hur ofta rastar ni hunden?

Sv: hur ofta rastar ni hunden?

Kanske 2 dgr i veckan, dessa två dagar kanske 1-2 ggr.

Vår hund är med oss hela dagarna, alla dagar i veckan på allt vi gör. Vi träffar andra hundar, är ute och pysslar, på arbetstid är han lös hela tiden och får uppmärksamhet under rasterna, tränar, leker, är ute och rider långa turer, är i stallet och gör annat, mm.

Så hela vårat liv är ju mer eller mindre anpassat för hunden. Därför går vi inte så ofta på just promenader eller "rastar" honom. Jag anser nog att hela hundens dagar ska vara meningsfulla. Men när vi väl går så blir det ofta lite längre promenader. Jag kan ringa syster och åka flera mil bara för att få gå en långpromenad med henne och våra hundar, för att det är så mysigt. Det är dock väldigt olika hur dagen ser ut.

Vardag:
06.00 - går ut til bilen, kissar. (På arb är han helt lös)
Ca 09.00 - Rast och lek/promenad
Ca 11.00 - Rast
Ca 14.00 - Rast
Ca 16.00 - Hemfärd
Ca 17.30 - Åker till stallet (där han är lös hela tiden på den stora gården och är med på turerna)
Ca 20.00 - Hem från stallet, sista kissandet innan natten

Helg:
Ca 08.00 - Får ofta gå ut på tomten vid denna tid, vi sover vidare. ;)
Ca 09.00 går vi upp = dörren står i regel öppen from. nu om det är sommar.
Mellan 10 och 12 brukar vi åka iväg nånstanns (är sällan hemma hela dagarna), hunden är med.
Hos svärföräldrarna är han med ute, lös, träffar deras hund och vi går på promenader.
I stallet är han som vanligt lös, träffar andra hundar, tränar lite ibland, leker med oss mm.
När vi pysslar ute på tomten är han också med såklart, leker med oss, undersöker grannarnas tomter, hälsar på passerande hundar (som han känner). :D
Det är dessa dagar vi brukar gå på promenader, hemma eller hos vänner/släktingar.

Så rutinerna ser olika ut. Vardagarna är dock mestadels detsamma. Ibland ändras eftermiddagen dock, och tider/rutiner på arbetet.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025