Hur ofta rider ni på era hästar?

Sv: Hur ofta rider ni på era hästar?

alltså, om man rider, säg 3 dagar i sträck och sen ställer hästen i hagen 4 dagar så får man ju anpassa ridningen efter det, jag skulle iaf bli galen av att alltid ha två "uppstartsdagar", alltså en typ skrittur och sedan ett lugnare dressyrpass innan man kan rida fullt ut... och då när man väl fått igång hästen s a s så är det dags att vila igen... kan du inte ha medryttare?

mina hästar går fem dagar i veckan, men dem är ute länge och har bra ytor att röra sig på. och dem vilar inte två dagar i sträck utan det är utspritt över hela veckan. dom klarar det, för nu är dem så pass coola i huvudet. förut gick det inte alls, då flög dem i luften om dem stod en dag...

Alltå, det viktigaste är ju att du vet vad du ger dig in på när du skaffar hästen.

Att ex rida den 3 dagar, stå en dag, rida 3 osv är ju ingen större fara, men att rida den 3 dagar, låta den stå 2-3, rida 3 osv är ju värre.

Om du inte håller igång hästen så kommer du ju aldrig heller komma igång i träningen, utan får hålla dig till väldigt lugna turer.
Hästen kommer aldrig komma igång ordentligt med styrka och kondition.
Det har lixom inte med hästens psyke att göra - för det finns säkerligen många hästar som klarar det - utan snarare om att du ska behålla hästen i ett bra skick, med hållbara ben osv.

Ang vinter och ridhus; Jag har aldrig haft tillgång till ridhus men jag har ändå kunnat rida varje dag.. (utom några dagar/vinter när det varit som halkigast)

Mina hästar, ett halvblod på 23 år som promenadrids och tömkörs, och ett kallblod på 15 år som jag tränar lite mer seriöst (nivå LC & 60 cm typ:p) rids varannan dag. Jag rider alltså varje dag, men bara en häst per dag. Hinner inte mer. På helgerna kan det ibland hända att jag rider båda hästar samma dag.
De dagar hästen inte rids klickertränar jag 5-15 minuter, så de aktiveras dagligen.
Hästarna går på lösdrift, på sommaren har de tillgång till beteshagar på 1-2 ha, på vintern går de på 0,5 ha.

Jag känner till många hästar i min närhet som aktiveras mycket mindre än mina, bl.a. grannen som har ett kallblodssto och hennes hingstföl från ifjol, nu lär hon vara dräktig igen... Hästarna går bara mellan hage och stall, gör ingenting... Men å andra sidan vet de ju inte om nånting annat, åtminstone inte unghästen, så de kanske inte lider så mycket (går på mååånga ha ihop med biffdjur).

Jag rider ca 4 dgr i veckan på min häst. Ibland lite oftare också. Orkar tyvärr inte rida mer pga min ryggskada.
Och ja medryttare är inte lätt att hitta så här mitt ute på landet utan kommunikationer . Däremot har mina hästar stora hagar och går ute väldigt mkt.
Hästen reds av sin förra ägare 7 dgr i veckan och tränades hårt. Av hans beteende att döma ser den här mängden ut att passa han bättre.

Nej dom dagarna den kommer få stå blir ju inte "i sträck" utan jag kanske rider 2 dagar, vilar 1, rider 2, vilar 1....

Ska åka och kolla på en nästa helg och enligt ägarna är den alltid lika lugn. Dom har ryttarbrist nu men det är aldrig några problem när han ska ridas.:)

Alltå, det viktigaste är ju att du vet vad du ger dig in på när du skaffar hästen.

Det vet jag, har haft egna hästar i 10år;) men tänkte om jag bara har haft turen att få lugna hästar som inte kräver daglig ridning.

Kan det ha nått med ras och så att göra också? Hittills har jag bara haft kallblod. Självklart är ju hästar individer men jag tänkte mer överlag?

Det vet jag, har haft egna hästar i 10år;) men tänkte om jag bara har haft turen att få lugna hästar som inte kräver daglig ridning.

Kan det ha nått med ras och så att göra också? Hittills har jag bara haft kallblod. Självklart är ju hästar individer men jag tänkte mer överlag?

Min arab blir inte hispig av att inte bli riden. Men å andra sidan är an 17 år och tar livet med ro :love: samtidigt är han inte superuppfodrad heller. Man får nog tänka på det också, om man fodrar hästen för hårt arbete och sen får den stå....

Fast igår red jag för första gången sen i lördags (var ensam med sjuka barn så det fanns ingen chans) och då var min häst liksom jipppiiiii! :banana: Men bara "pigg men inte het" som det brukar stå i annonserna :D inget som jag inte klarade av och jag är inte speciellt duktig.

Hehe, ridhus vore ju drömmen.
Men här är det rejält med vinterkläder som gäller :)

Om Du redan nu känner att Du inte hinner/orkar motionera hästen regelbundet, borde Du kanske fundera på att vara medryttare?
Annars kan Du ju skaffa medryttare till Din egen häst.

Isåfall bli det nog att ta en medryttare på min häst. Måste i vilket fall köpa en ny häst då min ena ska avlivas och den andra kan ju inte vara själv. jag gillar att ha eget. har vart medryttare tidigare, blev hel kär i hästen, han var mitt allt, sen kom dagen då ägaren sa att han skulle säljas..... Hemskaste dagen i mitt liv. Så jag vill äga hästen själv.

Har ju tidigare försökt skaffa medryttare. men problemet enligt dom har ju varit förbindelserna + att det inte finns några ridvägar och ingen bra ridbana(bara knölig gräshage). äevn fast dom har gillat hästen så har dom tackat nej.

man behöver ju inte rida varje dag på hästen, eller som ngn annan sa så beror det ju på hästen!
jag varvar ridningen med tömkörning/longering eller ibland så tar jag in hästen o bara pysslar om den. kanske går en liten promenad bara o myyser :love:

lycka till!

Isåfall bli det nog att ta en medryttare på min häst. Måste i vilket fall köpa en ny häst då min ena ska avlivas och den andra kan ju inte vara själv. jag gillar att ha eget. har vart medryttare tidigare, blev hel kär i hästen, han var mitt allt, sen kom dagen då ägaren sa att han skulle säljas..... Hemskaste dagen i mitt liv. Så jag vill äga hästen själv.

Har ju tidigare försökt skaffa medryttare. men problemet enligt dom har ju varit förbindelserna + att det inte finns några ridvägar och ingen bra ridbana(bara knölig gräshage). äevn fast dom har gillat hästen så har dom tackat nej.

Eftersom Du har lång erfarenhet av egen häst, förstår jag att Du vill fortsätta med det :)
Har Du någon möjlighet att hitta ett stall med bättre möjligheter? Kanske finns det någon där som kan hjälpa mig.
Vet själv hur svårt det är att pussla ihop allt. Min lösning är att jag har några tjejer som kan rida hästen ibland. Bl a den tidigare ägaren som fött upp honom, vilket naturligtvis är kanon!

Hoppas Du hittar ett sätt så Du kan fortsätta leva Din dröm :)

Har Du någon möjlighet att hitta ett stall med bättre möjligheter?

Nej det är ingen vidare idè. jag har ett eget stall 20 meter utanför ytterdörren som min pappa har gjort i ordning och det lämnar jag aldrig. Skulle ju vara ganska knäppt att flytta hästen till nått annat ställe och betala hyra när man har ett fint stall hemma.
När plånboken tillåter kommer vi nog försöka bygga en paddock. Det är ju alltid något.

Har jag tur så kanske min kompis eller granne kan hjälpa till att rida hästen. Men det beror på vilken storlek den nya hästen som jag köper är i. Eftersom jag är liten och tivs bäst med små hästar så. Ska iväg och kolla på en nästa helg och det är en c-ponny. Min kompis och granne är större än mej så dom kanske blir för stora.

Vad har hästen för behov? Ja, att träffa andra hästar, får mat och vatten och att röra sig. Hur de rör sig har mindre betydelse, om de rids eller går i hage. För vår del som ägare får vi anpassa oss efter varje individ och hitta en häst som passar våra behov. Kan jag bara rida två dagar i veckan så får jag hitta en häst som tycker det är ok och sedan gå i hagen de andra. Däremot får man tänka på hur man rider dessa dagar man kan. Rider jag bara två dagar i veckan kanske det är olämpligt att försöka "ta igen" de andra dagarna genom att rida 4 -5 timmar en dag. Men en medryttare är ett bra alternativ och man känner att hästen behöver mer än vad man själv kan ge, dessutom tar det lite ansvar från en själv till att göra annat och man behöver inte ha dåligt samvete. Men det viktigaste; hitta rätt häst för dina behov!

Om du inte har tid jämt så varför inte en medryttare? Om du inte tar betalt är det lättare att få tag på en eller om du tar lite betalt bara för att personen ska sköta sig så att säga.

Å sedan är det bara att kolla runt och höra efter en som är lite lugnare i temperamentet och inte en hetsboll :)

Min häst vilar ytterst sällan, kanske 1 gg på 2 veckor. Jag har märkt att han mår väldigt bra av att få någon slags motion varje dag, hans dagar som jag räknar till lite lugnare så brukar jag bara ut och skritta i skogen.
Men om du känner att du kanske inte kan rida så ofta så är det ju bra att se om du kan hitta en häst som är lugn och verkligen klarar att vila, skaffa medryttare är ju bra med.

Fast jag syftade som sagt inte på psyket hos hästen, utan på ben/hållbarhet.
Har man otur går hästen sönder om man bara "strörider".

Jag tror inte det har med rasen att göra, snarare individen. (Även om ett fåtal raser generellt behöver mer arbete)

Hur ofta hästen behöver ridas beror på vilken typ av stall/hage den går på, samt vad du har för mål för hästen.
Våra hästar rids ibland så mycket som 6 ggr/vecka, i perioder så lite som 2 ggr/vecka. Det är ingen skillnad på hur de mår när vi rider mycket eller lite. Till saken hör att vi har dem på en jättebra lösdrift där de busar mycket med de andra hästarna. Jag håller dock med andra som skrivit här om att en häst som står på stall mycket eller går i liten hage behöver ridas mer. Att ha hästen uppstallad på ett sådant sätt ställer mycket större krav på att ryttaren verkligen aktiverar hästen både fysiskt och mentalt så att den mår bra.

Öhm... Jag har sagt flera gånger att dom här perioderna kommer väldigt sällan nu mera och bara varar i ca 2 dagar.

Har försökt få medryttare till min fjord. Försökte länge men det var ingen som nappade. Dåliga förbindelser, dåliga ridvägar, ingen fungerande ridbana..... Fanns ingen intresserad:(

Har du funderat på att lämna ut h*n på foder för en tid?

Jag känner igen mej lite med detta, men då med att jag ibland inte haft riktigt tid för att skolan har tagit en viss större tid några ggr om året. Men då har jag inskaffat mej en hjälpeska och det har funkat kanon.

Jag rider min tös 5-6dgr i veckan och gärna mer för hon gillar att komma ut i skog och mark, mindre kul om man ska arbeta men det får vi ändra på nu när vi ska börja rida dressyr :p

Fast just nu har min tjej fått stått en del men då på stora marker med kompisar så hon har busat osv, under sommarbetet har jag ridit en del och även nu men inget hårt arbete då jag betäckt henne och har då tagit det lugnt nu fram till 45 dygn. Hon är nu på 42 dygn så jag kommer sätta igång henne mer nu efter ultraljudet nästa vecka och jag ser fram emot det.

Jag hoppas du tänker igenom detta noga, du har ingen kompis som vill hjälpa dej att rida och pyssla om dom något? Hästar måste ju få ut och röra sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama