Hur rädd ska man vara för ep

Gnist

Trådstartare
Om det ca 25-30 år tillbaka i tiden i stamtavlan finns en bror till hundens farfarsfarfar som lämnat ett fall av ep?

Enligt mig; inte alls, men alla har vi olika uppfattning om sådant och hur orolig skulle just du vara??

Sv: Hur rädd ska man vara för ep

jag skulle inte vara orolig alls.
för långt tillbaka, och i "för liten" skala..

en fråga, vet man att det var just pga den hunden som avkomman fick ep? (jag vet inte mer om ep än att det (är?) ärftligt, men kan även komma av andra orsaker ex: hjärntumör.. )

Är det så långt bort hade jag inte heller oroat mig. Är det enbart ett fall så kan det ju bero på annat än ärftlighet.

Min ena hund har en hund långt bak med C-höft. Men det är så långt bak och är ett relativt litet problem i rasen så jag har överseendet med det.

Inte alls när det är ett enstaka fall och så lång tid tillbaka. Visst är det viktigt med hälsobakgrund, men om man dammsuger en stamtavla tillräckligt kommer man att hitta något att anmärka på och då kommer man inte att kunna avla på någon hund alls till slut.

Inte ett dyft!
Att vara överdrivet petig många generationer tillbaka är enbart negativt ur avelssynpunkt.
PL

Skulle man ta bort alla med en defekt släkting 25-30 år bak i tiden, vad skulle då finnas kvar att avla på? Vi vill inte ha ep, hd, ad, pra, krypta och allt annat skräp som kan nedärvas. Nä så någon fluga får vi allt svälja.....

Att bry sig om det där känns bara extremt överdrivet i mina ögon, som om man av någon anledning letar efter minsta lilla fel till att inte använda en viss hund till avel trots att det kanske inte finns några sådana skäl.

Iofs är gener ofta kluriga och många sjukdomar kan hoppa över flera generationer. Dock verkar det viktigast i ditt fall att inte mammans sida har något ep fall i släkten. Då minimeras chansen betydligt. Speciellt med tanke på att bara en avkomma fått ep vilket kan bero på fler saker än arv och genetik.

Ja, visst är det så.

Generellt sett så är tyvärr inställningen till ep bland älghundsfolk att den alltid är ärftlig oavsett hur gammal hunden är när den kommer eller om hunden blivit sparkad eller sjuk i annat som kan ge ep.

Helskumt, men tyvärr vanligt och inget heller klubbarna går ut och aktivt informerar om..

Jag vet iofs inget om nedärvningen av EP, men i det fallet du presenterar skulle jag inte vara orolig över huvud taget.

Det vet jag att du inte är, jag har läst tråden. ;) Men du frågade efter hur oroliga andra (vem som helst?) skulle vara. Och att en förvärvad skada skulle vara ärftlig är ju bara nonsens. Konstig inställning gränsande till dumhet. Kan älghundsfolk verkligen så lite om avel och genetik? :confused:

Många anser ju också att HD B i princip är ett höftledsfel, så....

Tyvärr har många inom just älghundsaveln svårt att lyfta näsan och se utanför sin egen snäva lilla bubbla.

Det finns också otroligt kunniga människor inom just älghundsaveln, men tyvärr så är de inte i majoritet :cool:

Senast ändrad:

Märkligt. Är det "gamla gubbar" eller mer blandat? Om man ska hålla på med uppfödning, oavsett ras, så borde grundkravet vara att man åtminstone intresserar sig så pass att man skaffar baskunskaper om avel och genetik. Men det är kanske att begära för mycket? :crazy:

Det är ganska blandade åldrar på dessa åsikter.

Många tycker det är otroligt mycket värre att para en hund med B på höfterna (för B är ju ett fel :cool: ) än en som först fått C pga pålagringar, sedan åkt utomlands (finland oftast) rönrgat om och där fått A = Jättebra avelsmaterial..

Jag bara suckar och tänker mina tankar om detta nu för tiden ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka