Hur rider ni era sexåringar?

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

Att man "inte kämpar" för att man nödvändigtvis inte tycker din väg är den rätta.

Alla har vi olika tolkningar och åsikter om vad som är bra träning för ens häst. Rida den 4 dagar på raken är inget JAG skulle göra. Har ridit min mycket varannan dag, även när hon tävlades. Hon är jättebra musklad och har fin kondition. Det fungerar bra på min häst alltså.

Tömkörning är ett bra allternativ om man inte vill att hästen ska stå helt. Men det är inget jag sasar på, har provat litegrann, men vi behärskar det inte. Det slutar med att jag bara får stå och dra i tömmarna, för min häst är alldeles för lat och okänslig för att det konceptet ska hjälpa oss. Snarare skälper det OSS. Men visst, trava på volt med två tömmar klarar hon ju, men det är inte riktigt det jag vill ha ut av tömkörningen. Då longerar jag hellre, det är enklare och ger då samma resultat för oss.

Jag tömkör mycket men då min shetlandsponny som jag tävlar i körning.
Jag använder mig av tömkörning på henne som ett komplement till den vanliga körningen.
Tömkörningen används främst eller nästan jämt för att lära henne nya saker och för att rätta till saker som inte funkar i körningen tex om hon har svårt att ställa sig rätt i volterna eller inte flyttar åt sidan. Det är lättare att sätta saker på plats utan rockarden bakom.
Tömkörningen är inte speciellt konditionstränande utan mest lydnad och inlärning.
Men hade jag kunnat rida henne hade jag använt mig mycket mer av det.

För att tömkörningen ska ge något så måste både hästen och kusken vara kunniga.
Jag har provat på mina islänningar men tycker det då blir mest luffsa efter hästen, vilket jag inte tycker är någon träning, den dagen kan hästen lika gärna stå i hagen.

Om man ska rida flera dagar i veckan eller ha många ryttarlösa pass beror också mycket på ryttaren. Är man en tung ryttare så tycker jag verkligen att det är klokt att tömköra, ha handhäst mm när man tränar upp sin häst. Men är man normalviktig och har en hyffsat tränad häst ser jag ingen anledning att inte kunna rida 4 dagar i veckan.

Är det här ett svar till mig? Jag rider inte sexåringen 4 dagar på raken och jag tömkör inte heller. Däremot så varierar jag hans träning, igår gick han som handhäst tillexempel.

tex
longering dag 1
ridning dag 2
körning dag 3

Fast nu måste jag faktiskt fråga vad longering ger för träning? Vad är det man vill uppnå med att låta hästen springa runt runt?? Är det variation och ett roligt träningskoncept man är ute efter så tycker iaf jag man ska stryka longeringen.

Longering tycker jag är bra att använda sig av när man vänjer hästen vid sadel och börjar inridningen men när allt funkar så ser jag ingen mening med detta.

Tänk på stackars Alfur som rids 6-7 dagar i veckan....:angel:

Jag skulle börja longera några dagar i veckan i våras med min häst. Hon har svårt att hitta rätt form i traven, blir bara seg och spänner nacke och hals. Fick då rådet att spänna in henne och sen låta henne trava på. Hann testa det en gång innan hon blev halt.
Men när hon är bättre ska vi ta upp det igen.
Longering är bra för oss sådär i intervaller, annars ser jag väl inte att det ger så mycket mer än att man kan träna på att få hästen mer lyhörd för rösten och människan samt att det är varierad träning.

Kanske blir lite provocerande inlägg med det är inte något illa menat mot någon....Mer som ett disskussionsunderlag. Alla är försiktiga med sina ögonstenar men jag upplever det hela som att man inom islanshästvärlden börjar ställa högre och högre krav på unga (avels)hästar samtidigt som vi "halvdana" ryttare "mesar" med våra hästar. Jag har själv nyligen köpt en 6-åring och självklart har jag haft mina funderingar hur mycket han ska gå. Som det är nu så har jag hjälp av en tränare där han rids ca 3 ggr i veckan i snitt och sedan rider jag parallellt ett par tre gånger.
Tränaren rider ganska korta pass med högre krav än mig och jag rider med lägre krav med något längre och med inställningen att ha kul och hitta ett system som fungerar för oss.
Dock var jag på avelsvisning för några helger sedan. Snacka om att man pressar både 4, 5 och 6-åringar....Är det ok? Är det ok att man sedan "skryter" om att den och den hästen är bäst bedömda 5-åringen osv? Som jag upplevde det, ja, jättefina hästar men skulle jag själv vilja visa min häst (om jag nu inte hade en valack). Svar; jag är tveksam om jag skulle vilja utsätta min häst för den pressen.
Någonstans känner jag att mittemellan vore bra? Att fortfarande göra saker och ting intressant för hästen och ställa lite krav för utvecklingens skull men samtidigt inte "mesa".
Jag har inget schema utan vi har provat på att löshoppa, rider mest i skogen där jag samtidigt gör dressyrövningar, rider på bana för instruktör osv och varierar så som andan faller på.
Intressant att se vad ni alla ställer för krav men generellt tror jag att jag personligen har mer krav, "tuffare" pass, fler ridpass och mer aktiviteter än generellt i tråden med undantag för alfur ;-)
Hur gör man tex på Island? Mitt intyryck generellt är att vi mesar lite för mycket och behandlar våra hästar som porslinshästar än vad de gör. Sen säger inte jag att alla på Island gör rätt men har ganska stor respekt för människor som lever med hästarna på annat sätt än vi gör...Intressant tråd då jag själv som sagt var köpt en 6-åring och försöker hitta en bra balans...

Det gäller att hitta en balans i ridningen som både häst och ryttare trivs med, samt att hästen ska bygga upp muskler under tiden. Rider man varje dag bygger man inte lika mycket som om man skulle ridit tex 5 dagar. Tror en muskel behöver 48 timmar på sig att byggas. Rätta mig om jag har fel!
Men då skulle man ju bara kunna rida i snitt ett par dagar i veckan, men man kan variera sin tränng. Stärka olika muskler i olika övningar.

Jo jag kan hålla med om att spc 4 åringar som ska visas har höga krav på sig. Men de rids ju in av proffs och rids bara 2-3 månader innan visning oftast. Därefter ställs de av.

Du har rätt i att muskler behöver 48 tim för att vila OCH byggas upp igen.
Fel att det bara blir 2 dar i veckan, 3,5 dar blir det:idea:

Jag har inget schema utan vi har provat på att löshoppa, rider mest i skogen där jag samtidigt gör dressyrövningar, rider på bana för instruktör osv och varierar så som andan faller på.

Jag håller med dig. Jag försöker att lyssna på min häst, Ibland rider vi sex dar i veckan ibland bara tre. Sen kan jag låta henne vila en vecka om hon verkar trött. Jag började med ett schema först, mest för att lägga in lagom stora portioner av skogsridning, voltträning och leka/NH, jag har slängt det nu och tycker att jag har blivit naturligt duktigare på att lägga in omväxling. Med så unga hästar gäller det att de inte blir uttråkade. Jag skulle inte sitta och harva på volten dag ut och dag in. Det går att träna voltarbete på skogsturerna också t.ex. skänkelvikningar, samling och lösgjordhet. Just nu töltsätter vi och hon blir fort trött, då får jag vara extra vaksam. Jag kan nästan se hur hon sätter muskler och hon är i tiptop form just nu. Ingen långdistansare men det kommer hon att bli på det nya stället vi har flyttat till, där långturer är norm. Vad jag försöker säga med mitt svammel är att alla hästar är olika och de ändrar sig själva hela tiden. Det går inte att ha så strikta scheman. Känns det tryggt att ha regler måsta man vara beredd att ändra dem hela tiden efter hästens utveckling.

Hur ofta, mycket och hårt rider ni era sexåringar? Anser ni dem vara unghästar fortfarande?
/Josefin
Jag red min sexåring (han ska fylla 7 i år) som vanligt, en sexåring behöver mer tid en vad en 12 åring behöver, dom har mer energi som dom måste bli av med, och därför måste man aktivera huvudet på dom men samtidigt ska man ju vara försiktig såklart. Nu mena rja ju inte 2 timmars turer varje dag, utan kanske 1 gång i veckan och så måste man aktivera hästen mycket, du kan rida i 2 timmar utan att hästen är trött om du bara rider "raktfram" eller så kan du lika gärna rida i 30 min och hästen kan vara trött, bara man aktiverar dom så dom får tänka, göra ngt som den tycker är svårt, försöka hitta på nya saker så ofta man kan! Det har hjälpt mig, för min häst var enormt pigg förut, nu är han ungefär lagom fortfarnade pigg, men jag vill gärna ha pigga hästar, men han var lite för energisk förut.;)

Vår sexårings schema ser ut ungefär såhär:

Mån: 30min mjukgörande övningar på ridbana

Tis: 1,5 timme ute med mycket galopp och ännu mer skritt i kuperad terräng

Ons: Vilar

Tors:lektion en timme, mkt skritt och flyttningar

Fre: 15 min arbete från marken

Lör: Uteritt 1,5 timme, som ovan

Sön: Vilar

Vad tycker ni om det här schemat? Kan tillägga att han är pigg och glad, samt har torra, fina ben. Han kommer få några veckors semester i sommar.

Jag tycker de är jätte bra schema, jag håller igång min sexåring lika mycket de kan ända ngn gång i bland att han får vila 2 dagar i veckan men de är inte ofta. En sexåring behöver sådan tid tycker jag!

Har följt er diskusion nu ett tag. Det är ett intressant ämne!
Jag tycker att 1,5 h är lite mycket för en 6åring när min häst var så gamal red vi ungefär 30 - 45 minuter det var så länge han orkade annars tycker jag det blir mer kvantitet än kvalitet. Och håller med om att variearad träning är viktigt!

Det viktigaste är dock att hästen trivs med sin träning:p

bara en fråga till er som har schema för ridningen..
Är det inte tråkigt att veta exakt vad man ska göra flera dagar i förväg??

Jag menar jag åker ut och hur jag ska rida de bestämmer jag när jag hoppar uppi sadeln=)

Jag har inget schema:). Skrev bara upp hur en vecka kan se ut.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?