Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"[---] Det står den enskilde fritt att välja en annan lösning än den som anges i allmänna råd."
Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?QUOTE]
Jag har dag/nattmatte. Min pappa bukar hämta hundarna när han slutar sitt jobb och sen har de dem tills jag hämtar dem på morgonen. någon enstaka gång har vänner fått ta dem, och någon enstaka gång när det inte går att lösa får de vra med eller så får de var själva.
Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?[/
tja, brukar gå eftr riktlinjen på 6h. dock blir det fler timmar om jag är tvungen att lämna dem någon gång pga jobb, och ingen annan kan ta dem (9h) men det handlar om ca 4 gånger /år.
Återkom när du fått din hundhållning sanktionerad av Länsstyrelsen.
Ett lätt sätt för dig att bevisa att du har rätt o alla andra i tråden har fel.
Men om du nu är så säker på din sak, varför har du inte kontaktat berörd myndighet än?
Av det jag har lärt mig om juridik så är jag HELT säker på att du är ute och cyklar. Du bryter liksom redan mot 2 § i Djurskyddslagen som säger att djur ska skyddas mot onödigt lidande. Enligt experter på området så far hundar illa av att vara isolerade för länge (psykiskt lidande) samt att inte kunna göra sina behov på en hel dag (fysiskt lidande).
Det är en bedömningsfråga faktiskt om du har brutit eller inte brutit mot lagen, lagen lämnar utrymme för viss tolkning i domstol skulle jag vilja påstå. Dvs om rätten anser att din hund inte mår bra av att lämnas 10 timmar dagligen så bryter du mot lagen, men man kan inte med lagen säga att du skulle bli dömd för det utan att saken prövats.
Men eftersom rekommendationen är 6h så går det ju att fundera i hur man rättsligt ser på saken när rekommendationen följs utan hunden lämnas ytterligare 4h![]()
Att du sen väljer att tolka lagen o dess intentioner lika intelligent som lantbruksbos tolkning av begreppet skyddsjakt av varg är ju inte så mycket att göra åt.
Att kontinuerligt lämna sin hund ensam utan möjlighet till rastning eller sällskap 10 av dygnets timmar kan inte på något sätt vara i enlighet med lagen.
Du kan ju kontakta Länstyrelsen där du bor om du vill få bekräftat att du inte bryter mot Djurskyddslagen o JBVs föreskrifter.
Posta gärna deras svar här så att vi övriga kan bli överbevisade om att du har rätt o vi andra har fel.
Läser du inte inläggen som skrivs? Se t ex inlägg #21.
Jag tror inte berörd myndighet håller med dig om att din tolkning av lagar och föreskrifter är särskilt bra. Det tycker inte den största svenska hundorganisationen heller.
Precis som du har skrivet så är det ett allmänt råd som inte är skrivet i sten. Faktum är att man i vissa fall kan behöva rasta hunden oftare för att inte bryta mot föreskriften, t.ex. om hunden har fått vissa besvär med inkontinens pga kastration. Det går säkert bra för vissa individer att vänta något längre mellan rastningarna utan att Länsstyrelsen går i taket. Det allmänna rådet riktar sig trots allt mot "normalhunden" och det finns ju alltid undantag. Dock finns det ingenting som tyder på att föreskriften kan tolkas så vidlyftigt att det kan anses vara förenligt med den att inte rasta hunden på tio timmar!
Att det ska vara så svårt att läsa vad jag skriver.
Jag har aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer heller, läs gärna mitt inlägg igen och gör det rätt innan du vrålar och beter dig!
Att allmänna råd är just råd var ju inget nytt och jag förstår inte varför du skulle formulera din fråga så. Lite märkligt svar dock, varför skulle det inte vara ok att skaffa hund under dina (tidigare) förutsättningar men helt ok att ha det så om det dyker upp senare under hundägandet? Att det kan krisa sig enstaka gånger är inget jag reagerar på, men anser fortfarande inte att det är ok att lämna ensam i 10 timmar regelbundet. Jag blir faktiskt lite fundersam kring vad det egentligen är han svarat på.
Så jag står fast vid exakt samma sak som jag skrev tidigare, det är inte förenligt med djurskyddslagstiftningen att lämna en hund ensam hemma i 10 timmar utan rastning på rutin.
Jag har aldrig skrivit här på buke tidigare, men känner att lusten blev för stark för att motstå
Calazirya - Du säger till bedan i dina tidigare inlägg att det är en bedömningsfråga ifall han bryter mot lagen eller ej, sen säger du senare att du aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer. På vilket sätt kan man då tycka att det är en tolkningsfråga att bedan brutit mot lagen när han "bara" har brutit mot de sk Allmänna råden?
Övriga - ni har uppmanat bedan att kontakta SJV och nu har han gjort det och fått veta att han inte bryter mot lagen, är det inte på sin plats med en ursäkt för att ni sagt att han inte följer djurlagstiftningen?!
Jag blev något förvirrad av din text, hur menar du?
Var svaren till bedan konstiga för att?
Jo, det är precis så den kan tolkas därför att det inte är en föreskrift utan ett allmänt råd. Att det inte är optimalt håller jag med om, men att påstå att det bryter mot lagstiftning är lögn och förbannad dikt.
Det är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag medan ägaren jobbar och först få bli rastad när ägaren kommer hem efter flera timmar. Som hundägare måste man lösa rastningsfrågan på något sätt. Det är också förkastligt ur social synpunkt att lämna hunden ensam eftersom hunden har så stark flockinstinkt och inte vill vara ensam. Åldern spelar också roll för hur ofta man måste gå ut med hunden, en valp måste t.ex. få gå ut flera gånger om dagen. Man brukar ju säga att den ska få gå ut efter den har sovit, ätit eller lekt, för att den då gärna vill göra ifrån sig. Äldre hundar kan också behöva gå ut på flera korta rastningar, den gamla hunden orkar inte alltid gå så långt men kan ha behov att gå ut lite oftare. Vissa sjukdomstillstånd kan också göra att hunden måste gå ut ofta.
Nu är jag ju inte Calazirya men svarar ändå. Bryta mot de allmänna råden gör man inte, de är ju bara råd. Men man kan ju bryta mot föreskriften ändå.
Tycker som sagt att det är att bryta mot djurskyddslagstiftningen att regelbundet lämna sin hund hemma 10 timmar utan rastning.
Jag kanske tolkade svaret felaktigt (ser ut att ha försvunnit ord ur texten) så jag uppfattade det först som att han skiljde på om man planerat att lämna hunden ensam redan innan man skaffat den mot om det är något man börjar med efter ett tag. Men ser nu att det nog inte var så det var menat.
För jag vet inte vilken gång i ordningen, men jag tar det igen. SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§, är inte ett allmänt råd. Det är en föreskrift.![]()
Åh en kompis månne ?
Djurskyddslagen ( 1988:543 ) är en lag vilket man kan bryta mot som djurägare, jag har däremot aldrig skrivit att allmänna rekommendationer är en lag.