Hur ofta rastar ni hunden

Sv: Hur ofta rastar ni hunden

Jag tror på det som jag ser du fått skriftligt svar på från Länstyrelsen.
Återkom då.
Dina åsikter om mig o övriga som personer är tämligen ointressant o säger mer om dig än om de du ger dig på.

Går i hundköpartankar, då jag kommer studera i 3år framöver så är det ju inga problem den närmsta tiden. Men man måste ju tänka lite längre än så. Förhoppningsvis har jag ju sambo och så som kan hjällpa till, men man vet ju aldrig.

Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?

Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?

Det är väl helt perfekt att skaffa hund nu när du vet att du kommer att vara hemma några år framöver, för de kräver ju mer när de är små :)

När jag jobbar har jag min hund på hunddagis för jag har ingen möjlighet att komma hem mitt på dagen och tyvärr har jag inte lärt min hund att vara speciellt mkt ensam hemma.
Men min hund hade inte klarat av att hålla sig hela dagen heller så ngn måste gå ut med honom mitt på dagen hur som helst.
När jag har honom på dagis ser min dag med hunden ut såhär:
0,5h morgonpromenad
Lämnar på dagis där de tar ut och rastar, matar och sköter honom hur bra som helst :love:
Hämtar honom vid 16-17 och då brukar vi ta 1h promenad på något ställe som han tycker är riktigt kul, tex skogen och passar på att leka och busa under tiden.
0,5h promenad på kvällen så han får göra det han behöver för att kunna sova gott.
Han följer även med mig till stallet och grejar där :)

Nu när jag är hemma och sjuk så brukar jag gå 0,5h morgonpromenad sen en promenad mitt på dagen som är 1-2h beroende på väder, ca 1h på em och 0,5h på kvällen igen.
Fortfarande med ute i stallet och brukar hitta på lite lekar på dagarna för att aktivera honom lite mellan promenaderna och vårt vilande.
Min vovve är verkligen den bästa som finns nu när jag är sjuk!
Han försöker verkligen ta hand om sin matte och visar stort sin kärlek till mig :love:

Jag skulle aldirg kunna vara utan min älskade hund!

"Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare."

Dvs, det ÄR ett allmännt råd, det STÅR ju tom att det är det, haha.
Sen vad du tycker ska vara lag är en helt annan sak!

Goddag yxskaft! Det du nu citerar är inte SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§. Du citerar det allmänna rådet som är relaterat till föreskriften.

Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.

Nej jag skriver precis det jag menar, lagar är lagar är lagar och dom kan man bryta mot.

Följt tråden ett tag, egentligen borde det intressanta inte vara om h*n bryter mot lagen eller ej. Det som är intressant är hur man kan lämna hunden ensam i 10 timmar (utan möjlighet till rastning av hund) av dygnets 24 timmar och tycka att det kanske inte är en optimal situation men ändå känna att den funkar eftersom att man fortsätter med det?

Fast bedan är ju hemma med hunden om dagarna i dagsläget. Han skrev också att när det blir aktuellt att jobba igen så ska han omvärdera situationen och se om det finns någon annan lösning än att lämna hunden ensam hemma.

Jag tycker i varje fall att det är jätteintressant att diskutera frågor som rör lagtolkning.

Precis.
Lagar och regler i all ära, men i denna situation undrar jag mer över var samvete och sunt förnuft finns?
Så himla tråkigt att en del ser det som en rättighet att ha hund.
Om man redan från början har avsikten att skaffa hund efter premissen att den skall klara av att vara ensam längre stunder förstår jag faktiskt inte varför man inte kan låna någon annans hund istället.
Rent krasst, visst klarar många hundar av att vara ensamma.
Det är däremot långt ifrån ett drägligt liv för ett flockdjur, som är just skapad för att leva i flock, inte tillbringa sina dagar ensamma.

TS: Jag tänker inte debattera kring om/huruvida du brutit mot några lagar och föreskrifter eller ej.
Det jag mer reagerar på är att du själv verkar tycka att din hundhållning är okej och godtagbar, och när andra ifrågasätter den så tillrättavisar du den med att dina "vänner och bekanta också arbetar heltid".
Vad alla andra i din umgängeskrets gör är knappast alltid tillförlitligt.

Innan man ger sig in i något så viktigt som att ta på sig ansvaret för en annan levande varelse så är det ens plikt att göra sig påläst kring vad det innebär och vad som krävs av en för att göra dennes liv drägligt.

Tyvärr så tycker jag du verkar ha missat vad en hund behöver för att må bra och vara lycklig, men vi får hoppas att det inte är för sent än.
Jag förstår att det känns jobbigt att bli påhoppad på ett internetforum, men anledningen till att vi alla reagerar är för att vi värnar om din hunds (om alla hundars) bästa.
Jag hoppas att du istället för att ha taggarna utåt, innerst inne kan svälja din stolthet och bli medveten om att du kanske inte har gjort ultimat för din hund hittills, men nu börjar känna en vilja att lösa situationen på ett bättre sätt inför framtiden då du skall börja arbeta igen.
Önskar dig och din hund lycka till! Hoppas det löser sig!

Självklart ska man få diskutera lagar om man vill det var inte så jag menade :)
Har även jag läst att Bedan tänker omvärdera situationen och det är ju väldigt bra. Men jag har mest reagerat på att Bedan inte verkar tycka att det varit något större fel i hur h*n gjort tidigare med hunden. Eller kanske det hela handlar om att h*n helt enkelt inte tycker att h*n brytit mot någon lag, därav diskussionen och att det kanske kan upplevas som att h*n försöker rättfärdiga den hundhållningen som h*n haft innan.

För övrigt så håller jag med Tink.

Fick detta svar från jordbruksverket.

Hej,
Om man ska vara på den säkra sidan så man inte bryter mot paragrafen, så ska man inte lämna sin hund mer än 6 timmar utan att den rastas. Om det skulle vara så att någon inte följer det allmänna rådet, så kan man bli anmäld till länsstyrelsen som då får göra en bedömning i det enskilda fallet.

Med vänliga hälsningar
Linda Andersson

-------------------------
Linda Andersson
Kontrollhandläggare
Avdelningen för djurskydd och hälsa/Department for Animal Welfare and Health
Jordbruksverket/Swedish board of Agriculture
551 82 Jönköping
Tel: 036- 15 62 17
linda.andersson@jordbruksverket.se

Fick detta svar från jordbruksverket.

Hej,
Om man ska vara på den säkra sidan så man inte bryter mot paragrafen, så ska man inte lämna sin hund mer än 6 timmar utan att den rastas. Om det skulle vara så att någon inte följer det allmänna rådet, så kan man bli anmäld till länsstyrelsen som då får göra en bedömning i det enskilda fallet.

Med vänliga hälsningar
Linda Andersson

-------------------------
Linda Andersson
Kontrollhandläggare
Avdelningen för djurskydd och hälsa/Department for Animal Welfare and Health
Jordbruksverket/Swedish board of Agriculture
551 82 Jönköping
Tel: 036- 15 62 17
linda.andersson@jordbruksverket.se

Visa frågan med är du snäll, vill ta med den när jag kontaktar JVB i mailform efter som det inte dög med tfn för vallhund, och tänkte då kontakta Linda här då hon redan är insyltad i ärendet.

Goddag yxskaft! Det du nu citerar är inte SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§. Du citerar det allmänna rådet som är relaterat till föreskriften.

Jo jag vet vad jag citerade, men paragraf 12 ger ingen antydan om tidsbegränsning, vilket 1kap. paragraf 16 gör.

3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.

Nej jag skriver precis det jag menar, lagar är lagar är lagar och dom kan man bryta mot.

Jag uppfattade ditt "kan" som i att det var ok att bryta mot dem, men förstår nu av denna post att det inte är så du menar.

Absolut kan man bryta mot dessa, men när man går till djurskyddslagen hund och katt står där en tidangivelse om vad som anses vara känlig tillsyn. Vad som anses att behandlas väl utifrån 1988:534 som tex berör slakt djur och försöksdjur skulle i princip betyda att det är ok med att jag strör ny halm på golvet en ggn om dagen och att jag ger foder två ggr om dagen.

Jag har jobbat på slakteri och det är stor skillnad på hur dessa djur och tamdjur hålls. Jag har även arbetat på AstraZeneca och sett deras avdelning för djurhållning av försöksdjur, bla beagles och den djurhållningen skilljer sig också en hel del ifrån tamdjur hålls.

Självklart ska man få diskutera lagar om man vill det var inte så jag menade :)
Har även jag läst att Bedan tänker omvärdera situationen och det är ju väldigt bra. Men jag har mest reagerat på att Bedan inte verkar tycka att det varit något större fel i hur h*n gjort tidigare med hunden. Eller kanske det hela handlar om att h*n helt enkelt inte tycker att h*n brytit mot någon lag, därav diskussionen och att det kanske kan upplevas som att h*n försöker rättfärdiga den hundhållningen som h*n haft innan.

För övrigt så håller jag med Tink.

Det är precis det de handlar om, jag har gjort fel med min hundhållning pga oförstånd eller snarare pga jag inte vetat att det finns ett råd på max 6 timmars ensamhet, ingen har lyft frågan med mig irl på de kurser jag gått eller av de andra hundägare jag pratat med.

Nu vet jag bättre som jag skrivit och tänker, när jag börjar arbeta igen, lösa lösa min hundhållning på annat sätt.

MEN, jag hävdar fortfarande, men en dåres envishet, att jag inte har brutit mot djurskyddslagen som jag blivit anklagad för...jag har lutat mig på JBV egna förklaringar och tom ringt dem för att få hjälp med tolkning och blivit stärkt i min uppfattning.

Jag tror på det som jag ser du fått skriftligt svar på från Länstyrelsen.
Återkom då.
Dina åsikter om mig o övriga som personer är tämligen ointressant o säger mer om dig än om de du ger dig på.

Men,oj:o, han kontaktade SVB och nu visste du inte vad du skulle göra. Bäst att kräva det i skrift på ett internetforum så han inte kan bevis någonting, någonsin!:p

Tycker du att han ska skicka det brevet i pappersform till dig då så du kan analysera i detalj så du verkligen vet att det är ifrån SJV, eller kanske kräva fingeravtryck ifrån brevskrivaren på SVJ så att det kan styrkas att det inte är påhittat?
Eller räcker det med en vanlig mailväxling?

Varför dög inte telefonkontakt? Tolkningen är densamma, men när jag läser dina inlägg verkar du ju fortfarande tro att Allmänna Råd är tvingande,hehe:p

Pathetic, is the word that springs to mind:D

Det är ingen ide´;)

Jag skulle kunna stå med två representanter på jordbruksverket med tv-länk direkt till vallhunds hem, hon skulle fortfarande inte tro på mig!;)

Nu vet jag inte om du försöker vara rolig eller om du är allvarlig, hur pass kunnig är du på att läsa lagar m,m ?

Djurskyddslag (1988:534)

Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag avser vård och behandling av husdjur
och försöksdjur. Den avser också andra djur om de hålls i fångenskap. Lag (2005:1226).

Lagen är ju indelad i olika paragrafer och stycken, nej den gäller inte bara för slakt och försöksdjur.

Grundläggande bestämmelser till skydd för bland annat hundar och katter finns i djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539). Utöver bestämmelserna i djurskyddslagen och djurskyddsförordningen finns det också bestämmelser i föreskrifter som meddelas av Jordbruksverket.

Senast ändrad:

Man får ju olika svar beroende på hur man frågar, och vem man frågar.

Att det inte uttryckligen står i lagen att "du får inte lämna hunden i 10 timmar" betyder ändå inte att det är ok att göra det. Hur lagen ska tolkas framkommer också ganska tydligt i de länkar som postats tidigare i tråden. Man kan inte ha lagar mot precis allt, utan ofta får befintliga lagar anses vara tillämpliga på flera områden. Expertisen (dvs inte bedans polare) menar att hundar lider av att vara ensamma och att inte kunna göra sina behov på så många timmar! Och att det inte är ok att tillfoga sin hund "onödigt lidande" är vi säkert överens om.

Utan att vara expert på just djurskydd så kan jag ändå tänka mig ett scenario där tolkningen blir något annorlunda. Säg att du har en flock hundar av självständig ras, som genom hundlucka har tillgång till en trädgård och kan rasta sig själva. Då blir det nog genast mycket svårare. Alternativt: Under en kort period får hunden vara ensam på natten i 10 timmar. Men som jag har förstått det så är bedans hund varken av självständig ras, en del av en hundflock, eller att den ens har möjlighet att rasta sig själv?

Nej jag försöker inte vara rolig.

Jag har läst lite juridik, eller snarare studerat, om det var det du undrade, mest Affärsjuridik, men även konsumentjuridik och annat smått och gott då det ingick i en av mina utbildningar.

Finns inget du pekar på som innebär någon skillnad mot vad jag tidigare skrivit.

Jag vet inte ens vad du argumenterar för egentligen? Du hävdade att lagen var för försök- och slaktdjur och att du med den lagen i princip kan strö lite strö på golvet så är du fri, därför funderar jag lite kring dina kunskaper i att tolka lagtexter.

Jag hävdar det jag hävdade från början i diskussionen.

Jo jag vet vad jag citerade, men paragraf 12 ger ingen antydan om tidsbegränsning, vilket 1kap. paragraf 16 gör.

Kap. 1 säger ingenting om rastning, den behandlar tillsyn. Kap. 2:12 behandlar rastning.

Men skit samma. Du får tro och tycka vad du vill. Jag lider inte av att dina kunskaper om lagtolkning är helt uppåt väggarna. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 684
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka