Sv: Hur ofta rider ni på era hästar?
För mig beror det på vad man förväntar sig av hästen och vad man vill få ut av ridningen.
Är det en skogsmullehäst det handlar om som man rider lugnare turer i skogen på och kanske lite lätt dressyr, då kan det säkert räcka att rida 3-4 gånger i veckan utspritt över veckan. Dvs inte rida måndag, tisdag, onsdag och sen får hästen stå resten av veckan för att sedan ridas måndag, tisdag, onsdag igen. Kanske kan du orka varannan dag?
Detta förutsätter också att hästen har en stor stimulerande hage att vara i stor del av dygnet tycker jag...
Som sagt, hästen mår nog inte dåligt av det även om jag tror den hellre hade fått hitta på något oftare.
Jag rider min häst 6 gånger i veckan.
Då är ett pass lugnt, tex ett lätt tömkörningspass, lugn utetur med mestadels skritt eller liknande. De andra passen har jag mer en plan med, dressyrträning, klättring, intervallträning eller markarbete/hoppning. Min häst mår bra av att få arbeta med både kropp och knopp så gott som dagligen!
Hon går ute långa dagar, runt 12 timmar vintertid, i stora kuperade hagar med träd och buskar tillsammans med 3 hästkompisar, men jag skulle ändå få dåligt samvete om hon enbart skulle få vara i hagen mer än en dag i veckan...
Jag har också lite knackigt psyke, mått dåligt en lång tid osv, och min häst gör jättemycket för mig! Men det hon ger mig måste jag också ge tillbaka.
Har jag några dåliga dagar och kanske inte har motivation till att köra gärnet så motionerar jag henne iallafall genom tömkörning, uteritter där jag inte behöver antränga mig jättemkt men hon iaf får lite stimulans
Vi har väl olika syn på det här helt enkelt, men min mening är att hästen mår bäst av att få använda sin kropp och knopp så gott som dagligen! Visst behöver den vila också, men det gör den väl tillräckligt de resterande 23 timmarna på dygnet?
Sen märker man väl vad just sin egna häst trivs med, är den fin i kroppen och verkar harmonisk så visst, då är det nog ingen fara...
haha, svammel