Sv: Hur rider ni era sexåringar?
Jag ser inte min 6-åring som en unghäst. Jag har nog ridit henne iaf 4dagar/vecka som både 5-åring och 6-åring, ibland 6. Hon är inriden som 3åring och jag har alltid tänkt på henne som en äldre erfaren häst... då hon är så duktig och välutbidlad för sin ålder(om man jämför med många andra islandshästar). Visst, hon har muskler som en unghäst(=rätt muskelfattig) och tycker det är jobbigt med galoppfattningar och är ofta otålig... på det sättet märks det att hon är ung.
Så här har hennes veckoschema på ett ungefär sett ut som 5-6åring(ibland gjorde vi såklart andra saker, töltövningar ect):
Måndag: Skritt och trav på lång tygel i skogen i ca 40min
TIsdag: Skrittövningar(serpentiner, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, halvhalter, halter m.m) i skogen i ca 1h
Onsdag: Vila
Torsdag: Rida på banan lr ängen och öva galoppfattningar, mkt serpentiner, tempoväxlingar, halvhalter. Ca 1h ridning
Fredag: Vila
Lördag: Långtur i skogen med andra hästar. Mest rakt fram i skritt/trav/tölt och galopp. Rider kanske 2h.
Söndag: Vila
Jag tycker min häst verkat gladast när hon rids mycket och hålls igång. Jag rider aldrig jättehårt/krävande när jag rider utan gillar att skritta mycket på lång tygel/göra mycket skrittövningar. Nu går min häst med föl vid sidan om så nu är det lite paus i ridandet men ska börja lite smått igen när fölet är 3månader(skrittpromenader), annars kan hon få någon vecka ledigt ibland och ibland "busar" vi till det lite, hoppar och rejsar i skogen vilket hon tycker är superroligt.
Själv tycker jag att många privathästar inte verkar göra något annat än att ha vilodagar/viloveckor... tror de trivs bäst med att hållas igång(måttligt självklart).