Sv: Hur råd med häst?
Jag försörjde 3 hästar på mitt studiebidrag och sommarnjobb under gymnasietiden.
Självklart går det! Frågan är ju hur mycket man är villig att offra i övrigt liksom..
/Nixehen - som somliga gånger kan trolla med knäna
Du måste vara en j-l på att trolla med knäna... såvida inte dina föräldrar betalade en del i vart fall och ni har egen gård eller så så att du hade boxplatser och foder "gratis".
Om jag tänker rätt så är studiemedlet kring 1000 kr/månad i omkring 10 månader/år = 10 000
Sommarjobb, om man har tur, borde kunna ge kanske max 30 000 efter skatt och då har man som sagt var fått ett tämligen välavlönat sommarjobb.
Summa = 40000/år = 3333/månad
Stallplats brukar man sällan hitta med kallhyra under 500 och 500 x 3 blir ju 1500. Återstår då ca 1800 för att försörja med mat, sko, försäkra, vaccinera, köpa utrustning, betala veterinärkostnader etc. etc.
Inte en hållbar kalkyl i min värld. Bara fodret borde kosta mer än så.
Så ditt exempel kanske inte direkt är en norm. Jag skulle inte våga skaffa en häst om jag hade 3300 per månad bara att lägga på hästen. Just för risken att det tillkommer utgifter vid skada etc.
En enkel spark mot framknäet på min kuse kostade mig omkring 7000 efter att försäkringen betalt sitt. En sådan skada som kan inträffa hur lätt som helst, när som helst... och hur många gånger som helst. Och då hade vi tur, det var inte som vi först befarade att leden punkterats. Hade det varit så hade det blivit mycket dyrare.
Jag skriver inte det här för att racka ned på det du skrev förresten men jag insåg

att det kanske kan tolkas så. Jag skriver för att inte TS skall tänka att "Jamen kunde hon så kan jag" och bara satsa på att skaffa häst. De flesta har inte råd under studietiden och många har inte ens råd när de börjat jobba.
Mitt tips till TS är att räkna noga och se till att det finns pengar. Det är underbart att ha häst men det är dyrt. Och det är allt annat än underbart att ha häst om man ständigt skall fixa och pyssla för att ens få de löpande kostnaderna att gå ihop - och dessutom vara livrädd för ens den enklaste skada...