Hur ofta...

Sv: Hur ofta...

... Tänker DU på riskerna?
Alla är vi medvetna om att det kan hända olyckor, men hur ofta tänker ni verkligen på det?
I de lättare klasserna känns inte de allvarligare olyckorna lika vanliga men från * och uppåt börjar kraven öka, på både häst och ryttare.

Alla fall rapporteras numera in till förbundet, som sedan vidarebefordrar till FEI. FEI's statistik över fall är entydig. Risken ökar ju högre klass du rider.

Av vad jag sett är flertalet farliga situationer orsakade av att ryttarna inte inser risken med att bete sig som dom gör

Tack för info Q! Säger som Connemara, finns det möjlighet att ta del av den statistiken??

Internationella tävlingar, se 2011 FEI Eventing Statistics Report
Svenska tävlingar, se längre ner på sidan SWE NF Annex VII
Liten kommentar: Svenska statistiken finns bara för två år, så de är inte möjlig att dra några säkra slutsatser av ett så litet materrial.

Håller med!

En fråga ang fallrapporter. Ska det upprättar även vid fall i dressyr/hoppmomentet? Vid fall på framridning till något av de tre tävlingsmomenten?

Tror att rapporter bara ska skrivas för själva terrängen.
Man är ju mest intresserad av hur man ska få terrängprovet säkrare.
*kl*
Notera att man talar om risk management numera.
Man säger att fälttävlan är en farlig sport, där man vill hålla antalet olyckor på en acceptabel nivå.
För att uppnå detta vill man ha bättre skyddsutrustning, bättre banor, hårdare bedömning av olika former av farlig ridning, högre krav på ryttarna osv.
Men den viktigaste punkten är ändå att ryttarna själva har ett eget ansvar för att undvika olyckor. Vilket inte alltid är så lätt när adrenalinet pumpar.

Tror att rapporter bara ska skrivas för själva terrängen.
Man är ju mest intresserad av hur man ska få terrängprovet säkrare.
*kl*
Notera att man talar om risk management numera.
Man säger att fälttävlan är en farlig sport, där man vill hålla antalet olyckor på en acceptabel nivå.
För att uppnå detta vill man ha bättre skyddsutrustning, bättre banor, hårdare bedömning av olika former av farlig ridning, högre krav på ryttarna osv.
Men den viktigaste punkten är ändå att ryttarna själva har ett eget ansvar för att undvika olyckor. Vilket inte alltid är så lätt när adrenalinet pumpar.

Förefaller lite märkligt om man bara skriver rapport för själva terrängen. Det ger bara en "beskuren bild" i så fall. Om man talar om risk management måste man se hela bilden. Se exempelvis arbetslivet där man även ser på resorna till och från arbetet på många ställen.

Platsen man sitter upp på och transportvägen till och från själva tävlingsplatsen får inte glömmas. Det är sånt som även avgör på hur och var man bör placera funktionärer, ambulans och övrig sjukvård men även saker som avspärrningar mm.

Senast ändrad:

Jag hörde nämligen motsatsen i helgen (att det skulle skrivas för alla 3 momenten) med frågetecken för framridningen. Men jag hörde inte slutet på frågeställningen :)

Problemet är att den bild du önskar aldrig kan bli heltäckande. Man kan ju aldrig t.ex. veta vad som händer på väg till och från tävling.
Min åsikt är att fall på dressyr är såpass ovanligt att man kan anse att risken är acceptabel. Med viss tvekan tror jag att samma gäller banhoppning.
Men många av dom saker du nämner kommer med i överdomarrapporterna. Det är oxå så att arrangörerna normalt går igenom efter tävling för att se vad som är bra och vad som ska förbättras.

Jag ser och har sett många ekipage kasta sig in i sporten, träna 2ggr, ta ft-kort sen anse sig redo att starta. För mig är det väldigt avlägset. Men så har jag oxå extrema krav på mig själv som sagt. För mig så ska man vara väl förberedd oavsett vad man ger sig in på.

Men tanken med fälttävlanskortet är väl att man inte ska få det om man inte är redo att starta debutant? Det ansvaret måste ju ligga på tränarna och/eller stildomarna att inte släppa igenom ekipage som riskerar att skada sig på tävling.

Håller med!

Men då blir intressekonflikten att tränarna som vill att ryttare ska rida mer träningar betraktas som att de bara vill tjäna pengar. Svårt!

Problemet är att den bild du önskar aldrig kan bli heltäckande. Man kan ju aldrig t.ex. veta vad som händer på väg till och från tävling.
Min åsikt är att fall på dressyr är såpass ovanligt att man kan anse att risken är acceptabel. Med viss tvekan tror jag att samma gäller banhoppning.
Men många av dom saker du nämner kommer med i överdomarrapporterna. Det är oxå så att arrangörerna normalt går igenom efter tävling för att se vad som är bra och vad som ska förbättras.

Kanske jag får förtydliga... *ler försiktigt* ...att jag avsåg mer de "transporter" som görs på själva tävlingsplatsen från trailer/parkering till bana och inte från ort till ort...

Hur normalt är det att arrangören efteråt går igenom vad som gjorts inför och under ett tävlingsarrangemang? Om det skall ge en helttäckande bild så måste ju samtliga som medverkar i någon form vara med på mötet eller lämna någon form av feedback eller utvärderingsrapport. Den bild man har ute på fältet skiljer sig ofta rätt mycket från den en tävlingsledare eller en överdomare har haft. Min erfarenhet är att 75% av de medverkande funktionärerna vid en tävling åker hem utan att bli tillfrågade om vad som fungerat och inte fungerat eller lämnat in någon form av feedback...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka