hur ofta rastar ni hunden?

E

Eccentric

har sökt men inte hittat nån tråd om detta..

hur många gånger per dag rastar du din hund?

ungefärliga tider för första/sista promenaden på en dag? (håller på och fundera på om hund skulle gå ihop med jobb/studie-tider)

hur lång promenad tar du med hunden varje gång?

Sv: hur ofta rastar ni hunden?

Mina hundar är ute typ 5 gånger om dagen som minst.
Hur promenaderna läggs upp varierar väldigt...
Ibland blir det en lång på typ en och en halv timme och en på en halvtimme, och resten kissrundor.
ibland blir det tre stycken på en halvtimme vardera utöver rastrundorna.
men man kan väl säga att de rastas minst var fjärde timme.

Mina går första promenaden vid 7 med sambon. Sen blir det vid 10-11 med mej. Sen igen vid 14.00. Sen blir det en promenad vid 20.00 och sen en vid midnatt.

Den första blir inte lång, då det är med sambon. Men någon av promenaderna med mej blir lite längre.
Oftast är de ju med i stallet och så, så de får en hel del motion i alla fall.

Sambon går ut med hunden en snabbis på morgonen runt halv 8. Vår hund är väldigt morgontrött så han brukar sova rill 11-12 tiden då vi brukar ta en längre runda där vi antingen går i skogen så han får springa lös och kasta boll/pinnar. Eller så tränar vi i ett inhängnat område. Efter det brukar han bli väldigt trött så då sover han till 15-16, då går vi ut igen en lite längre runda:) Sen brukar sambon gå ut med honom vid 19 på kvällen och sen ytterliggare en gång senare, beroende på när vi lägger oss:)

Vi går ut 4-6 gånger/dag. Första klo 7-11:angel: och sista klo 21-23. De andra varierar. Vi brukar gå en eller två längre promenadader på 40-60min, de andra bara kissrundor.

(Då hunden var sjuk rstades hon 3 gånger om dagen, 7-15-22, men det kändes nog för sällan.)

Jag studerar på distans, och kan därför disponera min tid över dagen hur jag vill :bow:.

Första promenaden på morgonen varierar i tid, beroende på hur trötta jag och mina hundar är ;). Men jag brukar försöka komma upp vid åtta, promenera en kissrunda på ca 10 min och sen gå hem och äta frukost allihop.

Jag har inga fasta tider för mina promenader, utan försöker komma ut med jämna mellanrum. Båda mina hundar är 9 år, och blir väldigt trötta om man går med dem för länge (men leka lösa verkar de orka hur mycket som helst :D), men en promenad om dagen gör jag lite längre, ca 30 min-1 tim, då de får t.ex gå lösa i skogen eller så.

Så sammanlagt är väl mina hundar ute och rastas 5-6 gånger om dan, mer ifall de vill det.

Första promenaden är vid 7 tiden ca en halvtimme. Andra promenaden är mellan 13:00 och 14:30 och är då minst två timmar lång. Efter det är hundarna med oss i stallet fram till 22:00 - 23:00 och då är de lösa och springer "som de vill själva" hela tiden.

Nu på sommaren så står dörren till vår lägenhet öppen så gamletiken brukar springa upp och lägga sig på soffan vid 20:00 tiden. Om det är dåligt väder så går hon upp tidigare. Unghunden är dock oftast med oss hela tiden.

Sista kisserundan blir alltså runt 23:00 tiden men den är mest för gamletiken då hon oftast har legat och snusat på soffan i några timmar.

Mvh

Tora

Rastar(dvs. släpper ut) minst var 4:e timme, ibland mer ibland minde beroende på väder (hundarna säger till när det är dags).

Sedan blir det 2 promenader/dag

4-6 gånger om dagen.

Det vanligaste är att första promenaden blir 7-9 och sista mellan 21-23.

När hunden är frisk får han 1-2 1-2-timmarsrundor och resten 5-15-minutare. Men jag brukar också ha med honom till stallet.

ca tre gånger om dagen tar vi en promenad...

En kort på morgen.. En timmes promenad på dagen och en kort på kvällen... beroende på väder förstås, är det jätte varmt tar vi en längre promenad på kvällen i stället..

Vi bor på landet och vår hund får gå in och ut som han vill, promenaderna är igentligen inte nödvändiga för rastning, då han har stora ytor som inte är tomt i anslutning till gården som han går ut och gör sina behov på..

Min släpps ut på morgonen vid 7 och är ute en halvtimme.
Sedan går vi på promenad på lunchen ca ½timme.
Sen är hon ute tillsammans med mig från 17-22. Ca 3-4 ggr i veckan blir det en längre promenad på kvällen.

Så här ser det vanligtvis ut, avvikelser kan förekomma:

Jag rastar min en kortis när jag går upp, sedan igen vid 10-11, 14-15, efter middagen, samt vid 22-tiden. Någon av promenaderna mitt på dagen blir långpromenad.

Nu på sommaren när man är uppe längre om kvällarna så blir det ytterligare en promenad före läggdags..

Hunden är 13 år och lätt inkontinent, om det är av betydelse.

*kl*

Morgonen, lunch och sedan en långpromenad direkt efter jobbet eller bara snabbkissning då och sedan en längre promenad efter middagen. Kvällkissning vid 21-22 oftast.

Under helgerna råder anarki, då finns inga fasta tider, vi är ute så mycket ändå.

min voffe får komma ut fyra-fem gånger om dagen, ungefär var fjärde timma, ibland oftare, ibland färre beroende på vad vi har gjort under dagen och vilket väder det är (om man är ute på trädgårn och han gör sina behov där behöver jag ju inte gå med honom.)

Första gången vi går ut brukar vara runt niotiden, han är så sjukt morgontrött så det är skitsvårt att få ut honom tidigare än så... :crazy:

Han är såpass liten ännu att vi aldrig går långa sträckor, men en gång om dagen går vi en "långrunda" på cirka tjugo minuter.
Är lyckligt lottad att bo tio meter från ett ganska öde elljusspår, så han får alltid springa lös när vi går där.

De krafsar på dörren när de vill gå ut och kissa i trädgården. Nu på sommaren har vi verandadörren öppen så att de kan gå in och ut som de vill.

Bägge hundarna brukar följa med på en promenad på förmiddagen. Då är lillmatte med och tempot är lågt och hundarna kan gå och nosa som de vill. 2 km är vad lillmatte orkar gå själv och det tar lång tid, särskilt nu när det finns svamp och bär utmed vägen.
På eftermiddagen får den yngre hunden en längre, rask promenad i skogen. Den gamla orkar inte längre varken långa eller raska promenader. Går hela familjen en eftermiddagspromenad får gamlingen åka cykelkärra ihop med lillmatte :)

Min får gå ut ungefär fem-sex gånger om dagen. På morgonen brukar hon få gå en kortisrunda på cirka 10 minuter, sedan på dag och kvällstid så brukar dom ligga runt 20-30 minuter.

Första rundan är runt klockan 6, andra runt klockan 10, tredje runt klockan 2, fjärde klockan 6, femte klockan 22.00 och eftersom jag är uppe så pass sent på kvällarna brukar jag ta en promenad runt midnatt också.

En vanlig vardag ser ut så här ungefär:

06.30 (15 min)
10:30 (45 min)
14.30 (45 min)
18.00 (30 min)
22:00 (15 min)

Såklart varierar det ibland.

Hunden ska ju rastas 4-5ggr varje dag.Sen är ju längden och den mentala träningen väldigt olika för olika raser.

Det varierar efter hur jag jobbar.

Men vanligast är att vi går ut vid 6, en kort sväng, sen lämnar jag henne till "hunddagiset" (pappa) och åker till jobbet. Han går ut med henne vid 10 och sen vid 14-tiden ungefär. Sen kommer jag vid 16-tiden och tar med henne till stallet där hon får busa runt med mig och hästarna, är oftast där till 20 ungefär. När jag jobbar kväll hinner jag oftast träna henne eller spåra en sväng, de dagarna är bättre för henne, men ja, hon behöver iaf inte sitta ensam hemma i 9 h när jag jobbar vanliga dagar. Sen går vi ut en kvällsrunda innan vi lägger oss, brukar vara mellan 22-23. När jag är ledig ser det heeeelt annorlunda ut.

Hon är 11 mån gammal.

Jag rastar min hund två gånger en gång på morgonen (ca 8.00)och en gång på kvällen då går vi en kortare runda på ca 15 minuter (ca 21,00).

Sen motionerar jag henne och går långpromenad mitt på dagen eller när jag kommer hem från skolan. Då blir det en promenad på en timma ungefär. Sen följer hon alltid med till stallet och strosar där i ca 3 h och följer ibland med när jag rider ut.

:)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
840
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025