Hur ofta rastar ni hunden

Sv: Hur ofta rastar ni hunden

Återkom när du fått din hundhållning sanktionerad av Länsstyrelsen.
Ett lätt sätt för dig att bevisa att du har rätt o alla andra i tråden har fel.

Dra lagar o regler är en sak, och de flesta tolkar ändå reglerna som att man inte ska lämna hunden själv tio timmar dagligen. Men OM det nu fanns nåt kryphål i lagen så att man kunde ha sina djur på sämsta möjliga sätt utan att bryta mot den- varför vill man det? Varför ha djur öht då? Man bryr sig väl främst om djurens väl och ve. Och eftersom det nu finns råd och rekommendationer om hur hundar ska hållas, varför blankt skita i dem då? De finns ju inte till för att jäklas med folk, utan för att ge folk en hum om vad ok hundhållning är.

Sen om det finn 754 andra i kommunen som har det likadant, jo men vad gör det för skillnad? Desto sorgligare. Jag har en hund här hemma som säkert skulle kunna vinna det mesta på utställningar även om jag bara plockade fram henne ibland o hon bara fick gå ut fem minuter om dagen. Men titlar visar ju inte alltid hur hunden har det, och framförallt inte hur bra den hade kunnat bli om den levt ett riktigt bra hundliv..

Men alla hundar visar ju inte utåt om de har ett skittrist liv. Av mina så har jag en som skulle bli olidlig om han inte får det han behöver mentalt o fysiskt, men jag har åxå en som jag vet skulle sova sig igenom livet om han inte fick nån aktivitet, han hanterar saker så. Jag tror inte att han nödvändigtvis mår bättre av att vara understimulerad än den livliga krabaten.

Dra lagar och regler?

Det var inte jag som kom springandes med pekfingern i högsta hugg och pekandes med djurskyddslagen, den biten kan du dra för vallhund, inte mig.

Sen att lagar och råd inte stämmer med vad andra godtyckligt hittar på efter egen fantasi kan ju knappast jag klandras för, deras oförmåga att ta läsa skriven text utfärdad av föreskriftsförvaltaren är också ett problem som för stå för andra.

Jag förespråkar inte att en hund ska vara ensam 10 timmar om dagen, skriver dessutom att det inte är optimalt, men jag bryter INTE mot någon lagstiftning som vallhund vill ha det till.

Men om du nu är så säker på din sak, varför har du inte kontaktat berörd myndighet än?

Av det jag har lärt mig om juridik så är jag HELT säker på att du är ute och cyklar. Du bryter liksom redan mot 2 § i Djurskyddslagen som säger att djur ska skyddas mot onödigt lidande. Enligt experter på området så far hundar illa av att vara isolerade för länge (psykiskt lidande) samt att inte kunna göra sina behov på en hel dag (fysiskt lidande).

Varför har du inte ordnat det på något annat sätt för din hund? Du kan t ex sätta upp en lapp i affären, ringa till de olika hunddagisen som faktiskt finns i närheten samt kontakta något hundpang och fråga om de har möjlighet att inhysa din hund dagtid. SÅ svårt är det faktiskt inte. Jag har varit hundägare i 11 år och hela tiden haft minst 2 stora hundar, och trots att jag varit singel i perioder och heltidsarbetat så har mina hundar aldrig varit ensamma i 10 timmar. Inte ens en enda dag.

Det finns olika anledningar till det, när jag skaffade hunden för snart tre år sen så var förutsättningen att hunden skulle klara av att vara själv och när jag fick den hund jag har så var hon van vid att vara ensam då familjen hon kom ifrån arbetade dagtid de med.

Den andra anledningen är jag faktiskt inte visste att det fanns en rekomendation på högst 6 timmar ensam då flera jag känner har hund men heltids arbetar.

Den tredje är att, som jag skrev i mitt första inlägg, är sjukskriven och har varit det i lite mer än ett år pga min rygg är förstörd(mm) och väntar på operation, dvs jag är hemma på heltid.

Jag kommer att omvärdera situationen när jag kommer att bli redo att arbeta igen eftersom det rådges att inte lämna hunden så som jag gjort, det är inte problemet, jag vill naturligtvis min hunds bästa, problemet är att du mfl påstår att jag bryter mot djurskyddslagen, vilket jag inte har gjort.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: :bow:

*kl*

Även om lagar och förordningar finns av en anledning och givetvis ska följas så är det för mig självklart att, oavsett lagstiftning, minimera min hunds ensamtid.

Jag pluggar, vilket ger mig ett väldigt hundvänligt schema. Men för att täcka upp för perioder med praktik och de längre dagar som ibland infaller så har jag garderat upp med en dagmatte. Just nu löper min hund, vilket gör att jag inte kan ha henne hos dagmatten och därför kommer hon i morgon att få vara ensam 8-12, 13-16 vilket ger sammanlagt sju timmar med en timmes sällskap mitt på dagen och detta mår jag superdåligt över och då är det ändå något som händer EN ENSTAKA gång och som aldrig hänt förut. För mig är det helt obegripligt hur man kan utsätta hunden för detta dag efter dag, vecka efter vecka...

Kan tillägga att min hund också är otroligt snäll att lämna ensam och sover bort all ensam tid men det gör det inte mer okej!

För att svara på TS fråga så rastas min hund enligt olika rutiner varje dag beroende på vad som händer, ibland är vi ute många timmar i sträck och då blir det färre gånger resten av dagen, medan det en regnig tråkig innedag mitt i tentaperiod bara blir flera mindre promenader, i snitt var femte timme. Vi växlar koppel och lös, cykel- och ridturer.

Senast ändrad:

Det är en bedömningsfråga faktiskt om du har brutit eller inte brutit mot lagen, lagen lämnar utrymme för viss tolkning i domstol skulle jag vilja påstå. Dvs om rätten anser att din hund inte mår bra av att lämnas 10 timmar dagligen så bryter du mot lagen, men man kan inte med lagen säga att du skulle bli dömd för det utan att saken prövats.

Men eftersom rekommendationen är 6h så går det ju att fundera i hur man rättsligt ser på saken när rekommendationen följs utan hunden lämnas ytterligare 4h :)

Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?
Jag går ut på morgonen innan jobbet, sen lämnar jag hos min mamma som jobbar natt o hon går en ordentlig runda på ca 1 timma vid 9 tiden med alla. Sen går hon även vid 3.
Efter jobbet brukar jag aktivera med cykel, långpromenad, joggingtur eller så är hon med på ridturen.
Motionerar ganska mycket med henne för jag är van vid settrar men hon har en jäkla kondis!

Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?
Jag tycker 4-5 timmar men inte varje dag
Sen beror det på om de har andra hundar som sällskap eller ej, är hon helt ensam brukar det bara bli 2 timmar.

Ni som är singlar och helstidsarbetande, & inte kan ha hunden på jobbet. Hur får ni ihop dagarna? Hur ofta går ni ut med hunden?QUOTE]

Jag har dag/nattmatte. Min pappa bukar hämta hundarna när han slutar sitt jobb och sen har de dem tills jag hämtar dem på morgonen. någon enstaka gång har vänner fått ta dem, och någon enstaka gång när det inte går att lösa får de vra med eller så får de var själva.

Hur länge är acceptabelt att en hund är ensam hemma?[/

tja, brukar gå eftr riktlinjen på 6h. dock blir det fler timmar om jag är tvungen att lämna dem någon gång pga jobb, och ingen annan kan ta dem (9h) men det handlar om ca 4 gånger /år.

Återkom när du fått din hundhållning sanktionerad av Länsstyrelsen.
Ett lätt sätt för dig att bevisa att du har rätt o alla andra i tråden har fel.

Nu har jag precis varit i kontakt med en handläggare ang djurskydd gällande hundar på Jordbruksverket.

Jag berättade att när jag skaffat hund inte varit påläst ang djurskyddslagen, men att jag nu läst denna och ser att jag brutit mot de allmänna råden då min hund varit ensam dagtid ca 10 timmar då jag arbetar.

Dennis som handläggaren heter, svarar: "Föreskrifternas Allmänna råd är inte en lag, om du läser våra broschyrer eller på vår hemsida så ser du att det står tex "bör" i de allmänna råden och "ska" vid tex en föreskrift. Om det står "bör" innebär det att det inte är ett krav utan en vägledning, står det däremot "ska" så måste man uppfylla föreskriften och det är då ett krav."

Dennis frågar mig om jag gått ut med hunden när jag väl kommit hem från arbetet, jag svarar ja och berättar om hur våra dagar sett ut då jag arbetat.

D undrar då ifall det är någon som anmärkt på min situation, nej säger, jag inte i verkliga livet, men på internet har det blivit ganska upprört, varpå Dennis, svarar:"Hehehe, ja på internet kan det bli ganska upprört och hetskt när det gäller djurhållning, mitt råd till dig är att inte söka information ang djurhållning via internetforum och liknande, gör som du gjort nu i stället och ställ eventuella frågor till berörd myndighet."

Avslutningsvis så säger Dennis: "Det är naturligtvis inte att skaffa hund om man vet att det ska vara ensam 10 timmar, men man bryter inte några föreskrifter när man gör så. Det bästa är att försöka be någon se till hunden under dagen så att den inte är ensam så länge som 10 timmar."

...Så det verkar som om jag inte bryter mot några lagar trotts allt...och att Allmänna råd tyds exakt så som jag läst mig till.

Kan du och resterande sluta påstå annat nu???
Lär dig läsa din lögnare och sluta kasta skit på andra, du är så panikslagen i din strävan att ha rätt att du inte drar dig för att skarva där det passar dina syften.

Men om du nu är så säker på din sak, varför har du inte kontaktat berörd myndighet än?

Av det jag har lärt mig om juridik så är jag HELT säker på att du är ute och cyklar. Du bryter liksom redan mot 2 § i Djurskyddslagen som säger att djur ska skyddas mot onödigt lidande. Enligt experter på området så far hundar illa av att vara isolerade för länge (psykiskt lidande) samt att inte kunna göra sina behov på en hel dag (fysiskt lidande).

Ja du verkar behöva studera flitigare för att kunna påstå dig tyda lagtexter, och ovanstående visar att jag tog kontakt och du/ni har fel...dags för en ursäkt för dina felaktiga anklagelser om att jag bryter mot djurskyddslagen?

Det är en bedömningsfråga faktiskt om du har brutit eller inte brutit mot lagen, lagen lämnar utrymme för viss tolkning i domstol skulle jag vilja påstå. Dvs om rätten anser att din hund inte mår bra av att lämnas 10 timmar dagligen så bryter du mot lagen, men man kan inte med lagen säga att du skulle bli dömd för det utan att saken prövats.

Men eftersom rekommendationen är 6h så går det ju att fundera i hur man rättsligt ser på saken när rekommendationen följs utan hunden lämnas ytterligare 4h :)

Nä det är ingen bedömningsfråga, Allmänna råd är ingen lagstiftnande skrift, utan de är exakt, precis vad de låter som - ALLMÄNNA RÅD! ...att det ska vara så svårt att förstå?!

Att du sen väljer att tolka lagen o dess intentioner lika intelligent som lantbruksbos tolkning av begreppet skyddsjakt av varg är ju inte så mycket att göra åt.
Att kontinuerligt lämna sin hund ensam utan möjlighet till rastning eller sällskap 10 av dygnets timmar kan inte på något sätt vara i enlighet med lagen.
Du kan ju kontakta Länstyrelsen där du bor om du vill få bekräftat att du inte bryter mot Djurskyddslagen o JBVs föreskrifter.
Posta gärna deras svar här så att vi övriga kan bli överbevisade om att du har rätt o vi andra har fel.

Visar sig att det är du som är "lika intelligent som lantbruksbos" vad det nu betyder, eller "goddag yxskaft" eller alla andra tillmälen du kastar på folk när dina fantasi argument inte kan styrkas. Upp till bevis skrev jag till dig och du var inte kvinna nog för uppgiften, patetiskt att kasta glåpord och anklaga folk när du inte klara att styrka dem med sanning. ;)

Läser du inte inläggen som skrivs? Se t ex inlägg #21.

Jag tror inte berörd myndighet håller med dig om att din tolkning av lagar och föreskrifter är särskilt bra. Det tycker inte den största svenska hundorganisationen heller.

Det visade sig att berörd myndighet hade EXAKT samma tolkning som mig, konstigt att en en föreskrift är en föreskrift och att Allmänna råd är Allmänna råd och inte vad du tycker att de ska vara...som jag skrev till dig tidigare:

"Har du problem med att djurskyddslagen inte uppfyller dina krav så föreslår jag att du skriver en motion och lämnar till riksdagen och håller tummarna att den går igenom. Fram tills dess så föreslår jag att du håller dig till den tolkning som är den lagligt gångbara och framför allt att du slutar påstå att andra människor bryter mot föreskrifter eller lagstiftning som inte existerar."

Precis som du har skrivet så är det ett allmänt råd som inte är skrivet i sten. Faktum är att man i vissa fall kan behöva rasta hunden oftare för att inte bryta mot föreskriften, t.ex. om hunden har fått vissa besvär med inkontinens pga kastration. Det går säkert bra för vissa individer att vänta något längre mellan rastningarna utan att Länsstyrelsen går i taket. Det allmänna rådet riktar sig trots allt mot "normalhunden" och det finns ju alltid undantag. Dock finns det ingenting som tyder på att föreskriften kan tolkas så vidlyftigt att det kan anses vara förenligt med den att inte rasta hunden på tio timmar!

Jo, det är precis så den kan tolkas därför att det inte är en föreskrift utan ett allmänt råd. Att det inte är optimalt håller jag med om, men att påstå att det bryter mot lagstiftning är lögn och förbannad dikt.

Att det ska vara så svårt att läsa vad jag skriver.

Jag har aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer heller, läs gärna mitt inlägg igen och gör det rätt innan du vrålar och beter dig!

Att det ska vara så svårt att läsa vad jag skriver.

Jag har aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer heller, läs gärna mitt inlägg igen och gör det rätt innan du vrålar och beter dig!

Jag vrålar inte.
"Det är en bedömningsfråga faktiskt om du har brutit eller inte brutit mot lagen, lagen lämnar utrymme för viss tolkning i domstol skulle jag vilja påstå"

Du påstår att det är en bedömningsfråga om jag har brutit mot lagen. jag säger att det inte är det eftersom jag följer föreskrifterna och jag får nu stöd av myndigheten i min föreställning av hur lagen ska läsas.

Så sluta bete dig själv, och jag vrålar inte, men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag använde stora bokstäver.;)

Nej det var helt generellt svar om huruvida det kan tolkas som att djuret far illa när den får vara ensam så pass mycket. Det har inget med rekommendationen att göra i sig eftersom det är just rekommendation och inget annat.

Jag beter mig precis som sig bör, jag bemöter dig i en diskussion på ett vettigt sätt.

Att allmänna råd är just råd var ju inget nytt och jag förstår inte varför du skulle formulera din fråga så. Lite märkligt svar dock, varför skulle det inte vara ok att skaffa hund under dina (tidigare) förutsättningar men helt ok att ha det så om det dyker upp senare under hundägandet? Att det kan krisa sig enstaka gånger är inget jag reagerar på, men anser fortfarande inte att det är ok att lämna ensam i 10 timmar regelbundet. Jag blir faktiskt lite fundersam kring vad det egentligen är han svarat på.

Så jag står fast vid exakt samma sak som jag skrev tidigare, det är inte förenligt med djurskyddslagstiftningen att lämna en hund ensam hemma i 10 timmar utan rastning på rutin.

Jag har aldrig skrivit här på buke tidigare, men känner att lusten blev för stark för att motstå:laugh:

Calazirya - Du säger till bedan i dina tidigare inlägg att det är en bedömningsfråga ifall han bryter mot lagen eller ej, sen säger du senare att du aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer. På vilket sätt kan man då tycka att det är en tolkningsfråga att bedan brutit mot lagen när han "bara" har brutit mot de sk Allmänna råden?

Övriga - ni har uppmanat bedan att kontakta SJV och nu har han gjort det och fått veta att han inte bryter mot lagen, är det inte på sin plats med en ursäkt för att ni sagt att han inte följer djurlagstiftningen?!

Kan säga att jag skulle gå i taket om någon kallade mig för lagbrytare:devil:;)

Att allmänna råd är just råd var ju inget nytt och jag förstår inte varför du skulle formulera din fråga så. Lite märkligt svar dock, varför skulle det inte vara ok att skaffa hund under dina (tidigare) förutsättningar men helt ok att ha det så om det dyker upp senare under hundägandet? Att det kan krisa sig enstaka gånger är inget jag reagerar på, men anser fortfarande inte att det är ok att lämna ensam i 10 timmar regelbundet. Jag blir faktiskt lite fundersam kring vad det egentligen är han svarat på.

Så jag står fast vid exakt samma sak som jag skrev tidigare, det är inte förenligt med djurskyddslagstiftningen att lämna en hund ensam hemma i 10 timmar utan rastning på rutin.

Jag blev något förvirrad av din text, hur menar du?:confused:

Var svaren till bedan konstiga för att?

Åh en kompis månne ? ;)

Djurskyddslagen ( 1988:543 ) är en lag vilket man kan bryta mot som djurägare, jag har däremot aldrig skrivit att allmänna rekommendationer är en lag.

Senast ändrad:

Jag har aldrig skrivit här på buke tidigare, men känner att lusten blev för stark för att motstå:laugh:

Calazirya - Du säger till bedan i dina tidigare inlägg att det är en bedömningsfråga ifall han bryter mot lagen eller ej, sen säger du senare att du aldrig påstått att de allmänna rekommendationerna varit något annat än rekommendationer. På vilket sätt kan man då tycka att det är en tolkningsfråga att bedan brutit mot lagen när han "bara" har brutit mot de sk Allmänna råden?

Nu är jag ju inte Calazirya men svarar ändå. Bryta mot de allmänna råden gör man inte, de är ju bara råd. Men man kan ju bryta mot föreskriften ändå.

Övriga - ni har uppmanat bedan att kontakta SJV och nu har han gjort det och fått veta att han inte bryter mot lagen, är det inte på sin plats med en ursäkt för att ni sagt att han inte följer djurlagstiftningen?!

Tycker som sagt att det är att bryta mot djurskyddslagstiftningen att regelbundet lämna sin hund hemma 10 timmar utan rastning.

Jag blev något förvirrad av din text, hur menar du?:confused:

Var svaren till bedan konstiga för att?

Jag kanske tolkade svaret felaktigt (ser ut att ha försvunnit ord ur texten) så jag uppfattade det först som att han skiljde på om man planerat att lämna hunden ensam redan innan man skaffat den mot om det är något man börjar med efter ett tag. Men ser nu att det nog inte var så det var menat.

Jo, det är precis så den kan tolkas därför att det inte är en föreskrift utan ett allmänt råd. Att det inte är optimalt håller jag med om, men att påstå att det bryter mot lagstiftning är lögn och förbannad dikt.

För jag vet inte vilken gång i ordningen, men jag tar det igen. SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§, är inte ett allmänt råd. Det är en föreskrift. :)

Din tolkning av ovan nämnda föreskrift är att tio timmar utan rastning är inom ramen för föreskriften. I beg to differ! Det gör även Jordbruksverket.

Sedan vill jag återigen inflika att många tror att det räcker med att studera en lagparagraf (eller annan föreskrift) och utifrån den tro att man kan veta vad som är rätt och fel utifrån ett rättsligt perspektiv. Detta stämmer i princip endast inom straffrätten där det finns förbud mot analog lagtolkning. Den skrivna lagen/föreskriften måste tolkas och framförallt ses i ljuset av andra rättskällor som förarbeten, motiv och praxis. I det här fallet så har författaren av föreskrifterna formulerat motiven explicit i ett dokument där motivförklaring förekommer. Där framkommer det tydligt att tio timmar är för lång tid.

Motivförklaringen (som alltså är en rättskälla på samma sätt som skriven lag!) till 2 kap 12§ säger nämligen:

Det är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag medan ägaren jobbar och först få bli rastad när ägaren kommer hem efter flera timmar. Som hundägare måste man lösa rastningsfrågan på något sätt. Det är också förkastligt ur social synpunkt att lämna hunden ensam eftersom hunden har så stark flockinstinkt och inte vill vara ensam. Åldern spelar också roll för hur ofta man måste gå ut med hunden, en valp måste t.ex. få gå ut flera gånger om dagen. Man brukar ju säga att den ska få gå ut efter den har sovit, ätit eller lekt, för att den då gärna vill göra ifrån sig. Äldre hundar kan också behöva gå ut på flera korta rastningar, den gamla hunden orkar inte alltid gå så långt men kan ha behov att gå ut lite oftare. Vissa sjukdomstillstånd kan också göra att hunden måste gå ut ofta.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf

Nu är jag ju inte Calazirya men svarar ändå. Bryta mot de allmänna råden gör man inte, de är ju bara råd. Men man kan ju bryta mot föreskriften ändå.

Tycker som sagt att det är att bryta mot djurskyddslagstiftningen att regelbundet lämna sin hund hemma 10 timmar utan rastning.

Jag kanske tolkade svaret felaktigt (ser ut att ha försvunnit ord ur texten) så jag uppfattade det först som att han skiljde på om man planerat att lämna hunden ensam redan innan man skaffat den mot om det är något man börjar med efter ett tag. Men ser nu att det nog inte var så det var menat.

..och jag inte AnnaP.
Jag förstår inte heller riktigt vad du menar...du säger att man inte bryter mot de Allmänna råden, men att man kan bryta mot författningarna?
Om du menar att jag inte gör fel enligt de Allmänna råden, men ändå bryter mot författningarna så vill jag be dig att peka ut vilken paragraf det skulle vara?

Återigen, att du tycker att det är att bryta mot Djurskyddslagstiftningen så berätta gärna mot vilken paragraf i nämnda lagstiftning!
Om du bara menar "jag tycker" utan saklig grund så är det ju faktiskt så att det bara är som du tycker, vilket du har rätt till, men det blir ju ingen sanning pga du tycker något, eller hur?

För jag vet inte vilken gång i ordningen, men jag tar det igen. SJVFS 2008:5, 2 kap. 12§, är inte ett allmänt råd. Det är en föreskrift. :)

Men läs ordentligt, det står tydligt i den text du länkar till:

"Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare."

Dvs, det ÄR ett allmännt råd, det STÅR ju tom att det är det, haha.
Sen vad du tycker ska vara lag är en helt annan sak!

Jag har ju faktiskt ringt och pratat med JBV och de stödjer den tolkning de själva ger på sin sida ang allmänna råd.

Åh en kompis månne ? ;)

Djurskyddslagen ( 1988:543 ) är en lag vilket man kan bryta mot som djurägare, jag har däremot aldrig skrivit att allmänna rekommendationer är en lag.

Jag tror att du menar att man inte kan bryta mot den(?), då är vi överens där.

Å andra sidan så är 1988:543 en övergripande lag som gäller bla försöksdjur, djurslakt mm och innehåller, vad jag kan se, inget särskillt relevant för hundhållning mer än generella regler för husdjur.
Första paragrafen i 1988:543 lyder:
Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag avser vård och behandling av husdjur och försöksdjur. Den avser också andra djur om de hålls i fångenskap. Lag (2005:1226).

Övriga föreskrifter utfärdas av regering eller den av regeringen utsatta myndigheten, dvs JBV, men jag håller med dig i sak, förutsatt att du inte menar att allmänna råd också är föreskrifter eller lagar.;)

Och nej, jag är inte kompis med AnnaP, men trevligt att hon lägger sig i.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
393
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 684
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 292
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka