Hur prutar man?

Sv: Hur prutar man?

Det måste jag hålla med om att det är dålig stil och tycker att bara tanken på att pruta på den här hästen är att verkligen utnyttja sin kunskaper om säljarens svåra situation. :(

Håller med dig!

Man ska inte sko sig på andras olycka, är priset redan ett vrakpris så pruta inte såvida du faktiskt inte har pengarna som efterfrågas.

Skillnad om de begärde ett överpris.

Jag tycker bäst om när köpare ger mig ett direkt bud så kan man diskutera utifrån det. Jag har heller inget behov av 15 samtal innan utan känns det bra och ngn direkt frågar om priset går att förhandla så tycker jag det är helt ok..
Jag har sagt nej och fått vad jag begärt och jag har också sagt ja och gått ner lite.

Det värsta prutarna är dock på redan billiga hästar och också de som ska ha med en massa saker.

Varför lägga massa tid för att sen lägga fram att man inte har råd/vill betala begärt pris..

Som säljare säger skriver jag eller säger om priset går att diskutera vid bra affär samt det varierar helt med vilken häst..

Hade jag annonserat mitt treårssto så skulle nog snarare priset stiga om ngn prutade:D

Jag är själv värdelös på att pruta, tycker det är mycket bättre att sätta ut en köpesannons så kan de som kan tänka sig sälja för mitt maxbelopp höra av sig istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur prutar man?

Vad som är ett överpris är ju ofta högst individuellt. Marknadspriser för hästar är svårt, särskilt om det är en häst med problem. Det är helt enkelt det pris någon är villig att betala.
 
Sv: Hur prutar man?

Vad som är ett överpris är ju ofta högst individuellt. Marknadspriser för hästar är svårt, särskilt om det är en häst med problem. Det är helt enkelt det pris någon är villig att betala.

Så är det men fyrsiffrigt för en häst låter knappt som ett överpris såvida det inte är en slakthäst.

Jag kan ha tolkat det fel och då ber jag om ursäkt men känslan av tråden blir lite som att mjölk ur de absolut sista dropparna. Det TS kan fråga sig är om ts skulle pruta om ägaren hade råd med nästa månadshyra?
Skulle ts vilja köpa överhuvudtaget om det inte vore för att de måste bli av med hästen? Om TS känner att hen köper av barmhärtighetsskäl redan så ok men annars tycker jag det är lite som att sparka på ngn som redan ligger ner om man prompt måste mjölka ur den sista tusenlappen.. Troligt är att personen som säljer också behöver pengarna som denne kan få för hästen.

Men som sagt jag kan helt ha misstolkat det men det blir lite de signaler som sänds.. Det är ju ingen normalprisad häst som man vill pruta på.
 
Sv: Hur prutar man?

Väldigt lite, fyrsiffrigt.

Under 10k hade jag aldrig prutat. Hästar som köps/säljs för under den summan är ju nästan som sommarkatter, folk skaffar dem för det är kul just nu och sen slänger de åt sidan så fort det inte passar sig längre.
Nu säger jag inte att det är det du tänker göra.
 
Sv: Hur prutar man?

Värsta prutningen va när det kom ett ridgymnasium och kollade på min förra häst, En Huuuur snäll som helst 10 årig hannoveransk valak. Hoppade banor på 130cm på hemmaplan eller på banor han va "van" vid men blev så himla spänd på nya ställen så man knappt fick han i galopp. 3 helt okej gångarter men ingen stjärna men välskolad, Gjorde byten ner till vart 4e steg. Kunde ridas av alla, stora som små, nybörjare och erfarna. hade ute honom för 65000(ett par år sedan) vilket redan va typ billigt för honom. De frågade om det gick att göra nått på priset i telefon och jag svarade att det inte va omöjligt till rätt köpare och om allt klickade.
När de kom hade de 30.000 med i ett kuvert och transport! :O På riktigt! Tappade fan hakan.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag tycker du ska säga detta:



Sedan är du tyst. Länge. Du är tyst till den säljaren svarar. Punkt. Att pruta handlar inte om att prata. Det handlar om att vara tyst. Bästa försäljningsknepet ever. Regera tystnaden. Den som är tyst längst vinner.

Eller så säljer man till någon annan som inte är tyst, för kanske ett lägre pris. bara för att den är trevlig i telefonen :p
 
Sv: Hur prutar man?

Det är inte otrevligt att vara tyst. Det kan vara det trevligaste som finns.

Jag är inte otrevlig. Jag säger vad jag är beredd att betala. That's it. Pladdriga tonårsutläggningar får mig att lägga på däremot.
 
Sv: Hur prutar man?

jag hade prutat


säljaren har förmodligen satt sig i positionen själv och borde ha sålt hästen för längesen. Det finns ju en anledning till att hästen låg ute för det femdubbla priset från början men inte blivit såld.
Jag ser det som en stor risk och jag litar inte på hästförsäljare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 488
Senast: Puffindog
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp