Hur ofta rastar ni hunden

Sv: Hur ofta rastar ni hunden

Absolut kan man bryta mot dessa, men när man går till djurskyddslagen hund och katt står där en tidangivelse om vad som anses vara känlig tillsyn. Vad som anses att behandlas väl utifrån 1988:534 som tex berör slakt djur och försöksdjur skulle i princip betyda att det är ok med att jag strör ny halm på golvet en ggn om dagen och att jag ger foder två ggr om dagen.

För att förtydliga lite: Det finns en enda djurskyddslag och det är just den du nämner (1988:534), den gäller för alla djurslag (med ryggrad) vi håller i fångenskap. Djurskyddslagen är övergripande och ger de grundläggande bestämmelserna, därefter finns en djurskyddsförordning (1988:539) och de mer specifika djurskyddsföreskrifterna där det bland annat finns den för hundar och katter.

Linda Andersson är en av de handläggare på Jordbruksverket som är inriktad på djurskydd för sällskapsdjur, däribland hundar. Var tvungen att kolla upp vem den du pratat med var och hittar bara en Dennis som jobbar i kundtjänst, men det kan ju finnas flera. Oavsett så är det ju onekligen Jordbruksverket du varit i kontakt med, det säger jag inte emot ;) Men tycker utifrån din beskrivning att det låter som att han gav ett annat svar än vad som till och med står i föreskriftsmotiven.

Ja Dennis är handläggare på kundtjänst, jag frågade honom om vem man skulle prata med och han svarade att det gick bra med honom.

Jag frågade honom två ggr efter namn och båda ggrna svarade han med sitt förnamn, vilket jag tolkade som att de på kundtjänst inte lämnar efternamn(vilket inte är ovanligt).

Men visa nu ditt mail till Linda så jag har något att hänvisa till, plix=)

Går i hundköpartankar, då jag kommer studera i 3år framöver så är det ju inga problem den närmsta tiden. Men man måste ju tänka lite längre än så. Förhoppningsvis har jag ju sambo och så som kan hjällpa till, men man vet ju aldrig.

Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?

Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?

När jag skaffade mina nuvarande hundar var jag sambo och hade ett jobb där jag kunde jobba hemma nästan hur mycket som helst. Sambon hade samma situation och det var oftast så att han var hemma med hundarna.

Nu är situationen annorlunda. Jag är singel och har sedan ett par år ett mer "vanligt" jobb. Det har varit rätt stressande för mig att lägga om hela mitt hundliv, men nu känner jag i alla fall att jag har en hållbar lösning:

Tre dagar i veckan har jag världens bästa hundvakt som verkligen gillar mina hundar och vill att de skall vara hos henne. Vi gör upp om tiderna från vecka till vecka. De dagarna hundarna är hos hundvakten försöker jag jobba längre för att kunna få komp till de övriga dagarna.

De andra två dagarna löser jag själv på lite olika sätt:

* Låta hundarna vara själva hemma (det är två vuxna tikar). Jag ser då till att jobba kortare, ca 6-7 timmar. Ibland åker jag hem och går ut med dem på lunchen.

* Jobbar hemma en eller ett par halvdagar i veckan = hundarna är ensamma 4-5 timmar de dagarna.

* Tar med hundarna i bilen halvdagar (och någon enstaka hel). Detta gör jag naturligtvis bara när vädret inte är för varmt eller kallt. När hundarna är med i bilen tar jag ut dem ca varannan timme. Av någon anledning älskar mina galna hundar att vara med i bilen... Fråga mig inte vad som är så kul med det.

Jag försöker alltid se till så att hundarna aldrig är ensamma länge (6-7 timmar) mer än en gång i veckan.

Om jag ska gå ut efter jobbet måste det ju bli en dag när jag har hundvakt. De kan ju inte vara ensamma först på dagen och sedan på kvällen.

Om antal timmar så går gränsen för mig när det sker regelbundet runt 6 timmar. Men jag skulle vara tveksam att lämna mina hundar 6 timmar 5 dagar/vecka. Vid enstaka tillfällen kan jag sträcka mig upp till 8-10 timmar. Men då ska det verkligen vara enstaka tillfällen. Detta gäller naturligtvis bara mina två vuxna hundar. Valpar är en helt annan sak och jag skulle nog vara mer restriktiv med att lämna om jag bara hade en hund. Mina är mycket goda vänner och är tillsammans när jag inte är där.

Men,oj:o, han kontaktade SVB och nu visste du inte vad du skulle göra. Bäst att kräva det i skrift på ett internetforum så han inte kan bevis någonting, någonsin!:p

Tycker du att han ska skicka det brevet i pappersform till dig då så du kan analysera i detalj så du verkligen vet att det är ifrån SJV, eller kanske kräva fingeravtryck ifrån brevskrivaren på SVJ så att det kan styrkas att det inte är påhittat?
Eller räcker det med en vanlig mailväxling?

Varför dög inte telefonkontakt? Tolkningen är densamma, men när jag läser dina inlägg verkar du ju fortfarande tro att Allmänna Råd är tvingande,hehe:p

Pathetic, is the word that springs to mind:D
Så bra att solan64 tog sig tid att undersöka saken. telefonkontakt är inte samma som bevis, speciellt om man inte pratar med en person som är utbildad i djurskyddsfrågor. Brukar du fråga receptionisten på VC om det är lämpligt med en operation?

Men,oj:o, han kontaktade SVB och nu visste du inte vad du skulle göra. Bäst att kräva det i skrift på ett internetforum så han inte kan bevis någonting, någonsin!:p

Tycker du att han ska skicka det brevet i pappersform till dig då så du kan analysera i detalj så du verkligen vet att det är ifrån SJV, eller kanske kräva fingeravtryck ifrån brevskrivaren på SVJ så att det kan styrkas att det inte är påhittat?
Eller räcker det med en vanlig mailväxling?

Varför dög inte telefonkontakt? Tolkningen är densamma, men när jag läser dina inlägg verkar du ju fortfarande tro att Allmänna Råd är tvingande,hehe:p

Pathetic, is the word that springs to mind:D

Sånt här kan du väl skriva under ditt vanliga nick?

Det är precis det de handlar om, jag har gjort fel med min hundhållning pga oförstånd eller snarare pga jag inte vetat att det finns ett råd på max 6 timmars ensamhet, ingen har lyft frågan med mig irl på de kurser jag gått eller av de andra hundägare jag pratat med.

Nu vet jag bättre som jag skrivit och tänker, när jag börjar arbeta igen, lösa lösa min hundhållning på annat sätt.

MEN, jag hävdar fortfarande, men en dåres envishet, att jag inte har brutit mot djurskyddslagen som jag blivit anklagad för...jag har lutat mig på JBV egna förklaringar och tom ringt dem för att få hjälp med tolkning och blivit stärkt i min uppfattning.

Måste ju ge dig en stor eloge för att du tar välvilliga råd och förmaningar till dig. Det krävs sin människa för att göra det:)

Du kanske skall läsa skribentens samtliga inlägg här på Buke innan du höjer någon till skyarna?

Du kanske skall läsa skribentens samtliga inlägg här på Buke innan du höjer någon till skyarna?

Suck! tråkigt att läsa dina bitska kommentarer!
Sånt gör att ingen vill skriva här på hund... få vågar..
Hund har fått ett riktigt dåligt rykte, pga av alla dessa besservisser,,
De flesta kan faktiskt ändra sig.
Önskar dej ett härligt liv! där en viss förståelse för andra finns...

* Jenny *

* Jenny *
Dito
"Vallis"

Var det något mer?

*kl

Orkade bara läsa igenom trådens två första sidor men svarar väl ändå på ursprunginlägget...

Jag jobbar skift. Har pojkvän men bor inte ihop, är dock "sambo på låssas" och är oftast antingen hos mig eller honom. Jag och min PV jobbar dagtid samtidigt totalt 2 dagar på 6 veckor så vi har det rätt lyxigt med tanke på hundvakt de dagar vi huserar ihop. Han jobbar också skift så nån av oss är i regel hemma med undantag på ett par timmar om man är och tränar eller liknande.

Är jag ensam med hunden och jobbar så får hon en rastning på morgonen, en rastning på kvällen och en promme när det under dagen passar bäst. När jag jobbar kommer en hundrastare hem till mig och promenerar med henne 30 min någonstans mitt i mitt arbetspass. Jobbar jag natt rastar jag morgon kl 7 innan jag lägger mig, när jag klivit upp vid ca 14-15 och på kvällen 22 innan jobbet. Däremellan får hon en promme.
Hon var 6-7 år innan jag började jobba dessa skift så hon har aldrig behövt vara ensam som unghund, numera märker jag inte alls på henne om hon är ensam dessa timmar jag jobbar. Hon ligger mest is offan och jäser även när nån är hemma med henne. Det händer ju inte varje dag heller att jag jobbar och PV inte är med henne, hade jag dock jobbat 5 dagar per vecka och hon fått sitta ensam i lägenheten varje dag sånär som på hundrastarens besök då skulle jag fundera på en annan lösning...

Jag har dock inte alltid haft det så pass lyxigt, men då har jag fått lösa det med hundrastaren fler dagar. Tidigare har jag jobbat kontinuerig natt och sedan pluggat på distans och därmed klarat det själv. I ärlighetens namn skulle jag dock aldrig skaffa hund med dagens förutsättningar, men nu hade jag henne innan så då får man lösa det...

KL

Jag jobbar natt, 10 timmar oftast, och hundarna är alltid hos hundvakt när jag jobbar. Sedan sover de med mig på dagen. Jag sover dåligt om dagarna och vaknar alltid minst en gång för att gå på toa. Då passar jag på att släppa ut odjuren i trädgården så de också får kissat om de behöver :) Tråkigt att sova och sedan sova igen? Ja, det är möjligt, men jag jobbar bara 10 nätter i månaden, och de få dagarna tycker jag inte det spelar någon roll. Dessutom är mina hundar nöjda med det och när jag vaknar tar vi en långis :)

Ibland hoppar jag in extra dag- eller kvällstid. Då har jag antingen med dem, hundvakt eller (om jag blir borta max 7 timmar) så ber jag en kompis komma förbi och ta en promenad med dem. Som max är de ensamma 5 timmar, men det händer väldigt sällan (i yttersta nödfall 6 timmar, men det händer i princip aldrig).

Det är ett pusslande ibland, som nu när min UNDERBARA hundvakt är bortrest. Så nu är de hos en arbetskamrat (och hennes överlyckluiga barn (och inte lika överlyckliga man;)). Man får lösa det helt enkelt :)

Jag har dock skummat igenom hela tråden men tänker inte ge mig in i en diskussion jag inte kan fullfölja, för jag kommer bara komma med svar som jag skriver när jag är fly förbannad och det tror jag ingen har någon glädje av att läsa.

Så till ursprunget;

Jag jobbar två nätter i veckan där jag inte kan ta med hundarna, då är dom hos min svärmor och svärfar på nattdagis (ligger längs vägen till mitt eget jobb). lämnar 21,30 och hämtar dom ca 08.00

Väl hemma tar jag båda hundarna på en promenad och sen lägger jag mig. Runt lunch smyger pappsen in och hämtar hundarna för lite rastning och tar sen med sig lilleman och lämnar gamlingen hemma hos mig.

Efter sista natten sover jag bara fyra fem timmar så då fixar jag hundarna själv. Dom andra två dagarna jobbar jag med bokföringen på familjens företag så då är dom med mig på gården hos mina föräldrar.

Allt kan man inte planera inför hundköp, det får lösa sig när dagen kommer...

Men iaf, upp till 5 timmar tycker jag är ok (för en vuxen ensamhetstränad hund såklart) att vara ensam men jag skulle inte vilja ha det så alla dagar i veckan.
Min plan när jag skaffade hunden var att plugga ytterligare 2 år, och sen skulle sambon plugga ytterligare 3-4 år. Eventuellt har jag möjlighet att ta med hunden till jobbet beroende på vad jag får för jobb. Nu har jag pluggat klart (letar jobb i dagsläget), förhållandet har tagit slut och ja...
Kan jag inte ha med hunden på jobbet blir det till att lämna honom hos kompisar eller skaffa dagmatte.

Rastas gör han var 4-5 timme men det är ju inte det enda som avgör hur länge han kan vara ensam, det handlar mer om behovet av sällskap.

Lånar min egen knapp.

Ang. att "sova och sova igen" så kan jag titta på min egen hund. Hittills idag har vi sovit länge, tagit en 45 min promenad, ätit och sen har han sovit/vilat medan jag suttit vid datorn alt läst. Ibland kommer han och vill ha lite gos. Snart är det dags för en joggingtur och (mental) träning. Min hund är (precis som väldigt många) inte speciellt aktiv inne och jag har svårt att tro att det spelar honom nån större roll om jag sover eller är vaken så länge han får den aktivering han behöver. Märks ju helt klart på honom också om jag varit hemifrån eller sovit. Sover jag har han kvar "flocken"/tryggheten. Sen finns det såklart dagar vi är mer aktiva än idag.

Trist med trådens utveckling till påhopp och dålig stämning även om ämnet är intressant. Frågeställningen verkar ju dock fått sitt svar i Lindas mail.

* Jenny *

Ooooooooh yes! Håller absolut med dig:)

Ooooooooh yes! Håller absolut med dig:)

Vill du ge mig en känga så gör det direkt till mig!
Fö vet jag inte varför just jag singlas ut, jag är knappast ensam om att ha varit bitsk i tråden.
Fö hade jag en stalker på halsen ett tag, förmodligen pga denna tråd.

Vill du ge mig en känga så gör det direkt till mig!
Fö vet jag inte varför just jag singlas ut, jag är knappast ensam om att ha varit bitsk i tråden.
Fö hade jag en stalker på halsen ett tag, förmodligen pga denna tråd.

Nej, förlåt - jag menade inte direkt till dig. Menade mer över lag.

Men det kan bli så tråkig stämning på hund och det verkar bli det allt som oftast.

Stalker - det vet jag med vad det är:cool: Har några stycken.... :mad:

Trots att du var bitsk mot mig så uppskattar jag att ngn orkar vara bitsk i den här frågan. Ingen hund förtjänar ett liv ensam i husarrest och jag är glad att ngn tar diskussionen. Med det sagt så tror jag dock att diskussionen tjänar på att faktiskt vara lite positiv när någon kan erkänna ett fel och ändå verkar vara lite villig att ändra åsikt. Observera att jag endast läst tråden och inte ngt av ovan nämnda persons tidigare inlägg.

KL

Jag är jurist med ganska många års erfarenhet av arbete inom rättsväsendet, bl.a. som domare. Trots att jag alltså är rätt intresserad av och kunnig om regler, blir jag lite förundrad över fixeringen just vid frågan om något är eller inte är ett brott mot djurskyddslagen. Den verkliga frågan som varje hundägare måste ställa sig är väl om man tar hand om sin hund på ett tillräckligt bra sätt? Strävan borde väl, eftersom hunden inte väljer hos vem den ska bo och man skaffar den av egoistiska skäl, att ge den ett så bra liv som möjligt. Och då kan väl ingen som vet något om hundar och deras behov med gott samvete säga att det är ok att regelmässigt lämna en hund ensam en hel arbetsdag? Bara det att inte få kissa på 8-10 timmar dagtid är oacceptabelt. Och att sedan vara ensam, utan socialt umgänge och utan något att göra, är uppenbart helt i strid med en hunds bästa. I värsta fall har hunden ångest. I "bästa" fall sover den bort sitt liv. Det är inte att ta hand om sin hund på bästa, eller ens på ett acceptabelt, sätt. Så enkelt tycker jag faktiskt att det är.

Dessutom tror jag absolut att det kan vara ett brott mot djurskyddslagen, men det är något som man - liksom i alla brottmål - måste bedöma i det enskilda fallet. Men det är uppenbart att de förarbetsuttalanden och andra vägledande uttalanden som finns kommer att ligga till grund för den tolkning som rättsväsendet gör av hundägarens agerande. Det är så det fungerar.

Otroligt bra inlägg!

KL

Jag är jurist med ganska många års erfarenhet av arbete inom rättsväsendet, bl.a. som domare. Trots att jag alltså är rätt intresserad av och kunnig om regler, blir jag lite förundrad över fixeringen just vid frågan om något är eller inte är ett brott mot djurskyddslagen. Den verkliga frågan som varje hundägare måste ställa sig är väl om man tar hand om sin hund på ett tillräckligt bra sätt? Strävan borde väl, eftersom hunden inte väljer hos vem den ska bo och man skaffar den av egoistiska skäl, att ge den ett så bra liv som möjligt. Och då kan väl ingen som vet något om hundar och deras behov med gott samvete säga att det är ok att regelmässigt lämna en hund ensam en hel arbetsdag? Bara det att inte få kissa på 8-10 timmar dagtid är oacceptabelt. Och att sedan vara ensam, utan socialt umgänge och utan något att göra, är uppenbart helt i strid med en hunds bästa. I värsta fall har hunden ångest. I "bästa" fall sover den bort sitt liv. Det är inte att ta hand om sin hund på bästa, eller ens på ett acceptabelt, sätt. Så enkelt tycker jag faktiskt att det är.

Dessutom tror jag absolut att det kan vara ett brott mot djurskyddslagen, men det är något som man - liksom i alla brottmål - måste bedöma i det enskilda fallet. Men det är uppenbart att de förarbetsuttalanden och andra vägledande uttalanden som finns kommer att ligga till grund för den tolkning som rättsväsendet gör av hundägarens agerande. Det är så det fungerar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 684
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka