Hur rider ni era sexåringar?

Sv: Hur rider ni era sexåringar?

Jag rider inte ens min 9 åring 4 dagar på raken. Kroppen och musklerna behöver vila för att återhämta sig och byggas.

exakt....jag anser att det bäst är att man max rider dem 2 dagar i rad för ibland kan det ju bli så att man tex vill repetera före/efter en kurs tex vad man gjorde dagen innan eller om man har en stel häst som man vill mjuka upp lite med just ridningen.
men jag håller med om att, varför rida dem när man kan träna dem på andra sätt utan att belasta ryggen.

jag försöker köra ganska mycket med då slipper de ju tyngden från människan och får använda helt andra muskler.

Dock red jag varannandag innan detta hände. Vid långturer tar det oftast 1,5 tim komma runt och då skrittar man mycket. Tycker inte det är farligt när det tar mer tid pga lugnare tempo.

vid långturer med en ung häst kan man ju hoppa av och gå så hästen får vila ryggen istället för att sitta på och skritta i "onödan! på en trött häst.

för när musklerna(som ska hålla upp ryttaren) blir trötta fort på en otränad/ung häst så börjar hästen bära ryttaren på fel sätt och man sitter helt plötsligt på ryggraden och sliter på hästens känsliga kropp.
den orkar heller inte bära sig rätt efter för lång tid.
DET är väl nackdelen med ritter som tar flera timmar på en ung häst

om du vill ha henne riden 4 gånger/vecka, varför inte helt enkelt bara rida/träna henne varannan dag då?

Har pratat med uppfödaren lite om det, han tycker att hon gått kan komma igång genom att gå ett par dagar på raken liksom. För att sen vila ett par dagar. Han menar att det händer inte så mycket i hästens kropp (muskler) om de inte får gå ett par dagar på raken.
Hon är alltså inte ny inriden på något sätt. Inriden och töltsatt som fyra-femåring.

Måste bara tillägga också när det gäller min Dúkka, hon är väldigt speciell i humöret. När hon inte ridits på en vecka eller så, då är det en sur häst och allmänt trist, kan knappt ta henne i hagen. Grinig i boxen osv. När hon rids och är igång, då kan man stå och gosa med henne i boxen och hon bara söker närhet.
För mig är detta ett tecken på att hästen mår bra när den rids och är igång.

Senast ändrad av en moderator:

vid långturer med en ung häst kan man ju hoppa av och gå så hästen får vila ryggen istället för att sitta på och skritta i "onödan! på en trött häst.

för när musklerna(som ska hålla upp ryttaren) blir trötta fort på en otränad/ung häst så börjar hästen bära ryttaren på fel sätt och man sitter helt plötsligt på ryggraden och sliter på hästens känsliga kropp.
den orkar heller inte bära sig rätt efter för lång tid.
DET är väl nackdelen med ritter som tar flera timmar på en ung häst

Det tycker jag är upp till var och en att se hur den egna hästen mår. Min har haft jättekul när vi varit ute i skogen i två timmar och då var den stackaren bara 5 år.

Den här hästen, och hans mamma har haft brått ut för att se världen och det tog evighetet få dem att gå hemåt. Men hallåååå - det händer saker där borta, och där och där.

Jag är ridlärare på en liten verksamhet där dom även tar 1-4 föl per år, och vissa av dessa hästar blir senare ridskolehästar.

För tillfället har vi nu 3 sexåringar som alla börjar skolas in som ridskolehäst och har gått en del turer (fast med ridledare på ryggen). Dom miljötränas (för att kunna bli trygga rid och turridningshästar) och under sommaren då vi har ridläger får dom gå ungefär var tredje vecka.

När hästarna börjar skolas in som ridskolehästar rids dom först av någon ridlärare 1-2ggr i veckan, och senare går dom med dom duktigare ryttarna i någon lektionsgrupp. Det har funkat bra hitills. Totalt brukar dom hinna fylla 7år innan dom går som dom andra hästarna (ca 2 timmar varannan dag), och då startar förberedelserna när dom är ca 5år gammal.

Det varierar såklart beroende på individen, vissa hästar är trygga och trivs med att gå med en liten nybörjare på ryggen medans andra behöver mer tid på sig.

Har pratat med uppfödaren lite om det, han tycker att hon gått kan komma igång genom att gå ett par dagar på raken liksom. För att sen vila ett par dagar. Han menar att det händer inte så mycket i hästens kropp (muskler) om de inte får gå ett par dagar på raken.
Hon är alltså inte ny inriden på något sätt. Inriden och töltsatt som fyra-femåring.

Måste bara tillägga också när det gäller min Dúkka, hon är väldigt speciell i humöret. När hon inte ridits på en vecka eller så, då är det en sur häst och allmänt trist, kan knappt ta henne i hagen. Grinig i boxen osv. När hon rids och är igång, då kan man stå och gosa med henne i boxen och hon bara söker närhet.
För mig är detta ett tecken på att hästen mår bra när den rids och är igång.

ja alltså variation är ju alltid bra så ibland kan de säkert gå ett par dagar på raken som vid en långritt tex men det ska nog inte ske för ofta eftersom man snarare bryter ner än bygger upp kroppen så att säga iaf om man inte låter dem vila emellanåt.
musklerna måste ju hinna byggas och det går inte när de inte vilar....låter ju konstigt men så är det...likadant med människor som tränar man får/ska inte tärna samma muskler flera dagar i sträck.
men tränar man en häst på 3 olika sätt 3 dagar i rad så är det ju säkert helt okej för då använder den ju inte samma muskler:

tex
longering dag 1
ridning dag 2
körning dag 3

men att rida exakt likadant 3 dagar i sträck tror inte jag bygger muskler utan sliter mest på hästen i längden.

din häst då...varför kan du inte träna henne på andra sätt än genom att rida då? då får hon ju sysselsättas men slipper belastning + ensidig träning.

Det tycker jag är upp till var och en att se hur den egna hästen mår. Min har haft jättekul när vi varit ute i skogen i två timmar och då var den stackaren bara 5 år.

Den här hästen, och hans mamma har haft brått ut för att se världen och det tog evighetet få dem att gå hemåt. Men hallåååå - det händer saker där borta, och där och där.

ja om det är tiden man har snålt om så förstår jag att det är trist med en häst som inte går framåt men om man vill behålla en frisk och hållbar häst så kan man nog ta sig den extra tiden:angel: eller lära hästen att den ska gå lika fort som man ber den:angel: :) :smirk:

ja alltså variation är ju alltid bra så ibland kan de säkert gå ett par dagar på raken som vid en långritt tex men det ska nog inte ske för ofta eftersom man snarare bryter ner än bygger upp kroppen så att säga iaf om man inte låter dem vila emellanåt.
musklerna måste ju hinna byggas och det går inte när de inte vilar....låter ju konstigt men så är det...likadant med människor som tränar man får/ska inte tärna samma muskler flera dagar i sträck.
men tränar man en häst på 3 olika sätt 3 dagar i rad så är det ju säkert helt okej för då använder den ju inte samma muskler:

tex
longering dag 1
ridning dag 2
körning dag 3

men att rida exakt likadant 3 dagar i sträck tror inte jag bygger muskler utan sliter mest på hästen i längden.

din häst då...varför kan du inte träna henne på andra sätt än genom att rida då? då får hon ju sysselsättas men slipper belastning + ensidig träning.

Att tillägga är att jag inte skulle rida henne på en långtur just nu, den konditionen är hon inte i.
Hon rids ungefär 20-30 minuter åt gången när hon rids. Varierar mycket med trav och tölt då tölten är den vi försöker stärka. Vi har inte en plan plätt på vår mark, är svårt att longera henne. Har gjort det en gång, blev ingen ordning med det.
Tömkörning ute i skogen skulle jag inte ge mig på eftersom jag inte kan tömköra.

rider pållan typ som vanligt... hon har bra kondis o är riden i 1,5 år nu... visst, hon har några fler vilodagar i månaden än de äldre pållarna. ser henne som en gammal unghäst ;)

Att tillägga är att jag inte skulle rida henne på en långtur just nu, den konditionen är hon inte i.
Hon rids ungefär 20-30 minuter åt gången när hon rids. Varierar mycket med trav och tölt då tölten är den vi försöker stärka. Vi har inte en plan plätt på vår mark, är svårt att longera henne. Har gjort det en gång, blev ingen ordning med det.
Tömkörning ute i skogen skulle jag inte ge mig på eftersom jag inte kan tömköra.

ajdå det var ju inte de bästa träningsförhållandena kanske...men lär dig att tömmköra då? e din äldre häst tömmkörd så kan du ju träna på honom.
så svårt är det inte när man väl vet hur man ska göra, håll dej på inhägnat område till en början bara och ta reda på mer fakta...som att inte släpa tömmen i backen tex:angel:
för det är som sagt inte bra att bara rida det ger inte tillräckligt med variernade träning för att komma dit man vill (vad JAG tycker så du får såklart tycka vad du vill).

klättra mkt e ju bra eftersom ni inte har en plan plätt som du säger=)
du kan inte köra med henne en gång/vecka eller nåt till en paddock eller nåt annat ställe o träna?

lycka till:smirk:

Vet faktiskt inte så himla många som tömmkör sina hästar, även dessa rider på landslagsnivå, de rider sina hästar endast. Så jag tror inte att det är något som tar sönder hästarna direkt..
Jag tror att det handlar mycket om vem man pratar med istället, och vad den personen har för egna åsikter om det.

Sprettur är typ tömkörd en gång sen vi köpte honom, han funkar inte så bra med det. Så otroligt känslig att man inte kan röra honom med tömmarna. Så det projektet är nedlagt, han rids endast.

Jag är heller ingen stjärna på tömkörning (läs:jag gör det inte alls). De dagar som Egur ska vila från ridning, brukar jag ibland jobba honom från marken med lite flyttningar, böjningar och halter. Då går jag brevid honom, har honom tränsad och håller tyglarna som om jag skulle ridit. Vi gör det typ en kvart och det är massa beröm för att han ska tycka det är kul.

Det kanske skulle vara något? Annars tror jag det är helt ok att bara rida. Fungerar det för er så är det väl bara att fortsätta. Hellre det än att prova andra saker som man inte behärskar.
/Mvh Josefin

Jag är heller ingen stjärna på tömkörning (läs:jag gör det inte alls). De dagar som Egur ska vila från ridning, brukar jag ibland jobba honom från marken med lite flyttningar, böjningar och halter. Då går jag brevid honom, har honom tränsad och håller tyglarna som om jag skulle ridit. Vi gör det typ en kvart och det är massa beröm för att han ska tycka det är kul.

Det kanske skulle vara något? Annars tror jag det är helt ok att bara rida. Fungerar det för er så är det väl bara att fortsätta. Hellre det än att prova andra saker som man inte behärskar.
/Mvh Josefin

Exakt! :bow: Tror inte att man ska bryta ett koncept som funkar. Jag kan testa arbeta henne från marken så som du beskriver, vi brukar arbeta så med hästarna när vi rider in dem, självklart något man kan fortsätta med också när hästarna är i vuxen ålder.

Hellre det än att prova andra saker som man inte behärskar.
/Mvh Josefin

jo jo men resonera man så så ska man ju i så fall aldrig lära sig/testa nya saker heller och då går man ju inte framåt i utvecklingen. anser iaf jag:angel: man måste våga och kämpa för att vinna.

jo jo men resonera man så så ska man ju i så fall aldrig lära sig/testa nya saker heller och då går man ju inte framåt i utvecklingen. anser iaf jag:angel: man måste våga och kämpa för att vinna.

Men VEM säger att det är ett vinnande koncept då?? :cool:
Du har kört och jobbat din häst mycket från marken, har han jobbat rätt? Han har inte blivit av med sin mage på den tiden jag varit här inne och följt er. Ett exempel bara..

jag har faktiskt inte tränat mkt från marken med min häst;) men jag tror på det endå för jag tror att det är varierande träning som bygger en bra häst...men det är som sagt bara vad jag tror.
har även läst magnus skulassons(stavas) bok och efter det så blir man riktigt inspirerad har du läst den?

jag har faktiskt inte tränat mkt från marken med min häst;) men jag tror på det endå för jag tror att det är varierande träning som bygger en bra häst...men det är som sagt bara vad jag tror.
har även läst magnus skulassons(stavas) bok och efter det så blir man riktigt inspirerad har du läst den?

Nej den boken blir jag inte inspirerad av.. Men av en annan Magnus blir jag..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
766
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 712
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?