Hur prutar man?

PopcornPlayer

Trådstartare
Som frågan lyder, hur gör man när man prutar?
Jag har inga problem att pruta när det gäller saker, men med hästar tycker jag att det är svårare.

Står i valet och kvalet att köpa en häst. Den är redan billig, det är en fin häst, men den är extremt svårriden. Ägaren har panik med att bli av den (vi snackar dagar). Samtidigt som det handlar om tillgång och efterfrågan (och även om det är den tiden på året då hästar är som dyrast, är marknaden rätt död för sådana här hästar), så känns det ändå väldigt pinsamt att pruta på en redan billig häst. Jag har pengarna, det är inte det, jag är bara inte säker på om jag har lust att lägga den på ett projekt, som visserligen kan bli jättebra, men också bli kajko.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag hade en spekulant i vintras på min häst som jag då hade ute för vinterpris 60k. Hon bjöd 40, trots att den var i billigaste laget ändå. Självklart fick hon inte köpa den men sedan satt jag ju inte i sjön heller. Jag behövde inte bli av med hästen akut. Det slutade med att jag har kvar hästen själv, men hade det brunnit i knutarna kanske jag hade gått ner endel i pris, häst är ju inte gratis att vara stående med.

Din fördel är ju att ägaren vill bli av med hästen, och att den är svårriden. Vad kostar den i dagsläget? Har den fin stam, meriter osv?
 
Sv: Hur prutar man?

Man säger att "jag är villig att köpa hästen till det här priset" (och så säger man vad man är villig att betala. Man får ju antingen ja eller nej.
 
Sv: Hur prutar man?

Väldigt lite, fyrsiffrigt. Stammen är trevlig, den är väl grundriden av proffs, men sedan har inte utb gått framåt. Skärt sig totalt mellan häst o nuv. äg.
Ett plus till i kanten är att jag bor ca 1 mil från äg. Enda övriga intressanten bor hundra mil bort.
 
Sv: Hur prutar man?

Nu vet jag ju inte ras m m på hästen men det låter ju på beskrivningen som om priset redan ligger långt under marknadsvärdet. Om det är så hade jag först skämts för att pruta på den om jag var köparen. Men jag hade nog också dragit öronen åt mig som säljare om någon ville pruta på det priset. För min del som säljare hade jag nog börjat fundera på att om någon inte hade den summan jag begärt så har nog inte den personen heller möjlighet att hålla hästen rent ekonomiskt. Fanns det inga fler spekulanter hade nog tankarna istället gått till att avliva direkt själv istället för att riskera att hästen råkar illa ut och ev blir en vandringspokal.
 
Sv: Hur prutar man?

Ett lite lättare sätt att pruta kan vara att säga att "Jag köper den för det utsatta priset, OM du betalar vetrinärbesiktningen/ jag får med sadlen/du står för transporteringen".
Man kanske inte går ner så mycket i pris, men lite iallafall, och jag brukar känna att det är lättare för säljaren att gå med på en sån grej, än att mista "riktiga" pengar.
Jag har visserligen bara köpt 2 hästar i mina dagar, men ändå.
 
Sv: Hur prutar man?

Under 10k alltså? Det hade jag inte prutat på. Jag tyckte att min spekulant borde ha skämts när hon försökte pruta 20k från 60k, och det gjorde hon också. Faktum är att det gjorde mig så förbannad att hon sedan inte fick köpa hästen öht, men det är en annan historia... Ibland är man dumsnål och det är sällan lönsamt.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag tycker du ska säga detta:

Jag har pengarna, det är inte det, jag är bara inte säker på om jag har lust att lägga den på ett projekt, som visserligen kan bli jättebra, men också bli kajko.

Sedan är du tyst. Länge. Du är tyst till den säljaren svarar. Punkt. Att pruta handlar inte om att prata. Det handlar om att vara tyst. Bästa försäljningsknepet ever. Regera tystnaden. Den som är tyst längst vinner.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag tycker du ska säga detta:

Sedan är du tyst. Länge. Du är tyst till den säljaren svarar. Punkt. Att pruta handlar inte om att prata. Det handlar om att vara tyst. Bästa försäljningsknepet ever. Regera tystnaden. Den som är tyst längst vinner.

Det hade aldrig någonsin fungerat på mig. Att vara tyst innebär att inget intresse finns och jag har aldrig någonsin försökt tvinga på någon en häst, utan köpet får köparen driva. Sedan kan ju alltid situationen omvärderas om en gammal intressent hör av sig långt senare, kanske kan priset vara lägre eller högre i den nya omvärldssituationen.

Ärlighet varar längst så jag samtycker i att TS bör uttrycka precis vad hon känner. Och sedan är det upp till säljaren att ställa sig till det.
 
Sv: Hur prutar man?

Jag håller med dig. Är priset fyrsiffrigt så är det nästan larvigt att pruta.

Att pruta ned en häst som kostar mindre än ett par månadshyror och en verkning är nog i larvigaste laget. Det sänder signaler om att man inte alls har råd att ta hand om en häst. Jag skulle inte sälja hästen till någon som verkar ha så dåligt med pengar att ta hand om en häst (och ja, det är ett av de vanligaste argumentet för prutning). Är värdet så lågt skulle jag hellre skicka till slakt/avliva än sälja till någon som vill pressa ned den symboliska summan ytterligare.
 
Sv: Hur prutar man?

Nu vet jag ju inte ras m m på hästen men det låter ju på beskrivningen som om priset redan ligger långt under marknadsvärdet. Om det är så hade jag först skämts för att pruta på den om jag var köparen. Men jag hade nog också dragit öronen åt mig som säljare om någon ville pruta på det priset. För min del som säljare hade jag nog börjat fundera på att om någon inte hade den summan jag begärt så har nog inte den personen heller möjlighet att hålla hästen rent ekonomiskt. Fanns det inga fler spekulanter hade nog tankarna istället gått till att avliva direkt själv istället för att riskera att hästen råkar illa ut och ev blir en vandringspokal.

Precis så känner jag också. Däremot så tror jag inte avlivning är ett alt. för säljaren.
 
Sv: Hur prutar man?

Att det inte fungerat på dig kanske beror på att du aldrig suttit i skiten?

Det är inte gratis att ha häst. Du kanske inte får så mycket för själva hästen men du slipper månadskostnaderna så fort hästen är väck...
 
Sv: Hur prutar man?

Jag tycker du ska säga detta:



Sedan är du tyst. Länge. Du är tyst till den säljaren svarar. Punkt. Att pruta handlar inte om att prata. Det handlar om att vara tyst. Bästa försäljningsknepet ever. Regera tystnaden. Den som är tyst längst vinner.

Tack, låter som en plan. Då får säljaren själv suga på karamellan, o antingen avfärda det som ett fräckt skambud eller ta det.
 
Sv: Hur prutar man?

Att det inte fungerat på dig kanske beror på att du aldrig suttit i skiten?

Det är inte gratis att ha häst. Du kanske inte får så mycket för själva hästen men du slipper månadskostnaderna så fort hästen är väck...

Det beror på vad man menar med "skiten". Nej, jag har aldrig haft så kass ekonomi att det varit aktuellt att släppa en häst till någon som inte verkar ha råd med att ha häst.

Och nej, jag har aldrig någonsin ringt upp en köpare, utan alltid låtit köparen varit den som drivit köpet.

Och jag har flera gånger accepterat prutningar på priset, även på redan "billiga"/lågt pris hästar, men inte genom att köparen blev tyst och inte hörde av sig. Då tolkar jag det som att intresset helt enkelt inte finns. Det var det jag menade.
 
Sv: Hur prutar man?

Att det inte fungerat på dig kanske beror på att du aldrig suttit i skiten?

Det är inte gratis att ha häst. Du kanske inte får så mycket för själva hästen men du slipper månadskostnaderna så fort hästen är väck...

Jag kan väl också tillägga att har man redan 15-20 hästar kostar inte deltat så mycket, vilket spelar roll. Det gäller ju inte alla.

Jag håller helt enkelt inte med Lovisaleonora om att evig tystnad är världens bästa universalknep är väl kontentan.
 
Sv: Hur prutar man?

I det aktuella fallet så är det så iaf :) Säljaren har inte råd med nästa månadshyra.

Då är det tuffare läge. Men då tycker jag det vore fräckt och dålig stil om du spelar tystnad och vänta-ut kortet som en del av att få hästen billigare än vad du tycker den är värd, om du ändå är intresserad. Var ärlig, ge ett bud och berätta hur du tänkt med det. Sedan är det upp till säljaren.
 
Sv: Hur prutar man?

Då är det tuffare läge. Men då tycker jag det vore fräckt och dålig stil om du spelar tystnad och vänta-ut kortet som en del av att få hästen billigare än vad du tycker den är värd, om du ändå är intresserad. Var ärlig, ge ett bud och berätta hur du tänkt med det. Sedan är det upp till säljaren.
Det måste jag hålla med om att det är dålig stil och tycker att bara tanken på att pruta på den här hästen är att verkligen utnyttja sin kunskaper om säljarens svåra situation. :(
 
Sv: Hur prutar man?

Jag är sådan att jag hade inte brytt mig om att diskutera vad hästen är värd överhuvudtaget, för där lär ni ändå inte vara överens... Utan jag hade bara motiverat budet med vad du är beredd att riskera på ett ganska osäkert projekt som kan gå åt vilket håll som helst. Speciellt som jag misstänker att det inte var planerat från början att ta sig an något projekt alls utan det "var mer att möjligheten trillade över dig"?

/Camilla
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 480
Senast: Cilva
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 488
Senast: Puffindog
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp