Hur ofta rider ni på era hästar?

Sv: Hur ofta rider ni på era hästar?

Har en D-ponny,rids mellan 4-6 dagar/v, varierad ridning,skogen ca 2-3 tim/gång flera gånger/v,(dressyr och hopp-tränas,det fixar min 17-åring..,jag har problem med en hand),tävlas ej!Går på lösdrift!Blir ej stressad av att stå!

Pja, våra varmblodstravare motioneras mellan en och fyra ggr i veckan beroende på arbetstider och väder bland annat. INGEN av dem är hispiga eller svåra att sitta på efter några dagars vila. Man anpassar foderstat, kondition och ridning efter vad man hinner med andra ord. Man måste inte ge mängder med kraftfoder, och man måste inte ge havre till heta hästar.

Jag anser att om jag inte är onspirerad och positiv så ska jag inte arbeta med hästen den dagen. Det gör mer skada än nytta. Ibland är man mer inspiererad ibland mindre. Och hästarna tycks gilla systemet de också.

Jag tycker att för hästens bästa så ska den gå 6 dagar/vecka så den kan hållas igång ordentligt.
Rider man sin häst 2 ggr/vecka så kan du i princip bara skritta ut ju, för den tappar så pass mycket för att det ska vara sundt för hästkroppen att träna/rida som vanligt.

Så skulle jag inte haft möjlighet att rida/köra på 1 månad hade jag ställt av hästen helt och bara gett den skritt turer dom dagar jag kunnat, bara för att den ska få se annat än bara hage o stall. Sen när jag visste att jag skulle ha tid igen så skulle jag sätta igång sakta och träna upp på nytt.

Öh? Vad pratar du om? Vaddå skritta? Jag dressyrar mina när jag rider, letar efter tramp, tränar skolor i galopp osv, men har man en mjuk och välriden häst så är man ofta nöjd efter tjugo min aktivt arbete i paddocken plus skritt innan och efter. Då brukar min häst varken vara svettig eller andfådd, men så går de ute hela dagarna i riktig hage med kompisar...

Skrittar hästen bara i hagen också med anledningen att den inte är ordentligt riden?

Min fd ponny "kunde" inte vila mer än 1, max 2 gånger i veckan, men det är ju förstås högst individuellt.

jag rider min häst mellan 4-6ggr i veckan... dock brukar det bli lite mindre på vintern, beroende på vädret...

Jag rider min halvblodsdonna 4-6 dagar per vecka. de går ute dygnet runt ca 1 maj - 30 mseptember. Därefter är de ute mellan 7 o 21.

jag låter min häst vila 2 dagar i veckan.. men inte i rad.. men det är ju bara att testa och se hur det går.. det hänger ju mkt på hästen temperament.. är det en cool och lugn häst som tex kallblod så kan det var lugnt men kanske inte med ett fullblod om du förstår vad jag menar:)

lycka till

*KL*

Det bästa för hästen är regelbunden motion/träning, att det är jämt fördelat över veckans dagar. Efter ett hårt pass behöver hästens muskler upp till 48 timmar för att återhämta sig = 2 dygn.

Man kan absolut rida 3 ggr i veckan om det är jämt fördelat t.ex. måndag - onsdag - fredag. Det tar ingen häst skada av. Men att låta den stå hela veckan och endast rida fredag - lördag - söndag är inte att rekommendera.

Mellan de ridpassen kan man lägga in någon kortare promenad, arbete vid handen, löshoppning o.s.v.

Man behöver alltså inte rida 6 ggr i veckan för att hästen ska må bra:cool:.

Inget jag skulle göra på min häst iaf. Är lärd till att hästen behöver regelbunden träning för att bli hållbar. Så därför följer jag den principen, men alla är vi olika.

*KL*

Det bästa för hästen är regelbunden motion/träning, att det är jämt fördelat över veckans dagar. Efter ett hårt pass behöver hästens muskler upp till 48 timmar för att återhämta sig = 2 dygn.

Man kan absolut rida 3 ggr i veckan om det är jämt fördelat t.ex. måndag - onsdag - fredag. Det tar ingen häst skada av. Men att låta den stå hela veckan och endast rida fredag - lördag - söndag är inte att rekommendera.

Mellan de ridpassen kan man lägga in någon kortare promenad, arbete vid handen, löshoppning o.s.v.

Man behöver alltså inte rida 6 ggr i veckan för att hästen ska må bra:cool:.

Precis.
Jag tränar "hårt" varannan dag i princip, sen tar jag en lugn tur i skogen, det kan vara i alla gångarter, eller så tar jag o gör nått jobb från marken med hästen lös osv. Men efter ett riktigt hårt pass så är det bra att dagen efter jogga hästen för att frigöra dom äggvite ämnen som bildats i musklerna(om jag inte minns helt fel). Kan ju tillägga att jag kör min häst till största delen.

Sant, fast korrekt arbete stärker, det sliter inte. För övrigt har min häst aldrig vart så fin att rida som han är nu, mjuk, lydig, samarbetsvillig och välmusklad. Lätt att bli hemmablind i och för sig, men då borde min tränare ha sagt något om saken eftersom jag har en tränare som framför sin åsikt...

Du slipper. Du gör som du vill med din häst och jag gör som jag vill med min häst. Han är skadefri, välmusklad, harmonisk. Träningen går framåt, ger tydliga resultat och vi har kul ihop. Varför ändra något som funkar? Dessutom litar jag på att min tränare säger till om denne uppfattar saken annorlunda...

Vi hade en föredetta ridskolehäst ett tag, han blev helt knäckt av att inte arbeta o bli ryktad flera timmar om dan (trots lösdrift)men mina andra killar klarar både av att arbeta o vila. :) Så det är nog hästens bakgrund som avgör, inte enbart utevistelse/hästkompisar.

hej jag rider mitt varmblod som är 17år nästan varje dag i alla fall 5dagar mins i veckan, skulle jag rida henne 1-2dagar så blir hon stel hon behöver ridas varje dag,olika till häst tror jag men dem behöver motioneras även när det regnar jag rider även om det är snö storm i bland men inte varje dag beror på hur kallt det även är.:smirk:

Jag anser att skaffar man en häst så har man ett ansvar att motionera den så mycket som den kräver. Det är individuellt och går aldrig att förutspå.

Men om du tex ställer hästen på lösdrift (med ordnetliga hagar) har den eg inget behov av själva motionen. En häst motionerar sig utmärkt bra med mycket utrymme och en bra flock. Men ändå kan en del hästar vilja komma in varje dag och få bli omhändertagen, matad mm. Det är som sagt individuellt. Om du inte kan ha häst alla dagar i veckan tycker jag inte att du ska skaffa ngn. Det finns möjlighet att vara medryttare.

Om det bara handlar om att du inte han rida varje dag så är det en annan sak. Min häst har i perioder stått ca 2-3 ggr i veckan. Det fungerade för honom då han hade 30 hektar och en flock. Men han hade inte klarat av det där han står nu trots att det också är en lösdrift. Men ca 1 gång/veckan mår han bara bra av att vila.

Så det beror väldigt mycket på individen. En äldre häst nöjer sig ofta mer med att inte få komma ut varje dag än vad en unghäst gör också - det kan man tänka på.

Sen beror det mycket på hur man tränar. En del travtränare tränar hästen varannan dag - hela tiden - när de ligger i hårdträning.

Det här är absolut inget personligt mot dig eller så, men jag undrar lite över det där, för många har förespråkat det ett par år nu.
Man rider och när man känner att man har "fått" något av hästen sas oavsett om det kommer efter 10 eller 30 minuters ridning bara slutar man.
Jag har så svårt att förstå hur det ska gå att fortsätta på samma sak nästa gång?
Det här låter lite inskränt känner jag men jag känner ingen som tränar så (eller jo det gör jag och de människorna sätter sig på hästen i tio minuter i skritt och gör halter och går tillbaka till stallet, det är dock extremt åt ena hållet, det har pågått i över ett år nu) iofs håller jag väl på med regelrätt dressyr. Men de jag känner som ändå rider på någon slags högre nivå gör inte heller så, även om hästen går bra i t.ex. St George/Svår/GP så tränas den ordentligt flera dagar i veckan eftersom de vill förbättra helheten.
När jag får igenom t.ex. en bra diagonalsluta åt båda hållen, bra byten åt båda hållen o.s.v. avslutar jag det men gör något annat som vi behöver träna på.
Vi kanske lägger oss på fyrkanten och bara kör fram-tillbaka-fram-tillbaka eller något annat, för att hästen ska tränas ordentligt.
Jag är lite mer för effektiv träning om man kan säga så.

Men som sagt jag är inte så insatt i det där så jag kanske har missat något. Ursäktar för något svammligt inlägg, jag är bara nyfiken eftersom jag inte känner någon som gör det på ett sätt som jag kan förstå.

Det känns som en fråga värd att besvara...

Var börjar man... Unghästar t ex ska ju ridas korta pass, man slutar när det går bra - INNAN de blir trötta. Set håller säkert det flesta med om. Sedan utökar man oftast från de fär fem minutrarba varannan dag.

En häst som byggs upp blir inte positiv till träning om man ger den träningsvärk. Kanske tar längre tid att bygga upp den om man gör som jag gör och inte kliver över gränsen utan slutar INNAN trötthet infinner sig, men man har en häst som är positiv till träning genom hela uppbyggnaden. En häst minns om den kommer ner trött och kanske med därtill ofta fökjande missnöjd ryttare eftersom trött häst inte orkar utföra vad man begär. Samma häst minns även om den får avsluta på topp, med nöjd ryttare utan att vara trött.

Min häst är varken unghäst eller under uppbyggnad men under utbildning, fast de är de väl genom hela livet? Vi leker med tramp och slipar på öpnnor och diagonalslutor i galopp. Jag har aldrig problem med en stel, omotiverad häst. Han är lösgjord på ett par min i skritt. Han är positiv till ridningen, lär sig fort, söker berlm, försöker göra rätt. Det gör mig som ryttare glad och positiv. Då har vi en positiv spiral, ju gladade jag blir desto mer nöjd blir min häst ochy försöker mer och jag blir gladare. Positiv träning, allt är roligt. Harmoni i ridningen.
Jag tävlar inte, jag vill bara ha en harmonisk häst, harmonisk ridning, positiva vibbar och njuta av min häst. Det funkar. Han har kondis och styrka att utan att bli svettig eller trött gå 45 min träning plus uppvärmning.

För MIG och min häst är det ett vinnande koncept!

alltså, om man rider, säg 3 dagar i sträck och sen ställer hästen i hagen 4 dagar så får man ju anpassa ridningen efter det, jag skulle iaf bli galen av att alltid ha två "uppstartsdagar", alltså en typ skrittur och sedan ett lugnare dressyrpass innan man kan rida fullt ut... och då när man väl fått igång hästen s a s så är det dags att vila igen... kan du inte ha medryttare?

Två uppstartsdagar? Jag skrittar då aldrig ett helt ridpass för att hästen har vilat några dagar. Det är ju inte så att dom tappar alla muskler och all kondition på bara några dagar.

Jag rider/kör/tömkör mina hästar 3-5 dagar i veckan, allt beroende på tid, lust och möjlighet. Tex. på hösten/vintern innan snön kommit men marken är frusen och knölig så skrittar och ev. travar jag så gott det går några dagar i veckan hemma och så försöker jag åka till ridhuset en gång i veckan och rida ordentligt.

Jag upplever inte att mina hästar har behov av att gå 6-7 dagar i veckan. Men de går också på lösdrift så de gör av med en hel del energi där..

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 205
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025