Hur rider ni era sexåringar?

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

Huum, tkr ni tar det för lugnt med dressyren, man måste satsa, min går LA utan problem och hon är inte yngst!! :P

Huum, tkr ni tar det för lugnt med dressyren, man måste satsa, min går LA utan problem och hon är inte yngst!! Jag sjv tkr det är bäst att rida in hästen på hösten när den är typ 2 ½, då får man inga problem med den sen om man bara tar det lugnt och sitter på den. Jag menar inte att man ska galoppera i full fart. Det finns flera bra tränare som rekomederar detta. :banana:

Vilka "bra" tränare tycker att man ska rida in hästen när den är 2½?
Dom flesta 2½ åringar jag har sett har varit otroligt omogna i kroppen och inte alls redo för att ridas.

Märkte du att du skrev på islandshästforumet?
2½ åriga islandshästar rids INTE!

/Malin

Upps, lessen, jag trodde det var ett vanligt forum med typ halvblod :angel: Bo Tibblin tkr nog om metoden av hans böcker att döma :)

Jag ser inte min 6-åring som en unghäst. Jag har nog ridit henne iaf 4dagar/vecka som både 5-åring och 6-åring, ibland 6. Hon är inriden som 3åring och jag har alltid tänkt på henne som en äldre erfaren häst... då hon är så duktig och välutbidlad för sin ålder(om man jämför med många andra islandshästar). Visst, hon har muskler som en unghäst(=rätt muskelfattig) och tycker det är jobbigt med galoppfattningar och är ofta otålig... på det sättet märks det att hon är ung.

Så här har hennes veckoschema på ett ungefär sett ut som 5-6åring(ibland gjorde vi såklart andra saker, töltövningar ect):

Måndag: Skritt och trav på lång tygel i skogen i ca 40min
TIsdag: Skrittövningar(serpentiner, bakdelsvändningar, skänkelvikningar, halvhalter, halter m.m) i skogen i ca 1h
Onsdag: Vila
Torsdag: Rida på banan lr ängen och öva galoppfattningar, mkt serpentiner, tempoväxlingar, halvhalter. Ca 1h ridning
Fredag: Vila
Lördag: Långtur i skogen med andra hästar. Mest rakt fram i skritt/trav/tölt och galopp. Rider kanske 2h.
Söndag: Vila

Jag tycker min häst verkat gladast när hon rids mycket och hålls igång. Jag rider aldrig jättehårt/krävande när jag rider utan gillar att skritta mycket på lång tygel/göra mycket skrittövningar. Nu går min häst med föl vid sidan om så nu är det lite paus i ridandet men ska börja lite smått igen när fölet är 3månader(skrittpromenader), annars kan hon få någon vecka ledigt ibland och ibland "busar" vi till det lite, hoppar och rejsar i skogen vilket hon tycker är superroligt.

Själv tycker jag att många privathästar inte verkar göra något annat än att ha vilodagar/viloveckor... tror de trivs bäst med att hållas igång(måttligt självklart).

Senast ändrad:

jag har en 6 åring och detta är hans 2:a tävlingssäsong, förra säsongen var vi med på 3 tävlingar bara för skoj skull, men det gick bra! och denna säsongen har vi varit med på 1 än så länge och har troligen 3 ev. 4 kvar ! : ) Jag red visserligen in honom när han var 3½ år .. men kom igen folket , dom klarar mer än vad ni tror! var inte så exakta med era schema, träna det som behövs tränas och så har ni roligt!

Man får ju jämföra hästen med sig själv lite, man orkar träna 2-3 dagar i rad om man varierar träningen!

Senast ändrad av en moderator:

*knapp*

Alt till schema för min 17 åriga tant (när hon reds)

Måndag: ridning
Tisdag: tömkörning på volt (kanske kallas dubbellongering) /löslongering
Onsdag: Mjukgörande övningar från marken
Torsdag: Ridning
Fredag: Som tisdag, ev en lugnare uteritt.
Lör-sön: vila

Typ, jag red ungefär 2 dagar i veckan.. Var hon stel på måndagar efter två dagars vila så stod hon då med, alt mjukgörande arbete från marken.

Annat alt som jag testade:

Måndag: Ridning/tömkörning/markarbete
Tisdag: Vila
Onsdag: Ridning/tömkörning/markarbete
Torsdag: vila
Fredag: Ridning/tömkörning/markarbete
Lördag: Vila
Söndag:Ridning/tömkörning/markarbete

Och så fortsatte det.
Dock gav det mest resultat i att hålla igång henne under veckorna och låta henne vila på helgerna, så att vilan kom i sammanhängande dagar och hon verkligen fick vila ut i kroppen.

Nu när Odinn sätts igång igen kommer jag få fundera länge på hur det är bäst att sätta igång honom. Han bör i alla fall vara i någorlunda kondition när han åker iväg på töltsättning.

Nej men är det inte hovslagar-Tinas Elgur? :) Min häst har gått tillsammans med honom hos Tina!

Det jag har fått lära mig, är att rida varannan dag!

Min fyller 6 år i år och hennes vecka kan se så här ute

Måndag 15 minuter dressyrträning i paddocken/ovalen sedan skrittar vi ut 30-40 minuter kan ta en liten trav oeller galopp ute typ totalt 300 meter!

Tisdag rider jag och några stallkompisar ut på en tur 90% skritt vi rider rakt in i skogen ut på ängar och så kan bli 1-2 timmars pass!

Onsdag dressyrträning 20 minuter sedan rider vi ut en sväng

Torsdag dressyr på ovalen/paddocken
fredag och lördag vila
Söndag dressyr

Funkar bra de här och klart inte alla veckor ser ut så här dett vara bara ett ex

Hejhej.
Jag rider våran 6åring som vanligt. Fast jag ger honom mer tid att tänka och att genomföra. De är ju olika på olika hästar, men min häst mår bäst om han blir riden ca 5-6 ggr i veckan. Att bara ut och skritta i skogen är en bra träning för yngre hästar, mest för psyket. :)
Jag tror på att hitta på lite olika grejer så musklerna jobbar olika och psyket får vara med om olika grejer.

Jag håller på att rida in en 6åring. Nu en bit in på inridningen kommer jag jobba henne varannan dag en månad, sen ska hon vila ett tag.

Och med arbeter är det mest från marken. Jag har suttit på henne en gång än så länge, vi jobbar mkt med repgrimma och långlina, har även börjat lära henne förstå tygeltag från marken. Nästa projekt blir blir att lära henne gå som handhäst så vi kommer ut i skogen. Samt sitta mer på henne.

Jag tror på Ia och Dennis filosofi med att rida unghästar varannan dag, dels hinner de fundera igenom vad som hände och dels hinner kroppen med att vila mellan gångaerna.

Vår 6-åring är grundriden, han rids nu varannan dag. I paddock 1-2 dagar per vecka beroende på hur passen infaller. Sen kan det bli någon kurs också, nästa är iofs inte förrän in i April.

Min 6 åring (-03:a) rids kontinuerligt, oftast varannan dag. Han rids både i paddock och ute på vägarna/i skogen.

Han går i 4 rena gångarter, kan öppna, sluta o.s.v. så nu tränar vi mest styrka och kondition.

2 av mina sexåringar rids ca 5 dagar i veckan.
Blandad ridning med både lydnad,kondition och gångartsträning. Det är dom som jag själv ridit in. Sen har jag ett sto som jag fick hem från Island i november.
Henne har jag just börjat rida. Hon är inte töltsatt än så det är mest att komma igång med henne. Skritt trav och galopp och massor med lydnad...trodde dom svenskfödda va buffligast*L*...men ack så fel...
Önskar jag kunde sätta ut lite bilder...men måsta va den mest trögfattade här..så om någon kunde PMa mej och berätta hur jag ska göra ...så komme det lite bilder...

enligt min mening låter det som ett ganska hårt schema för en åring, jag rider knappt min 7åring lika hårt ens.

varför rider du tex just 1,5 timme varje uteritt? varfrör inte 1 timme tex...det sliter ju mer ju längre de får bära runt på en....en gång i veckan hade nog jag ridit 1,5 timme kanske och den andra dagen 1 timme.
sen ändrat markarbetet till varierande men 20min istället...på en kvar hinner de ju inte skrttas igång/skrittas av.

sen håller ni till i paddocken 3 dagar av 5 dagar vilket i längden kan bli lite tråkigt.

MEN detta var endast vad JAG tycker för er passa det säkert jättebra, använda bara ditt schema mest som en mall för hur jag tänkte med min häst när han var 6år.

Jag måste säga att jag inte alls tycker schemat låter speciellt hårt. Att rida på ridbana 2 dagar/vecka/5 dagar är inte jättefarligt. Det tycker jag beror lite på hur man lägger upp sitt pass på banan också. Är det omväxlande och "roligt" blir det inte långtråkigt ;)

Uteritter på 1,5 timme tycker jag låter utmärkt. Det låter inte som speciellt hårda utepass utan mer som att det rids mycket i skog och mark vilket enligt min mening bara är uppiggande och nyttigt :idea: Hade det däremot handlat om mkt intervallträning, klättring, dressyr osv hade tiden kunnat kortas ner om man red intensivt.

Ja jag anser min lilla Isis vara unghäst fast hon e 6 år, jag tränar henne lite varje dag.. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
282
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka