Hur ofta rider ni på era hästar?

Sv: Hur ofta rider ni på era hästar?

Jag har liknande filosofi och har tävlingshästar. Det är oftast i början som man hamnar i de "korta" passen för att hålla den positiva motivationen hos hästen uppe...sen ökar jag kraven men är blixtsnabb att bryta av när hästen stämmer upp på ett bra sätt.

Om du inte kan ha häst alla dagar i veckan tycker jag inte att du ska skaffa ngn.
Om det bara handlar om att du inte han rida varje dag så är det en annan sak.

Vart har jag sagt att jag inte skulle hinna ta hand om hästen?! Det enda jag har pratat om är väl att jag inte hinner/orkar rida 7dagar/veckan? För om man blir tvungen att rida i ridhus(det är faktiskt inte så bra att rida ut om det är is överallt och kolsvart ute)så tar det ju en stund att göra iordning hästen, lasta, fixa vid ridhuset, rida, lasta, greja massa när man kommer hem. Och det är ju inte säkert att man hinner varje dag. Men jag har ALDRIG sagt att jag inte skulle kunna sköta om hästen(borsta, mysa, mocka, fodra).

Tack för ett bra svar och att du inte tog illa upp, jag har försökt få ur det där ur jättemånga människor men allla blir bara irriterade och förklarar att de bara gör så. Då har jag bara antagit att de inte riktigt har någon plan och inte vet riktigt varför de gör det.

Ha inte dåligt samvete för att du inte rider alla dagar i veckan. Om din häst mår bra o du mår bra så är allt OK.
Själv rider jag inte mer än 2 - 3 ggr i veckan på våra hästar. Båda är mkt välmående och välmusklade. D-ponnyn vi köpte i våras var vid köpet omusklad, tunn och stjärnkikare. Då reds han 6 dagar varje vecka. Nu är han mer musklad, börjar få rejäl hals och har fått bogar och bringa. Han går inte så ofta men träningen han får är korrekt.

För mig beror det på vad man förväntar sig av hästen och vad man vill få ut av ridningen.
Är det en skogsmullehäst det handlar om som man rider lugnare turer i skogen på och kanske lite lätt dressyr, då kan det säkert räcka att rida 3-4 gånger i veckan utspritt över veckan. Dvs inte rida måndag, tisdag, onsdag och sen får hästen stå resten av veckan för att sedan ridas måndag, tisdag, onsdag igen. Kanske kan du orka varannan dag?
Detta förutsätter också att hästen har en stor stimulerande hage att vara i stor del av dygnet tycker jag...
Som sagt, hästen mår nog inte dåligt av det även om jag tror den hellre hade fått hitta på något oftare.

Jag rider min häst 6 gånger i veckan.
Då är ett pass lugnt, tex ett lätt tömkörningspass, lugn utetur med mestadels skritt eller liknande. De andra passen har jag mer en plan med, dressyrträning, klättring, intervallträning eller markarbete/hoppning. Min häst mår bra av att få arbeta med både kropp och knopp så gott som dagligen!
Hon går ute långa dagar, runt 12 timmar vintertid, i stora kuperade hagar med träd och buskar tillsammans med 3 hästkompisar, men jag skulle ändå få dåligt samvete om hon enbart skulle få vara i hagen mer än en dag i veckan...
Jag har också lite knackigt psyke, mått dåligt en lång tid osv, och min häst gör jättemycket för mig! Men det hon ger mig måste jag också ge tillbaka.
Har jag några dåliga dagar och kanske inte har motivation till att köra gärnet så motionerar jag henne iallafall genom tömkörning, uteritter där jag inte behöver antränga mig jättemkt men hon iaf får lite stimulans;)

Vi har väl olika syn på det här helt enkelt, men min mening är att hästen mår bäst av att få använda sin kropp och knopp så gott som dagligen! Visst behöver den vila också, men det gör den väl tillräckligt de resterande 23 timmarna på dygnet?

Sen märker man väl vad just sin egna häst trivs med, är den fin i kroppen och verkar harmonisk så visst, då är det nog ingen fara...
haha, svammel

Jag försöker att ha en plan för vad jag gör, och göra på ett visst sätt när jag har en anledning och kan motivera det på ett bra sätt. Mkt om hästar och ridning är ju magkänsla. Innan har mina hästar gått fler oxh längre pass. Men nu utvecklas vi fortare, utan bråk och träninsgvärk och framförallt, att inte ha som krav på sig att rida varje dag gör att man per automatik enklare sållar bort de dagar man annars skulle ha presterat dåligt.

Jag skulle inte vara för orolig, men jag har också sett exempel på att en del låter hästarna stå då de inte har lust för att sedan plötsligt göra tokryck och köra galopprace i skogen. Det måste ju vara att be om skador och problem.
Vi har hästarna ute i stora hagar dygnet runt, rider oftast 3 ggr i veckan, och jobbar från marken två ggr/vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama