Hur ont har en spatthäst ??

Glimris

Trådstartare
Fick diagnosen spatt på mitt sexåriga russ. Han hade varit diffust halt då och då i tre månader. Veterinären sa att det kan ta två år att läka ihop. Han fick cortison i leden och metacam för att vi skulle röra på honom varje dag. men nu har det gått tre månader och han har börjat halta rätt så rejält. Vill ju ge honom en chans men han ska ju inte ha ont....Har de ont i viloläge också eller bara när de rör sig. ?? Har själv artros i ett knä och vet hur ont det gör tom med i viloläge. Kan ju ge metacam igen. Hur har ni gjort?? Veterinären sa att han kan få en cortison spruta igen men jag vet inte........

Det kommer ju inte gå över,
har han såpass ont (är väldigt halt) och dessutom var så ung hade jag funderat på om jag hade fortsatt faktiskt.
De ska ju helst röra på sej och haltar den mycket har han ju ont.

Blev det bättre med kortison och metacam?
Är ju lite skillnad på om han är diffus halt eller ordentligt halt också.
Min var rätt halt en kort period men blev sen bättre. Kan ses lite stel ibland men det känns ändå ok. Hade inte kännts ok om den hältan inte gav sej.

Hur ser framtiden ut? Vad är tanken att hästen ska fungera för?

Jag hade nog känt som Magnum, en så ung häst med dålig framtidsprognos och så ont nu- nä, det hade jag inte fortsatt behandla.

Det blev ju bättre med cortison och metacam, men man kanske bara skjuter problemet framför sig......

Den kan ju inte gå på kortison och metacam hela livet heller tyvärr.
Man får kanske tänka så..
En äldre häst som man vill ge en sista tid kanske men inte en sexåring.

Fick diagnosen spatt på mitt sexåriga russ. Han hade varit diffust halt då och då i tre månader. Veterinären sa att det kan ta två år att läka ihop. Han fick cortison i leden och metacam för att vi skulle röra på honom varje dag. men nu har det gått tre månader och han har börjat halta rätt så rejält. Vill ju ge honom en chans men han ska ju inte ha ont....Har de ont i viloläge också eller bara när de rör sig. ?? Har själv artros i ett knä och vet hur ont det gör tom med i viloläge. Kan ju ge metacam igen. Hur har ni gjort?? Veterinären sa att han kan få en cortison spruta igen men jag vet inte........

Är den halt har den ont. Hur ont kan inte vi svara på genom internet.

Ett tips kan dock vara att testa behandla med bonefos. Det har många fått betydligt bättre resultat på vid spatt.
Detsamma gäller Tildren. Men där har man betydligt ökad risk för kolik. Så bonefos används mer i Sverige.

Sen kan man ju ge ett bra oralt Hyaluronsyre-preparat(finns mkt skit på marknaden. Så läs på om vilka som är bra via studier och inte bara från vilka Kalle och Greta tyckt varit bra).
Det kan med fördel kombineras med ett bra Glukosamin-preparat.
Det har vi haft bra respons med på hästar med spattproblematik för att slippa spruta om dem pga återkommande problem.

Men först hade jag kollat upp Bonefos

@Glimris tråkigt med så pass ung häst :(

Dina frågor hade jag ställt veterinären .
Om /när man ställer konkreta frågor till behandlande/diagnosticerande veterinärer om hästens status, prognos och ev livskvalitet /framtid osv får man i min erf till 99 % väldigt raka tydliga bra svar och reflektioner från veterinär .

Råd ang vissa läkemedel att testa osv i trådar på internet tycker jag blir lika fel att folk öht ger sig in på när man svarar . Det blir bara fel , eftersom ingen som svarar är veterinär och ej heller känner till ditt djurs situation/exakta diagnos .
Som exempel ang tips om glukosamin så finns enl forskning inga resultat alls att detta är framgångsrikt på häst .

Du verkar väldigt mån om din häst - jag är säker på att om du visar det i frågeställning du har till veterinären kommer du få bra och realistiska svar !

Senast ändrad:
Spatt (lösa benbitar/brosk) går ju att operera med titthålskirurgi (mängder av trav/galopphästar som blivit bra med detta) fast frågan är ju om ett russ är värd den kostnaden?

Spatt (lösa benbitar/brosk) går ju att operera med titthålskirurgi (mängder av trav/galopphästar som blivit bra med detta) ?

Va?

Ja alltså lösa benbitar opereras många hästar för - inte bara trav/galopphästar utan även ridhästar där man finner att de endera stör och ligger så till att avlägsnade ger en god prognos , eller att ridhästarna är så högklassigt dyra pga grundkvalitet/stam att man röntgar dem och då finner dessa fynd och tar bort dem förebyggande .

Det är dock inget som öht har att göra med diagnosen spatt .

Senast ändrad:
Va?

Ja alltså lösa benbitar opereras många hästar för - inte bara trav/galopphästar .

Det är dock inget som öht har att göra med diagnosen spatt .

Nej, oftast inte, fast några vet/hästägare gör det ju ändå, och dryga 70% av trav/galopp hästarna som diagnostierats med spatt av "gårds"vet, brukar bli duktiga tävlingshästar igen när lösa benbitar/brosk väl avlägsnats på ATGs kliniker...

Här är citat från Wiki, vilket gör gällande att hästen efter något år kan vara symptom och smärtfri.

Spatt[redigera | redigera wikitext]
Spatt är kronisk inflammation i hasleden hos häst. Spatt orsakar ofta benpålagringar på den nedre delen av hasen, en så kallad spattknöl. Det är ofta de två nedre av hasens fyra leder som drabbas. Vanligen, men inte alltid, drabbas båda hasarna. Orsaken till spatt brukar anses vara överansträngning av leden. En häst med spatt har ofta en ganska "knyckig" gång med bakbenen. Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.

En intressant teori är att spatt är hästens eget sätt att försvara sig mot något som gör mycket ont. Genom att leden växer samman förhindras rörelsen i hasen och smärtan (till exempel muskelsmärtan) försvinner.

Hos Islandshästar är spatt ärftligt.

Den stora frågan i det här sammanhanget är ju om förbundet anser att individen vill kunna tillföra något till stammen så att det skulle vara värd vänta ut sjukdomen?

Senast ändrad:
@Pegasus63 vad svamlar du om nu ? :confused:
Du behöver inte citera wiki till mig .
Spatt är inte lösa benbitar .

Helt rätt, fast "gårds"veterinärer och "ridhäst" kliniker väljer gärna att kalla det så för att undvika den relativt enkla titthåls kirurgi som behövs för operation. Symptomen är ju de samma så varför bry sig med något som "inte gynnar min plånbok utan klinikens"

Helt rätt, fast "gårds"veterinärer och "ridhäst" kliniker väljer gärna att kalla det så för att undvika den relativt enkla titthåls kirurgi som behövs för operation. Symptomen är ju de samma så varför bry sig med något som "inte gynnar min plånbok utan klinikens"

Fast va? :confused::confused:O_o
Lösa benbitar och spatt (inflammation och ihopväxning av leden) är ju helt skilda saker. Symptomen - hälta, är samma sak ja - men behandlingen är inte samma och du botar inte spatt genom någon kirurgi alls.

@Glimris tråkigt med så pass ung häst :(

Dina frågor hade jag ställt veterinären .
Om /när man ställer konkreta frågor till behandlande/diagnosticerande veterinärer om hästens status, prognos och ev livskvalitet /framtid osv får man i min erf till 99 % väldigt raka tydliga bra svar och reflektioner från veterinär .

Råd ang vissa läkemedel att testa osv i trådar på internet tycker jag blir lika fel att folk öht ger sig in på när man svarar . Det blir bara fel , eftersom ingen som svarar är veterinär och ej heller känner till ditt djurs situation/exakta diagnos .
Som exempel ang tips om glukosamin så finns enl forskning inga resultat alls att detta är framgångsrikt på häst .

Du verkar väldigt mån om din häst - jag är säker på att om du visar det i frågeställning du har till veterinären kommer du få bra och realistiska svar !
Jag har ju frågat veterinären....det är upp till mig om jag vill vänta ut honom i två år !! men det är ju ändå inte säkert att det växer ihop rätt. Jag får behandla om honom igen om jag vill.

Är den halt har den ont. Hur ont kan inte vi svara på genom internet.

Ett tips kan dock vara att testa behandla med bonefos. Det har många fått betydligt bättre resultat på vid spatt.
Detsamma gäller Tildren. Men där har man betydligt ökad risk för kolik. Så bonefos används mer i Sverige.

Sen kan man ju ge ett bra oralt Hyaluronsyre-preparat(finns mkt skit på marknaden. Så läs på om vilka som är bra via studier och inte bara från vilka Kalle och Greta tyckt varit bra).
Det kan med fördel kombineras med ett bra Glukosamin-preparat.
Det har vi haft bra respons med på hästar med spattproblematik för att slippa spruta om dem pga återkommande problem.

Men först hade jag kollat upp Bonefos
Hur ger man bonefos ??

Jag förstår inte vad du svarar om . Dina poster och svar är helt absurda i sammanhanget .

Jag förstår inte vad du svarar om . Dina poster och svar är helt absurda i sammanhanget .

Det är du säkert inte ensam om, fast med mina 40+ år i hästsvängen tror jag nog en och annan "gårds/ridhäst" vet känner sig träffad eftersom det främst är ATG/NToG kliniker som kan göra de här operationerna tillfredsstillande...

Tex skickar Skara allt de inte själv kan fixa (från fång och kolik till Patella och spatt) in till ATG kliniken på Axvalla...

Senast ändrad:
Jag har ju frågat veterinären....det är upp till mig om jag vill vänta ut honom i två år !! men det är ju ändå inte säkert att det växer ihop rätt. Jag får behandla om honom igen om jag vill.

Det jag menade var att om du diskuterar konkret hållbarhet/livskvalitet samt vad du själv som hästägare vill ha din häst till funktionsmässigt , så får du bra konkret rådgivning utifrån det.

Veterinärer i många fall sitter i en sax där de inte nånsin kan rekommendera en djurägare att välja att låta djuret gå vidare , så länge det rent konkret inte är djurplågeri att djuret behandlas/får fortsätta rehab osv .

De kan därmed inte, utan att ägaren själv är aktiv att vara den som ställer krassa frågor utifrån eget perspektiv , rekommendera att djuret tex borde ha det bättre om det tex fick somna in.
Om veterinären sagt att du kan behandla med att låta hästen läka med rehab osv i två år . Ja då är det ju upp till dig om du tycker det känns bra/vettigt/rimligt för hästen och dig .

Säger du till veterinären att nej det är inte rimligt utifrån läget utan du beslutar att avliva hästen, så kommer veterinären döma ut din häst på papper till ditt försäkringsbolag med ditt medgivande , så du får ut försäkringspengar om hästen är försäkrad.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt