A
alfur
Sv: Hur rider ni era sexåringar?
hahaha, intressant tolkning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tex
longering dag 1
ridning dag 2
körning dag 3
Jag har inget schema utan vi har provat på att löshoppa, rider mest i skogen där jag samtidigt gör dressyrövningar, rider på bana för instruktör osv och varierar så som andan faller på.
Jag red min sexåring (han ska fylla 7 i år) som vanligt, en sexåring behöver mer tid en vad en 12 åring behöver, dom har mer energi som dom måste bli av med, och därför måste man aktivera huvudet på dom men samtidigt ska man ju vara försiktig såklart. Nu mena rja ju inte 2 timmars turer varje dag, utan kanske 1 gång i veckan och så måste man aktivera hästen mycket, du kan rida i 2 timmar utan att hästen är trött om du bara rider "raktfram" eller så kan du lika gärna rida i 30 min och hästen kan vara trött, bara man aktiverar dom så dom får tänka, göra ngt som den tycker är svårt, försöka hitta på nya saker så ofta man kan! Det har hjälpt mig, för min häst var enormt pigg förut, nu är han ungefär lagom fortfarnade pigg, men jag vill gärna ha pigga hästar, men han var lite för energisk förut.Hur ofta, mycket och hårt rider ni era sexåringar? Anser ni dem vara unghästar fortfarande?
/Josefin
Vår sexårings schema ser ut ungefär såhär:
Mån: 30min mjukgörande övningar på ridbana
Tis: 1,5 timme ute med mycket galopp och ännu mer skritt i kuperad terräng
Ons: Vilar
Tors:lektion en timme, mkt skritt och flyttningar
Fre: 15 min arbete från marken
Lör: Uteritt 1,5 timme, som ovan
Sön: Vilar
Vad tycker ni om det här schemat? Kan tillägga att han är pigg och glad, samt har torra, fina ben. Han kommer få några veckors semester i sommar.