Hur prutar man?

Sv: Hur prutar man?

Det måste jag hålla med om att det är dålig stil och tycker att bara tanken på att pruta på den här hästen är att verkligen utnyttja sin kunskaper om säljarens svåra situation. :(

Instämmer med föregående talare. I vissa situationer prutar man inte.. kanske bättre att någon annan köper i så fall.
 
Sv: Hur prutar man?

Det måste jag hålla med om att det är dålig stil och tycker att bara tanken på att pruta på den här hästen är att verkligen utnyttja sin kunskaper om säljarens svåra situation. :(

Fast på vilket sätt är det bättre för säljaren att stå kvar med en häst som dom verkligen inte har råd med?
Jag är i alla fall inte sådan att jag snällt betalar vad säljaren vill ha bara för det är synd om dom. Jag betalar vad jag anser att jag är beredd att ge för hästen oberoende om det är pga min ekonomi eller pga att jag inte anser hästen är värd mer...
Och säljaren i ett sådant här fall tjänar ju på att bli av med hästen om hon så måste ge bort den.

/Camilla
 
Sv: Hur prutar man?

Vill du ha hästen eller inte? Det tycker jag är den viktigaste frågan. Jag har tittat på hästar som jag inte vill ha om jag så fått dem. I ditt fall verkar ju inte pengar vara huvudfrågan. Om du tvekar på att köpa den när den redan inte kostar något så vad är skillnaden på kanske 1 - 2000 kr?
 
Sv: Hur prutar man?

Instämmer med föregående talare. I vissa situationer prutar man inte.. kanske bättre att någon annan köper i så fall.

Men om det inte finns någon annan som köper? Är det då bättre att säljare står med hästen kvar som dom inte ens har råd att betala boxplatsen till?
Eller lägga fram vad man är beredd att betala utan att krångla mer än så och ge säljaren en chans att göra det som dom tycker är bäst i situationen? För fortfarande är det ju så att för säljaren av det vi vet är det viktigaste att bli av med hästen och framför allt kostnaderna...

/Camilla
 
Sv: Hur prutar man?

Nej, det lär vi inte vara, med tanke på att hästen utannonserades för det femdubbla första gången, och precis som du säger, så trillade projektet över mig.
 
Sv: Hur prutar man?

Vill du ha hästen eller inte? Det tycker jag är den viktigaste frågan. Jag har tittat på hästar som jag inte vill ha om jag så fått dem. I ditt fall verkar ju inte pengar vara huvudfrågan. Om du tvekar på att köpa den när den redan inte kostar något så vad är skillnaden på kanske 1 - 2000 kr?

Jo, det vill jag. Så många erbjudanden jag fått om hästar som jag kan få gratis de senaste åren, har jag inte fått under hela livet, vilket jag antar beror på den sviktande marknaden, men oftast har det ju inte varit något jag velat ha. Gamla hästar, vbl, äldre oinridna, konvalecenter etc, men den här hästen kan nog bli riktigt bra, om den bara får ordning på huvudet.

Grejen är väl att jag snarare inte letar efter ännu en häst, och trillar jag över ett projekt lägger jag hellre de pengarna på att ta ett par plåtar för att vara på den säkra sidan och låta vet gå igenom den ordentligt.
 
Sv: Hur prutar man?

Evig tystnad? Läser du ö h t vad jag skriver, eller du gissar bara?

Lämna ett bud och lämna det. Avskyr schakrande, jag säger vad jag vill ha sagt och sedan är det upp till motparten att ta eller förkasta. Förkastat - inget jag är intresserad av (eftersom jag gjort en lägre värdering).
 
Sv: Hur prutar man?

Skall man pruta skall man göra det på ett ödmjukt sätt tycker jag.
Alltså inte prata illa om varan och räkna upp alla nackdelar osv.
Utan tala om att man verkligen tycker om hästen men att mitt bud är .... kr.
 
Sv: Hur prutar man?

Grejen är väl att jag snarare inte letar efter ännu en häst, och trillar jag över ett projekt lägger jag hellre de pengarna på att ta ett par plåtar för att vara på den säkra sidan och låta vet gå igenom den ordentligt.

Jag tycker du ska lägga fram ditt bud och ge just den här anledningen.
Vill säljaren att du ska ha hästen kan det nog vara en deal som passar, vem vill inte ha en köpare som gärna kollar upp hästen ordentligt?
För hur det än är har de flesta inte obegränsat med pengar utan måste prioritera, framförallt om man inte planerat att köpa en häst till.
 
Sv: Hur prutar man?

Att pruta ned en häst som kostar mindre än ett par månadshyror och en verkning är nog i larvigaste laget. Det sänder signaler om att man inte alls har råd att ta hand om en häst. Jag skulle inte sälja hästen till någon som verkar ha så dåligt med pengar att ta hand om en häst (och ja, det är ett av de vanligaste argumentet för prutning). Är värdet så lågt skulle jag hellre skicka till slakt/avliva än sälja till någon som vill pressa ned den symboliska summan ytterligare.

Detta tycker jag är larvigt.. Vad är det som säger att TS inte har råd att ha häst bara för att hon inte tycker hästen är värd det ägaren begär för den?

Tycker det har blivit en fet uppförstorad grej det här att folk hela tiden skriker rakt ut att folk inte har råd att ha häst för att de inte vill betala visst mycket i inköp eller vad det nu kan vara. Inköpspris har ju inget som helst att göra med budget för att hålla en häst. Om hästen dessutom är en problemhäst är det väl självklart att man kan tycka att den inte är värd visst mycket pengar. Det är ju att spela med sina pengar att ta sig an en problem häst - som dessutom oftast blir DYRARE än andra hästar att hålla pga vetutredningar, specialbehov osv osv eftersom något antagligen gjort hästen svår.

Jag har mycket väl råd att hålla en bil, men det är en jäkla skillnad på vad jag vill betala för den i inköp. Den kostar lika mycket att ha varje månad oavsett inköpspris. Eller gapar du på folk att de inte har råd att bil bara för att de vill köpa ett renoveringsprojekt (som de anser sig ha kunskapen att laga) och dessutom prutar på den för att det är mycket jobb - de anser att priset är för högt. Hur kan det påverka vad jag har råd att lägga i bensin och försäkring?
 
Sv: Hur prutar man?

Evig tystnad? Läser du ö h t vad jag skriver, eller du gissar bara?

Lämna ett bud och lämna det. Avskyr schakrande, jag säger vad jag vill ha sagt och sedan är det upp till motparten att ta eller förkasta. Förkastat - inget jag är intresserad av (eftersom jag gjort en lägre värdering).

Fast då tycker vi egentligen helt lika. Det är bara att jag som säljare aldrig skulle få för mig att kontakta en köpare som lämnat ett bud som man inte kunde komma överens om.

Så den typen av tystnad skulle i mitt fall som säljare alltid innebära att transaktionen inte blev av.....

Jag tycker inte om det här med spel och utnyttjande - utan att man istället kan berätta ärligt vad man är beredd att ge och varför. Kan man motivera det, kan man alltid kanske få säljaren att få upp ögonen för att man kanske värderat sin häst för högt.

Nu när den här tråden kom upp inser jag att jag för några år sedan hade en spekulant som nog tänkte på liknande sätt. Spekulanten lämnade ett bud som var alldeles för lågt för att jag skulle kunna acceptera, alltså tackade jag nej till budet. Sedan blev det tyst, och då hade det ändå varit en hel del kontakt. Min tolkning = intresse finns inte kvar. Helt OK.

Nio månader senare sålde jag hästen till en annan köpare.

När den första spekulanten såg på hemsidan att hästen var såld, blev denne upprörd och skickade mail om att man minsann hade förväntats ta kontakt innan man sålde eftersom vi diskuterat tidigare. Då hade det varit tyst i 8-9 månader.....
 
Sv: Hur prutar man?

Bilen skulle jag skita i om hur du hade råd att hantera. Den hade du fått köpa helt oavsett bara priset varit acceptabelt.

Mina hästar vill jag ska få det bra eller bättre hos nästa ägare. Om priset är i den klassen och man inte kan få en god uppfattning om att så blir fallet, förefaller avlivning/slakt vara en mycket bättre väg.

Så nej, ligger priset på fyrsiffrigt och motparten måste hålla på och pruta - sänder det fel signaler om vad man vill eller kan satsa - så för MIG skulle det vara nej tack. Självklart resonerar inte alla lika och jag kan inte påstå att något är mer rätt än något annat. Men det förmedlar hur jag resonerar.
 
Sv: Hur prutar man?

Evig tystnad? Läser du ö h t vad jag skriver, eller du gissar bara?
.

Nu var det i och för sig "världens bästa" försäljningsknep du förmedlade. "Regera tystnaden". Även om det i detta fallet var en köpare som frågade om hur man gör.

Jag tycker att en ärlig dialog är något som ger en potentiellt mycket bättre affär för båda parter. Dvs inte tystnad alls. Slutar man prata innebär det att positionen är låst = ingen affär. Det är som sagt min bild.
 
Sv: Hur prutar man?

Om jag inte är beredd att lägga mer än 10 000 kr, lägger det budet och sedan drar mig tillbaka - då spelar det mig ingen roll vad som händer sedan. Vill säjaren ha 25 000 kr är det inte intressant för mig.

Vill jag ha en diskussion, öppnar jag för det. Men jag står inte och schacklar om priset, jag lägger mitt bud och meddelar om det är definitivt eller om det finns lite luft. Sedan drar jag mig tillbaka och avvaktar besked. Nu gör vi väldigt mycket affärer, och jag skulle inte få för mig att ligga på en säljare och tjata. Jag lägger heller inte skambud om jag är seriöst intresserad. Jag kan däremot meddela att jag anser varan helt fel prissatt, och inbjuda till diskussion om priset hamnar lägre.
 
Sv: Hur prutar man?

Fast på vilket sätt är det bättre för säljaren att stå kvar med en häst som dom verkligen inte har råd med?
Jag är i alla fall inte sådan att jag snällt betalar vad säljaren vill ha bara för det är synd om dom. Jag betalar vad jag anser att jag är beredd att ge för hästen oberoende om det är pga min ekonomi eller pga att jag inte anser hästen är värd mer...
Och säljaren i ett sådant här fall tjänar ju på att bli av med hästen om hon så måste ge bort den.

/Camilla

Fast TS har ju egentligen redan skrivit att priset redan är lågt och att hästen egentligen har ett högre värde. Så i det här fallet antar jag att säljaren redan satt sitt lägsta pris på den för att bli av den. Det som då en köpare gör, som vet om säljarens utsatt situation och bjuder ett ännu lägre pris är att verkligen sparka på den som redan ligger för egen vinning.
TS har ju också enligt vad som framkommer här egentligen ingen anledning att pruta mer än att TS är tveksam om det kommer att fungera eller inte.
 
Sv: Hur prutar man?

Nja, jag håller inte med.

Risken motiverar ju faktiskt att priset är under marknadsvärde. Och som säljare kan det ju faktiskt vara intressant (i fall med hästar) att bli av med den löpande kostnaden hellre än att kamma hem själva försäljningssumman.

Jag gör inte affärer av välgörenhet. Det är roligt att ha pengar när andra lider av ekonomisk depression.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag har både köpt och sålt hästar som varit lite av 'riskprojekt' och därför gått för låga priser.
Skulle inte prutat på en häst som redan är så lågt prissatt, skillnaden kan ju inte bli särskilt stor och vad sjutton spelar ett par tusenlappar hit eller dit för roll i sammanhanget?
Som säljare hade jag inte accepterat ett lägre bud på en sådan häst, utan hade nog sett prutaren som oseriös.

En annan sak om en 'riskhäst' är prissatt till tex 20' och du bjuder hälften,med motiveringen att det är just en stor chanstagning.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag tycker du ska säga detta:



Sedan är du tyst. Länge. Du är tyst till den säljaren svarar. Punkt. Att pruta handlar inte om att prata. Det handlar om att vara tyst. Bästa försäljningsknepet ever. Regera tystnaden. Den som är tyst längst vinner.

Tack, låter som en plan. Då får säljaren själv suga på karamellan, o antingen avfärda det som ett fräckt skambud eller ta det.
För 20+ år sen gjorde jag en liknande affär, en tjej som var rädd för sin häst och försökt ganska länge att sälja den. Den fanns i samma stall som min kompis häst, som jag red någon gång. Säljaren undrade om jag inte ville sitta på hennes häst också en stund och visst, det kunde jag väl göra.
Jag såg vissa kvaliteer hos hästen och någon vecka senare frågade jag säljaren "var hon till salu?". Undrade sen vad hon kostar och fick svaret: "30', är du intresserad?" Mitt svar var då "det kanske jag är, men inte för de pengarna". "Vad vill du ge då?" "Ska kolla med banken, återkommer".
Jag visste redan då vad jag tänkte bjuda henne men lät det dröja en vecka innan jag ringde upp och lade mitt bud. "Okej, du får henne för det, men då får du inte med någon sadel". (jag behövde ingen sadel...)
 
Sv: Hur prutar man?

Jag kan inte med att pruta på en häst, känns så fel att pruta på ett levande djur för att spara några tusenlappar. :crazy:

Istället har jag bett om att något mer inkluderas i priset, tex veterinärbesiktningen, utrustning etc. Har man svårt för att pruta så är det enklare att göra så, resultatet blir ju det samma egentligen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 488
Senast: Puffindog
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp