Hur råd med häst?

Sv: Hur råd med häst?

Ponnyfantast: Bor du i Bålsta :O Det gör nämligen jag också!

Jag försörjde 3 hästar på mitt studiebidrag och sommarnjobb under gymnasietiden.

Självklart går det! Frågan är ju hur mycket man är villig att offra i övrigt liksom..

/Nixehen - som somliga gånger kan trolla med knäna

Du måste vara en j-l på att trolla med knäna... såvida inte dina föräldrar betalade en del i vart fall och ni har egen gård eller så så att du hade boxplatser och foder "gratis".

Om jag tänker rätt så är studiemedlet kring 1000 kr/månad i omkring 10 månader/år = 10 000

Sommarjobb, om man har tur, borde kunna ge kanske max 30 000 efter skatt och då har man som sagt var fått ett tämligen välavlönat sommarjobb.

Summa = 40000/år = 3333/månad

Stallplats brukar man sällan hitta med kallhyra under 500 och 500 x 3 blir ju 1500. Återstår då ca 1800 för att försörja med mat, sko, försäkra, vaccinera, köpa utrustning, betala veterinärkostnader etc. etc.

Inte en hållbar kalkyl i min värld. Bara fodret borde kosta mer än så.

Så ditt exempel kanske inte direkt är en norm. Jag skulle inte våga skaffa en häst om jag hade 3300 per månad bara att lägga på hästen. Just för risken att det tillkommer utgifter vid skada etc.

En enkel spark mot framknäet på min kuse kostade mig omkring 7000 efter att försäkringen betalt sitt. En sådan skada som kan inträffa hur lätt som helst, när som helst... och hur många gånger som helst. Och då hade vi tur, det var inte som vi först befarade att leden punkterats. Hade det varit så hade det blivit mycket dyrare.

Jag skriver inte det här för att racka ned på det du skrev förresten men jag insåg :eek: att det kanske kan tolkas så. Jag skriver för att inte TS skall tänka att "Jamen kunde hon så kan jag" och bara satsa på att skaffa häst. De flesta har inte råd under studietiden och många har inte ens råd när de börjat jobba.

Mitt tips till TS är att räkna noga och se till att det finns pengar. Det är underbart att ha häst men det är dyrt. Och det är allt annat än underbart att ha häst om man ständigt skall fixa och pyssla för att ens få de löpande kostnaderna att gå ihop - och dessutom vara livrädd för ens den enklaste skada...

Jag hade häst i gymnasiet som jag leasade. Jag jobbade varje helg och på alla lov, hade sambo och kompisar som skulle tas omhand. Sumpade då mina betyg och gick ut gymnasiet med samlat betygsdokument. Inte bra... Jag hade inte ork och lust att plugga då allt annat va mycket roligare och tog mer tid.. Men det var jag det. Sen hade jag en tjej i klassen som höll flera hästar samtidigt som hon jobbade och hade tid att umgås med vänner och pojkvän, och gick ut med toppbetyg.. Och det var ju hon det. Så att ha råd, tid och ork att hålla häst samtidigt som gymnasiet är nog mycket beroende på personen i sig. Då du skriver att tiden inte räcker till för jobb kanske du ska överväga beslutet att skaffa egen häst i dagsläget och se om du kan få rida fjordingen lite oftare eller kanske skaffa en medryttarhäst till istället...

Ni är jättegoa som kommer med så bra tips :)
Jag ska vänta och spara spara spara pengar så jag har en ordentlig buffert innan jag skaffar hästen. Sen är det ju inköpet man ska ha råd med också ;)

Ja visst lät det bra :p Så får det nog bli.

Jag har tidigare ridit islandshäst och är fortfarande lite intresserad av det och så. Min styv syster som också är min närmsta kompis rider islandshäst för fullt. Vi har pratat om att ta en islandshäst på foder tillsammans men eftersom jag är mer inne på "vanliga" hästar och att tävla hoppning och dressyr så är jag osäker. Samtidigt blir det bara halva kostnaderna för allt och då sjunker ju pressen på en själv. Tror ni det kommer vara ett dumt val av mig om jag väljer att ta en isis på foder med henne? Kommer jag ångra mig eller kommer jag helt enkelt älska det ändå? Jag kan ju liksom inte göra det som jag vill egentligen men kanske kommer jag uppskatta islandsridning lika mycket efter ett tag? Vad tror ni? :crazy:

Hej!

Häst ska man köpa när man har råd och inte måste lita på sina föräldrar att betala den.. Tycker jag iaf.

Själv vet jag att OM hela min ekonomi går åt skogen får jag hjälp av föräldrarna, men det ska gå riktigt åt skogen för att jag ska använda den hjälpen..

Så plugga färdigt, jobba in pengar och köp hästen när du har råd. Hästar kosta mycket mer än man tror och blir gärna skadade/sjuka och då MÅSTE man kunna betala dom..

/ Lavinia, som fick vänta tills hon var 20 innan hon skaffade häst

Det är en jätte bra ide :) Jag ska passa på att resa innan också har jag tänkt mig. Ska möjligtvis flytta till Thailand om kanske 5-6 år. Får se vad som händer då om jag har häst.

FLytta till thailand? rakna med MINST 75000 sek i avgifter om du vill ta med hasten. Och dar, tja djur ar ju inte behandlade pa samma satt som har.
Nej, forsok att antingen ta en foderhast, och ha billig stallhyra ngnstans eller fortsatt med fjordingen. Som forresten ar en utmarkt ras.. Har en 26 aring har ute i paddocken sjalv....

Och for att gora en jamforelse pa priser Jag bor pa egen gard, har eget (vanligt ho) och havre (vilket jag inte ger till hastarna lol), sa allt jag behover kopa ar hosilage for vintern, span och mineraler, etc.. Detta kommer till cirka 800 per hast per manad (inkl forsakring, skor/trim etc etc). Och jag bor pa egen gard.. sa du vet att det kommer att kosta hur du an vrider nasan..

En sak, jag har fatt hyra in en stallsittare/djursittare for en helg nu nar jag skall till Gbg pa massan/tavlingarna. Det ar bara det 200 for henne, plus all kostnader for mig. Sa glom bort att resa ngnstans.. forst du har inte rad, andra hand, du har inte tid.. stallen skall ju mockas aven om du ar borta..

Jag har dock en fraga som inte egentligen har ngt med denna trad att gora, jag har sett samma tendens i manga av tradarna.. Varfor vill alla tavla? Vad ar det for fel att aga en hast och trana/rida hemma och ha skoj? Verkar som de pa ridskolorna staller in smatjejerna att allt som galler ar tavling.. Sen vet de inte hur skoj man kan ha med sina djur, ELLER de kan inte ha skoj for foraldrar har kopt 400 000 sek ponies och de ar for vardefulla for att ta ut och rida i skogen/pa stranden/langritt.. Det ar synd tycker jag..
Mina flickor var med i 4H och FFA och ocksa tavlade men de ocksa kunde ta ut hastarna och arbeta med kossor en dag om sa var.. En all around hast sa att saga.. Men igen alla har olika behov..

Och skulle du vara intresserad in en arab (som inte ar "flightly) kommer jag att ha ett fol nasta ar, billigt.. lol...

Lycka till med fjordissen..

kat

OT nu då, men min häst som jag tävlade msv dressyr med, honom red jag ut på i stort sett varannan dag. Jag ägnadehela sommaren åt att rida ut barbacka och galoppera och hoppa.Jag red ut väldigt mycket, trots att han var "tävlingshäst" och jag var väldigt daltig med honom (alltid lindad runt om, tillskott osv osv).

Och det tycker jag du gjorde alldeles ratt i.. jag menade inte alla folk, men manga ar valdigt installda pa att tavla.. Det var val mer kanske fragan VARFOR alla ar sa installda pa att tavla.. inte kritik men ren fraga.. For example, varfor vill DU tavla? igen inte kritik men fraga?
kat

Jag tycker att är roligt, jag får en kick helt enkelt. MEn jag är en tävlingsmänniska också, vill alltid ha bäst betyg osv :o

tycker defintivt att du ska vänta med att köpa häst. Förstår inte hur vissa i den här tråden kan ha råd att ha 3 hästar och inte ens ha ett jobb?? Har man en minishettis så kanske det går men sanningen är att när det gäller hästar så kan man inte ta i, en månad kan lätt bli 15000 om du har otur för EN häst om det skulle ske någon mindre skada, att vet får komma ut. Därför krävs det en buffert på minst 20 000. Min häst kostar bara i grundkostnader runt 4000 kr i månaden då har jag inte räknat med träning etc, då har vi ändå eget stall!Foder är ganska dyrt nuförtiden, räkna inte med att kunna köpa grovfoder för 1,50 snarare 4 kr/kg, som sagt se över kostnaderna så kommer du se att det krävs stora resurser. 6 hästar kostar runt 17000 kr i månaden i eget stall så billigt är det inte.

Hej!
Jag går också i gymnasiet och har nyligen skaffat häst. Jag lånade pengar av mina föräldrar att betala hästen med ( det är då ingen dyr häst ca 11000) en outbildad unghäst, så ja har något att jobba med :P Men mamma o pappa ha gått med på att betala hästen tills ja går ut skolan, försäkringen står ja dock för själv. Men jag känner att jag vill betala så mycket som möjligt själv, o ja ha försökt jobba extra men det GÅR INTE! tiden räcker inte till på långa vägar! Jag åker till stallet efterskolan varje dag och kommer hem på kvällskvisten nån gång, och har en pojkvän som tycker att den där hästen tar alldeles för mycket tid :p
Så ja vill bara säga att skola, häst och jobba inte går så bra ihop. Ja tänkte att de löser sig säker men de varkar inte göra de... får satsa på sommarjobb :)

Lycka till =)

Jag har inga problem med att få ihop gymnasiet med bra betyg, ett jobb och en häst 7 dagar i veckan. Sen att det inte blir någon fritid över, det är en annan sak.

jag får 5900kr i månaden . mamma ska ha 2000för att jag bor hemma. resten går rakt av till hästen , har ca 200-300kr kvar i månaden att leva för. Mamma har dock sagt att om hästen skadar sig så hjälper hon mig. Men hyra mat skor , med mera står jag för själv. Kan tillägga att jag är 19 år gammal.

Som Shaklina skrev så är jag också en tävlingsmänniska och tävlar med allt och alla :angel: Jag älskar allt som har med hästar att göra. Inte bara tävling utan även långritter, pyssla i stallet, barbacka tur en tidig morgon osv. MEN, jag vill kunna tävla också, utöver allt det andra. För mig kommer inte tävlingarna betyda allt men det är en sak jag också vill kunna göra med min häst.

Älskar den här tråden och inläggen har gett mig så många tips. :bow:

Jag är 15år, går sista året i 9an, bor på landet med tillgång till många hästvana personer, har ridit 2år på ridskola(dock ridit många år innan dess hos vänner/sköthästar/släkt osv så jag kan ridningens alla grunder) kör både ponny och storhäst, har haft sommarhäst m.m. så jag har ganska mycket erfarenhet. :banana:
Nu har jag börjat längta efter en egen häst och då ägaren till min sköthäst ska bygga ut sitt stall i vår/sommar(ägaren bor 1km ifrån mig) så har jag en "paxad" stallplats hos henne. Jag ska ha en foderhäst för ev. senare köp eller en riktigt billig häst eftersom jag inte är ute efter annat än skogsridning med kompisar och kanske nån liten regional tävling nån gång kanske. :idea:
Jag tänker också isf skaffa en gammal travare eller en nordis då jag älskar att köra och inte är lika inne för ridning just. :love:

Men då är ju problemet pengar.. Jag får ju typ 1000kr i månaden i barnbidrag men sen har jag bara kvar 600kr p.g.a försäkring och min medecinavbetalning. Min mamma och hennes kille tjänar väl strax över medelmåttet och vi skulle ju teoretiskt sett ha råd med en häst, som dom betalar stallplatsen/maten/försäkringen på. Men det känns så fel eftersom dom har så mycket annat att betala..
Då skulle jag själv få jobba ihop till utrustning, tränare osv. Jag kommer isåfall skaffa pållen när jag börjat gymnasiet och då är jag hemma kring 5 om dagarna. Men samtidigt är jag ju villig att prioritera bort mycket med vad tycker ni? Ska jag satsa på att skaffa häst som mina förädrar tvingas betala mestadels av eller ska jag vänta tills jag gått ut gymnasiet och kan skaffa egna pengar? :confused:
Vill dock tillägga att jag KAN jobba extra men jag hittar inget jobb!

Vet att jag frågar samma sak som henne så förlåt mig, men vill bara höra eran åsikt om saken! :o

:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har helggjobb + går på gymnasiet och köpte häst för sommarlönen. Dock jobbar jag i Köpenhamn och tjänar en heeeel del på att bara jobba helger.
Jag älskar helt klart min häst men hade jag fått välja nu så hade jag nog sparat istället och väntat ett år till (tar studenten detta året).
Jag trivs ändå jätte bra med det och klarar skolan väldigt bra men det är tufft men som mitt mott lyder, vill man så kan man. Jag får helt enkelt lägga mig själv på hyllan och fokusera på min häst enligt ekonomin men klart, visst har man fått några slantar till sig själv :)

Delvis KL

Jag blir så sjukt imponerad över all ni tjejer som sliter och kämpar för att få råd med hästarna medan ni fortfarande går i skolan. För att inte tala om all tid ni lägger ner. Ni är ju helt fantastiska! Hoppas att era föräldrar och pojkvänner förstår det.

Till TS, hur menar du med att pengarna försvinner om du skaffar en häst på foder iställer för att köpa en?
Du slipper ju köpesumman med en foderhäst, alltså borde det väl bli billigare? Du kan inte spara ihop till de löpande utgifterna, de måste du ha en regelbunden inkomst för att täcka upp. Sparandet är väl till inköp och buffert för t ex veterinär?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 939
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka