Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Inte_Ung

Trådstartare
Jag kommer inte överens med bedömnings-systemet om man skall se det som en grund till vår träning.
Den långa grundläggande uppbyggande utbildningen får liksom inte riktigt plats i ett systen där fotlyft går före form.
För mig så kommer formen och bärigheten i överlinjen före fotlyft i prioritetordning.

Bedömningen prioriterar enligt:
1. Takt
2. Tempo
3. Aktion
4. Form
5. Sits och inverkningar.

Jag prioriterar:
1. Sits och inverkningar
2. Form
3. Takt
4. Aktion
5. Tempo

I min ridning, och som ni ser så stämmer inte detta så bra överens.
Det innebär för mig att jag behöver komma igenom hela min stapel av prioriteringar innan jag kan ge mig ut på tävlingsbanan, annars så blir det inga poäng för mig.

Hur tänker ni i er träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Inte_Ung skrev:
Jag kommer inte överens med bedömnings-systemet om man skall se det som en grund till vår träning.
Den långa grundläggande uppbyggande utbildningen får liksom inte riktigt plats i ett systen där fotlyft går före form.
För mig så kommer formen och bärigheten i överlinjen före fotlyft i prioritetordning.

Bedömningen prioriterar enligt:
1. Takt
2. Tempo
3. Aktion
4. Form
5. Sits och inverkningar.

Jag prioriterar:
1. Sits och inverkningar
2. Form
3. Takt
4. Aktion
5. Tempo

I min ridning, och som ni ser så stämmer inte detta så bra överens.
Det innebär för mig att jag behöver komma igenom hela min stapel av prioriteringar innan jag kan ge mig ut på tävlingsbanan, annars så blir det inga poäng för mig.

Jag priorieterar lite mitt emellan din ridning och den officiella:

1 Sits och inverkningar
2 Takt
3 Tempo
4 Form
5 Aktion

Så även jag lägger sits och inverkningar överst - hur sjutton ska man kunna få hästen att gå rätt utan att inverka rätt?? Detta borde ligga överst helt självklart!! Då kanske vi får bort de med grov och dålig ridning (som leder till spända hästar som bara rusar runt superstressade) i toppen och främjar mer harmoniska ekipage.

Katrin

Jag har min egen prioritering där jag delat upp "Sits och inverkningar"...

1. Inverkningar
2. Takt
3. Form
4. Tempo
5. Aktion
6. Sits

Jag är faktiskt inte så väldigt intresserad av att sitta snyggt. Jag väljer hellre att sitta funktionellt på hästen. Och ja för mig är det skillnad. Hästen går klart bättre när jag sitter som en ostkrok och jobbar med ryggen än vad han gör när jag sitter och svankar och inte kan använda ryggen alls. Dessutom får jag ont i ryggen av svank-sitsen.

Anledningen till att Takt kommer före Form är för att det är så min häst funkar. Han är duktig på att luras och kan gå "i form" i grisepass så jag måste ta takten först annars kommer jag aldrig åt honom ordentligt.

Tycker nog ändå att takt ska komma först :smirk: , för om hästen jobbar i rätt form så kommer också takten att bli ren, åtminstone långsitkigt, tycker också att sits och inverkningar ska komma före form.

Risken om formen kommer först är att vi får en massa hästar osm kommer att tvingas in i en falsk form, dvs om inte domarna kan se hur bärigheten i bakdelen är. Nu är jag inte insatt i dressyr bland vanliga hästar, men har det inte varit ett probelm att formen just har mäts efter nosens vinkel (lodplanet?)och vart bakkärran befunnit sej har varit mindre viktigt.

Jag tror att tävlingar alltid kommer att leda till att männsiskor vill ta genvägar för att prestera resultat, det går inte att undvika....så även om reglerna ändras så kommer det alltid att finnas ryttare som vinner trots att ekipaget inte är i harmoni och formen är felaktig och skadlig för hästen...

Mitt mål med tävling är att kunna visa upp min häst i en ren takt, och där man kan se att ryttare och häst utstrålar harmoni och postiv energi och utstrålning, det är ett högt mål och vi är långt i från där :smirk: , men det är det som jag strävar efter och förhoppningvis kommer vi då att åtminstone kunna kravla oss upp till 5 i lätt klass, vilket är mitt långsiktiga mål.

Hemma i skogen och på grusvägar skulle jag nog säja att vi redan presterar runt 6-7 i de flesta gångarter, men inte hela tiden :angel: , och bara några få steg då och då, men det finns där ngnstans, det är jag trots allt nöjd med.

Jag tror alltså inte att ändrade tävlingskriterier kommer att förändra träningen av islandshästarna, om man inte gör ngt revolutionerande, men då kommer det att fuskas med andra saker i stället :mad:

Äntligen ngt jag oxå tjatat på flera år ;)
Systemet stämmer inte heller det mista in på mina åsikter om vad som ska vara viktigast.

1.Form
2.Tempo
3.Takt
4. sits/inverkningar
5.aktion.

Eftersom jag tävlat dressyr oxå så är det 2 system som säger emot varandra, jag brukar alltid få bättre poäng i dressyr än gångartstävlingar.
Å jag tränar efter vad som är viktigt i dressyren.
Jag förstår inte riktigt att aktion skulle vara viktigare än formen! :eek:
Formen är ju det som gör hela ridningen.

Inte_Ung skrev:

Jag har tänkt olika under perioder, och tror alltid att -nu vet jag hur man ska göra :idea: , så inser jag sen att jag gjort i princip helt fel :( .

När jag precis köpt min Pålla, så försökte jag jobba med formen (fast på fel sätt)red öppna och sluta, volter (trodde jag)tills jag såg stjärnor. Böjde min Pålla bara i halsen, blev hård i handen, jobbade inte med vikthjälper och satt som en spänd kratta. Behöer jag nämna att hon var passaktig i skritten, framtung i traven, och gick i ren grisepass :eek:

Sen fick jag hjälp och började strunta i formen (eller rättare sagt släppte tyglarna) och hon fick gå i fri form, och jag använde bara vikthjälper. Takten förbättrades sakta i samtliga gångarter (och hon slutade med att kasta upp huvudet, för att slå sej fri)men hon var låååååång och gick rätt mkt på framdelen.

Sen började jag jobba mer med att länga överlinjen, vilket har gjort henne mer smidig och stark, traven har blivit riktigt bra, även tölt har fungerat då och då med bibehållen överlinje. Tyvärr har det kanske blvit för segt, så hon har tappat bakdelen bitvis.

Nu försöker jag jobba pararellt med längning av överlinjen, och att samtidigt hålla uppe energinivån genom kortare ridpass, mkt start och stopp, byta varv, byta övning ofta, så att hon inte faller ned på framdelen. När vi rider ut rider jag ofta med lite lite kontakt med bettet och försöker få henne att lyssna på halvhalterna med sätet, för ute går hon med mer energi av sej själv så jag behöver bromsa in så att hon hamnar mer på bakdelen, hividets position försöker jag strunta i. Märker att formen kommer av sej själv i slutet av ridpasset när hon är lösgjord pigg och framåt, och tar förhållningar utan att kämpa emot.

Ja, så tänker jag nu med min träning, så får vi se vad det ger för resultat.

Jag tror inte alls att takten nödvändigtvis blir ren när hästen går i form. :smirk:
Dessutom ska det ju inte gå att fuska med "form" om man har domare som kan sin sak.Man ser ju direkt när en häst bara går å "kröker" på nacken å det tycker jag ändå är jättevanligt blans islandshästar :eek:

Det är aldrig rätt att "svanka" när du rider!! Det är stor skillnad på att rida i en avslappnad lodrät sits eller att svanka då du blir stum och oföljsam i ryggen. Stäck på dig utan att spänna dig. Du kan aldrig påverka din häst rätt genom att sitta som en ostkrok!

Intressant inlägg.
Bedömningssystemet känns föråldrat med tanke på den kunskap som ändå finns om ridning.
Undrar om det kan vara någon förändring på gång ??
Tyvärr innebär det att jag själv fn inte kan se tävling vare sig som mål eller merit.
Själv vill jag prioritera att:
1.Hästen bär sig själv och ryttaren på ett fysiologiskt skonsamt sätt (hästen är ju inte skapt att ridas på). Här ingår nog form och takt.
2. Att hästen är positivt inställd och tycker att arbetet är roligt.
3. Att man kan kommunicera med mycket små medel (sits inverkan).

När jag kommit så lång kan jag börja fundera på att höja temopot.

chrysler skrev:
Jag tror inte alls att takten nödvändigtvis blir ren när hästen går i form. :smirk:
QUOTE]
varför då?förlöara hur du tänker nu :angel:

en häst som bär sej på bakdelen och är lika stark i båda sidor och går i balans borde få en bärig skritt, trav, galopp och tölt, och därmed ren takt. :angel:

Taktproblem kommer sej väl av obalans, oliksisighet och spänning eller? :confused:

Därmeot kan hästen ha en ren takt, men ändå gå i fel form, men det är en annan sak :smirk:

Man kan inte dela på sits och inverkningar.
Sitsen ÄR inverkningar.
Och i den korrekta sitsen så skall man INTE svanka, man skall hålla ländryggen rak eller t.o.m. böjd åt andra hållet, men samtidigt inte bli kutryggig.
Axlarna skall hållas raka i en avslappnad och balancerad position och skänklarna skall hållas i ett lodratt läga samt ligga stilla.

En svankrygg skulle jag ha givit låga poäng.
Den blir stel och oflexibel, samt placerar bäckenet i fel vinkel.

josse skrev:
Risken om formen kommer först är att vi får en massa hästar osm kommer att tvingas in i en falsk form, dvs om inte domarna kan se hur bärigheten i bakdelen är.
Nej det är ingen risk.
På domarubildningen så får man noga lära sig att formen kommer från hasorna och ryggen.

chrysler skrev:
Äntligen ngt jag oxå tjatat på flera år ;)
Var, när och hur har du tjatat om detta?
I vilken form och vilka kan ha hört/läst det?
Och vad har du att komma med som skulle göra att de brydde sig om vad du tycker?

Jag har haft svårt att nå fram i dessa frågor, så jag skulle gärna vilja veta.

Det är väl en förutsättning att ha rätt takt för att få höga poäng (aja, i och för sig gäller det alla moment). Dock tycker jag att formen borde prioriteras bättre, bort med underhalsar! Sedan tycker jag att aktion är allra viktigtast! Hästen ska "glöda" och utföra momenten med uppenbar glädje, därmed också visa upp sig till 100%!
Sitsen på en hel del ryttare som tävlar större tävlingar ser rent gräslig ut - men likt förbannat går hästarna som gudar ändå!

Dolores_88 skrev:
Sedan tycker jag att aktion är allra viktigtast! Hästen ska "glöda" och utföra momenten med uppenbar glädje, därmed också visa upp sig till 100%
Men skall det innebära att frambenslyft prioriteras före ryggaktivitet?
Att ryggen skall sänkas som en hängmatta för att frambenen skall vifta?

Kan inte hästen glöda utan att målet är att den slår sig i hakan med knäna?

Inget jag skrivt här utan mest pratat om i mina egna hästmännisko kretsar :smirk:

Skulle det vara sarkasm/spydighet eller en fråga? :confused:

Men det finns väl klasser där man prioriterar just utstrålningen(å formen inte är jätteviktig), fast de inte varit så vanliga i sverige.

chrysler skrev:
Skulle det vara sarkasm/spydighet eller en fråga? :confused:
Jag har försökt att påverka detta system, men det verkar att vara som hugget i sten.
Så därför så undrade jag vad för medel du skulle kunna ha för att övertyga systemet om att en ändring skulle behövas.

Du har tydligen tävlat i både dressyr, hoppning och gångartsridnig på Islandshäst, så du borde ju veta en del därifrån.
Och när det gäller att påverka detta system, så det status och officiella meriter som räknas.
Så om du har du något att komma med där, så kanske att skulle kunna hjälpa till att ändra systemet.
Du skrev "äntligen" och "tjatat i flera år", så jag trodde att du var engagerad i frågan.

Det är inte så att jag försökt påverka systemet aktivt, alltså göra ngt åt det, bara diskuterat med andra hästmänniskor om det.
Jag tycker inte gångartsklasserna har ett vettigt system bara å visst behövs en förändring.
Hur har du försökt påverkat menar du?Skrivit till SIF eller så? :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka