjälper till vid gårdsmarkeringar osv.) Och oftast är det lättare att prova unghästen ute på en rejkatur än och rida ut hemma själv för här vill hästen gå framåt och är glad och det är inte jobbigt. Detta går ju tyvärr inte alls att göra i samma utsträckning i Sverige men att ha upplevt de ger oftast väldigt mycket om HUR man bör träna sin unghäst.

Ni kanske inte hunnit läst igenom allt men kom ihåg mitt stora råd är, gör inga direkta scheman för träningen, rid hästen och går hästen super efter en halv timme strunta i att rida den andra halvtimmen, det är sant att man ska sluta när de går som bäst! Och kom ihåg att hästen ska tänka framåt och DU med!

Lycka till så får vi se hur långt alla kommit med sina 6åringar om två år :)

jag har faktiskt inte tränat mkt från marken med min häst;) men jag tror på det endå för jag tror att det är varierande träning som bygger en bra häst...men det är som sagt bara vad jag tror.
har även läst magnus skulassons(stavas) bok och efter det så blir man riktigt inspirerad har du läst den?

Om du nu tror så mkt på den metoden, varför jobbar du själv inte efter det ?

Jag tror mer på att köra lite impulsträning, inte rida ut för att man måste för att hästen gick på banan igår t.ex. utan göra det man känner för just den dagen. Om man gör något för att man måste, så är man aldrig riktigt positiv till det man gör - jag vet.
Då är det bättre att man gör något man känner för, går inför det till 100% eftersom det oftast leder till en positivare häst.
Jag har t.ex. ridit min 4åring mycket på banan på sistone eftersom jag känt för det. Ridning ska inte vara en massa måsten, det ska vara roligt, lärorikt. Men samtidigt så är det klart att man ska se till hästens bästa, men jag förstår inte hur det skulle förstöra hästen att ridas kontinuerligt och kanske jobbas från marken någon gång då och då. Det har funkat för många andra..
Bara en tanke..

Det kan ju underlätta om hästen kan trava på volt utan boots ..
Kompisens häst gick för ett tag sen ganska mkt med boots. Skitfin var han då, men när hon plockade av dem så kunde han inte galoppera så bra på volt som han gjort med boots.
Iof är han ngt år äldre, men ni fattar poängen
Inspänningar får inte hästen att "gå i form". Oftast får de dem att bara kröka på nacken ...

Det kan ju underlätta om hästen kan trava på volt utan boots ..
Kompisens häst gick för ett tag sen ganska mkt med boots. Skitfin var han då, men när hon plockade av dem så kunde han inte galoppera så bra på volt som han gjort med boots.
Iof är han ngt år äldre, men ni fattar poängen
Inspänningar får inte hästen att "gå i form". Oftast får de dem att bara kröka på nacken ...
Har mina aningar om vilken häst det är :angel:
han rids fortfarande mkt med boots eftersom han fortfarande behöver hjälp med stabiliteten emellanåt..

Jag jobbade på island i 2 månader för ca 2 år sen och var senare på Hólar och hade min praktik på gymnasiet. jag pratade med ganska många tränare bla siggi saemundson och lärarna på Hólar och dom sa det är när dom ska både rida in hästar och träna unghästarna så rider dom hästarna kontinuerligt i ca 2-3 månader, det är klart att dom vilar nån dag hit eller dit men där är det ridning som gäller för att få igång hästarna och få dom till bra hästar. efter dom månaderna så släpper dom hästarna på bete ca 6 månader och efter det sätter dom igång dom igen och håller på så tills den riktiga träningen börjar...

Min ena reds in "ganska" hårt i några månader, sen fick han vila 3 eller 4 månader för att smälta allt det han lärt sig.
Vilan tycker jag nästan är det viktigaste i inridningsfasen. Numera känns det som om alla skippar den bara för att komma "så långt som möjligt" ..

Min ena reds in "ganska" hårt i några månader, sen fick han vila 3 eller 4 månader för att smälta allt det han lärt sig.
Vilan tycker jag nästan är det viktigaste i inridningsfasen. Numera känns det som om alla skippar den bara för att komma "så långt som möjligt" ..

Mycket uteritter med "draghjälp" är super!

Jag får återkomma till den tråd om 2år då min häst har fyllt 6, just nu har jag egentligen inget här att göra.
Min ena har växt förbi 6års perioden (han red f.ö. som vilken annan häst som helst då) och min lilla är inte där förrän 2009 :angel:

Har mina aningar om vilken häst det är :angel:
han rids fortfarande mkt med boots eftersom han fortfarande behöver hjälp med stabiliteten emellanåt..

Men han har blivit mkt bättre :)
Tycker bara att det är dumt att sätta på boots på en 6åring, om de inte ska visas eller dylikt såklart.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?