Hur ofta...

Sv: Hur ofta...

Visst tanken är ju god men det är alldeles för dyrt att hålla på att tävla i stilterräng så länge det inte ger ett kvalificerande resultat.. Det är ju inte billigare att rida den tävlingsformen än en vanlig debutant.. hade det varit det så hade det varit en annan sak.

Så stilterrängen har 2 fel.

1. För dyrt
2. Ej kvalificerande

Det är inte billigt att rida fälttävlan och det är ofta väldigt långt till tävlingarna = dyr bensinkostnad, man har ju ingen lust att lägga 1500 spänn på en tävling "för skojs skull" sen dessutom utöver detta skall du då rida dina kvalrundor som du måste göra. Hade man kunnat få lägga ihop en 100-runda tillsammans med LB-LA dressyr och 110 hoppning hade det genast blivit intressantare..

Sen är det ju väldigt intressant det här med säkerhetstänket.. du får lov att ge dig ut i en 90-terräng stil utan att aldrig ens ha sett ett terränghinder i hela ditt liv.. i vanlig debutantklass har du iallafall en hoppning som sållar ut dom värsta idioterna..

Jag kan inte annat än hålla med!

Spec sista stycket. För att starta 90 stil krävs inget fälttävlanskort, vem som helst kan verkligen starta (och såklart även i 80 stil). Dessutom är 90 stil ett sätt att ta fälttävlansskortet för att starta debutant.

Håller med om dina två bristaspekter i stilfälttävlan här. Var och red en unghästterräng i helgen och betalade sammanlagd 400 kr för veterinär och staravgift. I Tyskland betalade man för precis samma tävlingsform ca 75 kr, och någon veterinärbesiktning var det inte tal om. Tycker att den är ganska överflödig i längre klasser, man besiktigar inte hopphästar förän de ska gå 120 och det är ju stilbedömning vilket gör att en domare kommer att övervaka hela ritten. Är hästen halt så ta ut den från banan, precis som i dressyren. Simlpe as that och vips så har vi i alla fall dragit ner kostnaden rejält.

I Tyskland så ger ju dessutom en unghästterräng ett kvalificerande resultat till Bundeschampionat om du även rider en hoppklass och en dressyrklass på vanliga tävlingar med ett visst resultat.

Fast nu var det visst inte problemen med stilfälttävlan som vi skulle diskutera :angel:

Hur mycket billigare kommer man undan om man tar bort vetbesiktning tro? Veterinär måste ju ändå vara där under terrängen som ju är det enda om man bara har stilbedömda klasser.

Ang stil så hur gick det med stilfälttävlan (dvs vanlig 90 men med ett/flera moment stilbedömda eller hur det nu var?)? Jag har bara läst om det kort i TR någon gång.

Hur mycket billigare kommer man undan om man tar bort vetbesiktning tro? Veterinär måste ju ändå vara där under terrängen som ju är det enda om man bara har stilbedömda klasser.

Hermanstorp tog 200 kr i startavgift och Mariestad likaså. Flyinge tar väl 300kr per start (varför nu det måste vara olika avgifter fattar inte jag) och sen tillkommer vet. avgifter.

Varför måste vet. vara på terrängbanan överhuvudtaget? Det måste dom ju inte vara på en Pay and Cross

Jag åkte och red i hermanstorp för att det var nära, betalade då 400 spänn + bensin eller i mitt fall diesel. Jag skulle på min höjd åka till Lundåkra för en stilterräng bara för att rida terräng.. som sagt tanken är god för det är ju mer terräng man behöver, inte dressyr eller hoppning för det har jag andra tävlingar till som finns i massvis.

Har inte vet med TR att göra? Är det ett krav vid fälttävlansterrängmoment? Stilbedömd terrängritt är ju en tävling, P&C är ju inte det.

Däremot kan man ju tycka att det är väl eg ingen skillnad på säkerhetsaspekten, men var drar man gränsen?

Sambon kör road racing, där har de alltid ambulans vid bandagar (träning). Halvdagar på 4 h betalar de typ 600 kr för, då får de köra 4*20 min totalt med instruktörshjälp vid behov (om inga olyckor sker för deras tidsprogram ändras inte).

Hmm.

Tillägg om roadracingen.

Är man däremot funktionär så får man poäng, som man sedan kan utnyttja när man kör. En dags funktionär ger motsvarande dag körning.

Skillnaden där är väl mängden funktionärer vs mängden som betalar kanske? Vi var väl typ 7 flaggisar (dvs det man kan anmäla intresse till) sist (vet inte hur huvudsfunktionärernas poängsystem funkar men de är inte överdrivet många till) på jag vet inte hur många som körde. Många iaf.

Precis, frågan är om det skall vara tvunget att veterinären är där över huvud taget. Och om det är tvunget så borde det ses över.

Att det kan kosta så mycket som 300 kr är löjligt, och tragiskt om det inte går att genomföra annars. Då betalar man plötsligt lika mycket för en terrängrunda som för en hel fälttävlan på regional nivå annars.

Jo men lika gärna som man fick hoppkvala inför ft-starterna på Pay&Jumps som inte är tävling kan väl stilterrängs-kvalen gå som Pay&Cross?

Men du, där är banhyran liiiiite dyrare oxå ;)
(kör oxå road racing för er som inte vet det redan...)

Är egentligen helt otroligt att det kan vara så dyrt med stilterräng när man jämför...

Senast ändrad:

Precis, frågan är om det skall vara tvunget att veterinären är där över huvud taget. Och om det är tvunget så borde det ses över.

Att det kan kosta så mycket som 300 kr är löjligt, och tragiskt om det inte går att genomföra annars. Då betalar man plötsligt lika mycket för en terrängrunda som för en hel fälttävlan på regional nivå annars.

Det får man nog ta med typ Jordbruksverket gissar jag?

Ang ekonomin, gissar ni eller är ni insatta i vad det kostar arrangören?

Hur gjorde tyskarna, deras pris vad najs :D:D:D

Men du, där är banhyran liiiiite dyrare oxå ;)
(kör oxå road racing för er som inte vet det redan...)

Är egentligen helt otroligt att det kan vara så dyrt med stilterräng när man jämför...

Självklart. Där har man oxå en fast hyra som är lätt att dela på antalet deltagare (+ ambulans och kanske något mer?). Är den hyran rimlig och vad grundar den sig på?

Vad kostar det att ha mark, bygga och underhålla en terrängbana? Jag har faktiskt svårt att tro att klubbarna bara tar en siffra i luften och hoppas ryttarna betalar, helt utan ekonomisk grund (okej, sthlmsdressyren undantagen ;)). Men jag har själv aldrig orkat sätta mig in i det så därför frågar jag er.

Mina frågor är inte sarkastiska, jag har faktiskt ingen aning ;) Men jag vet att veterinäravgiften inte alltid bär veterinärkostnaderna hos oss iaf. Det talar ju för fios förslag!

Tyskarna har lika fulla klasser som på hopptävlingar, jag antar att det bidrar till att det kan gå runt på mindre summa per ekipage.

Och angående kostnad så varken gissar eller vet jag. Jag frågar mig snarare om det är så att det krävs så höga avgifter för att det ska gå runt, och i så fall är det synd.

Ska var pay and cross i tågarp den 1:e, 260:-!!! Förstår inte hur en PoC kan kosta nästan lika mycket som en riktig tävling...

1:e vaddå juni?

Nä det kan man undra ? Fast jag betalar iof gärna 260 spänn för en P&C om det inte tillkommer vet. avgift på det, dom pengarna som blir över där kan ju gå till att rusta upp banan osv

2:e juni var dset visst :D

Ja det hade ju varit bra om det gör det såklart! Men jag tycker ändå att 260kr är dyrt för en PoC när de förmodligen inte kommer bygga en riktig bana, inte ha funktionärer på alla hinder, inte va varken dressyrmoment eller hoppmoment... Visst att man slipper vet och ambulanskostnaden, men jag tycker det är mer rimligt att betala 300+150 (ca pris för 90cm) där man får alla tre momenten, än 260kr för bara terrängen (70, 80 eller 90cm).

Men men, är ju kul att klubbarna arrangerar sånt, så man får ju supporta dem och åka dit i vilket fall ;)

Det är mycket möjligt att det faktiskt sker fler allvarliga olyckor i lägre klasser.
Dock tror jag att rädsla ofta kan kopplas ihop med farlig ridning men även bristen på säkerhetstänk.

Alla fall rapporteras numera in till förbundet, som sedan vidarebefordrar till FEI. FEI's statistik över fall är entydig. Risken ökar ju högre klass du rider.

Av vad jag sett är flertalet farliga situationer orsakade av att ryttarna inte inser risken med att bete sig som dom gör

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka