Hur ofta rider ni på era hästar?

F

Ferrari_90

Jag ska snart köpa mej en ny ponny. Har bara haft kallblod förut men ska nu byta till nått smäckrare. Jag är bara fritidsryttare och hinner inte rida/motionera hästen varje dag. Ser ni nått fel med det?
Finns det hästar som inte klarar det och blir helt tokiga av att bara stå i hagen i 2-3 dagar? Är livrädd för att jag ska få en sån som bara stuttsar fram om den inte blivit riden på några dagar:o Min fjording som jag haft har kunnat stå still i flera veckor(när jag varit sjuk osv.)men ändå varit lika lugn när man ridit sen efter. Kommer säkert rida ganska mycket på sommaren, hösten och våren men på vintern måste man ju nästa ha tillgång till ridhus och jag hinner inte åka dit varje dag. Eller jag hinner nog, men det är nog svårt att hitta nån som kan köra mej varje dag. Mår också dåligt i perioder(oftast ganska korta perioder som bara är några dagar)då jag bara vill vara ute och mysa och sköta hästen, men inte är så sugen på att rida.

Sv: Hur ofta rider ni på era hästar?

Det beror väl på hästen, men kan ju göra andra saker med den än att rida :) Ridhus på vintern har jag aldrig haft tillgång till, det är bara på med mkt kläder o ut..inte i snöstorm kanske men ja du förstår:rofl:

Lycka till med hästen!:)

Min erfarenhet är att det varierar väldigt från häst till häst. Kolla med säljaren om hästen brukar bli hispig av att bara gå i hage nån dag eller två. Men som Viggen sa så finns det ju också andra saker (förutom att gosa, vilket är nog så viktigt) man kan göra med sin häst när man inte känner för att rida, till exempel tömkörning, longering, löshoppning osv. Att ha hästen lite halvt om halvt avställd på vintern kan väl inte vara skadligt? Känner till några hästägare som rider på sommaren (istället för att helt släppa på bete) och låter hästarna ha vintersemester istället.

mer än 1-2 vilodagar i veckan är nog inte bra hästar gillar aktivitet, du kanske ska tänka på att hyra ut några gånger i veckan då för hästen aktvitet och något annolunda

på vilket sätt är det inte bra?

Det främsta som gör att jag är emot att folk planerar in att hästen kommer vila si eller så mycket är att det oftast inte finns tillräckligt med yta eller tillräckligt med utevistelse för att hästens psyke ska fortsätta må bra.
Där jag står går hästarna ute mellan 8 och halv 4 så där anser jag att det inte skulle gå att hålla en häst som inte rids ordentligt. Hästar mår bra av arbete, de blir gladare och trevligare på alla plan.
Även om det bara är en skrittrunda i skogen så är det något för huvudet att bearbeta.
Jag är mao inte så för viloperioder om man inte har riktigt stora hagar med rikligt med utevistelse. Sommarbete är en annan femma, det är stora kuperade hagar med många hästar etc.
Dock inte för äldre hästar som tränar och tävlar.

Sen tycker jag, och du får absolut ursäkta, att när du skriver att du mår riktigt dåligt i perioder och inte rider att du kanske inte ska ha häst, iallafall inte utan en medryttare.
Mina hästar går minst 6 dagar i veckan, varierande arbete och har aldrig längre viloperioder, om de inte blir skadade eller sjuka.
Men det är ju då min personliga åsikt. Jag har lite svårt för folk som har häst bara för att just ha häst, det känns lite väl egoistiskt om de inte får utlopp för energi m.m.

Våra hästar går ute mellan 06,30- ca 21. Beronde på väder, på sommaren går dom ute dygnet runt. Och ja vi har väldigt stora hagar med blandat gärde och skog. Så du tycker att om en häst "bara" motioneras 4-5 dagar i veckan och resten går i en stor hage att det är helt fel och taskig mot hästen? Min fjording har vissa delar av året bara ridits 2 dagar i veckan och han har alltid varit glad och nöjd.

Min sjukdom vet du ingen om så där tycker jag att du ska vara tyst. Hästarna behövs för att jag ska bli frisk och en "dålig period" kommer nu mera väääldigt sällan och vara inte alls länge.

Och jag tänker ju inte bara ha den stå som det låter på dej utan det gäller ju bara några få dagar i mellan åt. Men visst tycker du det är egoistiskt så visst. Men undra hur många som egentligen rider sina hästar 6 dagar i veckan.

Jag gav bara min syn på det hela, det var ju det du bad om i ditt första inlägg. Jag tycker att hästar ska arbeta för det är väldigt sällan vi kan ge dom det liv som behövs för att de inte ska "behöva" ridas mer.
Att en häst i perioder bara går två dagar i veckan känns lite halvtrist, man måste tappa så mycket i sin ridning och hästen också, man kommer ju aldrig igång och får aldrig något arbete ordentligt utfört sas.

Nej jag vet ingenting om din sjukdom men jag tycker inte att någon som har någon slags sjukdom som gör att de inte kan/orkar rida/ta hand om sin häst ska ha häst, det har jag alltid tyckt och jag tänker inte ändra på det. Visst kan man vara i stallet vissa dagar och bara pyssla men när det blir så i längre perioder och ganska ofta så verkar det inte helt bra i mina ögon.
Känner många som haft olika sjukdomar, diagnoser etc som har hästar och det är inte direkt roliga hästar att hantera när deras ägare mår dåligt. Eftersom vi har det som vi har det i mitt stall märks det väldigt väl på hästarna när de inte gör någonting under en längre period (en vecka eller mer) och vi som hanterar hästarna dagligen får problem.

Hur många som rider sina hästar 6 dagar i veckan? I stort sett alla jag känner som har en frisk häst, oavsett vad de pysslar med, om de är träningsmänniskor, tävlingsmänniskor eller skogsmullar.

Du bad om åsikter och jag gav min, jag tycker inte man ska ha häst om man vet med sig att den kommer få stå i perioder som inte beror på sjukdomar eller skador.
Man börjar lite i fel ände då känns det som. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle kunna ha en medryttare på hästen?

Sen har jag väl olika referensramar från många här inne, jag är eg. tränings och tävlingsmänniska, att låta mina hästar stå lite här och lite där är inte aktuellt, då försvinner mycket arbete man lagt ner.
Sen är det självklart annorlunda om man har en äldre alt yngre häst, de går ju inte 6 dagar/vecka.

Menade absolut inget illa, utan svarade bara.

Precis (haller med ovanstaende inlagg) varfor inte en medryttare om din egna tid inte racker till?

En hast behover arbetas for att ma bra. Ar sa less pa att se alla
FETA ponnier overallt som bara gar...

Undrar ofta varfor manga skaffar hast egentligen?

jag rider min häst ca 4-6 ggr i veckan.
Om du inte känner att du hinner rida vissa perioder kanske du vill skaffa dig en medryttare?

försöker låta min gå 6 dar i veckan har ett kallblod så han är lika lungt efter 3 dagars vila men de känns inte rätt....

dock tycker ja de är himla skillnad på kallblod mot de 3 varmbloden ja haft dom har inte klarat mer än en dags vila nån av dom !

skaffa en emdryttare :idea:

Visst kan man vara i stallet vissa dagar och bara pyssla men när det blir så i längre perioder och ganska ofta så verkar det inte helt bra i mina ögon.

Öhm... Jag har sagt flera gånger att dom här perioderna kommer väldigt sällan nu mera och bara varar i ca 2 dagar.

Har försökt få medryttare till min fjord. Försökte länge men det var ingen som nappade. Dåliga förbindelser, dåliga ridvägar, ingen fungerande ridbana..... Fanns ingen intresserad:(

Jag tänker svara tvärtemot vad de flesta andra har gjort ;)

(Såg att det blev långt, sorry)

Jag har pga småbarn inte haft tid att rida mer än ca två dagar i veckan de senaste åren. Jag har en ponny som är pigg av sig. Och visst får man kanske räkna med att de är lite piggare om man inte rider så ofta.
Men allt beror ju på hur hästen är, jag har haft en häst innan barnen kom som blev totalt galen om man inte red honom minst 5 dagar i veckan. Så för att han skulle få ett liv som han gillade så har vi lånat ut honom till en som har tidd att träna och rida mycket. Han hade varit ridskolehäst och var van att gå mycket så det är svårt att ändra vad hästarna är vana vid. Min ponny har jag haft sen hon var unghäst och hon är van vid att ta det lugnare i perioder pga att jag pluggat tidigare.

Nu har vi i och för sig ändrat hästhållningen till lösdrift i stor hage så där rör ju hästarna sig rätt så mycket under dygnet. Och dessutom har jag ändrat ridfilosofi, innan ville jag träna medan jag nu ser ridningen mer som lite avkoppling.

Tidigare när jag haft de inhyrda och de varit ute ca 8-16 hade jag inte kunnat göra så för då hade min blivit rastlös av sig.

Så... allt handlar egentligen om vilken typ av häst det är och vad den är van vid sen tidigare samt hur mycket och i hur stor hage hästarna är ute. Tycker inte det går att säga något generellt om det.

Så... allt handlar egentligen om vilken typ av häst det är och vad den är van vid sen tidigare samt hur mycket och i hur stor hage hästarna är ute. Tycker inte det går att säga något generellt om det.

Håller med. Har haft hästar i många år och jag har aldrig haft möjlighet att rida alla dagar i veckan. Jag försöker ha ett liv utanför hästeriet också. :) Beroende på årstid så går de 2-5 dagar i veckan. Och - skäms på mig! - visst kan det hända att någon inte blir riden alls någon vintervecka när det är svall-is överallt. Då får man hitta på annat och - inte minst viktigt - anpassa fodret efter mängden arbete. Med stora hagar och sunt förnuft kommer man långt!

//

Beror på vad det är för häst. Finns gott om hästar som säljs som promenadhästar som det kanske t o m inte riktigt är tänkt att dom ska gå varje dag. Poängen är, om du inte vill ha stora krav på dig att rida varje dag, köp inte en häst som kommer att ställa dom kraven. :idea:

Sen ska du komma ihåg att man kan även aktivera hästen under myssstunder, bland det mysigaste och mest avslappnande jag vet är att ta med min häst på promenad i kvällssolen. :love:

Jag är i typ samma sitts själv. När jag kunde rida på min häst så reds han ibland inte mer än 2 gånger i veckan vintertid.

Ska också köpa ny häst nu och vill inte ha en som inte flyger 2 meter över luften när den inte blivit riden på några dagar. Ibland kan man ju helt enkelt inte. Det kanske är storm, halt, åskväder eller vad som helst och man kanske inte har nån som kan följa med och köra till ridhus. Man kanske har tvingats åka på andra saker, möten osv. och alla människor blir ju sjuka nån gång. Och det kanske inte är det lättaste att hitta nån "inhoppare" bara för att man ligger med feber i några dagar...

Därimot förstår jag att hårdtränade tävlingshästar måste hållas igång, men jag tror inte att en vanlig skogsmulle häst tar skada av att vila i mellan åt. ETT KRAV är ju dock att dom får gå ute i stora hagar med kompisar hela dagarna! Då tror jag inte att det är några problem.

Det är olika från häst till häst. Min systers kallblodssto skulle bli helt hysterisk av att stå i några dagar, medan min ponnykorsning säkert inte skulle bete sig så speciellt mycket annorlunda.

Köp en häst du trivs med och som inte blir galen av att stå ett tag. Får den gå i hage hela dagarna är det inget problem, då blir den tillräckligt aktiverad av det. Att du myser och gosar med hästen när du inte kan rida är bra, då lär du känna den bättre. Promenader, tömkörning och löshoppning är också bra.

Jag rider väl hästen kanske 4-5 dagar i veckan, omväxlande träning, och sen brukar syrran tömköra henne några gånger i veckan. Det är perfekt!

Lycka till med din häst!

Men jag har inte skrivit att DU gör si eller så, jag har försökt förklara vad det är jag menar. Och när du skriver att hästen ibland bara går 2 ggr/veck i perioder så låter det väldigt lite.
Sen håller jag absolut med om att hästar är individer och det beror på hästen, dock upplever jag att de allra flesta hästarna mår bäst av att röra sig så ofta som möjligt för att må bra.

Rider inte speciellt ofta. 1-4 gånger i veckan. Men gör annat med dom också. Kör promenerar tömkör osv.
Mina hästar rör på sig 4-6 dagar i veckan, lite beronde på väder och ork från min sida och hästarnas dagsform, dom är lite ruckliga.
Jag har fyra hästar, tre vuxna och en unghäst, och två medryttare.

Om den måste vila såpass mycket ska du nog inte köpa någon som är så hög i blod och har mycket nerv. Ingen av mina hästar skulle klara det iaf. Men hittar du en som inte är en sån arbetsnarkoman är det nog inga problem!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama