Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går i hundköpartankar, då jag kommer studera i 3år framöver så är det ju inga problem den närmsta tiden. Men man måste ju tänka lite längre än så. Förhoppningsvis har jag ju sambo och så som kan hjällpa till, men man vet ju aldrig.
Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?
Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?
"Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare."
Dvs, det ÄR ett allmännt råd, det STÅR ju tom att det är det, haha.
Sen vad du tycker ska vara lag är en helt annan sak!
Fick detta svar från jordbruksverket.
Hej,
Om man ska vara på den säkra sidan så man inte bryter mot paragrafen, så ska man inte lämna sin hund mer än 6 timmar utan att den rastas. Om det skulle vara så att någon inte följer det allmänna rådet, så kan man bli anmäld till länsstyrelsen som då får göra en bedömning i det enskilda fallet.
Med vänliga hälsningar
Linda Andersson
-------------------------
Linda Andersson
Kontrollhandläggare
Avdelningen för djurskydd och hälsa/Department for Animal Welfare and Health
Jordbruksverket/Swedish board of Agriculture
551 82 Jönköping
Tel: 036- 15 62 17
linda.andersson@jordbruksverket.se
Goddag yxskaft! Det du nu citerar är inte SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§. Du citerar det allmänna rådet som är relaterat till föreskriften.
Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.
Nej jag skriver precis det jag menar, lagar är lagar är lagar och dom kan man bryta mot.
Självklart ska man få diskutera lagar om man vill det var inte så jag menade![]()
Har även jag läst att Bedan tänker omvärdera situationen och det är ju väldigt bra. Men jag har mest reagerat på att Bedan inte verkar tycka att det varit något större fel i hur h*n gjort tidigare med hunden. Eller kanske det hela handlar om att h*n helt enkelt inte tycker att h*n brytit mot någon lag, därav diskussionen och att det kanske kan upplevas som att h*n försöker rättfärdiga den hundhållningen som h*n haft innan.
För övrigt så håller jag med Tink.
Jag tror på det som jag ser du fått skriftligt svar på från Länstyrelsen.
Återkom då.
Dina åsikter om mig o övriga som personer är tämligen ointressant o säger mer om dig än om de du ger dig på.
Jo jag vet vad jag citerade, men paragraf 12 ger ingen antydan om tidsbegränsning, vilket 1kap. paragraf 16 gör.