Hur omplcerar msn en hund?

Tranan

Trådstartare
Försöker hjälpa en vän att omplacera en hund. Har ni några tips på hur man gör?

Säger också kolla med uppfödaren. Eller om ni känner någon annan uppfödare inom rasen. De brukar ha nätverk och kan ibland hitta hem åt "sin ras".
Jag har bara haft omplaceringar, 5 st. De har jag fått hem via uppfödares nätverk.

Jag tycker att man framför allt ska vara försiktig om/när/var man lägger ut annons när det handlar om en blandras, om man väljer att gå den vägen.
Bättre att åminstone börja med att läsa sökesannonser och sprida ord i vänkretsen för att se om det finns någon som beskriver just den hunden. Annnonserar man själv finns risken att det blir väldigt mycket att sålla.
Usch vilken jobbig situation med en såpass gammal stor hund. :(

den är en 9 årig bland ras Schäfer, Border collie och Labrador.

Oj, det kan vara knepigt att omplacera en sån gammal hund, blandras som renrasig av större strl. Det är ju mycket möjligt att hunden går bort vilken dag som helst.
Där hade jag nog funderat på om den hunden verkligen ska behöva byta hem i den åldern.

Men är det fräsch, trygg, stabil etc kanske det kan gå.

Oj, det kan vara knepigt att omplacera en sån gammal hund, blandras som renrasig av större strl. Det är ju mycket möjligt att hunden går bort vilken dag som helst.
Där hade jag nog funderat på om den hunden verkligen ska behöva byta hem i den åldern.

Men är det fräsch, trygg, stabil etc kanske det kan gå.
Ägarinnan håller på att gå bort :( den är trygg och fräsch och stabil. jag skulle gärna ta honom men är allergisk

Ägarinnan håller på att gå bort :( den är trygg och fräsch och stabil. jag skulle gärna ta honom men är allergisk

Vilket område rör det sig om? Någon Bukefalist kanske känner någon som känner någon.
Jag antar att hunden bara fungerat som sällskaps/familjehund?

Det är alltid lite sisådär med äldre hundar tycker jag - är det värt det? Å andra sidan kan en kry nioåring som är social och glad ha en handfull trevliga sista år i rätt hem. Det är inte fel att i alla fall försöka.

Norra Stockholms området men jag kan köra hunden om det behövs en bit från Stockholm

Vad vet du om hunden? Är den okej med andra hundar? Rumsren? Går att lämna hemma? Åker bil? Smärtfri? Drar i koppel? Inkallning? Sådana saker?
Det låter säkert som tusen frågor men om en ska sprida ordet är det bäst om det finns lite grund. Inte bara "blandrashund, nio år."

Vad vet du om hunden? Är den okej med andra hundar? Rumsren? Går att lämna hemma? Åker bil? Smärtfri? Drar i koppel? Inkallning? Sådana saker?
Det låter säkert som tusen frågor men om en ska sprida ordet är det bäst om det finns lite grund. Inte bara "blandrashund, nio år."
Döttrarna skriver så här.
Vet jag någon som vill/kan ta över en jätte snäll och mysig större blandrashund 9år? Han är lite ouppfostrad och livlig vid hundmöten. Men egentligen världens snällaste. Dela gärna! Pm:a mig gärna vid intresse.
Milton är världens gosigaste och snällaste hund och barnkär ❤️Han är Schäfer (som ni ser), Border collie och Labrador.

• Gilla
Reactions: Sel
ingen fram gång än..
Försöker. men känns att jag faller kort.

Det finns omplaceringssidor på Fejan. Om man är tydlig i annonsen och sållar bland de som hör av sig så borde hunden gå att omplacera till ett BRA hem.
Vid minsta tvekan på att inte kunna hitta ett bra hem så hade jag hellre avlivat en hund i den åldern, även om den har några fina år kvar. Det kan vara trixit att hitta hemmet som ger de där fina åren.

Det finns omplaceringssidor på Fejan. Om man är tydlig i annonsen och sållar bland de som hör av sig så borde hunden gå att omplacera till ett BRA hem.
Vid minsta tvekan på att inte kunna hitta ett bra hem så hade jag hellre avlivat en hund i den åldern, även om den har några fina år kvar. Det kan vara trixit att hitta hemmet som ger de där fina åren.
Som @Sel skriver så verkar det lovande just nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 328
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka