Hur ofta...

RostKaptenen

Trådstartare
... Tänker DU på riskerna?
Alla är vi medvetna om att det kan hända olyckor, men hur ofta tänker ni verkligen på det?
I de lättare klasserna känns inte de allvarligare olyckorna lika vanliga men från * och uppåt börjar kraven öka, på både häst och ryttare.

Den dagen jag blir rädd eller osäker kommer jag att sluta tävla fälttävlan. Jag tror att känner man rädsla eller osäkerhet så kommer det att hända en olycka. Du kommer inte kunna fatta de där viktiga besluten och "våga" rida på hindren helhjärtat.

Jag och min närmaste familj/vänner har tack och lov varit förskonade från allvarligare olyckor. Men jag känner flera som har skadat sig allvarligt och även förlorat sin häst. Jag är som sagt mycket väl medveten om detta men på något sätt är det som att jag ändå inte tänker på det. Det går inte riktigt att ta in. För trots att jag är medveten om risken fortsätter jag att träna, tävla och styra hästen mot hinder efter hinder.

De sägs ju att man måste vara lite galen för att rida fälttävlan. Är det detta som är vår "galenskap" att fortsätta att trotsa riskerna som vi vet finns där?

Jag tycker inte att detta disskuteras särskilt mycket. Det pratas mycket om att göra vår sport säkrare och minska olyckorna. Det de inte pratas om är hur vi utövare tänker? Hur känner NI inför er sport?

Lite funderingar från mig en måndagseftermiddag...

Sv: Hur ofta...

Jag tänker på riskerna. Men jag tänker även på riskerna när jag kör bil. Jag vet hur liten felmarginalen är både på en terrängbana och på en motorväg. Det året som tre människor jag haft kontakt med, tävlat sida vid sida av och som fanns i min bekantskapskrets dog på terrängbanan så fick vi oss alla en tankeställare. En var ung, en var småbarnsmamma... det var i lättklass, det var i **-ig på ett hinder som inte ansågs som spektakulärt på något vis...

Den gången sa en av ryttarna "jag accepterar risken" som kommentar till varför vi utsätter oss. Vissa andra vägrade hålla med. Det fick mig att fundera. För jo, varje gång jag sätter mig i sadeln så accepterar jag risken. Jag vet vad som kan hända och ändå gör jag det. Det är i min värld att acceptera risken.

Men varför gör jag det? För att jag älskar det. För att jag blir levande av det. Jag vet att det kan gå precis hur illa som helst, men jag vet också att jag inte kan sluta. Det är mitt ansvar och det är mitt beslut.

Jag gör det jag kan då jag väljer vilka klasser jag ska rida och vilka hästar jag gör det på, anledningen till att de hästar som står i stallet gör det är att de är hinderkloka. Precis som att jag inte skulle göra det om jag var rädd så skulle jag inte rida av mot ett hinder på en häst som jag inte tror har möjlighet att klara uppgiften väl under min ledning.

Sedan skulle jag väl kanske kunna sadla om, bara rida någon gren där man håller sig på backen i ett makligare tempo. Men det är inte bara där farorna ligger. Jag har fler bekanta vars hästar har brutit benen i hagen och som har skadat sig allvarligt i helt andra hästrelaterade situationer än på en terrängbana. Jag själv har kommit undan ganska lättvindigt hittills i mitt liv och då har jag blivit sparkat medvetslös, trampad så jag fick sy, fått ett finger ur led och blivit slagen gul och blå otaliga gånger... och ingen av dessa gånger hoppade jag terräng. Det är inte valet att rida fälttävlan som är det farligaste val jag har gjort, det är valet att hålla på med hästar.... och det kommer jag aldrig att kunna sluta med.

Visst är jag medveten om riskerna. Samtidigt vet jag att sporten är så fantastisk att jag håller både tummar och tår för att min dotter en dag kommer vilja rida fälttävlan. (Det lär dröja lite. Hon fyllde ett år i tisdags :p )

Jag tänker nog inte på riskerna speciellt ofta om jag ska vara ärlig. Jag rider ju på så pass låg nivå att det inte är farligare med fälttävlan än med någon annan form av ridning. Jag tänkte nog inte så mycket på riskerna när jag jobbade som steeple-jockey på Irland heller, även om det är jämförbart med iaf *ft rent riskmässigt.

Däremot, har jag ju världens sämsta tävlingsnerver. Men det har inget med riskerna att göra utan med min rädsla att misslyckas.

En sak jag tänker på ofta när jag är ute på tävlingar osv är att jag aldrig i mitt liv kommer våga rida de höga klasserna i ft, för jag tycker de hindrena är skräckinjagande! Men för ett år sedan trodde jag aldrig att jag skulle våga rida * hinder heller och det gör jag ju nu, så jag tror man blir lite "hemmablind"...

Sen är jag kanske inte världens mest risk-tänkande person från första början. Jag älskar adrenalinkickar och det är nog det som gör att jag hela tiden måste känna att jag utvecklas. Jag behöver nya utmaningar. Är samma med motorcykeln, hur snabbt kan jag ta den här kurvan? Hur långt kan jag köra på bakhjulet? Däremot så kör jag aldrig över min förmåga, jag skulle aldrig köra fortare än jag klarar av, och det beror på att jag inte har något behov av att bevisa saker för andra än mig själv. Jag vet när jag tänjer min egna gränser, och jag gör aldrig idiotsaker varken i ridningen eller när jag kör hoj.

Jag är fullt medveten om vilka risker jag utsätter mig för oavsett om jag sitter på en häst eller en hoj, och jag har sett folk vara med om mycket allvarliga olyckor, på nära håll, i båda sporterna. Men även om jag är medveten om riskerna så är det inget jag tänker på dagligen. Och ibland måste man kasta hjärtat före över hindret och hopap efter ;)

Jag tänker mycket på risker både när jag rider eller är bland hästar. Mest tänker jag på risken att bli sparkad/trampad och risken att hästen ska halka på underlaget. Hinder är bara något som tydligare visar om jag inte rider hästen i balans, jag ser inte hindren som problemet utan min ridning.

Dock kan jag med väldigt stor säkerhet säga att jag aldrig kommer rida högre än 100 i fälttävlan. Och 100 ser jag mig bara tvingad till att tävla för att utöka valmöjligheterna, om det ens behövs med mitt extremt stora behov av att tävla ;)

För i de högre klasserna tror jag nog det är lite som du är inne på Elin, man behöver nog vara lite galen! En hoppbana blir liksom aldrig samma grej när man rider på plan, preppad mark utan träd o skit i vägen.

Däremot när jag tittar på fälttävlan, då är jag ganska rädd. Speciellt i de lägre klasserna! Det är en himla massa galen (= riskfylld och slarvig) ridning, på fasta hinder, i högt tempo. Det tycker jag INTE är okej.

Ja, jag vet inte vad jag ska svara på det egentligen.. Både ja och nej kanske? Rent vardagligt så nej.. precis när det hänt en allvarligare olycka så ja.. Det är ju aldrig kul heller att gå ut i terrängen precis efter dom forslat undan en död häst då far det ju många tankar runt i huvudet och man frågar sig vad fan man håller på med.. men sen glömmer man bort det och kör på! Om man inte gör det så tror jag inte man kan eller ska hålla på med denna sporten.

Ja man ska inte kolla på låga klasser i fälttävlan, då om inte annars funderar jag alltid på att sluta rida terräng ;)

Ja man ska inte kolla på låga klasser i fälttävlan, då om inte annars funderar jag alltid på att sluta rida terräng ;)

Så är det nog :) Fram för mer Stilbedömd terrängritt och hårda tränare!

Märks det att jag är helt frälst i denna nya form av terränghoppning eller :angel:

Jag förstår vad du menar och jag har sagt att jag inte vill vinna en 1.00-hoppning, det är ungefär samma ridning. :eek: Felfritt och kanske på 5-6 plats om det är 30-40 starter, då vet jag att jag har ridit bra snäva vägar utan att överdriva. Men det är kanske skillnad om man har 1.00 som mål el om 1.00 bara är ett steg på vägen mot högre klasser?

Jag bestämde mig ganska tidigt för att jag tänkte för mycket på riskerna. Därför kommer jag aldrig ha som mål att rida högre klasser/hinder, det blir farligt.
Egentligen är det lite konstigt att jag är så risktänkande när det kommer till hästarna. Jag har tagit så vansinnigt mycket andra risker i andra idrotter med betydligt högre dödlighet/skaderisk.

Jag är medveten om riskerna, men det är ingenting som jag går och oroar mig över. Är man rädd så har man inget med denna sport att göra tycker jag, för då kan det bli farligt! Jag tycker det är viktigt med säkerhetstänk och att sporten utvecklas för att bli säkrare. :)

God ridning är ju A och O, och om det ofta ser ut som hej-kom-o-hjälp-mig (som någon nämnde) i de lättare klasserna så är det ju väldigt alarmerande. :crazy:

*delvis kl*

Jag är nyfiken på varför säkerhetstänk/riskmedvetenhet kopplas med rädsla/farlig ridning (som det blir om man är rädd)?

Eller missuppfattar jag flera inlägg?

:bump:

KL
De är mycket intressant att höra hur andra tänker!
Jag tror inte att det finns något "facit" utan vill bara höra lite tankar och kanske få till lite disskusion:)

Det är mycket möjligt att det faktiskt sker fler allvarliga olyckor i lägre klasser. Dock upplever jag att risken är något lägre då frågorna är lättare. Samtidigt om ekipagen i de klasserna har mindre rutin, vilket gör det "farligare" så att säga.

Ang säkerhetstänk/farlig ridning.
Jag tycker att det är stor skillnad på att vara medveten om risken/ha ett säkerhetstänk och att vara rädd. (Vilket jag tror att vi alla kan vara överens om?:)) Dock tror jag att rädsla ofta kan kopplas ihop med farlig ridning men även bristen på säkerhetstänk. Blir man rädd/känner sig osäker överdriver man ofta eller blir för passiv.

Jag tror att på lägre nivå, oavsett gren, får man se en hel del farlig/dålig ridning. I dressyr blir det alldrig farligt i den bemärkelsen, men i hoppning och fälttävlan kan detta leda till olyckor. Detta beror ju delvis på bristande kunskap och rutin. Borde kraven höjas ytterligare för att få starta på tävling? Eller är det något man "får räkna" med under ryttarnas utbildning? Jag tycker självklart att man som ryttare borde få lära sig "god ridning" redan från början, men jag vet också att detta troligtvis är en omöjlig önskan...
Sedan brukar jag även skilja på "fin ridning" och "effektiv ridning", det är inte alltid snyggt. Dock ska det aldrig ske på bekostnad av hästens hälsa och välbefinnande.

Vill bara understryka att självklart finns det "dålig" ridning även på högre nivå.

Några fler tankar från mig:angel:

Jag tog mitt ft-kort 2008, och jobbade i ft-stall, men jag kände ändå mig tveksam till om jag var redo när jag gick ut på min första tävling 2011. Det visade ju sig dock att i jämförelse var jag långt mer förberedd än många andra, men det var inget jag visste då. Jag ser och har sett många ekipage kasta sig in i sporten, träna 2ggr, ta ft-kort sen anse sig redo att starta. För mig är det väldigt avlägset. Men så har jag oxå extrema krav på mig själv som sagt. För mig så ska man vara väl förberedd oavsett vad man ger sig in på.

Senast ändrad:

Tänkvärda inlägg Elin!

Ang tävling så har jag alltid varit emot hoppningens omhoppning (främst i låga klasser). Ända sedan jag började tävla ponny har jag föredragit och talat för stilbedömd hoppning, även om jag inte har några minnen av de klasserna jag själv red och som sedan dog ut helt. Tanken är god och jag tror absolut det är genomförbart. Mitt intresse har aldrig legat i enbart felfria rundor utan hur rundorna har genomförts och jag har faktiskt aldrig förstått det positiva i att enbart rangeras pga nedslag/stopp och tid annat än att det är ett billigt och smidigt sätt för ryttare att kunna tävla i hoppning. Det ser inte jag som något argument dock efterom god ridning inte premieras tillräckligt mycket, tycker jag!

Jag tycker nog snarare att tävlingsformen i lägre klasser, både i hoppning och fälttävlan, borde utvärderas lite mer än att kraven ska höjas för att få tävla (förutom att tränarna ska vara tillräckligt hårda vid kvalificerande resultat såklart). Jag tycker gott att lägre klasser (kanske upp till 100 i fälttävlan och 110 i hoppning eller liknande? Kanske ett snäpp lägre?) alltid borde innefatta någon form av rangering utifrån ryttarens ridning. Kanske att terrängmomentet är stilbedömt i fälttävlan och vägs in i övrigt resultat och att banhoppningen (i hoppning) är stilbedömd men att resultatet räknas samman med hinderfel och tid (i ev omhoppning).

Men, jag är ju heller ingen tävlingsmänniska. Jag ser inte poängen i att tävla mot andra i tid och hinderfel helt enkelt. Hade det varit god ridning man tävlade i hade jag nog varit mer intresserad. Jag gillar tex upplägget hos de engelska ridklasserna (där dock hästen bedöms här i Sverige vad jag sett eftersom det är i avelssammanhang), och som nu stilbedömd terrängritt.

Nu ska jag försöka klippa o klistra :p

Jag tänkte nog mest på dessa:

... Tänker DU på riskerna?
Alla är vi medvetna om att det kan hända olyckor, men hur ofta tänker ni verkligen på det?
I de lättare klasserna känns inte de allvarligare olyckorna lika vanliga men från * och uppåt börjar kraven öka, på både häst och ryttare.

Den dagen jag blir rädd eller osäker kommer jag att sluta tävla fälttävlan. Jag tror att känner man rädsla eller osäkerhet så kommer det att hända en olycka. Du kommer inte kunna fatta de där viktiga besluten och "våga" rida på hindren helhjärtat.

Jag är medveten om riskerna, men det är ingenting som jag går och oroar mig över. Är man rädd så har man inget med denna sport att göra tycker jag, för då kan det bli farligt!

Men sen skrev Elin väldigt bra här:

Ang säkerhetstänk/farlig ridning.
Jag tycker att det är stor skillnad på att vara medveten om risken/ha ett säkerhetstänk och att vara rädd. (Vilket jag tror att vi alla kan vara överens om?:)) Dock tror jag att rädsla ofta kan kopplas ihop med farlig ridning men även bristen på säkerhetstänk. Blir man rädd/känner sig osäker överdriver man ofta eller blir för passiv.

Så det var nog snarare missförstånd från min sida :D

Visst tanken är ju god men det är alldeles för dyrt att hålla på att tävla i stilterräng så länge det inte ger ett kvalificerande resultat.. Det är ju inte billigare att rida den tävlingsformen än en vanlig debutant.. hade det varit det så hade det varit en annan sak.

Så stilterrängen har 2 fel.

1. För dyrt
2. Ej kvalificerande

Det är inte billigt att rida fälttävlan och det är ofta väldigt långt till tävlingarna = dyr bensinkostnad, man har ju ingen lust att lägga 1500 spänn på en tävling "för skojs skull" sen dessutom utöver detta skall du då rida dina kvalrundor som du måste göra. Hade man kunnat få lägga ihop en 100-runda tillsammans med LB-LA dressyr och 110 hoppning hade det genast blivit intressantare..

Sen är det ju väldigt intressant det här med säkerhetstänket.. du får lov att ge dig ut i en 90-terräng stil utan att aldrig ens ha sett ett terränghinder i hela ditt liv.. i vanlig debutantklass har du iallafall en hoppning som sållar ut dom värsta idioterna..

Senast ändrad:

Håller med om dina två bristaspekter i stilfälttävlan här. Var och red en unghästterräng i helgen och betalade sammanlagd 400 kr för veterinär och staravgift. I Tyskland betalade man för precis samma tävlingsform ca 75 kr, och någon veterinärbesiktning var det inte tal om. Tycker att den är ganska överflödig i längre klasser, man besiktigar inte hopphästar förän de ska gå 120 och det är ju stilbedömning vilket gör att en domare kommer att övervaka hela ritten. Är hästen halt så ta ut den från banan, precis som i dressyren. Simlpe as that och vips så har vi i alla fall dragit ner kostnaden rejält.

I Tyskland så ger ju dessutom en unghästterräng ett kvalificerande resultat till Bundeschampionat om du även rider en hoppklass och en dressyrklass på vanliga tävlingar med ett visst resultat.

Fast nu var det visst inte problemen med stilfälttävlan som vi skulle diskutera :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka